Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies aanschaf eerste spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies aanschaf eerste spiegelreflex

    Hallo allen,

    Ik ben van plan mij binnenkort mijn allereerste spiegelreflex camera aan te schaffen en had hier graag wat advies rond.
    Momenteel heb ik enkel compacte digitale camera’s: een oude Canon Powershot A400 en een Panasonic Lumix DMC-FZ7. Vrij bescheiden camera’s dus, maar ben wel enthousiast ermee bezig (voor een amateur dan). Mijn foto’s hebben eenvoudige onderwerpen zoals mijn huisdieren (oa katten) of wat ik tegenkom rondom mij, natuur etc maar ik experimenteer wel graag met speciale lichtinval vb wat tegenlicht, claire-obscure, wat dan ook, panning shots, macro-opnames,… Ik heb nu zo een beetje het gevoel dat ik de maximum mogelijkheden van mijn camera’s bereikt heb.Als is de lichtinval en –sterkte nog zo perfect, ik kan geen betere foto’s maken met mijn huidige toestellen. Een spiegelreflexcamera is al een tijdje een droom…

    De reden dat ik nu daadwerkelijk overga tot aankoop is een aankomende rondreis door het zuidwesten van de USA in maart-april volgend jaar (huwelijksreis). Op zo’n prachtige locaties moet ik dus echt wel prachtige foto’s kunnen nemen (vergezichten, landschappen etc).
    Dus doe ik mezelf een spiegelreflex cadeau. En omdat ik het toestel toch goed gewoon moet zijn vóór de reis, ga ik daar niet mee wachten tot volgend jaar :-D

    Wat betreft merk ben ik er al uit: ik wil een Canon. De enige merken waar ik nog zou tussen twijfelen is Canon en Nikon. Nikon is vast en zeker ook een goed merk, maar tja ik ben altijd tevreden geweest over vorige canon-toestellen, heb hier zelfs nog een 30 jaar oude canon spiegelreflex (analoog natuurlijk) van mijn vader liggen en dat ding doet het ook nog steeds perfect (weegt wel 5 kg ofzo).
    Dus Canon, dat is al 1. En dan het model, dat is dan 2.

    Vorige zaterdag heb ik dus staan kwijlen bij de spiegelreflexcamera’s in de Selexion (diest). Heb wel wat uitleg gekregen van een verkoper met kennis van zaken maar tja dat zijn verkopers natuurlijk. Heb al verscheidene reviews gelezen, en ook op dit forum, maar had toch nog wel wat concrete vragen. Hou er ook rekening mee dat dit mijn eerste spiegelreflex zou worden en ik dus nog veel moet leren over allerlei functies, en natuurlijk de lenzen zijn helemaal nieuw voor mij.

    Gezien mijn eerder bescheiden budget, zal het gaan tussen de EOS 450D of de 1000D. Ik begin sowieso met een basispakket, later kunnen er altijd nog lenzen bijkomen al naar gelang het budget stijgt. De 450 is natuurlijk de duurdere en dus wss ook wel de betere. Maar is het de moeite waard?
    Nu hadden ze van beide modellen verschillende kits, zonder lens (stom natuurlijk), met 1 lens of met 2 lenzen. De prijs van de uitgebreide 1000D kit was 650 euro, en dan had je er dus 2 lenzen bij: als ik me niet vergis 18-55 en 55-200. Vond ik wel zeer interessant.
    De gelijkaardige kit van de 450D lag al rond de 900 euro, dus wel een redelijk prijsverschil (en boven mijn budget), al was de 2e lens geloof ik wel tot 250.

    Lijsten met de specificaties en de verschillen tussen de 2 camera’s heb ik al online gevonden, maar ik zit nog met volgende vragen.

    *Is de betere kwaliteit van de 450D het prijsverschil vs de 1000D waard?

    *Wat is het belangrijkste: de lenzen of de body van het toestel? Koop ik best de 450D met 1 lens of de 1000D met de 2 lenzen (gelijkaardig budget)?
    Maw: Investeer ik in een beter toestel of investeer ik in lenzen?

    *De verkoper sprak erover dat de lenzen die bij de 450D zaten een ingebouwde beeldstabilisator hadden. Is dit belangrijk?

    *Zijn de lenzen die in de startpakketten zitten goede lenzen of moet je snel naar een extra lens grijpen? Zijn bijvoorbeeld de genoemde lenzen geschikt voor het gebruik dat ik ervan zou maken?

    *Het voordeel van de 2 lenzen lijkt mij dat ik dan 1 zeg maar groothoek lens (18-55) (goed voor landschappen?) en dan daarbij toch ook meer een telelens (55-200 of 250) om meer in te zoomen. Eentje breed en kort en eentje smal en ver dus. Zoals gezegd ik ben niet gewoon om met aparte objectieven te werken, dus sorry voor de simpele bewoordingen en correct me if I’m wrong… De uitleg over objectieven elders op dit forum heeft wel veel verhelderd.
    Is zo’n combinatie inderdaad erg handig of begin ik beter gewoon met 1 lens?

    *Zijn de camera’s in Nederland wezenlijk goedkoper dan die in België? Of kan iemand een goed verkooppunt met voordelige prijzen aanraden in Vlaams-Brabant?

    Alle tips en verdere info welkom, ik moet nog veel leren…

  • #2
    Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

    Zelf een Nikon shooter maar ga je echt niet ompraten, slechte DSLR's zijn er niet meer maar het doet goed te zien dat iemand raad vraagt en er de moeite voor heeft genomen er een mooie tekst van te maken.

    Er zijn inderdaad kits die een ingebouwde beeldstabilisator hebben en wordt bij Canon aangeduid als IS (bij Sigma OS, bij Nikon VR). Dit kan heel handig zijn als je uit de hand schiet en zo je sluitertijden naar beneden kan brengen. Ik meen trouwens hier gelezen te hebben dat de kitlenzen van Canon bij hun 450D (met IS) een stuk beter zijn dan de voorgaande (waar ik niet onder de indruk van was bij het gebruiken van een mijn broer zijn toestel).

    Mocht je Mariakerke - Gent niet ver vinden zou ik je zeker Art&Craft kunnen aanraden. Een prima winkel met prima service en heel goede uitleg.

    Succes met je aankoop

    Comment


    • #3
      Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

      alvast bedankt voor de eerste snelle respons

      was ik inderdaad vergeten te zeggen: wij wonen tussen Leuven en Aarschot, Vlaams-Brabant
      Hoe groter het prijsverschil, hoe verder ik ervoor wil gaan, maar het moet de prijs van de naft wel overstijgen natuurlijk. Voor een groot verschil rij ik gerust naar Nederland.

      Comment


      • #4
        Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

        Ik ben zelf van Tienen en rij meestal naar top-foto in Düren (Duitsland). Op een uur ben je er (voor mij dezelfde afstand als Fotokonijnenberg) en Ingo Albert spreekt perfect Nederlands . Goeie service & goeie prijzen. www.top-foto.de.

        Korterbij is er in Sint-Truiden tegenwoordig ook wel een winkel die soms competitieve prijzen heeft: www.robyns.be. Best eerst eens bellen want hun nieuwe site is nog niet af.

        Succes

        P.s. Misschien moet je ook eens kijken naar de Nikon D60 ipv de Canon 450D/1000D...just my 2 cents . Er is een Fatbox (zo noemt dat) set bij Top-foto waar je de D60 koopt met Nikon Fatbox, 2 geheugenkaartjes en de 18-105VR lens (misschien ideaal voor de reis om niet teveel materiaal mee te sleuren, ik gebruik deze lens ook op m'n D90 en heb m'n 55-200VR er zelfs voor verkocht wegens overbodig)...maar het is vrijblijvende info hé

        http://top-foto.de/item.php?id=NIKD6...seus3t5k6b8bp5

        Comment


        • #5
          Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

          Hoi, Floddermousie

          Zoals "monsieur" Twizter al poneerde bestaan er geen 'echt slechte' Dslr's meer.
          Met Canon of Nikon, zit je sowieso al zeker goed.

          Bekijk ook eens wat video tours, mss helpt dat.


          In ieder geval succes met uw aankoop.

          Groetjes
          veronique
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

          Comment


          • #6
            Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

            kijk eens bij studio73 in Geel, das ook nog redelijk in de buurt voor jou en de prijzen zijn daar "iets" competitiever dan bij de selexion (die in diest toch)
            voor de Canons komen ze zelfs beter koop dan bij konijnenberg (omwille van de extra's die je er nog bij krijgt, reinigingskit, 4Gb SDHC)

            persoonlijk zou ik voor de 450 gaan (betere kitlenzen omwille van de IS)

            binnen jou budget heb je ook prijs/kwaliteit bij de Sony alpha 200, 300, 350 (deze hebben beeldstabilisatie in de body, wat de (toekomstige) lenzen iets goedkoper maken, maar alles is relatief natuurlijk)

            veel succes met je annkoop

            D!
            Nikon D7100 + 18-135 f3.5-5.6 + Sigma 70-300 APO DG Macro 4.0-5.6

            Comment


            • #7
              Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

              In het ZOOM.nummer van november-december staat een lezer test van de Canon 1000. Misschien interessant leesvoer?
              Kwestie van een winkel in de buurt; ik hoor al eens goede commentaren van Demarsin te Scherpenheuvel. Ben er zelf nooit geweest , maar collega's van mij prijzen toch zijn kennis.
              Comfortably numb with my Pentax

              Comment


              • #8
                Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

                http://www.geheugenkaart.be/Nederlands/Begin.htm is in Putte : Het is geen luxe winkel maar de service is prima.


                Een tripje naar het buitenland zou ik met huidige prijzen in Belgie niet meer doen.
                Bij photohall, selexion en Fnac ketens = hoge prijzen
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

                  alvast bedankt voor de reacties
                  reviews over de toestellen heb ik al wel gelezen maar ik had hier graag nog wat meningen gehoord van mensen die er ervaring mee hebben

                  als er nog iemand volgende vragen zou kunnen beantwoorden:

                  volgende vragen.

                  *Is de betere kwaliteit van de 450D het prijsverschil vs de 1000D waard?

                  *Wat is het belangrijkste: de lenzen of de body van het toestel? Koop ik best de 450D met 1 lens of de 1000D met de 2 lenzen (gelijkaardig budget)?
                  Maw: Investeer ik in een beter toestel of investeer ik in lenzen?

                  *De verkoper sprak erover dat de lenzen die bij de 450D zaten een ingebouwde beeldstabilisator hadden. Is dit belangrijk of kan het ook zonder?
                  Ik begrijp wat ze doen maar zijn ze onontbeerlijk?

                  *Zijn de genoemde lenzen geschikt voor het gebruik dat ik ervan zou maken?

                  *Het voordeel van de 2 lenzen lijkt mij dat ik dan 1 zeg maar groothoek lens (18-55) (goed voor landschappen?) en dan daarbij toch ook meer een telelens (55-200 of 250) om meer in te zoomen. Eentje breed en kort en eentje smal en ver dus. Zoals gezegd ik ben niet gewoon om met aparte objectieven te werken, dus sorry voor de simpele bewoordingen en correct me if I’m wrong… De uitleg over objectieven elders op dit forum heeft wel veel verhelderd.
                  Is zo’n combinatie inderdaad erg handig of begin ik beter gewoon met 1 lens?

                  Alavst bedankt

                  Comment


                  • #10
                    Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

                    De enige reden waarom ik persoonlijk voor de 450D zou gaan ipv. de 1000D is de spotmeting die de 450D heeft en de 1000D niet. Als je de prijs van enkel de body ziet, vraag ik me wel af of dat alleen het prijsverschil waard is.

                    Lenzen zijn belangrijker dan de body. De goedkope kitlenzen zijn meestal niet de beste. IS is best wel handig in het telebereik. Ik lees veel lof over de 18-55 IS en 55-250 IS, maar heb zelf geen van beide . De 450D wordt in kit met die lenzen verkocht, de 1000D niet. Bij de 1000D zou je dus body + lenzen apart moeten kopen, wat het prijsverschil al heel wat kleiner maakt. Bovendien krijg je momenteel bij studio 73 bij de 450D kit een statief en rugzak bij, wat het helemaal interessant maakt. (het blijft wel de vraag wat die statief en rugzak waard zijn ...)
                    blog

                    Comment


                    • #11
                      Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

                      Oorspronkelijk geplaatst door Floddermousie Bekijk bericht
                      Hallo allen,

                      Ik ben van plan mij binnenkort mijn allereerste spiegelreflex camera aan te schaffen en had hier graag wat advies rond.
                      Momenteel heb ik enkel compacte digitale camera’s: een oude Canon Powershot A400 en een Panasonic Lumix DMC-FZ7. Vrij bescheiden camera’s dus, maar ben wel enthousiast ermee bezig (voor een amateur dan). Mijn foto’s hebben eenvoudige onderwerpen zoals mijn huisdieren (oa katten) of wat ik tegenkom rondom mij, natuur etc maar ik experimenteer wel graag met speciale lichtinval vb wat tegenlicht, claire-obscure, wat dan ook, panning shots, macro-opnames,… Ik heb nu zo een beetje het gevoel dat ik de maximum mogelijkheden van mijn camera’s bereikt heb.Als is de lichtinval en –sterkte nog zo perfect, ik kan geen betere foto’s maken met mijn huidige toestellen. Een spiegelreflexcamera is al een tijdje een droom…

                      De reden dat ik nu daadwerkelijk overga tot aankoop is een aankomende rondreis door het zuidwesten van de USA in maart-april volgend jaar (huwelijksreis). Op zo’n prachtige locaties moet ik dus echt wel prachtige foto’s kunnen nemen (vergezichten, landschappen etc).
                      Dus doe ik mezelf een spiegelreflex cadeau. En omdat ik het toestel toch goed gewoon moet zijn vóór de reis, ga ik daar niet mee wachten tot volgend jaar :-D

                      Wat betreft merk ben ik er al uit: ik wil een Canon. De enige merken waar ik nog zou tussen twijfelen is Canon en Nikon. Nikon is vast en zeker ook een goed merk, maar tja ik ben altijd tevreden geweest over vorige canon-toestellen, heb hier zelfs nog een 30 jaar oude canon spiegelreflex (analoog natuurlijk) van mijn vader liggen en dat ding doet het ook nog steeds perfect (weegt wel 5 kg ofzo).
                      Dus Canon, dat is al 1. En dan het model, dat is dan 2.

                      Vorige zaterdag heb ik dus staan kwijlen bij de spiegelreflexcamera’s in de Selexion (diest). Heb wel wat uitleg gekregen van een verkoper met kennis van zaken maar tja dat zijn verkopers natuurlijk. Heb al verscheidene reviews gelezen, en ook op dit forum, maar had toch nog wel wat concrete vragen. Hou er ook rekening mee dat dit mijn eerste spiegelreflex zou worden en ik dus nog veel moet leren over allerlei functies, en natuurlijk de lenzen zijn helemaal nieuw voor mij.

                      Gezien mijn eerder bescheiden budget, zal het gaan tussen de EOS 450D of de 1000D. Ik begin sowieso met een basispakket, later kunnen er altijd nog lenzen bijkomen al naar gelang het budget stijgt. De 450 is natuurlijk de duurdere en dus wss ook wel de betere. Maar is het de moeite waard?
                      Nu hadden ze van beide modellen verschillende kits, zonder lens (stom natuurlijk), met 1 lens of met 2 lenzen. De prijs van de uitgebreide 1000D kit was 650 euro, en dan had je er dus 2 lenzen bij: als ik me niet vergis 18-55 en 55-200. Vond ik wel zeer interessant.
                      De gelijkaardige kit van de 450D lag al rond de 900 euro, dus wel een redelijk prijsverschil (en boven mijn budget), al was de 2e lens geloof ik wel tot 250.

                      Lijsten met de specificaties en de verschillen tussen de 2 camera’s heb ik al online gevonden, maar ik zit nog met volgende vragen.

                      *Is de betere kwaliteit van de 450D het prijsverschil vs de 1000D waard?

                      *Wat is het belangrijkste: de lenzen of de body van het toestel? Koop ik best de 450D met 1 lens of de 1000D met de 2 lenzen (gelijkaardig budget)?
                      Maw: Investeer ik in een beter toestel of investeer ik in lenzen?

                      *De verkoper sprak erover dat de lenzen die bij de 450D zaten een ingebouwde beeldstabilisator hadden. Is dit belangrijk?

                      *Zijn de lenzen die in de startpakketten zitten goede lenzen of moet je snel naar een extra lens grijpen? Zijn bijvoorbeeld de genoemde lenzen geschikt voor het gebruik dat ik ervan zou maken?

                      *Het voordeel van de 2 lenzen lijkt mij dat ik dan 1 zeg maar groothoek lens (18-55) (goed voor landschappen?) en dan daarbij toch ook meer een telelens (55-200 of 250) om meer in te zoomen. Eentje breed en kort en eentje smal en ver dus. Zoals gezegd ik ben niet gewoon om met aparte objectieven te werken, dus sorry voor de simpele bewoordingen en correct me if I’m wrong… De uitleg over objectieven elders op dit forum heeft wel veel verhelderd.
                      Is zo’n combinatie inderdaad erg handig of begin ik beter gewoon met 1 lens?

                      *Zijn de camera’s in Nederland wezenlijk goedkoper dan die in België? Of kan iemand een goed verkooppunt met voordelige prijzen aanraden in Vlaams-Brabant?

                      Alle tips en verdere info welkom, ik moet nog veel leren…
                      koop een 40D van canon ,heb ik zelf onlangs aangekocht bij art & craft voor 1069 euro btw incl.
                      een echte aanrader met de kitlens 17-85 laat u geen foefkes wijsmaken AANRADER !!!!!!

                      greets,
                      rony
                      ik streef naar goeie fotokes
                      Canon 7D en Canon glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

                        Oorspronkelijk geplaatst door floepke Bekijk bericht
                        koop een 40D van canon ,heb ik zelf onlangs aangekocht bij art & craft voor 1069 euro btw incl.
                        een echte aanrader met de kitlens 17-85 laat u geen foefkes wijsmaken AANRADER !!!!!!

                        greets,
                        rony
                        Euch Ik denk niet dat TS deze combinatie in gedachten had, ik denk dat dit buiten het vooropgestelde budget valt zie quote:

                        Oorspronkelijk geplaatst door Floddermousie Bekijk bericht
                        ......De gelijkaardige kit van de 450D lag al rond de 900 euro, dus wel een redelijk prijsverschil (en boven mijn budget), ...…

                        Comment


                        • #13
                          Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

                          Oorspronkelijk geplaatst door Floddermousie Bekijk bericht
                          alvast bedankt voor de reacties
                          reviews over de toestellen heb ik al wel gelezen maar ik had hier graag nog wat meningen gehoord van mensen die er ervaring mee hebben

                          als er nog iemand volgende vragen zou kunnen beantwoorden:

                          volgende vragen.

                          *Is de betere kwaliteit van de 450D het prijsverschil vs de 1000D waard?

                          Groter LCD en spotmeting zijn dat voor mij al waard

                          *Wat is het belangrijkste: de lenzen of de body van het toestel? Koop ik best de 450D met 1 lens of de 1000D met de 2 lenzen (gelijkaardig budget)?
                          Maw: Investeer ik in een beter toestel of investeer ik in lenzen?
                          Dat 450 kitje is meer dan okay

                          *De verkoper sprak erover dat de lenzen die bij de 450D zaten een ingebouwde beeldstabilisator hadden. Is dit belangrijk of kan het ook zonder?
                          Ik begrijp wat ze doen maar zijn ze onontbeerlijk?


                          Neen, maar dan moet je een zeer vaste hand hebben, met een statief sleuren en soms afhaken wegens..... dus eigenlijk: JA


                          *Zijn de genoemde lenzen geschikt voor het gebruik dat ik ervan zou maken?

                          zeker weten

                          *Het voordeel van de 2 lenzen lijkt mij dat ik dan 1 zeg maar groothoek lens (18-55) (goed voor landschappen?) en dan daarbij toch ook meer een telelens (55-200 of 250) om meer in te zoomen. Eentje breed en kort en eentje smal en ver dus. Zoals gezegd ik ben niet gewoon om met aparte objectieven te werken, dus sorry voor de simpele bewoordingen en correct me if I’m wrong… De uitleg over objectieven elders op dit forum heeft wel veel verhelderd.
                          Is zo’n combinatie inderdaad erg handig of begin ik beter gewoon met 1 lens?

                          De 450 kit met 2 IS lenzen is echt niet prijzig en miss komt er een CashBack aan????...


                          Alavst bedankt
                          Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS
                          Productcode: CANDC450D+18+55
                          Met Gratis Tamrac fotorugzak, Statief, SDHC 4gb fotogeheugen en reinigingsset
                          Prijs inclusief BTW en taksen
                          € 839



                          Groetjes
                          veronique
                          Last edited by Veronique; 14 november 2008, 00:33. Reden: aanvulling
                          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                          Comment


                          • #14
                            Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

                            bedankt voor alle reacties

                            mijn budget was oorspronkelijk 500 euro
                            nu kan ik dat wel een beetje rekken
                            maar zeker geen camera's van vb 1069 euro ;-)

                            ivm de canon 450D-kit, ik ben er ook van overtuigd dat die niet duur is voor wat het is, maar het gaat hier wel om veel geld
                            ik ben nog studente dus het budget is beperkt

                            ik ben geneigd om voor de 1000D kit te gaan met de 2 lenzen bij
                            het enige waar ik dan aan twijfel is het feit dat die lenzen geen interne stabilisator hebben...


                            wat is "spotmeting"?

                            Comment


                            • #15
                              Re: advies aanschaf eerste spiegelreflex

                              Oorspronkelijk geplaatst door Floddermousie Bekijk bericht
                              ik ben geneigd om voor de 1000D kit te gaan met de 2 lenzen bij
                              het enige waar ik dan aan twijfel is het feit dat die lenzen geen interne stabilisator hebben...
                              Nog een optie is misschien om voor de 1000D kit met EF-S 18-55 IS te gaan en eventueel later de EF-S 55-250 IS bij te kopen. Dan ben je in totaal wel 100 euro meer kwijt, maar heb je een betere lenzenset.
                              IS is vooral handig in het telebereik omdat daar geringe trillingen al tot bewegingsonscherpte kunnen leiden. Noodzakelijk is het niet, maar je zal minder snel vanop een statief moeten werken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Floddermousie Bekijk bericht
                              wat is "spotmeting"?
                              Met spotmeting kan je heel nauwkeurig het licht in een deel van je beeld meten. In het begin klinkt dat vrij nutteloos, maar naarmate je vordert in fotografie zal je dit meer en meer als super handig gaan beschouwen. "partial" meting komt in de buurt, maar is niet zo nauwkeurig als spotmeting. Dit is opnieuw niet levensnoodzakelijk, maar eenmaal je het onder de knie hebt zal je met spotmeting heel correct belichte foto's kunnen maken, waar het zonder spotmeting altijd een beetje trial-and-error zal blijven.
                              blog

                              Comment

                              Working...
                              X