Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens voor nikon d70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macrolens voor nikon d70

ik deed nog nooit macrofotografie,maar als ik hier de resultaten zie moet ik zeggen dat het serieus begint te kriebelen...

maar wie het nog nooit deed, heeft nog geen macrolens..
    ik weet ook niet of het echt mijn ding zal zijn, of het echt zal lukken..

daarom: welke BETAALBARE lens raden jullie me aan? waar kopen?
    ik heb dus een nikon d70..

dank alvast voor de reacties
    een macroleek
    Chrisly... [B]www.christvilez.be

Re: macrolens voor nikon d70

Oorspronkelijk geplaatst door Chrisly
    ik deed nog nooit macrofotografie,maar als ik hier de resultaten zie moet ik zeggen dat het serieus begint te kriebelen...

maar wie het nog nooit deed, heeft nog geen macrolens..
    ik weet ook niet of het echt mijn ding zal zijn, of het echt zal lukken..

daarom: welke BETAALBARE lens raden jullie me aan? waar kopen?
    ik heb dus een nikon d70..

dank alvast voor de reacties
    een macroleek
    Enkele mogelijkheden, maar ik geef hier enkel de primes.
    Nikkor AF Micro 105 f/2.8D : 565€
    Nikkor AF Micro 200 f/4D : 1180€
    Nikkor AF Micro 60 f/2.8D : 345€

SIgma 105 mm F2,8 EX DG MACRO : 409€
    Sigma 150 mm APO Macro F2.8 EX DG HSM : 629€
    Sigma 180 mm F3,5 DG EX APO MACRO IF HSM : 659€
    Sigma 24 mm F1,8 EX DG ASFERISCH MACRO : 329€
    Sigma 28 mm F 1,8 EX DG ASFERISCH MACRO : 269€
    Sigma 50mm F2.8 MACRO EX DG : 265€

Tamron SP AF 180mm F/3.5 Di LD (IF) 1:1 Macro : 835€
    Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 : 429€

Ik ben gegaan voor de Sigma 180 mm F3,5 DG EX APO MACRO IF HSM, na de Nikkors 60mm en 105mm te hebben gehad en te hebben verkocht. De Sigma heeft een zeer praktische werkafstand en je flits flitst niet over je onderwerp heen.......kan je wel vermijden met kortere brandpuntsafstandslenzen ook maar dat kost je een extra ringflitser.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Tamron 90mm f2.8

- niet te kort , niet te lang
      - "legendarisch" kwa scherpte
      - "betaalbaar" in vgl tot merkgebonden macro's

Succes

Silent M.

Comment

ik denk dat de 105mm de meest courante mm keuze is. tenzij je het gaat gebruiken voor vlinderkes ed. dan moet je de 180mm nemen.

de sigma 105mm heb ik bijna een jaar gehad en was daar vree content van. dat is echt wel een OK lenske.
        maar heb die een tijdje geleden verkocht om een nikkor 105 te kopen omdat die zijn build en kleur net iets beter zijn.
        optisch vind ik niet dat er een verschil is tussen de nikkor 105 en de sigma 105.

moeilijke keuze dus he. geef je iets meer aan de nikkor of ietsq minder aan de sigma dat is nu aan jou.
        valt een beetje te zien ook hoe critisch je bent.
        wat je ook kan doen is de sigma kopen en dan de rest van je geld al gebruiken voor een goed statief.

persoonlijk vind ik dat je een macro neemt met een statief. dan zijn ze veel scherper.

maar dat is dan ook weer een persoonlijke keuze.

Comment

de sigma 105mm heb ik bijna een jaar gehad en was daar vree content van. dat is echt wel een OK lenske.
          maar heb die een tijdje geleden verkocht om een nikkor 105 te kopen omdat die zijn build en kleur net iets beter zijn.
          optisch vind ik niet dat er een verschil is tussen de nikkor 105 en de sigma 105.
          Sorry Immage, maar dat versta ik nu niet goed, je zegt dat er optisch geen verschil is, maar je zegt ook dat de built en kleur van de Nikkor beter zijn, volgens mij is dat net het gevolg van de optiek.
          Persoonlijk ben ik voorstander van optiek uit eigen huis, want vroeg of laat kom je toch tot de conclusie dat die nikon of Canon optiek toch net ietsje beter is dan die alround lenzen, je moet er natuurlijk het nut van inzien om daar ook voor te willen betalen.
          Ikzelf heb voor Nikon gekozen vanwege deze optiek, want mijns inzien is dat belangrijker dan het toestel zelf.
          Last edited by Guest42; 7 oktober 2005, 11:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
            Sorry Immage, maar dat versta ik nu niet goed, je zegt dat er optisch geen verschil is, maar je zegt ook dat de built en kleur van de Nikkor beter zijn, volgens mij is dat net het gevolg van de optiek.
            Misschien bedoelt immage meer de scherpte van de lens???
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
              met optisch bedoelde ik idd de scherpte, CA,...
              met built bedoelde ik eerder het niet langer worden van de lens wat de sigma wel doet. de nikkor zijn scherpstelring draait ook vlotter+ aangezien de sigma langer wordt geeft hij een wrijvend geluid indien je de camera in 45° zet. als hij dan een beetje moet zoeken naar zijn scherptepunt dan krijg je een raar geluid en dit heb je niet als je de lens recht voor je houd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                Enkele mogelijkheden, maar ik geef hier enkel de primes.
                Nikkor AF Micro 105 f/2.8D : 565€
                Nikkor AF Micro 200 f/4D : 1180€

SIgma 105 mm F2,8 EX DG MACRO : 409€
                Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 : 429€
                Mijn korte ervaring met verschillende macro's is de volgende

- SIgma 105 mm F2,8 EX DG MACRO -> Heeft veel tijd nodig om te focussen.
                De lens werkte niet prettig (subjectief)

- Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 (ik had de niet Di Versie, maar dat maakt niet veel verschil) -> heel scherp, maar het is geen solide lens.

- Nikkor AF Micro 200 f/4D -> toplens, heel scherp, solide. perfect voor schuw insecten en vlinders. Maar heel zwaar. Ik kon ze enkel gebruiken op een statief. Je ziet er tegenop om ze mee te nemen.

- Nikkor AF Micro 105 f/2.8D -> Heel scherp, snel, solide body, mooie werk afstand (vlinders en ander schuw tuig is soms moeilijk), perfect uit de hand te gebruiken.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

Comment

thx alvast voor de reacties!
                  ik ga ze es bestuderen en "googelen"
                  Chrisly... [B]www.christvilez.be

Comment

[QUOTE=JePe]Mijn korte ervaring met verschillende macro's is de volgende :

- Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1 (ik had de niet Di Versie, maar dat maakt niet veel verschil) -> heel scherp, maar het is geen solide lens.

Ik heb deze gekocht van JePe (Rudy), heel tevreden over en vind de lens toch stevig en prettig in de hand liggend.
                    Gebruik meestal de manuele instelling bij macrowerk, want alle macrolenzen gaan vlug jagen doordat je bij dicht werk, zonder statief, vlug uit het scherptegebied ligt.
                    Als je een oudere Tamron 2de hands vindt onder de 300 euro zou ik niet twijfelen, de nieuwe DI-versie kost tussen 400 en 500 euro !
                    Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

Comment

Working...
                    X