Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1D Mk III, kan dit ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 1D Mk III, kan dit ?

Iedere technologievoorspelling die uitgaat van een extrapolatie van bestaande technologie is, komt uit... als je maar lang genoeg wacht.

Dus... de Mk III, MK IV, D200, D500, Photoshop CS3... de namen mogen iets aan de tijdsgeest worden aangepast, maar ze komen er allemaal aan. Ooit...

Toekomst voorspellen is soms zoooooo eenvoudig

Als het waar is dat Canon met een vervanger komt, zullen ze dat wel stil houden. Ik herinner me het computermerk Kaypro - begin tachtiger jaren (ja ik ben echt oud aan het worden) marktleider op het gebied van portable computers (zo groot als een naaimachine). Zij kondigden aan dat er binnen afzienbare tijd een nieuw model zou komen. Gebruikers kochten plots het oude model niet meer en Kaypro had pakhuizen vol oude, onverkoopbare computers en geen geld meer om het nieuwe model te ontwikkellen. Resultaat: Kaypro ging failliet. Nog meer resultaat: een nieuw merk Compaq pikte de markt in. (Compaq? wie was dat ook al weer.)

Groeten, Miriam

Comment

Uiteraard Miriam, maar in het topsegment van de markt wil het soms wel eens heel raar uitpakken. Nu heeft Canon toch al bewezen dat het een zeer goed geölied marketingapparaat heeft en ook nu zullen ze hun huiswerk goed gemaakt hebben. Maar het wordt een beetje drummen daar in het befaamde "1"-segment. Lijkt me een spelletje touwtrekken tussen camera's met uiteenlopende specs. Ik weet niet of een journalist meteen boodschap heeft aan de loeizware bestanden die een 12 MP (volgens sommigen zelfs 20 MP) "spuwt" aan een snelheid van 8 fps. Voor de studiofotograaf of de fine arts fotograaf (mocht deze laatste al digitaal willen gaan) ligt dat wel even anders. 't Is vooral een vraag naar de toegevoegde waarde van één en ander... En dan is er bovendien nog eens de vraag op welke andere vlakken Canon het grote verschil gaat maken; ik droom graag, maar kan zo meteen geen wereldschokkende dingen voor de geest halen. (suggesties altijd welkom) En zo zou één en ander juist wel eens kunnen leiden naar een zeer grote vraag naar de modellen die "soon to be discontinued" zullen zijn en tot relatief zwakke sales op het gloednieuwe model. Kannibalisme binnen de eigen lijn dus.

Allemaal redenen waarom Canon heel strategisch wat kruimeltjes rondstrooit, maar zeer zeker niet te snel in z'n kaarten zal laten kijken. Want er is veel (en indien het waar is van die nieuwe 1.2 crop CMOS, bijzonder veel) geld mee gemoeid.
      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Het blijft leuk, speculeren. Ieder argument kan met een tegenargument ontkracht worden

Nieuwe sensor:
        Kost inderdaad een hoop geld om die te ontwikkelen. Toch heeft Canon voor de 350D weer een andere sensor gebruikt dan voor de 20D. Blijkbaar is dat dus niet zo'n probleem

Mp's:
        Phase one brengt een 35Mp back uit heb ik begrepen. Blijkbaar is er dus vraag naar pixels. Croppen in de camera voor sport en journalisten kan natuurlijk altijd en is niet zo vreselijk moeilijk in te bouwen. Waar een probleem is, is een oplossing nabij

Tweener:
        Dat ding wordt al een jaar of 3 verwacht

Het enige waar ik op hoop is dat er iets komt waardoor de 1D Mk II goedkoper wordt. Dan ben ik tevreden. De 1D Mk II is namelijk de camera die mijn wensen kan vervullen. Of de camera discontinued is of niet boeit me eigenlijk niet zo, de prijs wel
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
          Phase one brengt een 35Mp back uit heb ik begrepen.
          4 MP zal het verschil niet maken (waar is de tijd van de 1MP en 2MP fototoestellen ) maar het wordt 39 MP.
          Kostprijs $29.995. Dat is nog geen 25000 euro.
          Leica's first 35mm film costs $10 versus $7.50 for seemingly identical Adox HR-50 - is the red dot worth 33% more?

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
            Kostprijs $29.995. Dat is nog geen 25000 euro.
            http://www.luminous-landscape.com/re...one-0705.shtml

Jan.
            In the meantime the P20 drops in price to $11,990.

Nog effe doorsparen
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Mijn voorspelling:
              - Eind Augustus 05: Een 12 MP full frame EOS 3D met 4 beelden per seconde.
              Ik volg regelmatig de geruchten op dpreview.

Meestal zijn deze geruchten totale onzin of enkel photoshop bewerkingen van bestaande toestellen, zelfs met Japanse of Chinese teksten erbij.

Maar nu en dan is er een gerucht dat heel echt lijkt. Dit is er zo 1tje:

Het enige probleem met full frame is dat in de vergelijking met de D2X de 1DsII heel slecht uit de testen komt.
              Op dit moment zie ik de waarde van full frame niet.

Jan.

Comment

Ach geruchten, ze blijven blijkbaar een leuke hobby voor sommigen

Heel leuk trouwens, om al die geruchten (vooral dan op dpreview, maar ook wel hier op BD trouwens) te lezen. Bij de laatste Nikon D-serie hadden we de nieuwe handleidingen al een tijdje hier binnen (Jacki vertaalde ze naar het NL - maar uiteraard mogen we daar niets van loslaten) en je leest dan SURELY it will be x megapixels, of SURELY NOT there will be a... (whatever)

Heel grappig al dat 'surely (not)' gespeculeer (meestal fout dus!), dus uiteindelijk zal pas de echte aankondiging (en in sommige gevallen pas de echte release) bepalen wat er surely wel of niet opzit.

Wat maakt het uit dat er straks/later een grotere/betere/snellere én goedkopere cam X uitkomt? Dat weet je, zoals miriam bv al aangeeft, toch vooraf? Je koopt nu wat er is voor een prijs die je het waard acht (zo niet, dan koop je het niet). Maar aan de andere kant: Als je nu bv een 1DmkII koopt en volgende week wordt een [x] aangekondigd...

Mijn punt is: Speculeren heeft meestal geen zin. Ofwel je koopt wat je nu value-for-money vindt of je wacht. Speculeren is voor de beurs, het heeft niets met fotografie te maken

Enne: als je al een cam hebt, no problem natuurlijk. Maar heb je er nog geen, dan kun je tijdens het wachten nog steeds niet fotograferen. Dus wacht ook niet te lang

Comment

Ik volg regelmatig de geruchten op dpreview.

Op dit moment zie ik de waarde van full frame niet.

Jan.
                  De waarde van full frame moet je niet onderschatten. Er moet minder versterkt worden (de lage ruis van de MkII is legendarisch), er kan flink gecropt worden zonder veel kwaliteitsverlies, en je werkt met échte brandpuntafstanden.

Een A3+ die haarscherp is zal toch moeilijker te realiseren zijn met een APC-sensor. En tenslotte spelen die 17 megapixels ook wel mee

Daarstraks vergeleek ik nog wat foto's die met mijn G5 waren gemaakt met die van een 1DsMkII. Er is geen discussie mogelijk - de MkII haalt het met vlag en wimpel.
                  Fullator
                  Fotostudio Candela Zone
                  website: http://www.chronax.be
                  website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                    Enne: als je al een cam hebt, no problem natuurlijk. Maar heb je er nog geen, dan kun je tijdens het wachten nog steeds niet fotograferen. Dus wacht ook niet te lang
                    Dit lijkt me een zeer pragmatische, realistische houding. Je kan blijven uitstellen, en intussen trekt het leven voorbij - zonder dat je het kan vastleggen. En daarna kan je treuren om alle gemiste kansen
                    Fullator
                    Fotostudio Candela Zone
                    website: http://www.chronax.be
                    website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                      De waarde van full frame moet je niet onderschatten. Er moet minder versterkt worden (de lage ruis van de MkII is legendarisch), er kan flink gecropt worden zonder veel kwaliteitsverlies, en je werkt met échte brandpuntafstanden.
                      Vraagje: stelt die FF dan weer geen zware eisen aan het glas? Ik kan me zwaar vergissen, maar als breedhoekliefhebber troost ik me met de gedachte dat de 1.3 crop problemen van vignettering toch ietwat binnen de perken houdt, terwijl het kadertje dat je verliest toch acceptabel is...

Wat die lage ruis betreft... daar geef ik je 100% gelijk. Een gi-gan-tische luxe om mee te (mogen) werken !
                      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

De opvolger van de 1D-mkII zal medio februari 2006, tijdens de Olympische Winterspelen in Turijn, leverbaar zijn. Het is de bedoeling dat alle aanwezige Canon-fotografen op de Winterspelen over deze opvolger moeten kunnen beschikken. Na de spelen begint de uitlevering van deze camera voor de rest van de wereld. Echter zal deze nieuwe camera niet 1D-mkIII genoemd gaan worden, maar EOS 1Dn. Deze 1Dn is wederom gebaseerd op de huidige 1-serie body, echter met een duidelijk groter LCD-scherm op de achterzijde.

Tevens komt er dit najaar een tussenmodel, de EOS 5D, welke tussen de 20D en 1D-mkII gepositioneerd zal worden. De 5D zal niet gebaseerd zijn op de huidige 1D-body, maar meer weg hebben van de huidige 20D (dus zonder vaste grip).
                        Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door di Marco
                          Echter zal deze nieuwe camera niet 1D-mkIII genoemd gaan worden, maar EOS 1Dn.
                          In 2003 werd de 1Dn reeds aangekondigd als de opvolger van de 1D... doe maar eens een search via google. 't is heel leuk om speculaties te lezen VOOR een toestel op de markt komt, 't is nog veel leuker en grappiger om deze speculaties te herlezen enkele maanden NA een toestel op de markt gekomen is.

Begrijp me niet verkeerd, wat je over de 1Dn en 5D schrijft kàn allemaal correct zijn, maar alleen Canon kan dit weten en die gaan dat voorlopig niet aan onze neus hangen
                          DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                            Bedankt voor uw antwoord.

Voor elk argument tegen full frame zijn er inderdaad 3 argumenten te vinden voor full frame. En elke full frame sensor bevat natuurlijk een 1,3, een 1,5 en een 1,6 gecropte sensor.

Bovendien kunnen full frame beeldfouten zoals vignetting eventueel via software weggewerkt worden.

Omdat ik een 10D + 24-70L nu reeds veel te zwaar vind zal ik waarschijnlijk nooit een Canon van de 1D serie kopen, ook niet als de prijzen verlaagd worden.

Maar omdat ik (o.a.) weer een normale zoeker wil is mijn belangstelling voor deze nieuwe 3D (of 5D?) erg groot.
                            (Weinig mensen weten hoe belachelijk klein de zoeker van een 10D of 20D is, maar als je kan vergelijken met een Canon fototoestel van 20 jaar terug dan weet je het wel. )

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
                              Begrijp me niet verkeerd, wat je over de 1Dn en 5D schrijft kàn allemaal correct zijn, maar alleen Canon kan dit weten en die gaan dat voorlopig niet aan onze neus hangen.
                              Ga er maar gerust van uit dat mijn info volledig correct is !! De dummies van deze EOS 5D en EOS 1Dn zijn al in het land t.b.v. de productie van de brochure en reclame-uitingen .... Sowieso zal voor de Olympische Winterspelen (febr. 06) de opvolger van de 1D-mkII geleverd worden aan de geaccrediteerde fotografen. Een beter platform als lanceringsmoment voor een nieuwe professionele body is er niet.
                              Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

Comment

Maar omdat ik (o.a.) weer een normale zoeker wil is mijn belangstelling voor deze nieuwe 3D (of 5D?) erg groot.
                                (Weinig mensen weten hoe belachelijk klein de zoeker van een 10D of 20D is, maar als je kan vergelijken met een Canon fototoestel van 20 jaar terug dan weet je het wel. )
                                Ha, nu zijn we er. Hoe je het ook draait of keert de 1.3 en 1.6 crops zijn maar een compromis omdat de techniek te duur is om FF te gaan. 85% van het huidige gamma van Canon/Nikon/Pentax/Minolta is oorspronkelijk ontworpen voor "kleinbeeld" of 24x36mm. De strategie van deze ondernemingen om geen FF te gaan of FF te beperken tot het pro-segment is louter gebaseerd op het feit dat het economisch op dit moment niet haalbaar is om FF te gaan voor het hele segment en men onmogelijk kan wachten tot de kost om FF chips te maken op het niveua komt dat je ze in een 350D of D50 kan stoppen. Dus vinden we een nieuw segment uit en proberen de massa te overtuigen dat dit de juiste keuze is.

De fantastische EF 300 mm f2.8 IS van Canon is ontworpen met de EOS 1v in het achterhoofd. Dat deze lens ook past op pakweg een 10D is iets wat men bij het ontwerp van de 10D bedacht heeft, niet bij het ontwerp van de lens. Het "voordeel" dat sommigen aanhalen dat op een 1.6 toestel dit een 480mm lens is gezichtsbedrog en een mager voordeel. Ooit al eens gedacht hoeveel een EFs 300 mm f2.8 IS maar zou wegen en kosten ?

Er wordt veel te snel voorbij gegaan aan de intrinsieke kwaliteiten van een FF die niks te maken hebben met megapixels maar met het gebruik van een Camera systeem waarvoor het ontworpen is. mm's blijven mms'. Een lichtsterke grote zoeker. "gewicht" en "kostprijs" van de lens in verhouding met de kwaliteit.

Oh ja, en vriend Canon legt ons natuurlijk serieus in de luren. Als je de kostprijs vergelijkt van een EFs lens met een EF lens en weet dat de EFs voor APC ontworpen is terwijl een EF even goed moet presteren voor "kleinbeeld" (en daar heb je echt wel heel wat meer glas voor nodig) dan betaal je zeer veel voor deze kleine lenskes.

Ik kan best begrijpen dat mensen een 1.6 crop of een 1.3 prefereren boven een full frame maar kom dan niet klagen dat een 70-200 anderhalve kilo weegt, dat de zoeker veel te klein is etc.

Als ik één reden moet opgeven waarom ik naar een FF zou overstappen is het de zoekergrote. Mijn oude Canon A1, daar zag je ten minste wat je ging fotograferen. en daar was een goedkope maar uitstekend FD 35mm een groothoek.
                                DigiCam

Comment

Working...
                                X