Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

    Een andere post ivm het schoon houden van de zonnekap deed bij mij de vraag rijzen: wanneer een zonnekap gebruiken?
    Ik ben echt een beginner, heb al een aantal jaren een digitale camera, maar ben maar iets meer dan een jaar geleden overgestapt op een DSLR.
    Aanvankelijk met de twee 'kitlensen', recentelijk een 50mm f1.8 bijgekocht, en momenteel spaar ik om mijn kitlensen te vervangen door een lichtsterkere lens voor binnen (17-55mm f2.8) en een betere 'tele' voor buiten (55-250mm f4-5.6).
    Niet een van mijn huidige drie lensen (vergeten we even die twee van mijn verlanglijstje) heeft een zonnekap.
    Dus is mijn vraag: nodig? Zo ja, wanneer? Zet ik ze bij op mijn verlanglijstje voor de twee nog aan te schaffen lensen?

    Dank voor alle input.
    Les
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

  • #2
    Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

    Altijd

    zowel als bescherming als tegengaan van lensflare (kan je overal hebben, ook al is er geen zon)

    ikzelf gebruik nooit een lens zonder zonnekap, behalve mijn fisheye, die geen zonnekap ondersteunt (is ook nogal moeilijk bij een beeldhoek van 180°)
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      Altijd

      zowel als bescherming als tegengaan van lensflare (kan je overal hebben, ook al is er geen zon)
      Laat ik het nog eens zeggen Altijd
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

        Amai! Da gaat hier snel zeg. Dank voor deze reacties.

        Dus altijd? (ook binnen, met en zonder flits; een Speedlite 580EX II) En dus dringend aan te schaffen? Voor mijn drie lensen?

        Ik neem aan dat het technisch mogelijk is om zowel de UV filter (waarmee mijn drie lensen ALTIJD zijn uitgerust) en een zk tegelijk te monteren?

        (je merkt het, hé, echt beginnersvragen )
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #5
          Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

          Awel, ik gebruik het ook altijd
          Mvg Tim

          Comment


          • #6
            Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ik neem aan dat het technisch mogelijk is om zowel de UV filter (waarmee mijn drie lensen ALTIJD zijn uitgerust) en een zk tegelijk te monteren?
            Dat is normaal geen probleem hoor


            maar als je nu voor geen van je drie lenzen een zonnekap hebt, zou ik nu ook niet meteen zotte kosten doen en meteen alle zonnekappen kopen. Bij mijn lenzen zat altijd een zonnekap bij, dus ik gebruik ze ook altijd. Maar ik heb bvb één lens (50mm 1.8) waarvoor ik geen zonnekap heb, en dus ook geen gebruik.

            tis gewoon zo, als je ze hebt, gebruik ze dan Altijd.
            Maar het is geen essentie
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

              ............
              Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:03.

              Comment


              • #8
                Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                als je nu voor geen van je drie lenzen een zonnekap hebt, zou ik nu ook niet meteen zotte kosten doen en meteen alle zonnekappen kopen.
                Dat lijkt mij een wijze raad, indeed.
                Stel dat ik voor één van die drie lensen er eentje zou kopen, welke zou je me aanbevelen. Ik experimenteer volop met die 50mm f1.8: vlijmscherp op de neus van mijn model (mijn vrouw), al wazig op haar oor... Mag ik aannemen dat dergelijke closeups, zonder flits, niet echt baat hebben van een zk?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                Comment


                • #9
                  Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                  Heb voor al m'n lenzen zonnekappen (zaten er bij), maar heb ze eigenlijk nog nooit gebruikt
                  Misschien eens doen om te zien of er verschil is
                  Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                    Awel, ik gebruik het ook altijd
                    Ik was em dinsdagavond vergeten op te zetten, na er door een 5-tal mensen opgewezen te zijn, heb ik em toch maar op gezet ...
                    D300 + Nikkor 18 - 200 VR + Nikkor 50 1.8 + Nikkor 85 1.8D + Nikon Fisheye 10,5 F2.8 + AFS 70 - 300 VR + SB800 + 055XB + M10 | NIKON Z50 + NIKKOR Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR + Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR + SB900 | Iphone 12

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                      altijd gebruiken, bescherming en het staat nog stoer ook.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Freek76 Bekijk bericht
                        Ik was em dinsdagavond vergeten op te zetten, na er door een 5-tal mensen opgewezen te zijn, heb ik em toch maar op gezet ...
                        Onder het motto veilig vrije..eh fotograferen...
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                          Yup, altijd. Baat het niet dan schaadt het niet.
                          Alleen opletten mocht je de ingebouwde flits gebruiken, want omdat die zo laag staat kan een zonnekap een schaduw geven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                            het staat nog stoer ook
                            Ja, het heeft wel wat patserigs, niet?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wanneer een zonnekap gebruiken? (Alert: Beginners Question)

                              Alleen opletten mocht je de ingebouwde flits gebruiken, want omdat die zo laag staat kan een zonnekap een schaduw geven
                              Dank voor de tip. Ik gebruik (pas sinds vorig weekend weliswaar) mijn "trotste" bezit, de Speedlite 580EX II, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat als je snel een flitsje nodig heeft...
                              (ik probeer wel flits te vermijden, als het effe kan)
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                              Comment

                              Working...
                              X