Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

huidtinten en RAW

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• huidtinten en RAW

Ik weet niet of ik deze vraag best hier of bij software stel, dus mag gerust verplaatst worden...

Wanneer ik portretten maak in RAW en nadien met PS CS2 (adobe camera raw) omzet stel ik vast dat de huidtinten verschrikkelijk zijn.

Wat kan ik hieraan doen, welke software gebruiken anderen, bestaan er profielen, etc.

Alvast dank voor tips en hints.

gr
    Yannick
    Last edited by yannicks; 27 augustus 2007, 14:12.
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Re: huidtinten en RAW

Je hoeft niet alleen in termen van software te denken, maar ook in hardware. Dat de huidtinten niet goed zijn, komt in de eerste plaats omdat je witbalans niet goed stond. Om de witbalans goed in te stellen (dus bij het fotograferen zelf), heb je het hulpmiddel van de grijskaart en/of de expodisc. Van deze laatste mogelijkheid (expodisc) ben ik zelf enorm gecharmeerd. Het scheelt een hoop bij het achteraf bewerken van de foto's. De witbalans staat dan immers al goed.

Een expodisc is niet meer dan een filter die je tijdelijk op je objectief plaats. Door dat filter neem je een foto (het liefst in de richting van waaruit het licht komt). Daarna gebruik je die foto om je witbalans handmatig goed te zetten. De foto's die je daarna maakt, hebben de juiste (en gelijke) witbalans. Overigens is er voor portretfoto's ook een warme versie van de expodisc.

Met vriendelijke groet,
    Peter.
    Last edited by Peterdep; 27 augustus 2007, 14:26.

Comment

Waar kun je zo'n expodisc kopen ?

Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
      Je hoeft niet alleen in termen van software te denken, maar ook in hardware. Dat de huidtinten niet goed zijn, komt in de eerste plaats omdat je witbalans niet goed stond. Om de witbalans goed in te stellen (dus bij het fotograferen zelf), heb je het hulpmiddel van de grijskaart en/of de expodisc. Van deze laatste mogelijkheid (expodisc) ben ik zelf enorm gecharmeerd. Het scheelt een hoop bij het achteraf bewerken van de foto's. De witbalans staat dan immers al goed.

Een expodisc is niet meer dan een filter die je tijdelijk op je objectief plaats. Door dat filter neem je een foto (het liefst in de richting van waaruit het licht komt). Daarna gebruik je die foto om je witbalans handmatig goed te zetten. De foto's die je daarna maakt, hebben de juiste witbalans. Overigens is er voor portretfoto's ook een warme versie van de expodisc.

Met vriendelijke groet,
      Peter.
      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
      Mijn fotoalbums

Comment

Heb je hetzelfde ook voor als je de RAW rechtstreeks in Adobe Lightroom opent ?

Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
        Ik weet niet of ik deze vraag best hier of bij software stel, dus mag gerust verplaatst worden...

Wanneer ik portretten maak in RAW en nadien met PS CS2 (adobe camera raw) omzet stel ik vast dat de huidtinten verschrikkelijk zijn.

Wat kan ik hieraan doen, welke software gebruiken anderen, bestaan er profielen, etc.

Alvast dank voor tips en hints.

gr
        Yannick
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

Comment

Ik trek mijn foto's allemaal in RAW in automatische witbalans.
          Ik gebruik hierbij inderdaad alsnog geen grijskaart of expodisc (laatste lijkt me duur en minder flexibel want diameterafhankelijk).

gr
          Yannick
          Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Goede vraag.
            Het antwoord weet ik eigenlijk niet, want ik kon niet echt wennen aan de workflow van AL. Vandaar dat ik dit (nog) niet (meer) gebruik. Wil wel eens testen.

gr
            Yannick

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
            Heb je hetzelfde ook voor als je de RAW rechtstreeks in Adobe Lightroom opent ?

Comment

Koop de grootste diameter die je nodig hebt.Voor kleinere diameters van lens,is het toch maar voor de lens houden met één hand en de andere hand op de ontspanknop.Je hoeft toch niet scherp te stellen en te kadreren,alleen naar de lichtbron richten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                Waar kun je zo'n expodisc kopen ?

Bij de wat grotere vakhandel is die disc te kopen. Even googlen! Het formaat van de disc is gelijk aan de diameter van de grootste lens die je hebt.

Comment

Als de hardware witbalans het zou oplossen "zou het gemakkelijk zijn" en zouden ze mss geen boeken schrijven zoals Skin of allerlei software-hulpmiddelen maken, camera-calibratie, ...
                  Als het natuurlijk heel erg gesteld was ben jij met zo'n verbetering mss al wreed content, dat kan Ik hoor dat zo'n expodisc wreed snel gaat vervelen als je een beetje spontaan wil kunnen fotograferen.

Wat in pro-middens meer zal gebeuren is het controleren van de huidskleuren met de pipet. Als zij niet binnen bepaalde waarden vallen worden er curves getrokken om dat bij te stellen. Zie ook www.radiantvista.com/archive/video_tutorials/14

Het is een "color by the numbers" methode, omdat je je ogen nu eenmaal niet constant goed genoeg kan vertrouwen voor het betere werk. Als je deze methode aanleert kan je ook als kleurenblinde nog vrij goede correcties maken.

De meestvoorkomende verhoudingen kan je oa vinden in het werk van/rond Dan Margulis en je kan zelf ook patches verzamelen die je mooi vindt.

Plugins die het proberen vergemakkelijken zijn bv Curvemeister en SkinTune. Als de huidstintcorrectie echter niet subtiel genoeg kan blijven kan je hier regelmatig bij voorhebben dat de rest v/d foto bv te groen wordt en zal je een huidstintmasker nodig hebben.
                  Last edited by maGuy; 27 augustus 2007, 15:04.

Comment

Lijkt me interessant.
                    Ik bekijk deze avond de tutorial, ook de plugins lijken me wat.
                    Alvast bedankt maGuy.

Deze topic gaat in elk geval de goede richting uit.
                    Ik wil in geen geval deze topic laten uitmonden in een draadje rond witbalans verkeerd ingesteld - expodisc/cap - grijskaart - etc.

Wat ik gewoon vaststel is dat ik vorige week een reeks buitenfoto's neem in RAW+JPG en waarbij ik constateer dat de huidtinten van de JPG's die ik uit de RAW's haal in vergelijking met de originele JPG's gewoon op niks meer trekken en helemaal niets meer van de werkelijke kleuren weghebben. Het feit dat de kleuren op de originele JPG's goed zijn, bewijst voor mij dat mijn toestel er pal opzat...

Maar adobe camera raw maakt er opeens een potje van.
                    Hoe komt dit? En vooral kan dit vermeden worden?

gr
                    Yannick

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                    Als de hardware witbalans het zou oplossen "zou het gemakkelijk zijn" en zouden ze geen boeken schrijven zoals Skin of allerlei software-hulpmiddelen maken.

Als het natuurlijk heel erg gesteld was ben jij met zo'n verbetering mss al wreed content, dat kan

Wat in pro-middens meer zal gebeuren is het controleren van de huidskleuren met de pipet. Als zij niet binnen bepaalde waarden vallen worden er curves getrokken om dat bij te stellen. Zie ook www.radiantvista.com/archive/video_tutorials/14

Het is een "color by the numbers" methode, omdat je je ogen nu eenmaal niet constant goed genoeg kan vertrouwen voor het betere werk. Als je deze methode aanleert kan je ook als kleurenblinde nog vrij goede correcties maken.

De meestvoorkomende verhoudingen kan je oa vinden in het werk van/rond Dan Margulis en je kan zelf ook patches verzamelen die je mooi vindt.

Plugins die het proberen vergemakkelijken zijn bv Curvemeister en SkinTune. Als de huidstintcorrectie echter niet subtiel genoeg kan blijven kan je hier regelmatig bij voorhebben dat de rest v/d foto bv te groen wordt en zal je een huidstintmasker nodig hebben.

Comment

Het feit dat de kleuren op de originele JPG's goed zijn, bewijst voor mij dat mijn toestel er pal opzat...
                      Heb je dat nagemeten met de pipet? Door geen "pro-methode" te gebruiken trap ik daar ook soms in, om een paar dagen later dan te merken dat al die foto's eigenlijk te geel zagen

Maar adobe camera raw maakt er opeens een potje van.
                      Hoe komt dit? En vooral kan dit vermeden worden?
                      Het omgekeerde komt ook voor. En zelfs als je witbalans zogezegd goed staat in de camera (op één van de presets) kan je weer voorhebben dat je bv al die foto's toch te warm of te koel vindt achteraf, dus het bijstellen "en masse" in ACR komt dan goed van pas.

De methode uit de video kan je ook in RAW toepassen met een aantal color samplers en een curve, maar op zicht en met wat makkelijkere correcties moet het toch ook wel redelijk lukken voor al je foto's die niet op de cover moeten

Op het volgende kunnen anderen beter antwoorden, maar ik dacht dat je met de software die bij de camera zit een foto in RAW zowat identiek kan laten ontwikkelen dan de jpg? En dat dit in ACR bv niet het geval is omdat die een aantal fabriekseigen parameters niet kan toepassen, zoals picture style-instellingen of zo? Voorts kunnen automatisch (verkeerde of gewenste) default instellingen aangebracht worden in ACR die het verschil gaan geven, bv ACR die op elke foto zijn auto-instellingen gaat aanbrengen ipv die optie af te laten.
                      Last edited by maGuy; 27 augustus 2007, 15:49.

Comment

Dit zou ook iets zijn qua plugin, maar de vbn stoten mij eerder af...
                        PictoColor Software offers a full line of timesaving color correction, color editing, and ICC profile software and plugins for Adobe Photoshop and Lightroom users.

Nog wat linkjes na een "getting good skin tones" search:
                        Eye Digital emotion, Creating interactive Web Site Design. Web Site Development, Design, Flash Presentations and Corporate Identity.

A website dedicated to original anime/manga styled drawings in the cyberpunk genre. Tutorials avaliable soon!!

Comment

Heb je dat nagemeten met de pipet? Door geen "pro-methode" te gebruiken trap ik daar ook soms in, om een paar dagen later dan te merken dat al die foto's eigenlijk te geel zagen
                          Mijne kleinen van 16 maand en mijn zus (samen op één en dezelfde foto) zagen eruit alsof ze reeds 10 dagen dood waren en dat op een hele reeks foto's. Neen, misschien dat de jpg's iets warmer waren dan in werkelijkheid, maar het verschil was te groot.

Op het volgende kunnen anderen beter antwoorden, maar ik dacht dat je met de software die bij de camera zit een foto in RAW zowat identiek kan laten ontwikkelen dan de jpg? En dat dit in ACR bv niet het geval is omdat die een aantal fabriekseigen parameters niet kan toepassen, zoals picture style-instellingen of zo? Voorts kunnen automatisch (verkeerde of gewenste) default instellingen aangebracht worden in ACR die het verschil gaan geven, bv ACR die op elke foto zijn auto-instellingen gaat aanbrengen ipv die optie af te laten.
                          Klopt, dit heb ik ook al gelezen. 't zou te maken hebben met parameters die canon niet zomaar prijs geeft. Werken met de canon software zou mijn probleem kunnen oplossen, maar integratie met PS wordt dan weeral omslachtiger.

gr
                          Yannick

Comment

Mijne kleinen van 16 maand en mijn zus (samen op één en dezelfde foto) zagen eruit alsof ze reeds 10 dagen dood waren en dat op een hele reeks foto's.
                            Heb dit ook al gehad. Wat bleek: de jpgs die ik "gemaakt" had uit de RAW file stonden in aRGB, en ik bekeek ze met een programma welke geen kleurprofiel ondersteunde. Mooie gezichtjes werden dan inderdaad lijkjes

Kijk dus even of je net voor het saven van de JPG's wel het profiel 'sRGB' hebt. Of open de "lijkfoto's" eens, en controleer welk profiel ze hebben...

mvg,
                            Kristof

Comment

De software van het merk zal vaak betere resultaten geven dan ACR naar kleuren. Op de sensor liggen kleurenfilters voor rood, groen en blauw. Maar de éxacte kleur van die filters is alleen door de fabricant gekend en ook ingewerkt in hun eigen software. ACR doet een goede gok maar levert niet dezelfde kleurkwaliteit. Je kan in ACR het zaakje ook calibreren. Dit kan in sommige gevallen voor een verbetering zorgen, maar de software van het merk zelf is voor deze zaken gewoon het beste.

Comment

Working...
                              X