Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

    Een andere post ivm het schoon houden van de zonnekap deed bij mij de vraag rijzen: wanneer een zonnekap gebruiken?
    Ik ben echt een beginner, heb al een aantal jaren een digitale camera, maar ben maar iets meer dan een jaar geleden overgestapt op een DSLR.
    Aanvankelijk met de twee 'kitlensen', recentelijk een 50mm f1.8 bijgekocht, en momenteel spaar ik om mijn kitlensen te vervangen door een lichtsterkere lens voor binnen (17-55mm f2.8) en een betere 'tele' voor buiten (55-250mm f4-5.6).
    Niet een van mijn huidige drie lensen (vergeten we even die twee van mijn verlanglijstje) heeft een zonnekap.
    Dus is mijn vraag: nodig? Zo ja, wanneer? Zet ik ze bij op mijn verlanglijstje voor de twee nog aan te schaffen lensen?

    Dank voor alle input.
    Les
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

  • #2
    Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

    Altijd

    zowel als bescherming als tegengaan van lensflare (kan je overal hebben, ook al is er geen zon)

    ikzelf gebruik nooit een lens zonder zonnekap, behalve mijn fisheye, die geen zonnekap ondersteunt (is ook nogal moeilijk bij een beeldhoek van 180°)
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      Altijd

      zowel als bescherming als tegengaan van lensflare (kan je overal hebben, ook al is er geen zon)
      Laat ik het nog eens zeggen Altijd
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?