Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 35

Discussie: libelle

Standaard libelle

is het wat?

Standaard Re: libelle

Om de één of andere reden ligt de scherpte nog niet op de juiste plaats, is ook heel moeilijk.

Dank voor je reactie.

Ook bij no 3 Niet?

Eerst en vooral dit:

Libelle = een damestijdschrift
    Libel = een insect

Maar dit is geen libel, het is een waterjuffer, meer bepaald een vuurjuffer.

Ik vermoed dat je deze foto's uit de losse hand gemaakt hebt. Wel, niet doen, zeker niet als macrofotografie nieuw voor je is. Werk op statief en zet je toestel/lens zo evenwijdig mogelijk met je onderwerp. Zoek naar het interessantste punt op het insect en stel daar op scherp.
    Ik zie in de exif dat je belichting op multi-segment staat. Da's niet zo interessant voor macrobelichting. Kies beter voor spotmeting of center-weighted meting en meet het licht dan op het insect zelf. Je zult zien, het is een wereld van verschil.

is dat met voorzetlensjes genomen?
    volg men voorgangers

greets
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

Geen voorzet lens gewoon een 90mm lens.
    Het beestje zat op een plaats waar geen statief bij kon.
    Zat idd met die spotmeting te expirimenteren.
    Ik hoop dat het morgen ook weer zulk fijn weer is en zal vast wel weer een of ander beestje tegen komen.

Ik probeer op de kop te mikken qua scherpte.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wil53 Bekijk bericht
    Dank voor je reactie.

Ook bij no 3 Niet?
    Sorry, nee, het oog is niet scherp, en dat is net het belangrijkste, en net dara heb je F4 toegepast, minder dan de andere foto's. Ik denk dat je manuale focus moet gaan proberen, want daar zit het probleem op het moment...

ok dank je en wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen kan er alleen maar van leren.

Weet niet wat je met f4 bedoelt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
    Eerst en vooral dit:

Libelle = een damestijdschrift
    Libel = een insect
    Hmmm... ik moet even eigenwijs doen....in Nederland noemen we de beestjes weldegelijk libelle en niet libel

Wil....JUIST foto 3 is niet scherp...zijn lijf wel, maar niet de kop.
    f4 is je diafragmastand...dit is wel een leuk stuk om te lezen over instellingen en de camera....ik vond het tenminste wel leerzaam. LINK
    Het zijn 5 delen...DIT is de inleiding, waar je de links naar alle onderwerpen vindt.
    Laatst gewijzigd door Monica; 18 april 2009 om 22:04

Dank je Monica,
    Ik zal het lezen en naar de oogarts gaan.

LOL Laat me even weten wat de uitslag is....misschien moet ik wel naar de oogarts

Wil....misschien iets heel stoms en dufs....ik snapte ook geen bal van die diafragmastanden en ben maar 10 foto's gaan schieten van hetzelfde onderwerp, op statief, zelfde belichting en sluitertijd maar dan met verschillende standen van groot naar klein diafragma (bv f/4 tot f/22) Moet je eens kijken wat er met je belichting en achtergrond gebeurt....toen werd me pas een beetje duidelijk wat het diafragma eigenlijk doet (ben ook nog druk aan het ontdekken hoor, het is best lastige materie)

Das helemaal niet stom
    De verschillen waren me al wel een keer opgevallen toen ik meerdere opnames en aan het wieltje draaide.
    Moet maar even op zoek naar een beestje dat een half uurtje model wil staan.

Hoi Nederlanders, wij Vlamingen (Oost-Vlaanderen) noemen die dingen "nen helicopter".

Foto 3 vind ik de beste, en heeft wel iets. Behalve dan dat de facetogen niet scherp zijn. Ik weet wel in de fotografie zijn er regels om te breken. Maar ogen die vind ik nog altijd het beste wanneer ze scherp zijn.

Goeie oefeningen
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Bij foto van dieren moet je, en zeker bij insekten, een vleugje geluk hebben.
    Veel wordt bepaald door de instllingen van je toestel maar geluk speelt ook een beetje mee, he Monica.
    Naarmate je de instellingen weet te beheersen zul je sneller het geluk aan uw zijde hebben.
    Bij Macro is de dof (dieptescherpte) zeer beperkt hier gaat het over cm en mm;at
    Daarom is het mogelijk dat, zoals in de derde foto, het lichaam scherp is en het oog dat zich enkele mm dichter bij de camerabevind, onscherp is. Komt daarbij dat je zonder statief werkt en daardoor, sorry voor de woord keuze, hier drie potentiele goede foto's verbrod.
    Niet getreurd, je kunt zien aan je foto's dat het er in zit, nu nog het naar boven brengen.
    Robby
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Eerst en vooral dit:

Ik vermoed dat je deze foto's uit de losse hand gemaakt hebt. Wel, niet doen, zeker niet als macrofotografie nieuw voor je is. Werk op statief en zet je toestel/lens zo evenwijdig mogelijk met je onderwerp. Zoek naar het interessantste punt op het insect en stel daar op scherp.
    Vraag van een beginner:
    Hoe doe je dat allemaal bij een insect, degene die ik ken bewegen over het algemeen nogal vaak , heb je dan wel genoeg tijd? Of moet je misschien blijven hopen dat er keer een minimaal een minuut stil gaat zitten ...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
    Hmmm... ik moet even eigenwijs doen....in Nederland noemen we de beestjes weldegelijk libelle en niet libel
    En in sommige delen van West-Vlaanderen noemen de mensen een vlinder een "flieflotter". Wat niet wil zeggen dat dit daarom de juiste naam is.
    Voor zover ik weet is de libel de correcte Nederlandse naam , in Vlaanderen én in Nederland.

Het beestje op de foto is de Pyrrhosoma nymphula. En in Nederland ?

Als ik geweten had dat het een Pyrrhosoma nymphula was had ik um niet durven te benaderen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BastiaanE Bekijk bericht
    Vraag van een beginner:
    Hoe doe je dat allemaal bij een insect, degene die ik ken bewegen over het algemeen nogal vaak , heb je dan wel genoeg tijd? Of moet je missce en dhien blijven hopen dat er keer een minimaal een minuut stil gaat zitten ...
    Macro fotografie en fotografie van dieren wil ook zeggen dat je u een beetje verdiept in het gedrag van de dieren die je wil fotograferen. Tien minuten op google en je hebt genoeg info over het gedrag van een dier en wanneer het beste moment is. Je hebt natuurlijk een punt met je bewering
    Een voorbeeld; Waarom eten ijberen geen pinguins, omdat er op de noordpool geen pinguins leven. Dus als je een pinguin wilt fotograferen moet je geen bang hebben dat je wordt aangevallen door een ijsbeer, dus heb je al de tijd om een statief op te stellen en al de tijd te nemen voor de foto's. op de noordpool is dat een ander verhaal.
    Robby

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wil53 Bekijk bericht
    Als ik geweten had dat het een Pyrrhosoma nymphula was had ik um niet durven te benaderen
    Altijd opletten voor die beesten ... en steeds met de correcte naam aanspreken alvorens ze te fotograferen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    Macro fotografie en fotografie van dieren wil ook zeggen dat je u een beetje verdiept in het gedrag van de dieren die je wil fotograferen.

Tien minuten op google en je hebt genoeg info over het gedrag van een dier en wanneer het beste moment is.
    Eerste zin = de nagel op de kop
    Tweede zin = boeiend als achtergrondinfo maar zo makkelijk is het nu ook weer niet. Om echt insecten te gaan fotograferen moet je veel tijd doorbrengen in de leefwereld van die beestjes. Bestudeer hun gedrag in real time en dan zal je zien dat bijvoorbeeld een grote libel opvliegt als je hem/haar benadert. Maar als je ter plaatse blijft staan of zitten heb je 95% kans dat die op net dezelfde plaats komt terugzitten. Dat geeft je de tijd om je fototoestel goed te positioneren, in te stellen, .... En zo heeft elk insect zijn gewoontes die vaak met jachtgedrag te maken hebben.

Dank voor de waarschuwing.

Dit beestje ging van blad naar blad en het was ook niet windstil behalve bij die laatste had ik wat tijd maar daar kon het statief weer niet bij.
    Tis wat soms

Eerste zin = de nagel op de kop
    Tweede zin = boeiend als achtergrondinfo maar zo makkelijk is het nu ook weer niet. Om echt insecten te gaan fotograferen moet je veel tijd doorbrengen in de leefwereld van die beestjes. Bestudeer hun gedrag in real time en dan zal je zien dat bijvoorbeeld een grote libel opvliegt als je hem/haar benadert. Maar als je ter plaatse blijft staan of zitten heb je 95% kans dat die op net dezelfde plaats komt terugzitten. Dat geeft je de tijd om je fototoestel goed te positioneren, in te stellen, .... En zo heeft elk insect zijn gewoontes die vaak met jachtgedrag te maken hebben.
    Ik heb ook eens ergens gelezen dat het handig is als je een libelle, libel wilt fotograferen
    en ze zijn aan het rondvliegen in je buurt je een stok in de grond moet steken scherpstellen op het uiteinde en dat dan de kans groot is dat ze op het uiteinde komen zitten.
    Robby

zal ik eens proberen.

Ik zal even het libel/libelle probleem uit de wereld proberen te helpen.
    Op de site van Van Dale staan zowel libel als libelle.
    http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...kwoord=libelle
    canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

mopje, weet je hoe men een libelle moet doodslaan?

Met een flair

Wat zijn we weer grappig vandaag

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Roofvlieg & Libelle
    Door mtonsbeek in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 19 september 2007, 11:42
  2. Het gezicht van een libelle.
    Door leonbidon in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 18 juli 2007, 06:03