Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax 2.8 zoomlens advies gevraagd

Om bij pentax 2,8 lenzen te blijven en om een overbrugging van je twee vermelde lenzen, kan je ook denken aan de 50-135 F/2,8 van Pentax.
    Kost bij Konberg wel 779 euro.
    Kan niet anders dan zeer goed zijn !...
    Of heeft hier iemand een ander gedacht over ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
      Om bij pentax 2,8 lenzen te blijven en om een overbrugging van je twee vermelde lenzen, kan je ook denken aan de 50-135 F/2,8 van Pentax.
      Kost bij Konberg wel 779 euro.
      Kan niet anders dan zeer goed zijn !...
      Of heeft hier iemand een ander gedacht over ?
      Wat betreft de kwaliteit en performantie van het DA* glas blijft het koffiedik kijken tot de eerste exemplaren effectief in de handen van echte gebruikers komen. Maar afgaande op de voorbije *-reeksen van Pentax, en het feit dat ze ook voor de DA limited reeks dezelfde standaarden aanhielden als voor de FA limiteds, kan je er allicht wel op rekenen dat het zeker niet minder dan de FA*-reeks zal zijn. En die zijn toch wel echt absolute top.

Ik zou alle drie de zooms wel zien zitten (DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8 als ideale reiscombo, DA*60-250/4 voor meer wildlife toepassingen). Maar ik heb eerlijk gezegd dat hele bereik al in meerdere combinaties in m'n objectievenkast... Dus ik weet niet of ik de kost kan verantwoorden. Allicht zal ik beginnen om een nieuwe eigenaar te vinden voor m'n DA16-45/4, die is echt wel te veel dubbel met de DA*16-50/2.8. Nadien mss de Sigma EX70-200/2.8 verpatsen om plaats te maken voor de DA*60-250/4. De A35-105/3.5 gaat nooit genoeg opbrengen om een DA*50-135/2.8 te financieren, dus mss hou ik die wel voor op m'n analoge bodies, het kan een heel aardige standaardzoom zijn voor m'n MX, hoewel ik daar meestal een klein vast objectiefje op zitten heb...

Intss blijkt dat Pentax naast de 10 nieuwe objectieven dit jaar, volgend jaar nog minstens 15 objectieven zal uitbrengen (de informatie spreekt van 25 objectieven voor 2009, maar het is niet duidelijk of deze de 10 van dit jaar omvatten of niet). Hoeveel er daarvan voor de 645D zijn, en hoeveel APS-C DA glas is niet duidelijk. Laat de speculaties losbarsten...

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Misschien een tip

Ga voor de oude F 70-210 is tweedehands te vinden tussen de 50 en 120 euro. Is steengoed heeft een ED element.
        De AF is erg snel, de scherpte, contrast en kleuren fantastisch, heel stevig gebouwd. Ik had 2 exemplaren maar helaas voor jou heb ik m'n 2de exemplaar verkocht.

De lens is goed te vinden, natuurlijk geen 2.8 maar daarvoor veel compacter en handiger.
        Geyst

Comment

Er komt blijkbaar beweging bij Pentax. Eindelijk is mijn DA 12-24 toegekomen (ideale aanvulling op de Tamron 28-75), en meteen een folder met daarin oa de DA* 16-50 en DA* 50-135 meegekregen. Waarschijnlijk zullen de lenzen zelf dan niet lang meer op zich laten wachten...
          Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Ik heb hier nog een Sigma 28-105 op 2.8 met Pentax vatting maar heb er nog niet mee geschoten. Geen idee wat ze waard is.
            Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Tozumi, heb je al kunnen ondervinden of nieuwe DA 12:24 aan je verwachtingen voldoet ?
              Het pleziert me dat bij Pentax wat schot in de zaak komt want ik wacht lang op de 16;50 en de 50;135.
              In die mate zelfs dat ik overweeg om ondertussen de body K10D op te halen samen met een groothoek sigma 10mm 20 EX DC HSM F 4 ,5,6
              Zou het verschil tussen de 12;24 en de 10;20 zo groot zijn, de moeite en de centen waard ?

Comment

@ celestinus : morgen ga ik de DA 12-24 eens aan de tand voelen, vanavond nog geen gelegenheid gehad. Er is wel degelijk een belangrijk verschil in beeldhoek tussen 10 en 12 mm. Op het net zijn verschillende vergelijkende test te vinden (oa op PhotoZone). Naar mijn gevoel is een 10-20 mm + 16-50 mm een betere combinatie dan 12-24 mm + 16-50 mm. In het laatste geval is er veel overlapping. Vandaar dat ik niet op de DA* 16-50 mm gewacht heb en meteen voor de Tamron 28-75 gekozen heb. Kenrockwell vergelijkt groothoekzooms (oa de Tokina AT-X pro 124 die optisch identiek is aan de Pentax DA 12-24). Indien je een van mijn lenzen eens wil testen dan kunnen we altijd eens in Gent afspreken
                Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                  Er komt blijkbaar beweging bij Pentax. Eindelijk is mijn DA 12-24 toegekomen (ideale aanvulling op de Tamron 28-75), en meteen een folder met daarin oa de DA* 16-50 en DA* 50-135 meegekregen. Waarschijnlijk zullen de lenzen zelf dan niet lang meer op zich laten wachten...
                  Ik heb vanmiddag telefonisch contact gehad met Fotokonijnenberg in Den Ham. De verkoper die ik sprak vertelde me dat de eerste 2 of 3 DA* 16-50 exemplaren gisteren binnen zijn gekomen.

Ik heb er nu zojuist één online besteld maar ik zal er nog wel even op moeten wachten waarschijnlijk. De verkoper wist namelijk ook te vertellen dat het probleem met de bestellingen wel was opgelost wanneer ze een partij van een stuk of 40 zouden binnenkrijgen.....

Nu wat mij betreft ook nog even de DA* 60-250 f4.0 en dan ben ik helemaal gelukkig... maar ja, dat duurt nog wel even....
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

@ celestinus: heb deze middag de DA 12-24 even getest. Een voorbeeld op 12 mm f 4 kan je hier vinden
                    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      Ik heb vanmiddag telefonisch contact gehad met Fotokonijnenberg in Den Ham. De verkoper die ik sprak vertelde me dat de eerste 2 of 3 DA* 16-50 exemplaren gisteren binnen zijn gekomen.

Ik heb er nu zojuist één online besteld maar ik zal er nog wel even op moeten wachten waarschijnlijk. De verkoper wist namelijk ook te vertellen dat het probleem met de bestellingen wel was opgelost wanneer ze een partij van een stuk of 40 zouden binnenkrijgen.....

Nu wat mij betreft ook nog even de DA* 60-250 f4.0 en dan ben ik helemaal gelukkig... maar ja, dat duurt nog wel even....
                      Da's straf. Ik mailde gisteren nog met een betrouwbare bron en die verzekerde me dat de DA*s zeker pas voor Augustus zullen zijn. Die mens is echt wel betrouwbaar, want via hem was ik één van de eerste in Europa met de DA21/3.2. Bovendien wist hij me te zeggen dat de eerste exemplaren voor de reguliere outlets zullen zijn, en niet voor wat hij de "discounters" (zoals Konijnenberg) noemde. Maw zal ik dergelijke verhalen pas geloven als de eerste eigenaars opduiken, en dat zal niet in Nederland zijn, maar met 100% zekerheid zullen het Japanners zijn. Ik vrees dat het een verhaaltje is om een bestelling binnen te rijven. Zeggen dat reeds leveringen binnen zijn maar niet voor jou is een makkelijke verkoperspraat om je aan 't lijntje te houden, maar in deze internettijd een beetje dom m.i. ... Allez, ik hoop voor jou dat je de jouwe snel hebt natuurlijk.

Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Tja Wim, ik weet het ook niet maar verbaasde me er al wel erg over.... Naja, we zullen het wel zien....

Maar eh.. by the way, waar heb jij jouw bestelling geplaatst, bij Tekade.de wellicht? Zou die 'em dan sneller kunnen leveren? Bij Tekade.de is deze lens in ieder geval wel 100,- duurder....

Als jij overigens nog andere goede adressen weet waar ik deze lens op korte termijn zou kunnen kopen hoor ik het graag
                        Mark
                        Last edited by MarkEL; 29 juni 2007, 10:50.

Comment

Tja Wim, ik weet het ook niet maar verbaasde me er al wel erg over.... Naja, we zullen het wel zien....

Maar eh.. by the way, waar heb jij jouw bestelling geplaatst, bij Tekade.de wellicht? Zou die 'em dan sneller kunnen leveren? Bij Tekade.de is deze lens in ieder geval wel 100,- duurder....

Mark
                          Idd... De prijzen op de site zijn momenteel nog de richtprijzen. Van zodra er zekerheid is omtrend de leveringen zullen ze de werkelijke prijzen tonen. Dat deden ze met de DA21 ook al... Die mannen kennen Pentax intss al lang genoeg om te weten dat ze het vel van de beer niet moeten verkopen voor hij geschoten is... Heb wel geen idee of er veel verandering in zou komen hoor (herinner me niet de juiste cijfers van de DA21), en of ze dan ook 100 EUR goedkoper zullen zijn. Eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit dat ze iets duurder zijn, als ik ze wat sneller heb is 't ok voor mij...

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            Idd... De prijzen op de site zijn momenteel nog de richtprijzen. Van zodra er zekerheid is omtrend de leveringen zullen ze de werkelijke prijzen tonen. Dat deden ze met de DA21 ook al... Die mannen kennen Pentax intss al lang genoeg om te weten dat ze het vel van de beer niet moeten verkopen voor hij geschoten is... Heb wel geen idee of er veel verandering in zou komen hoor (herinner me niet de juiste cijfers van de DA21), en of ze dan ook 100 EUR goedkoper zullen zijn. Eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit dat ze iets duurder zijn, als ik ze wat sneller heb is 't ok voor mij...

Wim
                            Maar als je bij Tekade dan nu besteld, dan ga je toch akkoord met die prijs van 799,-. Die zullen ze toch niet meer omlaag brengen als ze toch al bestellingen binnen hebben tegen die prijs....

En iets duurder dan die € 699,- bij Konijn heb ik ook geen moeite mee maar vind € 100,- toch best een groot verschil. 't Is alleen natuurlijk de vraag hoeveel sneller bijv. Tekade over deze lens zal beschikken. Twee weken langer wachten en € 100,- besparen vind ik prima. Maar als't twee maanden zou schelen heb ik die € 100,- er graag voor over....

Mark

Comment

Maar als je bij Tekade dan nu besteld, dan ga je toch akkoord met die prijs van 799,-. Die zullen ze toch niet meer omlaag brengen als ze toch al bestellingen binnen hebben tegen die prijs....

En iets duurder dan die € 699,- bij Konijn heb ik ook geen moeite mee maar vind € 100,- toch best een groot verschil. 't Is alleen natuurlijk de vraag hoeveel sneller bijv. Tekade over deze lens zal beschikken. Twee weken langer wachten en € 100,- besparen vind ik prima. Maar als't twee maanden zou schelen heb ik die € 100,- er graag voor over....

Mark
                              Laat ons het bij deze als een opportuniteit aangrijpen om een vgl tss beiden te doen. Ik ben wel meer benieuwd naar de objectieven zelf...

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                                Ik ben wel meer benieuwd naar de objectieven zelf...

Wim
                                Ja anders ik wel. Ik moet zeggen, ik heb er wel hoge verwachtingen van, en dat mag volgens mij ook wel voor die prijs.

Ik hoop bijvoorbeeld dat deze lenzen ook op f2.8 goed bruikbaar zullen zijn, in tegenstelling tot mijn Sigma lenzen. En ik hoop dat de IQ dusdanig goed is dat ik niet over hoef te stappen op Pentax prime limited lenzen, want naast het feit dat dat dan een hele dure geschiedenis zou worden, zie ik het niet zo zitten om nog véél vaker dan nu lenzen te moeten wisselen.... (alhoewel ik zowiezo toch nog wel graag de FA 50mm f1.4 en een DA 70m f2.4 Ltd ofzo erbij zou willen kopen voor portretten, maar dan zal 't schip met geld wel eerst moeten arriveren )

Comment

Working...
                                X