Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auteursrechten

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auteursrechten

    We krijgen hier regelmatig te maken met auteursrechten. Wat houden ze in?
    Sabam heeft nu een specifieke website gemaakt met alle informatie in een notendop.

    http://www.copypix.be/

    Veel leesplezier en een gewaarschuwd fotograaf telt voor twee .

    En een leuk weetje, dit jaar, het jubileumjaar is het Atominium vrij van auteursrecht...
    Groeten,
    Ludo

  • #2
    Re: Auteursrechten

    Oorspronkelijk geplaatst door Ludo Bekijk bericht

    En een leuk weetje, dit jaar, het jubileumjaar is het Atominium vrij van auteursrecht...
    En wat wil dat zeggen? Dat je een gans jaar 2008 de foto mag laten zien, en in 2009 niet meer?

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: Auteursrechten

      zoiets ja
      Groeten,
      Ludo

      Comment


      • #4
        Re: Auteursrechten

        Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
        En wat wil dat zeggen? Dat je een gans jaar 2008 de foto mag laten zien, en in 2009 niet meer?
        Oorspronkelijk geplaatst door Ludo Bekijk bericht
        zoiets ja
        Als dat zo is, begrijp ik die heisa in Mechelen niet hoor

        Comment


        • #5
          Re: Auteursrechten

          Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
          Als dat zo is, begrijp ik die heisa in Mechelen niet hoor
          VZW Atomium heeft, in een reactie op de actie van Mechelen, gezegd dat er naar aanleiding van de viering van 50 jaar Expo 58 in 2008 geen rechten zullen geheven worden op amateurfoto's, zeker als die gebruikt worden voor de aankondiging van een tentoonstelling of evenement.

          Comment


          • #6
            Re: Auteursrechten

            Het eerste deel van die site vind ik nog duidelijk, maar dan bij "de risico's" vind ik het toch maar bangmakerij. Virussen, computers die traag werken en "schadelijke gevolgen voor het informaticasysteem van uw bedrijf" vind ik toch meer op propaganda trekken en hebben niets meer te maken met auteursrechten.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Auteursrechten

              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
              Het eerste deel van die site vind ik nog duidelijk, maar dan bij "de risico's" vind ik het toch maar bangmakerij. Virussen, computers die traag werken en "schadelijke gevolgen voor het informaticasysteem van uw bedrijf" vind ik toch meer op propaganda trekken en hebben niets meer te maken met auteursrechten.

              Dave
              Als auters geen contract hebben met Sabam, kan Sabam in hun naam ook geen geld ontvangen. Zie http://www.eskeep.be/auteursrecht.html

              Daarom helpt een beetje bang maken ook....?

              Groetjes
              Skitch
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: Auteursrechten

                merci, interessante info!

                Avondles fotografie www.tqphoto.be
                Leer alles over digitale fotografie, Voor jong en oud, op eigen tempo

                Comment


                • #9
                  Re: Auteursrechten

                  Hey toevallig kom ik vandaag enkele foto's van mij tegen op een site die hier geen toesteming voor heeft gevraagd. Nu wil ik ze niet aanklagen of iets dergelijks. Ik vind het gewoon nogal ongemakkelijk. Nu om dit niet nog eens te laten gebeuren vraag ik mij af wat er zeker op een foto moet staan mocht je toch misschien hen hierop duidelijk willen wijzen dat dat zomaar niet kan.

                  Dus als ik alles goed heb gelezen is je naam voldoende en eventueel een copyright teken?

                  Jordi Lauwers
                  Canon 40 D/ BG-E2 batterygrip/50mm f1.8/17-55mm f2.8 IS USM/Speedlite 580 Ex II/70-200mm f2.8 L
                  http://eyemotions.wordpress.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auteursrechten

                    Dus als ik alles goed heb gelezen is je naam voldoende en eventueel een copyright teken?
                    In principe moet er niks op staan.
                    Als ze niet weten aan wie ze toestemming moeten vragen voor publikatie, mag de foto niet gepubliceerd worden. Zo eenvoudig ligt dat.
                    Maar meestal is het aangewezen om je naam en een (C) teken op je foto's te zetten, dat heeft een psychologisch effect en dan weten ze tot wie ze zich moeten wenden voor een toestemming.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auteursrechten

                      Auteursrecht

                      Hier staat een stukje voor de Nedelanders, ik weet niet of het in Belgie anders is gesteld.

                      Dit artikel beantwoordt veel voorkomende vragen (FAQ) over auteursrecht: wanneer is iets beschermd, hoe lang duurt auteursrecht, wie is de eigenaar en wat mag ik met een werk?
                      Last edited by Forestwalker; 17 juli 2008, 21:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Auteursrechten

                        Over het atomium,

                        Auteursrecht op muziek vervalt na 50jaar, is dit zo ook bij kunst, architectuur en afbeeldingen, want dan mag vanaf dit jaar het atomium vrij worden gefotografeerd? (Het zal wel niet)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auteursrechten

                          Oorspronkelijk geplaatst door J Franck Bekijk bericht
                          Over het atomium,

                          Auteursrecht op muziek vervalt na 50jaar, is dit zo ook bij kunst, architectuur en afbeeldingen, want dan mag vanaf dit jaar het atomium vrij worden gefotografeerd? (Het zal wel niet)
                          Auteursrecht vervalt 70 jaar na het overlijden van de auteur. Zo heb ik het toch begrepen.

                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #14
                            Re: Auteursrechten

                            Dat klopt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auteursrechten

                              Oorspronkelijk geplaatst door J Franck Bekijk bericht
                              Over het atomium,

                              Auteursrecht op muziek vervalt na 50jaar, is dit zo ook bij kunst, architectuur en afbeeldingen, want dan mag vanaf dit jaar het atomium vrij worden gefotografeerd? (Het zal wel niet)
                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              Auteursrecht vervalt 70 jaar na het overlijden van de auteur. Zo heb ik het toch begrepen.

                              Dave
                              Inderdaad, dus nog een jaar of 66 wachten (architect André Waterkeyn is overleden in 2005)
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X