Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfotografie met D300 vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportfotografie met D300 vraag

    Ik ben in het bezit van een Nikon D300 + 24-70 f2.8 objectief. Afgelopen weekend was de proloog van de Giro in Amsterdam en ik ging eens kijken of het me zou lukken wat mooie plaatjes te schieten.
    Het weer speelde alleen niet echt mee want het was behoorlijk grauw. Achteraf gezien had ik een betere plek moeten zoeken. Ik stond iets van 150m na een flauwe bocht en er stonden ook behoorlijk wat bomen die het licht tegen hielden. Maar goed dat weet ik nu ook weer voor de volgende keer. Door te proberen leer je alleen maar.
    Ik had mijn camera ingesteld op continue autofocus met diafragma tussen de f4.0 - f2.8 (dit laatste gebruikte ik aan het einde van de middag. De sluitertijd was rond de 1/250 - 1/320.
    Op het display van de camera zagen de foto's er wel aardig uit, ook met het inzoomen dacht ik wel wat mooie foto's te hebben.
    Alleen thuis gekomen vond ik het allemaal toch behoorlijk tegenvallen. Ten eerste was er teveel ruis maar dat kwam dus vanwege mijn slechte licht en daardoor de hogere iso waarden (soms tot boven de 1600). Maar ik vond ook dat veel foto's niet scherp waren.
    Ik probeerde de wielrenner zodra deze de flauwe bocht om kwam te volgen en toen deze redelijk dichtbij kwam schoot ik een aantal foto's met nog steeds de continue autofocus ingedrukt (de AF-ON knop gebruik ik).

    Wat kan ik nog aan mijn instellingen aanpassen, misschien toch een snellere sluitertijd ? De wielrenners komen toch met een gemiddelde van rond de 50km langs.
    Kleiner diafragma ? Om de iso waarden nog een beetje laag te houden ging ik aan het eind van de wedstrijd naar f2.8 Maar ik stond op iets van 5 - 10m afstond volgens mij toen ik foto's begon te maken.
    Of gewoon nog veel meer oefenen met het volgen van snel bewegende onderwerpen. Ik vond dit soms best wel lastig aangezien het allemaal best wel snel ging.
    Ik hoop dat jullie nog wat tips voor me hebben voor de volgende keer.

    Alvast bedankt.
    Ton

  • #2
    Re: Sportfotografie met D300 vraag

    Oorspronkelijk geplaatst door TonnieB Bekijk bericht
    Ik ben in het bezit van een Nikon D300 + 24-70 f2.8 objectief. Afgelopen weekend was de proloog van de Giro in Amsterdam en ik ging eens kijken of het me zou lukken wat mooie plaatjes te schieten.
    Het weer speelde alleen niet echt mee want het was behoorlijk grauw. Achteraf gezien had ik een betere plek moeten zoeken. Ik stond iets van 150m na een flauwe bocht en er stonden ook behoorlijk wat bomen die het licht tegen hielden. Maar goed dat weet ik nu ook weer voor de volgende keer. Door te proberen leer je alleen maar.
    Ik had mijn camera ingesteld op continue autofocus met diafragma tussen de f4.0 - f2.8 (dit laatste gebruikte ik aan het einde van de middag. De sluitertijd was rond de 1/250 - 1/320.
    Op het display van de camera zagen de foto's er wel aardig uit, ook met het inzoomen dacht ik wel wat mooie foto's te hebben.
    Alleen thuis gekomen vond ik het allemaal toch behoorlijk tegenvallen. Ten eerste was er teveel ruis maar dat kwam dus vanwege mijn slechte licht en daardoor de hogere iso waarden (soms tot boven de 1600). Maar ik vond ook dat veel foto's niet scherp waren.
    Ik probeerde de wielrenner zodra deze de flauwe bocht om kwam te volgen en toen deze redelijk dichtbij kwam schoot ik een aantal foto's met nog steeds de continue autofocus ingedrukt (de AF-ON knop gebruik ik).

    Wat kan ik nog aan mijn instellingen aanpassen, misschien toch een snellere sluitertijd ? De wielrenners komen toch met een gemiddelde van rond de 50km langs.
    Kleiner diafragma ? Om de iso waarden nog een beetje laag te houden ging ik aan het eind van de wedstrijd naar f2.8 Maar ik stond op iets van 5 - 10m afstond volgens mij toen ik foto's begon te maken.
    Of gewoon nog veel meer oefenen met het volgen van snel bewegende onderwerpen. Ik vond dit soms best wel lastig aangezien het allemaal best wel snel ging.
    Ik hoop dat jullie nog wat tips voor me hebben voor de volgende keer.

    Alvast bedankt.
    Ton
    Grappig, voor wat het waard is, ik heb juist het omgekeerde beleefd met mijn D90, op het schermpje vond ik dat al mijn foto's niet scherp genoeg waren(een familiefeest), nu thuis gekomen bleken ze wel scherp.
    Wat ik eigenlijk wil zeggen, vertrouw je scherm niet voor dat soort dingen.
    En wat ik zeker wil zeggen, je snelheid was zeker niet voldoende hoor bij wielrennen moet je toch zeker boven de 1/1000ste proberen te gaan OF gebruik een flits.

    Comment


    • #3
      Re: Sportfotografie met D300 vraag

      14 !! meter per seconde is snel op een afstand van 5 á 10 meter, te snel dus.
      Wat je kunt proberen is handmatig scherpstellen op een vervangend object en vlak vóór de renners dat punt naderen op de knop te drukken en die camera laten ratelen met een snelheid van 6 of 8 fps.

      Bij een fietssnelheid van 14 meter per seconde leggen die fietsers die 10 meter afstand van jou dus in 0,71 seconde af... dat houd geen enkel autofocussysteem bij.

      Als ISO 1600 niet het gewenste resultaat oplevert, dan dien je de ISO waarde te verlagen en de sluitertijd te verlengen, of je koopt een camera die wel goeie plaatjes aflevert op ISO 1600.

      Een grotere objectafstand wil nog wel eens helpen, dan moet je dus genoegen nemen met een kleinere afbeeldingsmaatstaf.
      Last edited by ViewFinder; 10 mei 2010, 09:51.

      Comment


      • #4
        Re: Sportfotografie met D300 vraag

        Ik vraag me af hoe ze die filmpjes(9fps) hebben gemaakt met de D2h en 1D???, met daarop een scherpe TGV en F1 als de AF als niet snel genoeg is voor een fietser?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Sportfotografie met D300 vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Bij een fietssnelheid van 14 meter per seconde leggen die fietsers die 10 meter afstand van jou dus in 0,71 seconde af... dat houd geen enkel autofocussysteem bij.
          Dus je geeft aan dat de autofocus niet snel genoeg werkt om de wielrenner met ongeveer 14m/s te volgen als ik die op 150m al zie aan komen en met de continue autofocus blijf volgen ?

          Dan werkt dus alleen nog het vooraf scherpstellen op een vast punt en dan met een zeer snelle sluitertijd afdrukken als de wielrenner het scherpstelpunt nadert.

          Comment


          • #6
            Re: Sportfotografie met D300 vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik vraag me af hoe ze die filmpjes(9fps) hebben gemaakt met de D2h en 1D???, met daarop een scherpe TGV en F1 als de AF als niet snel genoeg is voor een fietser?
            Op 10 tot 5 meter afstand?

            Comment


            • #7
              Re: Sportfotografie met D300 vraag

              Maar het is dus wel mogelijk met een sluitertijd van 1/250.
              Alleen weet ik de afstand tot de wielrenner natuurlijk niet.
              Zo te zien kwam de wielrenner redelijk recht op de fotograaf af rijden.

              Comment


              • #8
                Re: Sportfotografie met D300 vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Op 10 tot 5 meter afstand?
                Ja vanaf het viaduct waaronder de trein verdwee of tevoorschijn kwam.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Sportfotografie met D300 vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Ja vanaf het viaduct waaronder de trein verdwee of tevoorschijn kwam.
                  makkelijk... gewoon gemaakt wanneer er meer licht was...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sportfotografie met D300 vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door TonnieB Bekijk bericht
                    De sluitertijd was rond de 1/250 - 1/320.
                    zal niet goed lukken hoor! je krijgt bewegings onscherpte, de fietsers gaan te snel. Best dit eerst eens proberen met goed licht, op ISO 200 en sluitertijden zeker boven de 1/500
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sportfotografie met D300 vraag

                      Een van de snelste camera's doet er ná het scherpstellen (!) al 38 milliseconden over om de spiegel op te klappen, dat is dus de tijd die verstrijkt tot het moment dat de sluiter zich gaat openen.
                      Als de sluiter weer gesloten is duurt het ongeveer 30 milliseconden voor de spiegel weer in rust is, en dan begint de cyclus overnieuw... dus ook het scherpstellen.

                      In die 38 milliseconden is de wielrenner op 10 meter afstand bij een snelheid van 50 km/h en diafragma f/4 op 70 mm al een halve meter voorbij het scherpstelvlak, dat is eenderde van de scherptediepte achter het scherpstelvlak.
                      En daarna word het nog ongunstiger omdat die renner steeds dichterbij komt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sportfotografie met D300 vraag

                        Oorspronkelijk geplaatst door TonnieB Bekijk bericht
                        Ik ben in het bezit van een Nikon D300 + 24-70 f2.8 objectief. Afgelopen weekend was de proloog van de Giro in Amsterdam en ik ging eens kijken of het me zou lukken wat mooie plaatjes te schieten.
                        Het weer speelde alleen niet echt mee want het was behoorlijk grauw. Achteraf gezien had ik een betere plek moeten zoeken. Ik stond iets van 150m na een flauwe bocht en er stonden ook behoorlijk wat bomen die het licht tegen hielden. Maar goed dat weet ik nu ook weer voor de volgende keer. Door te proberen leer je alleen maar.
                        Ik had mijn camera ingesteld op continue autofocus met diafragma tussen de f4.0 - f2.8 (dit laatste gebruikte ik aan het einde van de middag. De sluitertijd was rond de 1/250 - 1/320.
                        Op het display van de camera zagen de foto's er wel aardig uit, ook met het inzoomen dacht ik wel wat mooie foto's te hebben.
                        Alleen thuis gekomen vond ik het allemaal toch behoorlijk tegenvallen. Ten eerste was er teveel ruis maar dat kwam dus vanwege mijn slechte licht en daardoor de hogere iso waarden (soms tot boven de 1600). Maar ik vond ook dat veel foto's niet scherp waren.
                        Ik probeerde de wielrenner zodra deze de flauwe bocht om kwam te volgen en toen deze redelijk dichtbij kwam schoot ik een aantal foto's met nog steeds de continue autofocus ingedrukt (de AF-ON knop gebruik ik).

                        Wat kan ik nog aan mijn instellingen aanpassen, misschien toch een snellere sluitertijd ? De wielrenners komen toch met een gemiddelde van rond de 50km langs.
                        Kleiner diafragma ? Om de iso waarden nog een beetje laag te houden ging ik aan het eind van de wedstrijd naar f2.8 Maar ik stond op iets van 5 - 10m afstond volgens mij toen ik foto's begon te maken.
                        Of gewoon nog veel meer oefenen met het volgen van snel bewegende onderwerpen. Ik vond dit soms best wel lastig aangezien het allemaal best wel snel ging.
                        Ik hoop dat jullie nog wat tips voor me hebben voor de volgende keer.

                        Alvast bedankt.
                        Ton



                        Voor wat het waard is : ik nam ooit foto's van de Ronde Van Vlaanderen ook in lichtarme omstandigheden , met een veel minder dure lens , de 18-200 . Sluitertijd toch ook maar één 250ste . Echter wel met de SB800 , in RPT stand , daarmee kan de flitser een snel aantal opnames lang mee blijven flitsen . De geringere lichtopbrengst in deze stand hindert niet , integendeel , is gebruikt als invulflits .En op die manier kun je de ISO laag houden .
                        Bij een eerdere foto kreeg ik een por in de rug van een overgeëxalteerde supporter , je foto ziet er dan zo uit rolleyes: :











                        100% crop van de laatste opname :



                        Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                        Grappig, voor wat het waard is, ik heb juist het omgekeerde beleefd met mijn D90, op het schermpje vond ik dat al mijn foto's niet scherp genoeg waren(een familiefeest), nu thuis gekomen bleken ze wel scherp.
                        Wat ik eigenlijk wil zeggen, vertrouw je scherm niet voor dat soort dingen.

                        Dat schermpje DIENT speciaal om je scherpte te controleren . Bij Nikon kun je met één druk op de knop het beeld aan 100% zien . Als je 't dan nog niet kunt controleren op scherpte , dan op monitor ook niet hoor


                        Ik vind het verder wel vreemd dat er relatief weinig op dit draadje gereageerd wordt , terwijl hier toch pro sportfotografen ook langskomen .


                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sportfotografie met D300 vraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Dat schermpje DIENT speciaal om je scherpte te controleren . Bij Nikon kun je met één druk op de knop het beeld aan 100% zien . Als je 't dan nog niet kunt controleren op scherpte , dan op monitor ook niet hoor
                          Walter
                          Ik zoom altijd wat in op het schermpje om te zien of de foto scherp is. Welke knop is het dan om direct naar 100% te gaan ? Zal vanavond eens in de manual kijken, want dat zou erg handig zijn.

                          Ik denk toch dat mijn sluitertijd het grootste probleem was. Op andere sites staan inmiddels wat meer foto's van de Giro en ik zie toch sluitertijden van rond de 1/500 - 1/1000sec.

                          Maar kan misschien iemand nog uitleggen dat de beste techniek is voor het fotograferen van snel bewegende sporten zoals bijv. wielrennen.
                          Van te voren scherpstellen op een vast punt of de wielrenner langere tijd volgen, als je ze in de verte ziet aankomen, met het scherpstelpunt ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sportfotografie met D300 vraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Voor wat het waard is : ik nam ooit foto's van de Ronde Van Vlaanderen ook in lichtarme omstandigheden , met een veel minder dure lens , de 18-200 . Sluitertijd toch ook maar één 250ste . Echter wel met de SB800 , in RPT stand , daarmee kan de flitser een snel aantal opnames lang mee blijven flitsen . De geringere lichtopbrengst in deze stand hindert niet , integendeel , is gebruikt als invulflits .En op die manier kun je de ISO laag houden .
                            Bij een eerdere foto kreeg ik een por in de rug van een overgeëxalteerde supporter , je foto ziet er dan zo uit rolleyes: :











                            100% crop van de laatste opname :






                            Dat schermpje DIENT speciaal om je scherpte te controleren . Bij Nikon kun je met één druk op de knop het beeld aan 100% zien . Als je 't dan nog niet kunt controleren op scherpte , dan op monitor ook niet hoor


                            Ik vind het verder wel vreemd dat er relatief weinig op dit draadje gereageerd wordt , terwijl hier toch pro sportfotografen ook langskomen .


                            Walter
                            Euhm zo'n scherm is daar echt wel niet voor geschikt, een scherm is veel beter voor dat soort werk, een lcd schermpje op je camera veranderd veel van de echte foto.
                            Het schermpje dient om te kijken naar je compositie en of je foto's niet te donker/te licht zijn.
                            Last edited by LesC; 18 mei 2010, 12:50. Reden: Foto's uit quote gehaald

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sportfotografie met D300 vraag

                              Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                              Euhm zo'n scherm is daar echt wel niet voor geschikt, een scherm is veel beter voor dat soort werk, een lcd schermpje op je camera veranderd veel van de echte foto.
                              Het schermpje dient om te kijken naar je compositie en of je foto's niet te donker/te licht zijn.

                              Sorry hoor , maar op een +900000 pixel scherm kan ik ,en met mij duizenden anderen , PERFECT de scherpte beoordelen .

                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X