Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aquarium fotografie lukt me niet goed!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aquarium fotografie lukt me niet goed!

    Dag iedereen,

    ten eerste wil ik me even voorstellen. ik ben Wouter, ben 24 jaar, en reeds enige tijd geinteresseerd in fotografie. maar sinds vorige week heb ik mijn eerste dslr aangeschaft, een sony alpha 330 met standaard kitlens(18-55)

    nu lukt het me toch niet goed om mijn tweede hobby vast te leggen op de gevoelige plaat. hieronder wat voorbeelden. ofwel is mijn foto te donker, ofwel niet scherp genoeg de 3 foto's zijn getrokken ZONDER flits. ik heb in de search onder andere gevonden van een extra flits boven het aquarium te plaatsen maar deze heb ik niet. wanneer ik met flits mijn foto's maak zijn deze wel scherp, maar dan zit de 'sfeer' van het bakje er niet in, de kleuren zijn dan flets en de bak geeft dan geen warmte af.




    55mm, F5.6, 1/30s, ISO800


    55mm, f5.6, 1/40s, ISO800


    55mm, f5.6, 1/60s, ISO1600



    Ook probeer ik zoveel mogelijk mijn foto's te schieten in de M stand, zodat ik er zoveel mogelijk controle over heb. hier kan ik de sluitersnelheid aanpassen van heel groot naar heel klein, maar mijn diafragma krijg ik niet groter dan 5.6? (het getal krijg ik groter, dus ik kan tot 22 denk ik kiezen, maar lager dan 5.6 raak ik niet?)

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Wouter
    Sony Alpha 330 / Sony 18-55 / Tamron 90 2.8 macro / Minolta 70-210 f4 / Minolta 50 1.7 / Metz 48 AF-1 / Lowepro Flipside 300 / Velbon Traveller
    Webite

  • #2
    Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

    Welkom Wouter

    Lees deze tips eens

    Groeten

    Joeri
    Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
    www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

    Comment


    • #3
      Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

      Dat had ik al helemaal doorgenomen, maar het lukt toch niet.

      wanneer ik mijn sluitersnelheid niet trager instel dan 1/50, zijn de foto's veel te donker. dit zou ik kunnen compenseren door mijn diafragma te veranderen maar ik krijg dit getal niet kleiner dan 5.6?

      bij mijn camera staat een draaiwieltje waarmee ik het groter en kleiner kan zetten. groter lukt, maar kleiner niet?
      Sony Alpha 330 / Sony 18-55 / Tamron 90 2.8 macro / Minolta 70-210 f4 / Minolta 50 1.7 / Metz 48 AF-1 / Lowepro Flipside 300 / Velbon Traveller
      Webite

      Comment


      • #4
        Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

        Hallo,

        Is omdat jouw kitlens 18-55mm het grootste diafragma 5.6 is,daarmee kun krijg je het niet lager want 5.6 is het laagste getal

        Voor lager getallen moet je daarvoor een andere lens hebben

        Comment


        • #5
          Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

          Kijk eens op de markering van je lens, daar zal je die f-getallen normaal gezien op terug vinden.
          Het kan goed zijn dat je lens gewoonweg niet lager kan dan f 5.6.

          Comment


          • #6
            Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

            Nu ga ik hier eens mijn les van vorige week opzeggen zie
            Dus correct me if i'm wrong. Heb nog maar 1 les, fotografie beginners gehad

            Als je uw snelheid met 2 stops verhoogd moet je uw diafragma ook met 2 stops verlagen
            om dezelfde lichthoeveelheid binnen te laten komen.
            Vermits uw diafragma reeds op zijn laagste zit zal je die 2 stops in uw iso moeten halen.
            Dus, uw iso 2 stops verhogen (wat dan wel veel wordt) en dan kan je uw sluitertijd ook 2 stops hoger zetten.

            Begin misschien al met 1 stop

            Edit: wat de 5.6 betekend van uw diafragma.. dit is de grootste opening, (laag getal, grote opening, meer licht) dus uw F-waarde verhogen betekend alleen maar MINDER licht op uw sensor.
            Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

            Comment


            • #7
              Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

              Op mijn lens staat 3.5-5.6/18-55 dus dacht ik dat ik nog wat lager kon?

              inderdaad ik kende de truuc reeds van 1 stap sluitersnalheid verhogen = 1 stap diafragma verhogen

              anyway, stilhangende visjes zijn geen probleem meer, heb wat leuke instellingen gevonden (ISO 1600, f5.6, 1/125s)

              het probleem is dat ik volgens mij mijn sluitertijd toch hoog genoeg zet en toch geen bewegende visjes vast kan krijgen

              bedankt allemaal voor de snelle reacties!!
              Sony Alpha 330 / Sony 18-55 / Tamron 90 2.8 macro / Minolta 70-210 f4 / Minolta 50 1.7 / Metz 48 AF-1 / Lowepro Flipside 300 / Velbon Traveller
              Webite

              Comment


              • #8
                Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

                lens staat 3.5-5.6/18-55

                Dit wil zeggen op 18mm diafragma 3.5 en op 55mm diafragma 5.6
                Zou het een lens moeten zijn van 2.8 dan is dat over de hele lijn 2.8

                Mvg,

                Peter

                Ps,veel oefenen en veel proberen dan geraak je er misschiens wel uit maar vooral vergeet niet wat je veranderd en hoe je het gedaan hebt dat je de volgende keer het terug kan gebruiken

                Comment


                • #9
                  Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

                  Oorspronkelijk geplaatst door ichigo Bekijk bericht
                  Op mijn lens staat 3.5-5.6/18-55 dus dacht ik dat ik nog wat lager kon?
                  3.5 - 5.6
                  18 - 55

                  Dus een diafragma van 3.5 kan je hebben bij de kortste brandpundafstand van 18mm
                  Aangezien jij op 50mm en meer hebt gefotografeerd gaat ook uw minimum diafragma waarde naar omhoog.

                  Misschien is het de moeite om op 18mm te fotograferen, zodat je een goede belichting hebt, en kan je een mooie crop maken?
                  Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

                    kijk eens hier:

                    Aquarium fotografie, wat moet ik doen om van mijn vissen goede foto's te maken? Vinny Kutty geeft een heel aantal tips om tot een goede foto van je aquarium te komen!

                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

                      Zozo leer ik weer wat bij

                      inderdaad heb steeds op 55mm getrokken dus was het normaal dat ik niet lager kon

                      ik hou inderdaad alle instellingen bij van de beter gelukte foto's, zodat ik steeds weer kan terugvallen op goede foto's!

                      nu mooi weer buiten, even een wandeling maken door de sneeuw met de camera
                      Sony Alpha 330 / Sony 18-55 / Tamron 90 2.8 macro / Minolta 70-210 f4 / Minolta 50 1.7 / Metz 48 AF-1 / Lowepro Flipside 300 / Velbon Traveller
                      Webite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

                        Waarom niet gewoon flitsen met de flits op je camera
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

                          Ik hoor hier allemaalzaken die er moeten voor zorgen dat de foto goeed belicht is.
                          Belicht, bestaat uit de woorden BE en Licht en om dat laatste woord gaat het hier licht.
                          Als er niet genoeg licht is kun je vanalles proberen, maar het zal altijd tevergeefse moeite zijn. Nooit zal er een bevredigend resultaat komen.
                          Fotografie heeft licht nodig. Zoals wij zuurstof nodig hebben. Niet genoeg zuurstof wordt je ziek. Fotografie zonder licht heb je zieke foto's.
                          Probeer om licht in je visbak te krijgen, vanbinnen, vanbuiten of een combinatie.
                          Een flits is geen optie omdat het glas als een spiegel werkt en men reflektie's krijgt.
                          Je moet zorgen dat dat je sluiterstijd zo kort mogelijk wordt = licht. Dit om bewegingsonscherpte te vermeiden.
                          Zet ook je pomp af omdat het water daardoor beweegt en alles wat loshangt ook laat bewegen.( niet vergeten terug op te zetten)
                          Gebruik alles wat licht geeft om te experimenteren.
                          Reinig het glas van je aquarium van binnen en van buiten. Vermijd te fotograferen waar er krassen zijn op het glas.
                          Gebruik vodoende DOF, omdat je een grote zone zou hebben waar de vissen scherp zijn. (groot diafragma getal, kleine opening, maar dan heb je weer licht nodig).
                          Bedenk ook dat je hier één van de moeilijkste diciplines van de fotografie wil beoefenen.
                          Samengevat, probeer licht in je bak te brengen. Met wat experimenteren ben ik er van overtuigd dat je een aangepast sfeerlicht zult vinden waar het aquarium en het fototoestel tevreden over zullen zijn.
                          Robby BB
                          Minder tijd achter de computer
                          Is meer tijd achter de camera

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

                            Wow bedankt Robby, ga ik deze namiddag onmiddellijk eens proberen. dat van die voldoende DOF is inderdaad een goeie tip, ga er eens mee experimenteren!

                            ik hou jullie op de hoogte met mijn vorderingen over deze moeilijke maar oh zo leuke hobby
                            Sony Alpha 330 / Sony 18-55 / Tamron 90 2.8 macro / Minolta 70-210 f4 / Minolta 50 1.7 / Metz 48 AF-1 / Lowepro Flipside 300 / Velbon Traveller
                            Webite

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

                              Ik ben het met Robby bijna geheel eens. Zonder voldoende licht blijft het fotograferen behelpen. De enige methode om genoeg licht te krijgen is door flitsers te gebruiken. In tegenstelling tot wat hierboven wordt geroepen is het heel goed mogelijk om van buiten het aquarium te flitsen.

                              Ik zelf gebruik 3 flitsers 1 vóór en 2 boven het aquarium. De flitser voor het aquarium staat naast me, hierdoor weerkaatst de flits niet recht op het glas terug de lens in maar schuin waardoor hij niet op de foto komt.
                              Last edited by Hobbykwekers; 8 februari 2010, 20:23.
                              Meer weten over aquariumfotografie? Kijk dan eens op www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquariumfotografie

                              Comment

                              Working...
                              X