Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Specifieke oude lenzen op eos 400d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Specifieke oude lenzen op eos 400d

Oudere lenzen waren altijd uit glas, zelfs het hele objectief was uit metaal, vandaar hun (in verhouding met hedendaagse lenzen) enorme gewicht.

Ik ken iemand die bij hoog en laag zweert dat de coatings toen dezelfde was als nu bij de hedendaagse objectieven Sorry hoor, maar ik fotografeer al lang genoeg om te weten dat dit niet kan om de reden die u aanhaalde. Men onderschat soms de rol die deze meerdere lagen coatings spelen.

Inderdaad gebruikt men nu een ander soort glas als vroeger, er zit o.a. geen lood meer in.
    En de samenstelling van het glas is anders. Wat ik wel al veel gelezen heb is dat de coatings bij sommige oudere lenzen met de tijd verkleurd. Ze worden geelachtig en dat zou gemakkelijk geassocieerd kunnen worden met kunststof omdat kunststof snel kan verkleuren. Volgens mij verkleuren kunststof lenzen echter niet maar wel de coatings. Naar het schijnt ‘bleken’ ze die dan door de lens in het zonlicht te leggen? (BRANDGEVAAR!!!)
    Ik moet dit allemaal echter nog geloven, een lens bleken in de zon waar halen ze het verdorie toch uit?

Maar tegenwoordig worden, echter lang niet alle, wel degelijk lenzen gemaakt uit kunststof. Verleden week was er op een over andere Discovery Channel (World?) zelfs te zien hoe deze gemaakt werden uit een blok kunststof.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Maar tegenwoordig worden, echter lang niet alle, wel degelijk lenzen gemaakt uit kunststof. Verleden week was er op een over andere Discovery Channel (World?) zelfs te zien hoe deze gemaakt werden uit een blok kunststof.

Grtz, RF
      Ik ben benieuwd om te weten welk EF of EF-s objectief een lens uit kunststof bevat.

Dave
      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        Ik ben benieuwd om te weten welk EF of EF-s objectief een lens uit kunststof bevat.

Dave
        Dave, ik heb noch merk noch type lens vernoemd omdat ik dat ook niet weet welke lenzen uit kunststof zijn.
        Maar een kunststof lens hoeft per defenitie zeker niet slechter te zijn dan een glazen lens. Het heeft zelfs alvast één voordeel, het gewicht.
        Zo zijn mijn brilglazen ook uit kuststof, ontspiegeld en gecoat. En blij dat ik ben want die bril weegt slechts de helft van een glazen bril

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Dave, ik heb noch merk noch type lens vernoemd omdat ik dat ook niet weet welke lenzen uit kunststof zijn.
          (uw kitlens heeft die, maar lang niet alle digitale lenzen zijn uit kunststof)
          Tiens, met kitlens bedoelt ge toch een objectief dat in een kit samen met het toestel wordt verkocht? Dus we hebben het over een van de objectieven uit het Canon EF(-s) gamma?

Bij mijn weten heeft geen enkel EF(-s) objectief van Canon kunststof lenzen. Maar ik was even onder de indruk dat je meer wist dan ik?

Dave
          pixelpusher

Comment

Tiens, met kitlens bedoelt ge toch een objectief dat in een kit samen met het toestel wordt verkocht? Dus we hebben het over een van de objectieven uit het Canon EF(-s) gamma?

Bij mijn weten heeft geen enkel EF(-s) objectief van Canon kunststof lenzen. Maar ik was even onder de indruk dat je meer wist dan ik?

Dave
            blij dat je onder de indruk bent!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht
              Tenslotte, ik heb een schroefdraad naar bajonet adapter in de analoge bajonet naar digitaal adapter vastgezet.

De schroefdraad (p 42 objectieven) kan ik nu gewoon in de body schroeven als vanouds.

Ik ga nu nog een adapter aanschaffen, dan kan ik die gebruiken voor mijn bajonet objectieven.
              Hier kan ik u niet goed volgen hoor.

Grtz, RF

Comment

Hier kan ik u niet goed volgen hoor.

Grtz, RF
                Ik vermoed dat hier een bajonet-naar-M42 adapter bedoelt wordt, die dan i.c.m. de M42-naar-EOS adapter kan gebruikt worden om oudere objectieven met bajonet aansluiting (praktica, bvb) aan te sluiten op de EOS mount van de camera.

De EOS mount is de breedste van alle 35-mm mounts, en laat veel toe. Soms zijn er spiegelproblemen bij sommige combinaties samen met een FF (5D, 1Ds).

Dave
                pixelpusher

Comment

Ik vermoed dat hier een bajonet-naar-M42 adapter bedoelt wordt, die dan i.c.m. de M42-naar-EOS adapter kan gebruikt worden om oudere objectieven met bajonet aansluiting (praktica, bvb) aan te sluiten op de EOS mount van de camera.

Dave
                  Een bajonet naar M42 adapter bestaat niet , tenzij het een bajonet met heel kleine registerafstand betreft.
                  Leica?
                  Ik bedoel uiteraard met behoud van scherpstelling op oneindig.

Die bajonet direct naar EOS is wel een mogelijkheid...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Een bajonet naar M42 adapter bestaat niet. Die bajonet direct naar EOS is wel een mogelijkheid...
                    Ahem, ik wil niet flauw doen maar hier hoeven we geen ruzie over e maken en ik wil hierdoor evenmin betweterig overkomen als ieder ander, we zijn hier om elkaar proberen wijzer te maken.
                    En op digitaal fotografeer gebied ben ik een groentje.

Ik heb een aantal objectieven met M42 Pentax schroefdraad.
                    Deze objectieven zijn volledig uit metaal en hebben allemaal GLAZEN lensen.
                    Mijn eerste 200mm CHINON teleobjectief (juist, schroefdraad , 1,5 kilo en geen zoom) heeft geen gecoate lenzen en is nu 27 jaar oud en in fine working condition.
                    Mijn tweede generatie CHINON zoom-teleobjectief 70 >> 210 is inmiddels 18 jaar oud en heeft ook schroefdraad, glazen lenzen, maar deze zijn wel gecoat !! Deze coating was tegen spiegelingen in het water.
                    Al mijn Chinon objectieven heb ik een jaar of vijftien geleden voorzien van een adapter naar Pentax bajonet omdat ik een jongere Chinon body had aangeschaft die een bajonetsluiting heeft.
                    En toen kwam de Canon EOS 450 D.
                    Nu heb ik een van deze "M42 naar Bajonet adapter ringen" op de Adapter naar CANON EOS 450 D gezet en meteen ook geblokkeerd zodat deze er niet meer uit kan komen als ik er een schroefdraad objectief in draai, of uit wil draaien..
                    Van bijna al mijn schroefdraaf objectieven heb ik nu die bajonet adapterring verwijderd.
                    Ik plaats dus de adpterring naar EOS, waar de adapterring naar m42 Schroefdraad in zit, en schroef naar hartelust mijn originele Chinon objectieven erop.
                    Met een simpele klik trek ik dit spul eraf als ik wil en plaats vervolgens met een klik het originele kitobjectief er weer op.

Gewicht ?? Even ter vergelijking, het Kitobjectief van Canon weegt precies de helft minder als mijn kleinste Standaard CHINON objectief die 28 tot 55 mm is, in maatgeving precies de helf kleiner is, maar in gewicht twee keer zo zwaar .
                    De kunstoflenzen in de huidige objectieven wegen inderdaad bijna niets meer t.o.v. mijn objectieven, maar minder gewicht maakt daarmee de camera wiebeliger dan wanneer je met wat meer gewicht aan het plaatjes schieten bent. Een wat zwaardere camera schiet nu eenmaal stabieler door de vertragende werking van het gewicht zelf. Ik heb dan ook geen beeldstabiliatie nodig.
                    Aan de andere kant loop ik altijd met een behoorlijk zware tas te zeulen. Dat wel.

Daarnaast weet ik dat de kunstoflenzen een beperkter aantal jaren meegaan vanwege het makkelijker krijgen van krassen, de verkleuring van de kunstof ( deze worden namelijk steeds geler van kleur ) en de oxidatie van de kunstof waardoor je aan de randen van deze lenzen van die hele kleine sterretjes gaat zien die je niet meer weg kunt poetsen.
                    Kunstoflenzen zijn niet opnioeuw te recoaten, glazen lenzen zijn dat wel, maar dat heb ik nog niet nodig gehad.
                    Glazen lenzen zijn opnieuw te polijsten ( tijdrovend en kostbaar ) en dat zijn de kunstof lenzen natuurlijk niet.
                    Glazen lenzen kunnen tegen behoorlijke hitte, kunstof vervormt al bij + 50 graden celsius
                    Bij kunstoflenzen zet je er dus altijd een UV filter op om de veroudering van de lens tegen te gaan en laat je de spullen niet zo snel op een hoedenplank liggen.

ik zal eens wat snapshots op deze site gaan zetten, Let wel, dat wordt mijn eerste keer dus ik moet even uitzoeken hoe dat gaat .
                    Ik meld me hier weer terug om jullie te laten weten waar wat staat of voor jullie expertise hierin.
                    Want zoals jullie begrijpen ben ik een oude vos van 53 en sommige dingen zijn minder natuurlijk voor me.

Voor nu, groeten maar weer.
                    Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Hier heb je een foto van mijn getweekte Bajonet naar EOS adapter, waarin een M42 naar bajonet adapter zit.

Let op de aangepaste Locking om schroefdraad gebruk mogelijk te maken.

The kwaliteit is niet alles, maar de beelden spreken voor zich
                      Have Fun all
                      Last edited by Irineas; 2 juni 2008, 21:49. Reden: foto's op bereikbare site gezet
                      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Ik weet niet zeker of ik het nu al dan niet goed begrepen heb
                        Je hebt dus M42 mount Chinon MF lenzen (dat is zeker, want die staan op foto)
                        En dan heb je ook nog enkele K mount Chinon MF lenzen?
                        En dus heb je een M42 naar K adapter verwerkt in de M42 naar Eos adapter?
                        Als dit zo is dan is dat een knap staaltje van je stielkennis zeg
                        Ik heb nog dit hier gevonden op het net. Vind ik ook knap gedaan, en wou het je laten zien.

Grtz, RF

Comment

Heb zojuist het 'Katz Eye' matglas geïnstalleerd in mijn camera.
                          Het is wel een beetje een foefelwerkje in een zeer enge ruimte
                          En dan die MF lenzen erop hé.
                          Binnenshuis is het scherpstellen al een heel stuk beter, maar pas buiten komt het helemaal tot zijn recht. Met de 50mm is het net zoals vroeger
                          Met de 28mm is het .......... toch niet ZO gemakkelijk als met de 50mm en dat komt door de kleine zoeker van de camera
                          Met de AF lenzen maakt dat geen verschil uit in de AF stand natuurlijk, de foto's zijn even scherp als met het OEM matglas.
                          Al bij al toch een goede investering gezien mijn foto's, genomen met de Yashinon 50mm f/1.7 en de Vivitar 28mm f/2.8 nu gestoken scherp zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht
                            Mijn eerste 200mm CHINON teleobjectief (juist, schroefdraad , 1,5 kilo en geen zoom) heeft geen gecoate lenzen en is nu 27 jaar oud en in fine working condition.

.
                            Lijkt me sterk.
                            Omstreeks 1980 werden er echt geen ongecoate objectieven meer gemaakt, daarvoor moet je terug naar plm. 1970

Comment

Ik heb nog dit hier gevonden op het net. Vind ik ook knap gedaan, en wou het je laten zien.

Heb zojuist het 'Katz Eye' matglas geïnstalleerd in mijn camera.
                              Het is wel een beetje een foefelwerkje in een zeer enge ruimte
                              En dan die MF lenzen erop hé.
                              Al bij al toch een goede investering gezien mijn foto's, genomen met de Yashinon 50mm f/1.7 en de Vivitar 28mm f/2.8 nu gestoken scherp zijn

Hoi Red Falcon

Die adapter ziet er inderdaad goed uit, knap gedaan.
                              Ik ben ook al eens een 15 tal jaren terug bezig geweest de complete achterzijde van een M42 objectief te vervangen voor de bajonetfitting van een totalloss van een vriend van mij.
                              De schroeven waar het spul mee dicht zat gemonteerd, zaten op exact dezelfde plek. de diepte en alles was identiek.
                              Alleen zou dan mijn automatische door de body geregelde diafragma niet meer werken omdat de een een ciculair bewegende hefboom heeft en de M42 een drukpen die in het objectief wordt geduwd om daarbinnen een hefboom te bedienen.
                              Na wat passen en vooral veel meten heb ik dat klaar gespeeld.
                              De truuc zat hem niet in de fitting te vervangen, maar in het wederom aansturen van de verschillende hefboompjes voor je diafragma.
                              En dat was gewoon proberen en rommelen met wat aluminium plaat van 2 mm dik en een zaag en een vijl, schroefjes en een paar veertjes. Doordat ik de Hefboom vand e bajonat deels kon namaken en naar de ontvanger van de hefboom in de M42 kon brengen ging dit nog relatief gemakkelijk. ik ben daarna nooit meer een objectief tegen gekomen waarbij per ongeluk de achterzijden identiek gemonteerd waren.

Jou matglazen Katz Eye.
                              Helemaal te gek man, klinkt goed gewoon.
                              Wel weet ik van de Chinon bodys dat ik nooit helemaal op de scherpstelling kon vertrouwen als ik werkelijk haarscherpe foto's wilde maken. En dat doe ik nu dus ook niet op de EOS 450D ik vertrouw geheel op mijn oog.
                              Je bent met zijn zoeker wel heel erg snel en heel erg ver in de goede richting van een scherpe foto, en dat komt echt goed van pas als je levende krioelende beestjes wilt gaan vastleggen op de plaat.

Wat heb je er voor betaald en waar heb je die vandaan gehaald is nu dus de primaire vraag. Want dan laat ik me die ook een komen

Groeten maar weer van
                              Irineas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                                Lijkt me sterk.
                                Omstreeks 1980 werden er echt geen ongecoate objectieven meer gemaakt, daarvoor moet je terug naar plm. 1970
                                Ahum, ik ben 53
                                Mijn objectieven heb ik begin 80 er jaren aangeschaft.
                                En jawel hoor de A merken verkochten ook nog ver na 1980nog uncoated lenzen in hun objectieven, ook al waren dat de wat oudere modellen. net zo goed als je nu nog Canon objectieven kunt kopen zonder beeldstabilisatie die oorspronkelijk tegelijk uit kwamen met de Canon EOS 350, ook wel de REBEL genoemd !!!

De Chinon objectieven heb ik dan hier ook als een toenmalig B merk gekocht omdat het toen nog maar net hier in Nederland begon met verkopen, en ik meen dat dat bij Dixons was die ze als eerste had.
                                Ik heb er toen gewoon voor gekozen mijn weinige centjes zo breed mogelijk in te zetten, en zat daarnaast gewoon niet op coatingen te wachten die toen nog niet de kwaliteit hadden van nu.

Maar, je hebt in zoverre wel gelijk dat ruim de helft van mijn Chinon objectieven gecoat zijn.
                                De grootste van de vier objectieven is een objectief zonder zoom, en heeft uncouted glas lens van mijn beginset.
                                En ik gebruik die nog vaak bij sport gebeurtenissen als motorraces en autoraces.
                                De op een na grootste objectief is de zoom 70-210. en die is al gecoated.
                                De op een na kleinste is mijn groothoeklens en die is van mijn beginset en heeft dus uncoated glas.
                                Ik moest in het begin ook niet veel hebben van die Coatingen, die hadden zich niet bewezen.
                                Ik kwam toen net van een 6 X 6 Rolleicord camera af (heb ik nog volledig functioneel op het houten statief in huiskamer staan)

Omdat in het begin die coatingen nog wel eens loslieten en andere startproblemen hadden wilde ik die nog niet, daarnaast waren die erg duur. De kwaliteit van coaten was pas echt goed te noemen ergens medio jaren 80 en begonnen toen ook betaalbaar te worden.
                                Alhoewel ik me ook herinner ( eerlijk is braaf ) dat Canon en Nikon deze procedure als een van de eerste wel goed onder de knie hadden.
                                Maar ja, die waren toen buiten mijn toenmalige budget.
                                Ik heb die Chinon als set gekocht met dat groothoek objectiefje er apart bij en dat kostte me toen rond de 850 Gulden.

groeten maar weer.
                                Last edited by Irineas; 3 juni 2008, 22:31. Reden: foto toevoegen

Comment

Working...
                                X