Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Back to the film days!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Back to the film days!

    Welke films gebruiken jullie? Ik heb hier net een Voigländer dynamatic II (rangefinder ) en een Canon AE-1 Program gekregen(zie je wel dat ik geen Nikonian ben , tegenstander van de FM/FE serie is ook goed ) en wil voor de eerste maal in mijn leven een filmrolletje gebruiken. Maar welke?
    Alle tips zijn ook welkom voor een beginneling op het gebied van filmfotografie.
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Back to the film days!

    hangt er natuurlijk vanaf of je kleur of zwart-wit gaat doen he

    ik gebruik enkel zwart-wit, kan ik alles lekker zelf doen...

    voor de nikon f5 gebruik ik kodak tri-x
    voor de hasselblad ilford hp4
    voor de technische camera normaal ook ilford hp4 oftewel kodak t-max

    Comment


    • #3
      Re: Back to the film days!

      Ik gebruik momenteel

      nikkormat FTN: kodak t-max 100
      nikon FE: kodak portra 160
      olympus om-1: Lomography Xpro 200
      canon A-1: kodak ektar 100

      Ik probeer zowat alles een keer

      Ik haal veel tips hier
      FLICKR PHOTOSTREAM
      Just try to comprehend that which you'll never comprehend

      Comment


      • #4
        Re: Back to the film days!

        kentmere 400 of de tri-x
        ze doen beide hun werk

        wat meer info? kijk eens op analoogfotoforum.nl
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Back to the film days!

          Iemand die nog Kodakchrome 64 weet te vinden? Is naar het schijnt legendarisch ( ben nog aan het leren hé).
          Oo ja, waar kopen jullie de filmrolletjes? En ontwikkelen gewoon bij lokale fotograaf of stuur je deze naar ergens speciaal? (heb zelf geen plaats voor een darkroom)
          Ik denk dat het voornamelijk ZW gaat zijn en een lage iso kleurfilm.

          Comment


          • #6
            Re: Back to the film days!

            Kopen en ontwikkelen doe Ik bij Grobet of lomography shop in Antwerpen.
            FLICKR PHOTOSTREAM
            Just try to comprehend that which you'll never comprehend

            Comment


            • #7
              Re: Back to the film days!

              Zelf trek ik niet meer analoog, maar een oom die bleef zweren bij analoog vertelde mij dat het vinden van filmrolletjes absoluut geen probleem was, wel het ontwikkelen wordt problematisch: er zijn naar het schijnt minder en minder goede fotolabo's voor analoog (hier in de Vlaanders toch).
              Als je natuurlijk zelf ontwikkelt (doka, zwart/wit) heb je alles in handen.
              Uiteindelijk is hij verleden jaar toch overgestapt naar een DSLR en is er -betrekkelijk- tevreden van. Zijn (voortreffelijke) analoge toestellen blijft hij nu en dan gebruiken.
              Succes met je analoog toestel!
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: Back to the film days!

                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                ........(zie je wel dat ik geen Nikonian ben ..
                omdat je een gekregen paard niet in de bek mag kijken.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Back to the film days!

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  omdat je een gekregen paard niet in de bek mag kijken.
                  grt,bouk.
                  Euh, nee... Mocht ik ze niet willen zou ik gewoon nee hebben gezegd, zoals ik heb gedaan op nog een vijftal andere filmcamera's dat ik wist dat ik nooit zou gebruiken.
                  Ik vind de toestellen fantastisch gewoon, zo maken ze deze nu niet meer! Merk doet er denk ik niet toe voor mij, want de enige reden waarom ik een FM/FE zocht was omdat mijn lenzen er nog zouden oppassen, heb hier toch 2 pareltjes erbij (toch van bouwkwaliteit, want de beeldkwaliteit zal ik pas kunnen beoordelen als ik mijn filmpjes laat ontwikkelen).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Back to the film days!

                    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    ........
                    Ik vind de toestellen fantastisch gewoon, zo maken ze deze nu niet meer!...
                    zelf heb ik deze:

                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Back to the film days!

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Welke films gebruiken jullie? Ik heb hier net een Voigländer dynamatic II (rangefinder ) en een Canon AE-1 Program gekregen.
                      De Canon AE-1 Program was mijn allereerste reflex. Prachtig toestel met voor die tijd vele mogelijkheden. Zeer goeie bouwkwaliteit en een mooie lenzenkeuze in de FD range. Ik heb dit toestel echt versleten tot de sluiter het opgaf. Je zal hieraan ongetijfeld veel plezier aan beleven. Succes, Ginne.
                      Last edited by LesC; 4 maart 2013, 15:33. Reden: Quote-codes gecorrigeerd
                      Not all who wander are lost ...
                      EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

                      Comment


                      • #12
                        Re: Back to the film days!

                        het ontwikkelen kan je makkelijk zelf doen (al moet het natuurlijk zwart-wit zijn, of je wil een uitdaging aangaan)

                        het aankopen is het goedkoopste op ebay, toch voor de 120films van ilford.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Back to the film days!

                          Mijn opa had er ook nog zo 1 (of iets dat er zeer goed op leek), maar die wilde ik niet omdat ik deze toch nooit zou (durven/kunnen) gebruiken. In de balg zaten ook al enkele kleine gaatjes en zo.
                          Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe!

                          Misschien had ik mijn vraag beter anders gesteld: Mochten jullie maar 1 film mogen gebruiken, welke zou het dan zijn en waarom?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Back to the film days!

                            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                            Iemand die nog Kodakchrome 64 weet te vinden? Is naar het schijnt legendarisch ( ben nog aan het leren hé).
                            Oo ja, waar kopen jullie de filmrolletjes? En ontwikkelen gewoon bij lokale fotograaf of stuur je deze naar ergens speciaal? (heb zelf geen plaats voor een darkroom)
                            Ik denk dat het voornamelijk ZW gaat zijn en een lage iso kleurfilm.


                            Kodachrome ga je niet meer vinden.
                            Dit kan alleen bij Kodak ontwikkled worden. Het is een speciaal procedé, niet E6 zoals de andere diafilmen.
                            Kodak is gstopt met de productie van de film en ook de ontwikkeling.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Back to the film days!

                              je zal hem idd niet meer vinden, maar ontwikkelen word nog gedaan in engeland... voor een prijsje natuurlijk
                              ik werk met kentmere voor de moment, zelf ontwikkelen en afdrukken... het is allemaal zo moeilijk niet hoor... en eens ontwikkeld kan je het altijd inscannen en zo verder bewerken (hybride werken )
                              vinden van de films en producten is geen probleem, die vind je nog op veel plekken. het vinden van het ontwikkelmateriaal vraagt iets meer zoekwerk, maar op het WWW ook geen probleem. en om af te drukken heb je een doka nodig, ook vergroter, bakken, timer... soms vind je er voor minder dan 50 euro!! Fotopapier is dan ook weer geen probleem om te vinden.
                              Van waar ben je ergens? voor een kleine vergoeding (verzending) wil ik een zwart-wit filmpje altijd wel ontwikkelen. Of je de uitleg eens doen. En een afdrukje in de doka maken...

                              Oh ja, Kentmere gebruik ik omdat het betaalbaar is!! en de kwaliteit is OK!!
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                              Comment

                              Working...
                              X