Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotohoek > Beginnershoek

Aquarium fotografie lukt me niet goed!

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 16:35
ichigo's schermafbeelding
ichigo ichigo is offline
Junior Member

Standaard Aquarium fotografie lukt me niet goed!

Dag iedereen,

ten eerste wil ik me even voorstellen. ik ben Wouter, ben 24 jaar, en reeds enige tijd geinteresseerd in fotografie. maar sinds vorige week heb ik mijn eerste dslr aangeschaft, een sony alpha 330 met standaard kitlens(18-55)

nu lukt het me toch niet goed om mijn tweede hobby vast te leggen op de gevoelige plaat. hieronder wat voorbeelden. ofwel is mijn foto te donker, ofwel niet scherp genoeg de 3 foto's zijn getrokken ZONDER flits. ik heb in de search onder andere gevonden van een extra flits boven het aquarium te plaatsen maar deze heb ik niet. wanneer ik met flits mijn foto's maak zijn deze wel scherp, maar dan zit de 'sfeer' van het bakje er niet in, de kleuren zijn dan flets en de bak geeft dan geen warmte af.

55mm, F5.6, 1/30s, ISO800

55mm, f5.6, 1/40s, ISO800

55mm, f5.6, 1/60s, ISO1600

Ook probeer ik zoveel mogelijk mijn foto's te schieten in de M stand, zodat ik er zoveel mogelijk controle over heb. hier kan ik de sluitersnelheid aanpassen van heel groot naar heel klein, maar mijn diafragma krijg ik niet groter dan 5.6? (het getal krijg ik groter, dus ik kan tot 22 denk ik kiezen, maar lager dan 5.6 raak ik niet?)

Alvast bedankt voor de hulp!

Wouter
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 18:39
Pbj is lid van de Belgiumdigital VZW Pbj's schermafbeelding
Pbj Pbj is nu online
Member

Standaard Re: Aquarium fotografie lukt me niet goed!

Welkom Wouter

Lees deze tips eens

Groeten

Joeri
EOS 350D+bg Canon EF-S 17-85is & EOS 40D+bg Canon 70-200is L ext EF1.4x ,EF-s 10-22 Speedlite 430EX II, Canon RS-80N3, Canon M30, Manfrotto 190XB head 804RC2 Lowepro transport en een Canon Powershot G9 www.pbj-project2fotografie.blogspot.com
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 19:03
ichigo ichigo is offline
Junior Member

Dat had ik al helemaal doorgenomen, maar het lukt toch niet.

wanneer ik mijn sluitersnelheid niet trager instel dan 1/50, zijn de foto's veel te donker. dit zou ik kunnen compenseren door mijn diafragma te veranderen maar ik krijg dit getal niet kleiner dan 5.6?

bij mijn camera staat een draaiwieltje waarmee ik het groter en kleiner kan zetten. groter lukt, maar kleiner niet?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 19:18
Solo Rider Solo Rider is offline
Junior Member

Hallo,

Is omdat jouw kitlens 18-55mm het grootste diafragma 5.6 is,daarmee kun krijg je het niet lager want 5.6 is het laagste getal

Voor lager getallen moet je daarvoor een andere lens hebben
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 19:19
djiezeskraaist djiezeskraaist is offline
Junior Member

Kijk eens op de markering van je lens, daar zal je die f-getallen normaal gezien op terug vinden.
Het kan goed zijn dat je lens gewoonweg niet lager kan dan f 5.6.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 19:50
spyro's schermafbeelding
spyro spyro is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar spyro

Nu ga ik hier eens mijn les van vorige week opzeggen zie
Dus correct me if i'm wrong. Heb nog maar 1 les, fotografie beginners gehad

Als je uw snelheid met 2 stops verhoogd moet je uw diafragma ook met 2 stops verlagen
om dezelfde lichthoeveelheid binnen te laten komen.
Vermits uw diafragma reeds op zijn laagste zit zal je die 2 stops in uw iso moeten halen.
Dus, uw iso 2 stops verhogen (wat dan wel veel wordt) en dan kan je uw sluitertijd ook 2 stops hoger zetten.

Begin misschien al met 1 stop

Edit: wat de 5.6 betekend van uw diafragma.. dit is de grootste opening, (laag getal, grote opening, meer licht) dus uw F-waarde verhogen betekend alleen maar MINDER licht op uw sensor.
  #7 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 20:53
ichigo ichigo is offline
Junior Member

Op mijn lens staat 3.5-5.6/18-55 dus dacht ik dat ik nog wat lager kon?

inderdaad ik kende de truuc reeds van 1 stap sluitersnalheid verhogen = 1 stap diafragma verhogen

anyway, stilhangende visjes zijn geen probleem meer, heb wat leuke instellingen gevonden (ISO 1600, f5.6, 1/125s)

het probleem is dat ik volgens mij mijn sluitertijd toch hoog genoeg zet en toch geen bewegende visjes vast kan krijgen

bedankt allemaal voor de snelle reacties!!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 21:15
Solo Rider Solo Rider is offline
Junior Member

lens staat 3.5-5.6/18-55

Dit wil zeggen op 18mm diafragma 3.5 en op 55mm diafragma 5.6
Zou het een lens moeten zijn van 2.8 dan is dat over de hele lijn 2.8

Mvg,

Peter

Ps,veel oefenen en veel proberen dan geraak je er misschiens wel uit maar vooral vergeet niet wat je veranderd en hoe je het gedaan hebt dat je de volgende keer het terug kan gebruiken
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 29 januari 2010, 21:27
spyro's schermafbeelding
spyro spyro is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar spyro

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ichigo Bekijk bericht
Op mijn lens staat 3.5-5.6/18-55 dus dacht ik dat ik nog wat lager kon?
3.5 - 5.6
18 - 55

Dus een diafragma van 3.5 kan je hebben bij de kortste brandpundafstand van 18mm
Aangezien jij op 50mm en meer hebt gefotografeerd gaat ook uw minimum diafragma waarde naar omhoog.

Misschien is het de moeite om op 18mm te fotograferen, zodat je een goede belichting hebt, en kan je een mooie crop maken?
  #10 (permalink)  
Oud 30 januari 2010, 08:18
bouk is lid van de Belgiumdigital VZW bouk's schermafbeelding
bouk bouk is offline
Senior Member

kijk eens hier:

http://www.hobbykwekers.nl/aquarium-...fie-technieken
grt,bouk.
Meer op : www.boukcoriensgallery.fotopic.net
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 30 januari 2010, 09:32
ichigo ichigo is offline
Junior Member

Zozo leer ik weer wat bij

inderdaad heb steeds op 55mm getrokken dus was het normaal dat ik niet lager kon

ik hou inderdaad alle instellingen bij van de beter gelukte foto's, zodat ik steeds weer kan terugvallen op goede foto's!

nu mooi weer buiten, even een wandeling maken door de sneeuw met de camera
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 7 februari 2010, 23:15
KvP's schermafbeelding
KvP KvP is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar KvP

Waarom niet gewoon flitsen met de flits op je camera
  #13 (permalink)  
Oud 8 februari 2010, 00:02
robbydorine's schermafbeelding
robbydorine robbydorine is offline
Senior Member

Ik hoor hier allemaalzaken die er moeten voor zorgen dat de foto goeed belicht is.
Belicht, bestaat uit de woorden BE en Licht en om dat laatste woord gaat het hier licht.
Als er niet genoeg licht is kun je vanalles proberen, maar het zal altijd tevergeefse moeite zijn. Nooit zal er een bevredigend resultaat komen.
Fotografie heeft licht nodig. Zoals wij zuurstof nodig hebben. Niet genoeg zuurstof wordt je ziek. Fotografie zonder licht heb je zieke foto's.
Probeer om licht in je visbak te krijgen, vanbinnen, vanbuiten of een combinatie.
Een flits is geen optie omdat het glas als een spiegel werkt en men reflektie's krijgt.
Je moet zorgen dat dat je sluiterstijd zo kort mogelijk wordt = licht. Dit om bewegingsonscherpte te vermeiden.
Zet ook je pomp af omdat het water daardoor beweegt en alles wat loshangt ook laat bewegen.( niet vergeten terug op te zetten)
Gebruik alles wat licht geeft om te experimenteren.
Reinig het glas van je aquarium van binnen en van buiten. Vermijd te fotograferen waar er krassen zijn op het glas.
Gebruik vodoende DOF, omdat je een grote zone zou hebben waar de vissen scherp zijn. (groot diafragma getal, kleine opening, maar dan heb je weer licht nodig).
Bedenk ook dat je hier één van de moeilijkste diciplines van de fotografie wil beoefenen.
Samengevat, probeer licht in je bak te brengen. Met wat experimenteren ben ik er van overtuigd dat je een aangepast sfeerlicht zult vinden waar het aquarium en het fototoestel tevreden over zullen zijn.
Robby BB
  #14 (permalink)  
Oud 8 februari 2010, 11:31
ichigo ichigo is offline
Junior Member

Wow bedankt Robby, ga ik deze namiddag onmiddellijk eens proberen. dat van die voldoende DOF is inderdaad een goeie tip, ga er eens mee experimenteren!

ik hou jullie op de hoogte met mijn vorderingen over deze moeilijke maar oh zo leuke hobby
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 8 februari 2010, 21:18
Hobbykwekers Hobbykwekers is offline

Ik ben het met Robby bijna geheel eens. Zonder voldoende licht blijft het fotograferen behelpen. De enige methode om genoeg licht te krijgen is door flitsers te gebruiken. In tegenstelling tot wat hierboven wordt geroepen is het heel goed mogelijk om van buiten het aquarium te flitsen.

Ik zelf gebruik 3 flitsers 1 vóór en 2 boven het aquarium. De flitser voor het aquarium staat naast me, hierdoor weerkaatst de flits niet recht op het glas terug de lens in maar schuin waardoor hij niet op de foto komt.

Laatst gewijzigd door Hobbykwekers; 8 februari 2010 om 21:23
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 8 februari 2010, 21:24
KvP's schermafbeelding
KvP KvP is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar KvP

mij lukte het ook al eerder.
gewoon de flitser op je camera en je lens tegen het glas, zodoende heb je geen weerkaatsing
  #17 (permalink)  
Oud 8 februari 2010, 21:37
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hobbykwekers Bekijk bericht
Ik ben het met Robby bijna geheel eens. Zonder voldoende licht blijft het fotograferen behelpen. De enige methode om genoeg licht te krijgen is door flitsers te gebruiken. In tegenstelling tot wat hierboven wordt geroepen is het heel goed mogelijk om van buiten het aquarium te flitsen.

Ik zelf gebruik 3 flitsers 1 vóór en 2 boven het aquarium. De flitser voor het aquarium staat naast me, hierdoor weerkaatst de flits niet recht op het glas terug de lens in maar schuin waardoor hij niet op de foto komt.
Moet je wel 3 flitser met bijbehorende afstandsbediening hebben.
Moet je ook eens in de plaats van die visjes met hun kleine ogen stellen, als er drie kannonen van flitsers in het water geschoten worden.
Je moet uzelf eens voor die 3 flitsers zetten en dan tesamen laten afgaan. Doe dat dan zo dikwijls als je bij het fotograferen van de vissen doet, want het zal niet bij één foto blijven. na twintig maal gaan we dan nog eens spreken. Als je mij dan nog gaat zien staan.
Ik heb ooit hier een foto gezien van iemand die fier een foto van een egel liet zien die hij gefotografeerd had in het donker met een flits op 1m van de egel.
Een flits bij dieren is altijd een marteling.
Robby BB
  #18 (permalink)  
Oud 8 februari 2010, 22:19

Tja, wat zal ik zeggen. Een fotoshoot met menselijke modellen kent zeker zoveel flitsers, toch hebben we het daar niet over martelen.

Vissen die in de stress raken verliezen hun kleur, verstoppen zich in donkere hoekjes en gedragen zich anders dan anders. Ik heb al ruim 20 jaar aquaria, heb met ze gekweekt in een 30 tal bakken in 6,5 meter stelling, heb aquariums gehad van 30 centimeter tot 3,5 meter. Geloof me als ik dit zeg: de eerste 2 a 3 flitsen reageren vissen soms. Daarna niet of nauwelijks meer. Ze gedragen zich niet afwijkend en hun kleuren blijven zoals ze waren.

Tot nog toe zo'n 15.000+ aquarium foto's met flitser genomen, van stress heb ik nog nooit iets gemerkt. Mocht je me niet geloven dan ben je van harte welkom om eens een avondje mijn vissen te komen bekijken, vóór, tijdens en na het fotograferen.

De 3 flitsers zullen hun werk overigens niet op vol vermogen doen, des te meer flitsers, des te minder vermogen er per flitser nodig is. In totaal zullen de 3 flitsers gecombineerd niet meer licht geven dan 1, alleen wel beter gespreid.
  #19 (permalink)  
Oud 8 februari 2010, 23:06
Senior Member

Citaat:
Tja, wat zal ik zeggen. Een fotoshoot met menselijke modellen kent zeker zoveel flitsers, toch hebben we het daar niet over martelen.

Vissen die in de stress raken verliezen hun kleur, verstoppen zich in donkere hoekjes en gedragen zich anders dan anders. Ik heb al ruim 20 jaar aquaria, heb met ze gekweekt in een 30 tal bakken in 6,5 meter stelling, heb aquariums gehad van 30 centimeter tot 3,5 meter. Geloof me als ik dit zeg: de eerste 2 a 3 flitsen reageren vissen soms. Daarna niet of nauwelijks meer. Ze gedragen zich niet afwijkend en hun kleuren blijven zoals ze waren.

Tot nog toe zo'n 15.000+ aquarium foto's met flitser genomen, van stress heb ik nog nooit iets gemerkt. Mocht je me niet geloven dan ben je van harte welkom om eens een avondje mijn vissen te komen bekijken, vóór, tijdens en na het fotograferen.

De 3 flitsers zullen hun werk overigens niet op vol vermogen doen, des te meer flitsers, des te minder vermogen er per flitser nodig is. In totaal zullen de 3 flitsers gecombineerd niet meer licht geven dan 1, alleen wel beter gespreid.
Nodig ik u uit om de test uit te voeren van in mijn vorig comment.
Natuurlijk kunnen vissen praten en zeggen dat ze dit wel heel gezellig vinden.
Terwijl de oplossing mischien, lichtjes die je onderwater kunt gebruiken of softboxen.
Ik wil hier niet de moraalridder uithangen die het dierenleed uit de wereld wil helpen, maar ergens zijn er grenzen.
  #20 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 06:57

Zo jammer dit....

U wilt niet de moraalridder uithangen maar doet dat wel. Waarschijnlijk zonder ooit een aquarium gefotografeerd te hebben bepaald u wat dierenleed is en wat niet. Het gedrag van dieren laat heel duidelijk zien wanneer zij het niet naar hun zin hebben, zeker bij vissen. Maar uw punt is duidelijk, u wenst geen tegenspraak en alleen uw mening telt.

Als dit de toon is die gezet wordt door Senior Leden dan wens ik u hier nog veel plezier
  #21 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 10:07
FotoDirk is lid van de Belgiumdigital VZW FotoDirk's schermafbeelding
FotoDirk FotoDirk is offline
Senior Member

Al je voorbeeld foto's zijn blijkbaar op 55mm genomen.
Waarom niet 50mm F/1.8 lens overwegen. De opening kan dan naar F/1.8.
Ook Sony heeft deze lens voor zo'n 130 Euro. Dus 2de hans moet dat lukken rond de 50 Euro.
  #22 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 10:38
oxyopes oxyopes is offline
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar oxyopes

Om terug te komen op het martelen :-D

Ik werk sinds lange tijd met vissen en aanverwanten (bioloog). Spreken over een natuurlijke situatie met blije beestjes is per definitie natuurlijk een extreme vorm van projectie en dus ergens wel een beetje zinloos maar:

Gedrag van (de meeste) vissen wordt zeer sterk beïvloed door licht en omgevingsbewegingen. Ze raken hierdoor wel degelijk zwaar gestressed.

Wat men hier aanhaalt als tekenen van stress is eigenlijk vergelijkbaar met zeggen dat iemand op intensive care er toch wat bleekjes uitziet. Op het moment dat vissen hun kleur verliezen zijn ze eigenlijk stervende (zullen zich niet meer voortplanten en eten vaak niet meer) tenzij er drastische maatregelen genomen worden. Zeggen dat vissen van flitsers gestresseerd raken is dus zeker niet overdreven.

hiermee wil ik geen olie op het vuur gooien maar gewoon proberen mijn "vinnige" vrienden te sparen....
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 11:01
Senior Member

Citaat:
Zo jammer dit....

U wilt niet de moraalridder uithangen maar doet dat wel. Waarschijnlijk zonder ooit een aquarium gefotografeerd te hebben bepaald u wat dierenleed is en wat niet. Het gedrag van dieren laat heel duidelijk zien wanneer zij het niet naar hun zin hebben, zeker bij vissen. Maar uw punt is duidelijk, u wenst geen tegenspraak en alleen uw mening telt.

Als dit de toon is die gezet wordt door Senior Leden dan wens ik u hier nog veel plezier
Als u de test heeft gedaan dan spreken we nog eens verder en dat heeft niets met senior member of tegenspraak te maken. Of dansen bij u de vissen de polonaise als ze het naar hun zin hebben.
Robby BB
  #24 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 11:30

Om vissen te fotograferen heb je voldoende licht nodig boven het aquarium, dat is op een aantal punten te realiseren:

- gebruik flitsers - vissen reageren niet/nauwelijks of zeer kortstondig op het licht, kleuren blijven behouden en hun natuurlijk gedrag (voor zover mogelijk in het aquarium) blijft onverstoord.

- zet een grote lamp boven het aquarium zodat je genoeg licht hebt - vissen reageren zeer duidelijk op deze methode, de kleuren verbleken en vissen proberen zich te verstoppen.

- gebruik een zeer lichtsterke lens, hoge iso etc, hoge iso geeft nog steeds ruis, een groot diafragma een zeer beperkt scherptediepte, dus niet in alle situaties te gebruiken.

Vissen verliezen niet alleen als ze stervende zijn hun kleur. Gekleurde vissen verbruiken energie om hun kleur op peil te houden, in de rustfase (in het donker) verliezen de meeste gekleurde vissen hun kleur. In het eerste half uur dat er weer licht in het aquarium komt zie je duidelijk dat ze hun kleur weer terug krijgen. Een voorbeeld hiervan is de Kardinaal tetra die bij het ontwaken bijna geheel wit is en vol op kleur fel rood/blauw.

Extreem stress gevoelige vissen zoals discusvissen kleuren zwart zodra ze stress ervaren. Deze kleur verandering kan met een paar seconden zichtbaar zijn. Bij het fotograferen van deze vissen heb ik nog nooit gemerkt dat ze zich gestresst zijn gaan gedragen, hun kleur verloren of andere tekenen gaven van stress. Natuurlijk is het voor de vissen behaaglijker om niet te flitsen. Ik sta vaak naast mijn 7 jarige dochter om haar te begeleiden bij het fotograferen en kijk vaak genoeg in de flitsers. Maar we moeten niet overdrijven. De vissen tonen geen enkel teken van welk nadelig effect dan ook. Zelfs niet bij het dagelijks nemen van foto's.

Hier een voorbeeld van stressgevoelige dieren, de discus. Dit is een koppel wat door een andere fotograaf is gevolgd tijdens het leggen van eieren en laten opgroeien van jongen. Bij voldoende stress eten zij de eieren op, verwaarlozen de jongen etc etc: http://www.hobbykwekers.nl/discus-kweek

Natuurlijk mag u hier een andere mening over hebben, dat is uw goed recht. Naar mijn mening wordt er echter nogal overdreven gereageerd, zonder dat u ervaring heeft met het houden en fotograferen van vissen met flitser.

Laatst gewijzigd door Hobbykwekers; 9 februari 2010 om 11:34
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 9 februari 2010, 11:50
mira mira is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oxyopes Bekijk bericht
Om terug te komen op het martelen :-D

Ik werk sinds lange tijd met vissen en aanverwanten (bioloog). Spreken over een natuurlijke situatie met blije beestjes is per definitie natuurlijk een extreme vorm van projectie en dus ergens wel een beetje zinloos maar:

Gedrag van (de meeste) vissen wordt zeer sterk beïvloed door licht en omgevingsbewegingen. Ze raken hierdoor wel degelijk zwaar gestressed.

Wat men hier aanhaalt als tekenen van stress is eigenlijk vergelijkbaar met zeggen dat iemand op intensive care er toch wat bleekjes uitziet. Op het moment dat vissen hun kleur verliezen zijn ze eigenlijk stervende (zullen zich niet meer voortplanten en eten vaak niet meer) tenzij er drastische maatregelen genomen worden. Zeggen dat vissen van flitsers gestresseerd raken is dus zeker niet overdreven.

hiermee wil ik geen olie op het vuur gooien maar gewoon proberen mijn "vinnige" vrienden te sparen....
Het hangt er vanaf welke visjes het zijn. Zelf ken er nu niet zoveel van.
Maar Ik mag mijn ventje zijn visjes absolut niet fotograferen met flislicht.
Het zijn nachtvisjes waar hij mee wil kweken.
Zijn aquariums staan hier in de huiskamer, s'avonds gaat zo rap mogelijk het licht uit en de onderste rand van de aquariums is afgedekt met een zwarte strook papier zodat ze geen lichtflikkers zien van de tv.

Er zijn verschillende aquariumlampen in de handel die elk anders zijn van licht. Er een extra bij hangen dat kan inderdaad ook helpen om wat meer natuurlijk licht te creeren.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten