Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

My way

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• My way

Je leest het zowat overal, en overal zijn de meningen enigszins verdeeld: het retoucheren van de huid is voor de één een klus van 5 minuten, en een ander zit er dan weer uren aan bezig.

Ik heb mij eigenlijk nooit specifiek toegelegd op het retoucheren van de 'skin'. Alleen, de afgelopen dagen (in mijne congé dan nog wel) heb ik er opeens een kleine 18-hoge resolutie modellenfoto's doorgejaagd.
    Ik geloof dat de gemiddelde werkduur per foto ongeveer 1u30 uur in beslag nam. Nog net te doen, als je er maar enkele te retoucheren hebt in eenzelfde serie.
    Tijd hangt natuurlijk af van het 'velletje' van het model, en hoe het gefotografeerd is.

Wat ik onderweg geleerd heb is, dat als je een perfecte foto mét volledig behoud van originele huidtextuur wil, je zoet bent voor uren 'werkplezier'.

De manier waarop ik het gedaan heb zal weer zo'n typisch Belgische manier zijn, veronderstel ik. Tussenin dus. Erger eigenlijk, ik heb namelijk niet geblurred, maar 'geschilderd'.

Dat er bij een perfect belichte foto niet moet geretoucheerd worden, is trouwens een fabeltje. Ik zou alle grote fotografen met perfect uitgelichte foto's, die toch hun foto's laten retoucheren niet te eten willen geven. Je kan oneffenheden in een gezicht, door je belichting, wel verzachten, maar je kan ze niet wegtoveren.

Bij het retoucheren van foto's is het belangrijkste misschien wel de 'doelgroep' of de 'opdrachtgever'.
    Zo zal bv deze foto in een glamourmagazine geen kans maken, omdat de huid niet smooth genoeg is. Langs de andere kant mocht de afgebeelde persoon op de foto een kennis van mij zijn, dan zou er reeds veel teveel weggeretoucheerd zijn, omdat ik de persoon als dusdanig niet meer herken.

Dus...zal het voor de een steeds teveel zijn, en voor de ander te weinig.

Maar oordeel zelf eerst.

detail van origineel, waarbij kleur ,contrast en verscherping reeds wat aangepast is.

detail van retouche

Re: My way

zoals je zelf al aangeeft, voor de ene te veel, de andere te weinig.
    klein formaat rechts naar mijn mening te veel, te fijn, te glad !? (juist, het is echt heel persoonlijk )
    In tegenstelling je het vergroot ziet MET uitsnede is het wel geslaagd !
    Alleen ,ik zou de neus toch nog iets meer bewerkt hebben.
    In ieder geval zeer mooi gedaan !

Johan
    gr, JOHAN , nikon D90, D7100

Comment

Zeer netjes gedaan Weer een geheime werkwijze van maniac erbij!

Mss enkele details (voor mij persoonlijk dan uit de 100% crop)
      1: Het enkele haartje linksonder (in het zwarte vlak). Zou ik ook weg clonen
      2: Mss subtiel de haartjes tussen de wenkbrauwen wegclonen (maar is niet noodzakelijk )

Great job! Zeker en vast
      Wouter De Ceuster.
      Canon 5D Mark II • Canon TS-E 24mm ƒ/3.5 L II • Canon 24-70 ƒ2.8 L • Canon 50mm ƒ1.8 • Canon 580EX II • Canon BG-E6 • Manfrotto 055XPROB • Manfrotto 410 Junior Head

Comment

ik mag deze bewerking wel !
        heb zelf op mijn pad geleerd dat je het vrij snel doet met ruis verwijderen en dan het mengen op ongeveer 50% zet !
        dit doe je na het verscherpen, curven , enz !
        dan is ie gewoon af !

zie hier klein voorbeeld

grt frank

Comment

Hoi,

Absoluut geweldig werk, soms zou ik willen dat ik het zou kunnen, dus tips are welkom .
          Maar als ik al eens een poging waag, zeggen de mensen algauw BEN IK DAT, dus dan zijn al mijn verwoede pogingen voor janjoker/niets dus.

Tjuus Henry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henry leusink Bekijk bericht
            Hoi,

Absoluut geweldig werk, soms zou ik willen dat ik het zou kunnen, dus tips are welkom .
            Maar als ik al eens een poging waag, zeggen de mensen algauw BEN IK DAT, dus dan zijn al mijn verwoede pogingen voor janjoker/niets dus.

Tjuus Henry

Nu daar ben je fout in hoor, al mijn modellen vinden het geweldig dat ze der beter op staan (lees mooier opstaan) dan ze zijn in werkelijkheid. Commentaar en kritiek over softing en glamour retouche krijg je eerder van fotografen, zelden van modellen.

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

@ Maniac:

Prachtige retouche, maar is de tijd die je der aanzit nog haalbaar, zelf doe ik ook bewerking en softing maar aangezien ik alles gratis doe voor modellen kan ik niet 30 uur of meer uitrekken om een reeksje voor het model klaar te stomen. Ik probeer een compromis te vinden tussen resultaat en tijd .

MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                @ Maniac:

Prachtige retouche, maar is de tijd die je der aanzit nog haalbaar, zelf doe ik ook bewerking en softing maar aangezien ik alles gratis doe voor modellen kan ik niet 30 uur of meer uitrekken om een reeksje voor het model klaar te stomen. Ik probeer een compromis te vinden tussen resultaat en tijd .

MVG, Jeff
                Jeff, zoals ik reeds in mijn beginwoord zei: alles hangt af van de doelgroep, waarvoor de foto's bestemd zijn.
                Ik geloof dat een model alle foto's van haar shoot ook niet onmiddellijk op posterformaat laat afdrukken.
                Komt daarbij: jij bent 'fotograaf', geen retoucheur. Nu weet ik ook dat de meeste fotografen zélf hun retouches doen omdat het kostenbesparend is. Maar geloof mij 'fotografie' en 'retouche' vallen beiden in een ander vakgebied.
                Er zijn veel foto's hier op het forum, die ik gewoon voor de lol eens vlug van look bijwerk. Soms zitten daar pareltjes tussen, alleen de fotograaf ziet het niet, en ik post mijn probeersels niet omdat ik de fotograaf zijn visie niet wil afbreken.

Aan de andere kant, alles hangt af hoe hoog je de lat legt.
                Ik vind: bij een (perfecte) foto hoort een (perfecte) retouche. Meestal gaat het toch maar om 1 a max 3 foto's per shoot, die de moeite zijn om tegen de wand te hangen (als ze al tegen de wand komen).

Wat het werk van deze 18 foto's betreft: ik heb deze volledig gratis gedaan.

Ik zal je ook zeggen hoe het komt:

Onlangs heb ik aan iemand hier op het forum via Pm gevraagd om gratis hoge resolutiefoto's van modellen (omdat ik zelf geen studioshoots doe) te retoucheren. Ik dacht, het is goed voor zijn portfolio (als fotograaf) én voor de mijne (als beeldbewerker).
                Maar nee jong, copyright langs hier, copyright langs daar, verbod van het model om onbewerkte foto's door te sturen, en tralala.
                Oké, ik kan dat allemaal begrijpen, maar mijn goesting was onmiddellijk over om het hier nog aan iemand te vragen.
                Dus, de grenzen verlegd, en nu retoucheer ik zoveel als ik wil de foto's van een of andere Amerikaan, die mij zijn raw files gewoon toestuurt. En geloof mij, deze jongen is er heel tevreden mee, en beseft dat ook zijn fotografie er mee geholpen is. Het is uiteraard een vertrouwenskwestie, er zijn weinig fotografen die hun originelen aan een wildvreemde zullen ter beschikking stellen.

En wat de retouche zélf betreft: ik probeer zoveel mogelijk om een detail uit de foto mee te posten, want op webformaat kan zelfs mijn grootmoeder foto's met succes retoucheren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                  Maar geloof mij 'fotografie' en 'retouche' vallen beiden in een ander vakgebied.
                  Ja en nee, lees ik. Zo zouden ze aan de top geen retoucheur aannemen die geen zeer degelijke basiskennis heeft van fotografie / licht, en dat is maar zeer begrijpelijk ook. Visagisten/s zouden de beste retoucheurs kunnen worden. Ook al is dat mss wat overdreven gesteld, moest ik van 0 beginnen zou ik mij daar wel wat in opleiden.

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                  Maar nee jong, copyright langs hier, copyright langs daar, verbod van het model om onbewerkte foto's door te sturen, en tralala.
                  Je hebt in die thread op retouchpro ook wel gezien zeker van die fotografe wiens RAWs je kan downloaden zeker? Zo mochten er meer opstaan, en het is natuurlijk prettiger als dat mensen van hier zouden zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                    Ja en nee, lees ik. Zo zouden ze aan de top geen retoucheur aannemen die geen zeer degelijke basiskennis heeft van fotografie / licht, en dat is maar zeer begrijpelijk ook. Visagisten/s zouden de beste retoucheurs kunnen worden. Ook al is dat mss wat overdreven gesteld, moest ik van 0 beginnen zou ik mij daar wel wat in opleiden.

Je hebt in die thread op retouchpro ook wel gezien zeker van die fotografe wiens RAWs je kan downloaden zeker? Zo mochten er meer opstaan, en het is natuurlijk prettiger als dat mensen van hier zouden zijn.
                    Ik ben er nog altijd van overtuigd dat er meer grafici kaas van fotografie gegeten hebben, dan omgekeerd. En het is niet omdat een visagiste perfect weet hoe een mooie huid eruit moet zien, dat ze ook de grafische skills heeft om dit uit te voeren. Oke, meestal zijn het ook creatieve mensen, en maken ze meer kans om het te leren dan de eerste de beste boekhouder.

O ja, maar mijn foto's komen niet uit deze thread. Ik heb veel van deze foto's gedownload, maar ze zullen allemaal in de prullenmand belanden. Hoge resolutie alleen is helaas niet voldoende. Om wat te oefenen en prullen, ok, maar dit stadium ben ik voorbij denk ik.
                    Als mijn grootmoeder (ik blijf bij mijn grootmoeder morgen een canon 5D koopt, heeft ze ook hoge resolutiebeelden, maar ik zal ze méér dan waarschijnlijk niet retoucheren.

Comment

Van die visagistes bedoelden ze ook maar "de aanleg tot / mogelijk potentieel", denk ik hoor, en daarom niet eens technisch natuurlijk, maar omdat ze veel ervaring hebben hoe dit of dat smaller of groter (enz) te laten ogen, waar "wij" ons al eens aan een Warp zouden wagen mss. Anderzijds, zo moeilijk zijn die principes ook weer niet, denk ik Maar als we beiden van nul beginnen kan ik een voorsprong voor hen inbeelden.
                      -
                      Heb daar ook maar 2 RAWs van gepakt, waar ik wss niet eens aan zal komen. Ik hang het ook liever uit met wat ik hier kan vinden , todat ik mezelf nog eens bevoorraad.

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat er meer grafici kaas van fotografie gegeten hebben, dan omgekeerd.
                      Dat ziet ge idd heel goed aan 95 procent van de sigs
                      Last edited by maGuy; 27 juli 2007, 12:07.

Comment

...en terwijl we het hier toch over fotoretouche hebben.

Een foto retoucheren gaat in veel gevallen ook verder dan oneffenheden in de huid wegklonen.
                        Als het enigszins kan, probeer ik de idee van de fotograaf uit de verf te laten komen, door, soms subtiel , soms iets radicaler, accenten te leggen of verleggen.

Comment

Oftwel ... lighting de PS way.

Hiervan lopen er wel een pak tegenstanders op BD.

Comment

De echt goeie laten nog 2 of drie vlekjes staan. Gezien ik dat hier niet zie verdenk ik uw bomma van deze retouche...

Ik ben zelf zo gene die alles wil retoucheren in één foto (hoewel het ergens moet), maar in deze kleine versie stoort het haar(?) tussen hand en arm mij.

Verder blij om goeie dingen te zien en hoe een Belg een hoop pros op retouchepro onder hun gat kan geven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Oftwel ... lighting de PS way.

Hiervan lopen er wel een pak tegenstanders op BD.
                              Tegenstanders heb je overal.
                              Trouwens, alleen als het moet, en het het beeld ten goede komt.

Trouwens ik post hier nu de originele naast de bewerkte, maar velen zouden het niet eens in de mot hebben mocht ik enkel de bewerkte versie plaatsen.
                              Allee, denk ik toch...

Comment

Working...
                              X