Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hdr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hdr

Aangezien het vakantie was en ik wat meer vrije tijd heb wou ik me toch eens aan HDR wagen.
    Maar het lukt niet goed, op men voorbeeld is de lucht goed! Maar de stoel is veel te donker, en de balk rechts loopt scheef.
    (Tonemapping heb ik nog niet gedaan moest dat uitmaken voor de belichting!)

Werkwijze:
    • Ik neem 5 foto's (volgens de belichtingen -2, -1, 0, +1 en +2)
    • Ik open photoshop en neem dan "File/Automate/Merge to HDR"
    • Ik selecteer de 5 RAW bestanden en wacht
    • Ik krijg mijn resultaat

Wat doe ik fout?
    En kan iemand me uitleggen wat tonemapping nu eigenlijk is?

Grtz, en alvast bedankt!
    If it doesn't break you, it makes you stronger!!

Re: Hdr

je trekt vanuit een "donkere" ruimte naar het licht toe.. tegenlicht... Ik denk dat er niet veel meer te zegge nvalt.. en misschien dat de foto niet echt geschikt is voor "High Dynamic Range"..
    poof

Comment

Wat is er dan wel voor geschikt voor, het was maar een test. Net zoals Slideshow deed, ook in tegenlicht...
      (http://forum.belgiumdigital.com/f7/4...dr-206645.html)

Dat is het resultat dat ik ook probeer te verkrijgen, niet te licht aan de ramen, die te donker aan de stoel!

Grtz

Comment

klik eens naar de site van photomatix http://www.hdrsoft.com/ en volg de tutorial en gebruik hun sofware
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          klik eens naar de site van photomatix http://www.hdrsoft.com/ en volg de tutorial en gebruik hun sofware
          Aangezien ik die software niet heb (en niet gratis is), werk ik liefst met Photoshop CS3.

Aan de tutorial te zien, heb ik het juist hetzelfde gedaan als hoe ze het uitleggen.

Grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rvandenacker Bekijk bericht
            Aangezien ik die software niet heb (en niet gratis is), werk ik liefst met Photoshop CS3.

Aan de tutorial te zien, heb ik het juist hetzelfde gedaan als hoe ze het uitleggen.

Grtz
            De HDR-PSD file, die PS produceert is een maximum INFO file, in 32bit!
            Deze file kan echter niet correct weergegeven worden, is veel te groot en kan bijna niet ge'edit worden. (modes en filters dimmed)
            De mesten proberen dit even en denken dan: oei... is dit HDR (waardeloos foto'ke)
            Nu ja, de laatste stap moet nog gebeuren en dat staat nergens vermeld!
            Ga naar image > mode > convert to: 16, of het normaal 8 bit formaat!
            Nu krijg je een tabblad met meerdere mogelijkheden, waar je de foto echt mee kan tunen en het HDR resultaat mee kan weergeven!
            Dit vraagt wel enige kennis van curves, etc...
            Geef het zeker niet te snel op, het werkt perfect
            Verlaat dit tabblad echter niet, alvorens je foto correct en naar je smaak is

Groetjes
            Vero
            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
              De HDR-PSD file, die PS produceert is een maximum INFO file, in 32bit!
              Deze file kan echter niet correct weergegeven worden, is veel te groot en kan bijna niet ge'edit worden. (modes en filters dimmed)
              De mesten proberen dit even en denken dan: oei... is dit HDR (waardeloos foto'ke)
              Nu ja, de laatste stap moet nog gebeuren en dat staat nergens vermeld!
              Ga naar image > mode > convert to: 16, of het normaal 8 bit formaat!
              Nu krijg je een tabblad met meerdere mogelijkheden, waar je de foto echt mee kan tunen en het HDR resultaat mee kan weergeven!
              Dit vraagt wel enige kennis van curves, etc...
              Geef het zeker niet te snel op, het werkt perfect
              Verlaat dit tabblad echter niet, alvorens je foto correct en naar je smaak is

Groetjes
              Vero
              Dat heb ik al geprobeerd maar als ik iets wil ophelderen bij de stoel, wordt de lucht direct wit.
              Maar nu zit ik met het probleem, wat bedoelen ze nu met tonemapping? Dat is normaal gezien toch de stap die er na komt?

Grtz

Comment

Zonder te tonemappen werkt da toch niet :s
                Als ik 3 fotos in HDR Generate, dan komt er zo een lelijke foto op..
                Nadat ik Tonemapping doe (in Photomatix) Komt het al wat beter tot een geheel!
                Dan gewoon wat prutsen met die dingen.. Saturation en van die dingen en dan kom je meestal iets moois uit..
                Gebruik best Raw's en dan 3 belichtingen saven als Tiff formaat, om min detail te verliezen..
                Als ge het gewenste beeld krijgt, dan gewoon Processen en saven..
                Het is wat kortjes uitgelegd, maar ik hoop toch enige hulp te hebben verleend..
                Zo doe ik het toch en ik vind het tot nu toe nog redelijk, maar ik ben dan ook nog maar een amateur
                Ik moet zelf nog veel bijleren en HDR zal ooit mijn specialiteit zijn Hopelijk!!
                Yannick Desmet 2021
                yannickdesmet.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
                  Zonder te tonemappen werkt da toch niet :s
                  Als ik 3 fotos in HDR Generate, dan komt er zo een lelijke foto op..
                  Nadat ik Tonemapping doe (in Photomatix) Komt het al wat beter tot een geheel!
                  Dan gewoon wat prutsen met die dingen.. Saturation en van die dingen en dan kom je meestal iets moois uit..
                  Gebruik best Raw's en dan 3 belichtingen saven als Tiff formaat, om min detail te verliezen..
                  Als ge het gewenste beeld krijgt, dan gewoon Processen en saven..
                  Het is wat kortjes uitgelegd, maar ik hoop toch enige hulp te hebben verleend..
                  Zo doe ik het toch en ik vind het tot nu toe nog redelijk, maar ik ben dan ook nog maar een amateur
                  Ik moet zelf nog veel bijleren en HDR zal ooit mijn specialiteit zijn Hopelijk!!
                  Krijg je dan ook zo van die rare dingen waar sommigen hier over spreken? Of andere leuke effecten!

Grtz

Comment

Okey, ik heb de foto met tonemapping bewerkt en hier is het resultaat. Het zal wel wat overdreven zijn, maar het was maar om elk schuiverke eens uit te proberen!!

Comment

Nog een beetje oefenen zou ik maar zeggen..
                      Het ziet er niet slecht uit, maar ook niet zo goed.. Geef het wat de tijd en je zal wel snel bijleren denk ik, van mij is het ook nog snel gegaan om er weg mee te kunnen, nu nog gewoon wat feeling kweken
                      Yannick Desmet 2021
                      yannickdesmet.com

Comment

Hallo
                        kijk eens op http://www.frans-petrij.nl/hdr.htm

Daar staat het hele verhaal over tonemapping en HDR
                        gr. Frans
                        Groetjes Frans Petrij Deventer Holland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FransPetry Bekijk bericht
                          Hallo
                          kijk eens op http://www.frans-petrij.nl/hdr.htm

Daar staat het hele verhaal over tonemapping en HDR
                          gr. Frans
                          Bedankt voor de link, ik ga het zeker eens lezen!

Grtz

Comment

En dit kan je niet echt een typische HDR noemen, het blijft enkel allemaal wat realistischer.

Het is ook maar 30 sec werk.

en met Shadow Highlights heb je het effect ook meteen.
                            Last edited by maniac; 5 augustus 2008, 22:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                              En dit kan je niet echt een typische HDR noemen, het blijft enkel allemaal wat realistischer.

Het is ook maar 30 sec werk.

[IMG][/IMG]
                              Wat kan je geen typische Hdr noemen? De eerste of de tweede foto, of je voorbeeld?

Grtz

Comment

Working...
                              X