Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 49

Discussie: Auteursrechten

Standaard Auteursrechten

We krijgen hier regelmatig te maken met auteursrechten. Wat houden ze in?
    Sabam heeft nu een specifieke website gemaakt met alle informatie in een notendop.

http://www.copypix.be/

Veel leesplezier en een gewaarschuwd fotograaf telt voor twee .

En een leuk weetje, dit jaar, het jubileumjaar is het Atominium vrij van auteursrecht...
    Groeten,
    Ludo

Standaard Re: Auteursrechten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ludo Bekijk bericht

En een leuk weetje, dit jaar, het jubileumjaar is het Atominium vrij van auteursrecht...
    En wat wil dat zeggen? Dat je een gans jaar 2008 de foto mag laten zien, en in 2009 niet meer?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

zoiets ja
    Groeten,
    Ludo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
    En wat wil dat zeggen? Dat je een gans jaar 2008 de foto mag laten zien, en in 2009 niet meer?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ludo Bekijk bericht
    zoiets ja
    Als dat zo is, begrijp ik die heisa in Mechelen niet hoor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
    Als dat zo is, begrijp ik die heisa in Mechelen niet hoor
    VZW Atomium heeft, in een reactie op de actie van Mechelen, gezegd dat er naar aanleiding van de viering van 50 jaar Expo 58 in 2008 geen rechten zullen geheven worden op amateurfoto's, zeker als die gebruikt worden voor de aankondiging van een tentoonstelling of evenement.

Het eerste deel van die site vind ik nog duidelijk, maar dan bij "de risico's" vind ik het toch maar bangmakerij. Virussen, computers die traag werken en "schadelijke gevolgen voor het informaticasysteem van uw bedrijf" vind ik toch meer op propaganda trekken en hebben niets meer te maken met auteursrechten.

Dave

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Het eerste deel van die site vind ik nog duidelijk, maar dan bij "de risico's" vind ik het toch maar bangmakerij. Virussen, computers die traag werken en "schadelijke gevolgen voor het informaticasysteem van uw bedrijf" vind ik toch meer op propaganda trekken en hebben niets meer te maken met auteursrechten.

Dave
    Als auters geen contract hebben met Sabam, kan Sabam in hun naam ook geen geld ontvangen. Zie http://www.eskeep.be/auteursrecht.html

Daarom helpt een beetje bang maken ook....?

Groetjes
    Skitch

merci, interessante info!

Avondles fotografie www.tqphoto.be
    Leer alles over digitale fotografie, Voor jong en oud, op eigen tempo

Hey toevallig kom ik vandaag enkele foto's van mij tegen op een site die hier geen toesteming voor heeft gevraagd. Nu wil ik ze niet aanklagen of iets dergelijks. Ik vind het gewoon nogal ongemakkelijk. Nu om dit niet nog eens te laten gebeuren vraag ik mij af wat er zeker op een foto moet staan mocht je toch misschien hen hierop duidelijk willen wijzen dat dat zomaar niet kan.

Dus als ik alles goed heb gelezen is je naam voldoende en eventueel een copyright teken?

Jordi Lauwers
    Canon 40 D/ BG-E2 batterygrip/50mm f1.8/17-55mm f2.8 IS USM/Speedlite 580 Ex II/70-200mm f2.8 L
    http://eyemotions.wordpress.com/

Dus als ik alles goed heb gelezen is je naam voldoende en eventueel een copyright teken?
    In principe moet er niks op staan.
    Als ze niet weten aan wie ze toestemming moeten vragen voor publikatie, mag de foto niet gepubliceerd worden. Zo eenvoudig ligt dat.
    Maar meestal is het aangewezen om je naam en een (C) teken op je foto's te zetten, dat heeft een psychologisch effect en dan weten ze tot wie ze zich moeten wenden voor een toestemming.

Auteursrecht

Hier staat een stukje voor de Nedelanders, ik weet niet of het in Belgie anders is gesteld.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/
    Laatst gewijzigd door Forestwalker; 17 juli 2008 om 20:10

Over het atomium,

Auteursrecht op muziek vervalt na 50jaar, is dit zo ook bij kunst, architectuur en afbeeldingen, want dan mag vanaf dit jaar het atomium vrij worden gefotografeerd? (Het zal wel niet)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J Franck Bekijk bericht
    Over het atomium,

Auteursrecht op muziek vervalt na 50jaar, is dit zo ook bij kunst, architectuur en afbeeldingen, want dan mag vanaf dit jaar het atomium vrij worden gefotografeerd? (Het zal wel niet)
    Auteursrecht vervalt 70 jaar na het overlijden van de auteur. Zo heb ik het toch begrepen.

Dave

Dat klopt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J Franck Bekijk bericht
    Over het atomium,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Auteursrecht vervalt 70 jaar na het overlijden van de auteur. Zo heb ik het toch begrepen.

Dave
    Inderdaad, dus nog een jaar of 66 wachten (architect André Waterkeyn is overleden in 2005)
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Ah ik kwam hier net eens kijken omdat een magazine een foto van mij wil publiceren maar nu ik deze topic zie zinkt de moed me in de schoenen want ik lees sabam en ik zie al een berg papierwerk voor de boeg. Ik ben lid van Sabam maar als auteur/componist moet ik dan nog eens een nieuwe aanvraag doen voor fotografie? En moet ik dan elke foto die ik op mijn flickr zet naar sabam sturen of hoe zit dat juist? Had ik dat een maand geleden geweten had ik geen camera gekocht want ik haat papierwerk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wabber Bekijk bericht
    Ah ik kwam hier net eens kijken omdat een magazine een foto van mij wil publiceren maar nu ik deze topic zie zinkt de moed me in de schoenen want ik lees sabam en ik zie al een berg papierwerk voor de boeg. Ik ben lid van Sabam maar als auteur/componist moet ik dan nog eens een nieuwe aanvraag doen voor fotografie? En moet ik dan elke foto die ik op mijn flickr zet naar sabam sturen of hoe zit dat juist? Had ik dat een maand geleden geweten had ik geen camera gekocht want ik haat papierwerk.
    Volgens mij moet je je alleen aansluiten bij een auteursvereniging als je je belangen verdedigd wil zien. Je mag volgens mij altijd rechtstreeks een overeenkomst met de gebruiker aangaan.

volgens mij.

Dave

Eveneens een heel informatieve site (wel Nederland)

http://www.iusmentis.com/
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Ik vind het niet echt duidelijk op hun site. Is het fotograferen verboden of het publiceren van de foto.

Hoe zit het met schoolwerk ?
    Ik heb ooit eens gehoord dat je hiervoor geen toestemming nodig hebt.
    klopt dit ?
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Ik snap het niet echt goed, dat betekent dus als ik vakantiekiekjes maak van die gebouwen, en die op m'n blog zet (niet commercieel) ik dus een boete krijg?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Siliun Bekijk bericht
    Ik snap het niet echt goed, dat betekent dus als ik vakantiekiekjes maak van die gebouwen, en die op m'n blog zet (niet commercieel) ik dus een boete krijg?
    Yep

Het is niet verboden de gebouwen te fotograferen, het is wel verboden om die foto's te publiceren (zonder auteursrechten te betalen).
    Op je blog plaatsen is het publiceren van een foto op een publiek toegankelijk medium -> dus auteursrechten betalen.
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Sabam is altijd heel snel om iedereen aan te manen te betalen, maar als je zelf recht hebt op auteursrechten zijn ze wel handig genoeg om je werk in een categorie zoals hobby of spel te catalogeren zodat ze niet hoeven te betalen.
    Ik spreek uit ervaring en heb zo enkele duizenden euro's aan men neus voorbij zien gaan voor een reality televisieprogramma dat ik voor TMF maakte.
    Bij de gesprekken en voorstelling van het programma bij sabam was het allemaal koek en ei, ik ging royalty's ontvangen... en ik kon ze goed gebruiken in volle crisis...
    Sabam heeft bij mij (en naar wat ik hoor bij heelwat anderen ) kwaad bloed gezet,
    Ze werken met twee maten en gewichten, telkens in hun eigen voordeel.
    Laatst gewijzigd door Bablo; 2 december 2010 om 20:04

Ik ben aangesloten bij SOFAM en heel tevreden.

Pixelboy

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Yep

Het is niet verboden de gebouwen te fotograferen, het is wel verboden om die foto's te publiceren (zonder auteursrechten te betalen).
    Op je blog plaatsen is het publiceren van een foto op een publiek toegankelijk medium -> dus auteursrechten betalen.
    Dit is maar gedeeltelijk waar

citaat, bron: http://www.sirris.be/newsitem.aspx?i...&LangType=2067

Gefotografeerd voorwerp
    In de eerste plaats is er het gefotografeerde voorwerp. In principe wordt een voorwerp enkel door de wet op het auteursrecht beschermd als het als origineel kan worden beschouwd.

Dat geldt ook voor gebouwen. Architecten hebben auteursrecht op de gebouwen die ze hebben ontworpen. Zij hebben het echter wel moeilijker om de originaliteit van een gebouw te bewijzen. Het Atomium bijvoorbeeld, een origineel kunstwerk, mag niet gefotografeerd worden zonder de toestemming van de architect of van de vereniging die zijn rechten beheert.

Een gewoon gebouw (een gewoon woonhuis, een gewone fabriekshal, een 'doordeweeks' kantoorgebouw) is niet auteursrechtelijk beschermd. Het Justitiepaleis in Antwerpen geniet daarentegen wel auteursrechtelijke bescherming.

Dit betekent dat alle voorwerpen en gebouwen die niet origineel zijn zonder probleem mogen worden gefotografeerd. Deze foto’s mogen worden gebruikt voor zover het auteursrecht op de foto zelf dit toelaat. Niemand kan daarvoor een schadevergoeding aanrekenen, behalve in twee uitzonderingsgevallen: geregistreerde modellen en inbreuken op het privéleven.

Als het om een origineel gebouw gaat, moet de toelating om de foto te gebruiken worden verkregen van de eigenaar (ten gevolge van het eigendomsrecht) en van de architect (ten gevolge van het auteursrecht).

Voor het publiceren van een foto van een originele installatie is de toelating van de producent van de installatie vereist.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten