Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GPS interface voor D200.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: GPS interface voor D200.

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
    Ik sta altijd open voor iedere discutie met betrekking tot de oorsprong van de topic en ook voor de verschillende redenen waarom iemand het wel of niet zou gebruiken.

Frans.
    Ik denk dat draadloos wel eens het sleutelwoord zou kunnen zijn om tot een praktische oplossing te komen Frans. Ik ken er niets van maar zoiets als Bluetooth of IR wordt toch al dikwijls gebruikt? Een kleine ontvanger aan het toestel en een zender aan de GPS? Daar zou ik wel nut in zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
      Ik denk dat draadloos wel eens het sleutelwoord zou kunnen zijn om tot een praktische oplossing te komen Frans. Ik ken er niets van maar zoiets als Bluetooth of IR wordt toch al dikwijls gebruikt? Een kleine ontvanger aan het toestel en een zender aan de GPS? Daar zou ik wel nut in zien.
      Ik dacht dat je niet zo gecharmeerd was van extra stoomverbruikers? Een kort draadje naar een GPS ontvanger die min of meer vast aan het toestel gemonteerd is lijkt me geen probleem (hint: er zit een prachtige aansluiting voor o.a. een statief aan de onderzijde van de body).

Technisch gezien heeft IR grote nadelen. Zo moet je de zender zowel als de ontvanger goed op elkaar richten wat de verbinding tamelijk onbetrouwbaar maakt. Bluetooth is leuk, maar duur. Wel kun je goedkope radio modules krijgen die zeker op zo'n korte afstand goed functioneren. XBee bijvoorbeeld maakt de ZigBee module, $19 inkoop, zendvermogen 1 mW in de 2.4 GHz band, voeding: 2.8 - 3.4V, 45..50 mA (in rust < 10 uA). Zie o.a. de site van maxstream.

Zelf heb ik geen behoefte aan GPS data, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige soorten fotografie wel handig is. Waar ik wel nog steeds naar op zoek ben is de optimale manier om draadloos een beetje rap fotos te versturen vanaf mijn 10D. Met die USB1 aansluiting wordt het echter nooit wat... weer een puntje om een nieuwe body te overwegen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
        Omdat nikon bij de D200 gekozen heeft voor de 10 pins kabel en ook hun software daarop gemaakt hebben blijven niet veel alternatieven over. In mijn opstelling is de montage en aansluiting geen probleem omdat ik toch plaats heb en de aansluitdraden er reeds liggen voor de ganse setup. Enkel het extra gewicht komt erbij. Nu de ganse unit weegt al 8 kg inclusief de controlbox, gewicht dat via riemen over mijn schouders verdeeld wordt. Op die 350 gr meerlast van de GPS zal het niet meer komen.

Maar voor andere gebruikers is een betere oplossing om een kleine ontvanger versie van Garmin te gebruiken en die kan in de plaats van de externe flash gemonteerd worden. Die weegt niet veel maar maakt dan wel gebruik van de MC-35 nikon kabel.

De GPS moet goede ontvangst hebben. Als je als macrofotograaf veel onder de hoge bomen loopt mist je soms toch een lock. Om de seconde wordt gekeken naar die lock. Er is bijgevolg bijna konstant data uitwisseling.

Met de grip van de D200 kun je wel beelden doorsturen op afstand maar de GPS is daarbij niet ondersteunt. Het blijkt ook dat het stroomverbuik voor deze doorsturing nogal hoog uitvalt.

Door nu de GPS te gebruiken blijft de meteraanduiding in de camera aktief. Dit verhoogt ook het verbruik maar voorlopig komt ik aan 3 tot 4 uur opnameduur. Als je rekening houd dat de shutter heel veel geaktiveerd blijft, soms 20 tot 40 sec dan valt het best mee. Het gaat hierwel om de batterij met 6xAA's. Kom ik toch te kort op shooting dan plaats ik de origineele EL-3e erin om nog wat verder te werken. Maar doorgaans moet ik toch stoppen na 2 uur aktieve shooting met 8 kg rond mijn nek !

Frans

Comment

Working...
        X