Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SanDisk Extreme III of IV voor de D300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SanDisk Extreme III of IV voor de D300

Ik heb voor mijn Nikon D300 extra geheugen nodig en twijfel nu tussen de SanDisk Extreme III en IV. De IV (8 Gb) is bij geheugenkaart.nl kaart bijna net zo duur als 2 III kaartjes!
    Heeft de IV zoveel meer te bieden dan de III versie? 1 8GB Extreme IV kopen of beter 2 8Gb extreme III kopen? Ga ik het verschil merken??

Al vast bedankt voor de reacties!

Ed
    Last edited by edjeB; 5 april 2008, 22:26.
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Re: SanDisk Extreme III of IV

Gebruik je vaak de hoge fps'en achter elkaar? Dan kan een snellere kaart handig zijn want dan is het buffer eerder leeg.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De keuze zal afhangen van hoe je de camera gebruikt. Ik schiet regematig in NEF/RAW en gebruik dus meer interne buffer. Ook gebruik ik regematig 8fps (CH-mode) en dat vreet buffer. Hoe sneller je de info van de buffer naar de kaartjes krijgt, hoe meer fotootjes je in CH kunt maken. Voor single-shot, is de snelheid minder belangrijk en ga je dus voor de goedkoopste
      Zelf gebruik ik de Lexar Pro UDMA, deze is nog sneller dan de SanDisk IV. (nl 45mb/s).
      Een beetje rondkijken bij verschillende leveranciers en op het internet kan je goeie prijzen opleveren.
      Net nog twee 8Gb Lexars UDMA aangekocht in de UK. Incl. verzending €174
      Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ik heb daarnet nog een 2de III kaartje bijgekocht (4GB).

Ik schiet bijna nooit op Ch
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
          De keuze zal afhangen van hoe je de camera gebruikt. Ik schiet regematig in NEF/RAW en gebruik dus meer interne buffer. Ook gebruik ik regematig 8fps (CH-mode) en dat vreet buffer. Hoe sneller je de info van de buffer naar de kaartjes krijgt, hoe meer fotootjes je in CH kunt maken.
          Is het snelheidsverschil echt merkbaar of scheelt het slechts weinig? Zit me toch echt af te vragen of het zo'n meerprijs waard is......

Comment

Re: SanDisk Extreme III of IV voor de D300

Je gaat het alleen merken bij het wegschrijven, in bepaalde omstandigheden is je buffer beperkt tot maar 5 ŕ 6 beelden . Je kan dit echter wel verhogen ...
            Als je Actieve D-lightning uitzet dan kan je 5 beelden meer kwijt in je buffer (11 dus). Maakt niet uit of ie op Laag-Normaal-Hoog staat, in alle drie de gevallen gaan er 5 beelden minder in de buffer !
            Als je ruisonderdrukking hebt opstaan bij lange sluitertijden gaan er 6 beelden meer in de buffer, samen met vorig item zitten we dan aan 17 beelden buffer.
            Beeldcommentaar en beeld-authenticiteit zouden dit ook beďnvloeden, maar daar heb ik niets van vastgesteld.

Met andere woorden: afhankelijk van je instellingen van je toestel heb je een bepaalde buffer. Kom je hiermee toe dan koop je best Extreme III, is deze niet groot genoeg dan heb je er alle baat bij om snel mogelijk weg te schrijven naar je CF (UDMA-kaartjes dus)

Ik heb actieve D-lightning opstaan en schiet in NEF en kan er dus 12 kwijt in de buffer en ben nog niet tegen een beperking opgelopen, ik schat dat je er een 14 ŕ 15-tal achtereen kan schieten (6 fps) vooraleer je een terugval hebt in snelheid. Op 2 seconden heb je dus 12 beelden geschoten en op die 2 seconden is ie ook al aan het wegschrijven dus ongeveer 14-15.

Ik heb nog geen Extreme IV dus kan er niets van vertellen, ik heb nu 2x Extreme III 4GB en zal binnenkort 2x 8GB Extreme III bijhalen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt
            Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

Comment

Yep, dat is een antwoord waar ik op wachtte....
              Ik weet wat het gaat worden!

Comment

En wat heb je dan beslist ?
                Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

Comment

Gezien de instellingen die ik gebruik op mijn camera zal ik weinig voordeel halen uit de IV

Comment

De Extreme IV is een UDMA CF de Extreme III niet.

Het grootste verschil kan je merken bij het schrijven naar de PC (als je tenminste een Firewire 800 lezer hebt)

een artikeltje
                    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Hmmm, gaat mij toch ook niet overtuigen, heb niet zo'n card reader.... gaat bij mij via USB2.... dan toch maar liever 2x 8gb maar wat minder snel dan 1 snelle

Comment

dan toch maar liever 2x 8gb maar wat minder snel dan 1 snelle
                        Voor mij liever 1 snelle
                        Welke heb je nu gekocht?
                        Ik heb direct de Extreme IV gekocht van 4Gb. voor de rest heb ik nog een externe schijf van Vosonic om al mijn foto's op te zetten onderweg.
                        Grtz R.
                        Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

Comment

De D300 profiteerd van de snelste kaarten: UDMA dus, SanDisk IV, Ducati en Lexar 300x worden aanbevolen.

Comment

Hier http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page13.asp staat een duidelijk overzicht. Merk op dat de snelste kaart niet alleen een grotere buffer oplevert, maar nadat de buffer vol is, tot 3X sneller is.

Eric

Comment

Net dan toch maar een snelle 8 gb gekocht......

Comment

Working...
                              X