Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300s - Goed en niet goed voor sport?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300s - Goed en niet goed voor sport?

    Dag iedereen,

    ik had mijn zinnen al bijna volledig op de Nikon D300s gezet omdat ik van verschillende mensen te horen had gekregen dat het een goed toestel zou zijn voor sportfotografie. (circuit racen en rally)
    Ik was van plan om volgende week naar een winkel te gaan om hem effe te checken (hoe hij in de hand ligt en dergelijke) en dan waarschijnlijk te kopen.
    Maar nu lees ik vandaag op enkele sites (o.a. van Ken Rockwell) dat hij eigenlijk niet zo denderend is voor sport.
    Zelfs niet beter dan een D90.
    Om gek van te worden!!! Welke informatie is nu juist en welke niet vraagt een mens zich dan af

    Enfin, ik moest het effe kwijt

    Grts.

  • #2
    Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

    Bij Nikon is de D3/D3s inderdaad de ultieme actie camera. Ik heb zowel de D3 als de D300 en ik moet eerlijk zegen dat bij voldoende licht de D300 beslist niet veel onder doet voor de D3. Kortom de D300 is ook een goede actie camera. Ik vind het feit dat de AF punten bij de D300 breder in de zoeker zijn verspreid dan bij de D3 zelfs een voordeel voor de D300

    Nou ken ik de D300s niet maar het schijnt een upgrade van de D300 te zijn. Tenzij de AF slechter is gemaakt is de D300s gewoon een goede actiecamera. Let wel op dat je AF-S objectieven gebruikt. Een af kan nooit snel genoeg zijn.
    Groetjes, KC
    www.sportbeelden.com

    Comment


    • #3
      Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

      Qua foto eigenschappen is de D90 inderdaad vrijwel(99%) gelijk aan de D300, maar de fps en de AF is natuurlijk een ander verhaal, ook het gemak en de mogelijkheden om de bediening naar je hand te zetten is van een D300 veel groter.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

        Als je met een D300s geen actiefoto's kan maken, dan ligt dat niet aan de camera...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

          Ik zou niet weten waarom de D300S geen sportfotografie aankan; Het AF systeem is alom geprezen en de snelheid van de camera is ook bij de beste.
          Het is inderdaad een voordeel dat de scherpstelvelden bijna het volledig zoekerbeeld coveren tov de D3/D700. Ik weet niet of jij dicht bij die wagens kan komen, ik hou mij met andere sporten bezig maar als je een tele moet gebruiken dan is de cropfactor ook een voordeel. Van weinig licht buiten zul je ook al geen last hebben waardoor je de betere iso performance van de D3/D700 ook al niet nodig hebt!

          Qua beeldkwaliteit zal er weinig verschil zijn met de D90, maar het AF systeem van de D300 is in ieder geval beter! ( 11 velden tegen 51 waarvan 15 cros type, de cam 1000 tegen de cam 3500) En in ieder geval zeker meer naar uw hand te zetten. Daar ligt nu net het gevaar natuurlijk dat je wel een tijdje moet leren werken met alle mogelijkheden van dit scherptelsysteem te benutten!

          Voor autosport kan er denk ik weinig onverwacht obstakels tussen lens en object te voorschijnt komen (misschien toeschouwer?) dus mogelijk al proberen met AF lock uit
          De rest zal proberen zijn, 3D tracking op kleur lijkt mij het proberen waard maar vraagt meer rekenwerk voor de D300S ( Dit lijkt de D3 beter te kunnen), Anders 9 velden en Dynamic-area AF en ik zou kiezen uit 11 velden om te selecteren. Multiselecterknop indrukken en het middenste veld wordt actief en de velden zichtbaar in het zoekerbeeld.

          Een AFS lens zou ik echt aanraden zoals in de vorige post genoemd! Sigma of Nikon naargelang budget. (Tamron kan op dit vlak (nog)niet volgen)

          Veel succes ermee
          Toestel is goed genoeg de man achter het kaske die kan nog veel leren

          Comment


          • #6
            Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

            eigenlijk is de D700 de beste sport camera (buiten de D3S), want de D700 heeft een nog iets snellere autofocus als de D3, en met een batterygrip heb je ook bijna de snelheid van de D3. Nu de D3s is nog beter natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

              Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
              want de D700 heeft een nog iets snellere autofocus als de D3
              Wie heeft je dat wijsgemaakt de AF van mijn D3 was op alle vlakken stukken sneller dan van mijn D700, en dat lijkt mij ook logisch, met een batterijspanning van 11,1 volt tegenover 7,4 volt, draait je AF/AF-S motor een stuk sneller.
              Last edited by Guest42; 15 mei 2010, 17:14.

              Comment


              • #8
                Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

                Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                eigenlijk is de D700 de beste sport camera (buiten de D3S), want de D700 heeft een nog iets snellere autofocus als de D3, en met een batterygrip heb je ook bijna de snelheid van de D3. Nu de D3s is nog beter natuurlijk.
                de d700 snellere focus dan de d3 hmmmm ik hoor (en zie) heel andere dingen ....
                http://www.jvs-photography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

                  Topic ging wel over D300S, groot verschil qua prijs met D3 D3S, D700 ligt misschien iets dichter in de buurt maar is nog steeds veel duurder. En D300 is op zich al een hele goeie sportcamera. Niet iedereen is een pro of een zo doorgedreven amateur!
                  Toestel is goed genoeg de man achter het kaske die kan nog veel leren

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ethom Bekijk bericht
                    Topic ging wel over D300S, groot verschil qua prijs met D3 D3S, D700 ligt misschien iets dichter in de buurt maar is nog steeds veel duurder. En D300 is op zich al een hele goeie sportcamera. Niet iedereen is een pro of een zo doorgedreven amateur!
                    Helemaal met je eens. Ik wilde alleen aangeven dat ik de D300 op een paar punten (scherpstelvelden en grip) zelfs beter vind dan de veel duurdere D3.
                    Groetjes, KC
                    www.sportbeelden.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Wie heeft je dat wijsgemaakt de AF van mijn D3 was op alle vlakken stukken sneller dan van mijn D700, en dat lijkt mij ook logisch, met een batterijspanning van 11,1 volt tegenover 7,4 volt, draait je AF/AF-S motor een stuk sneller.
                      Een sportfotograaf van Amerika, hij heeft D3 sin ds die uitkwam maar toen de D700 uitkwam merkte ik dat hij sinds dan alleen nog de D700 gebruikt, en toen ik vroeg waarom zij hij dat de D700 nog snellere autofocus heeft. Ik dat hij het ook wel zal weten als 1 van de grote Amerikaanse sportfotografen.
                      Dit is zijn blog trouwens;

                      http://markjrebilas.com/blog/

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

                        De discussie AF D3 <> D700 is al uitgebreid gevoerd op DPR, en de conclusie uit objectieve metingen leert dat bij AFS objectieven geen noemenswaardig verschil zit tussen beide toestellen. Ik denk ook dat de spanning voor AFS objectieven aan een bepaalde minimum-maximum specificatie moet voldoen en onafhankelijk is van het type batterij. Mijn ervaring met de D700 is overigens S U P E R positief

                        Wel ben ik er zeker van dat de interne motor voor de oudere AF objectieven sterker is op de D3 en dat ook de hogere batterij spanning hierbij meehelpt. Ook is de black-out tijd bij de D3 korter door het snellere spiegel mechanisme en zal deze dus iets accurater kunnen tracken.

                        Ik heb vandaag overigens gierzwaluwen in de vlucht gefotografeerd met een D300, en dat ging prima
                        Last edited by frank207be; 16 mei 2010, 10:30. Reden: toegevoegd: en onafhankelijk is van het type batterij

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

                          Wooow, al veel reacties. Leuk
                          Allemaal bedankt voor het advies en aan Ethom hartelijk dank voor je uitleg.
                          Als ik het zo lees blijkt de meerkost van een D300s t.o.v. een D90 wel degelijk gerechtigd als het om actiefotografie gaat.
                          Het zal even oefenen worden om hem onder de knie te krijgen aangezien er (voor de snelle foto) geen standaardinstellingen meer mogelijk zijn zoals bij een D90 maar dat maakt het ook leuk, nietwaar .

                          Thanks to you all!!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

                            Ik dacht deze morgen nog even aan iets was net met de D300 bezig. Bij mij staat AF C dus de continue focus op "enkel foto maken als beeld scherp is" zoals bij AF S.

                            Dit is natuurlijk mijn voorkeur er zullen hier zeker tegenstanders van zijn, maar ik voel mij hiermee voorlopig gelukkig. Ik heb bij F2.8 liever een foto in focus of geen. Een foto die niet scherp komt tog niet door de nabewerking (selectie).


                            Custom Setting Menus
                            C custom Setting Bank B Hockey
                            R reset custom settings ---
                            a1 AF-C priority select Focus
                            a2 AF-S priority select Focus
                            a3 Dynamic AF area 9 points
                            a4 Focus lock-on Off
                            a5 AF activation shutter/AF-On
                            a6 AF point illumination On
                            a7 Focus point wrap Wrap
                            a8 AF point selection 11 Points
                            a9 Built-in AF-assist OFF
                            a10 AF-ON MB-D10 AF-ON

                            Ik slaag deze settings op in de geheugenkaart voor de foto's. Voor ik formateer haal ik de setting op en na het formateren schrijf ik ze terug weg. zodoende ben je je settings niet kwijt en heb je altijd een backup.
                            Last edited by ethom; 17 mei 2010, 10:17.
                            Toestel is goed genoeg de man achter het kaske die kan nog veel leren

                            Comment


                            • #15
                              Re: D300s - Goed en niet goed voor sport?

                              Oei, ik heb al gereageerd op je mail en nu lees ik dit pas

                              Gebruik jij deze settings voor elk soort van fotografie?

                              Comment

                              Working...
                              X