Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

    Een tijdje geleden hebben ze dus weer een nieuwe formule in het leven geroepen bij Telenet.
    Als je nu kijkt op de telemeter kijkt, waar je vroeger je exacte verbruik kon aflezen (in grafiekvorm per dag zelfs), dan staat daar nu:huidig verbruik: ...GB, en daaronder in een mooi groen hokje: "vrij gebruik".

    Betekent dit nu ook echt "onbeperkt gebruik"?
    Of is het weer zo'n kunstgreepje, in de hoop een aantal mensen op een dwaalspoor te brengen met een ingewikkelde uitleg.
    Om ze zo meer te doen betalen als ze onbedoeld/onwetend/onbewust over een toch bestaande, maar goed verstopte datalimiet gaan.
    Hoe je ook zoekt, een echt sluitend antwoord op je vraag vind je niet.
    Ik althans toch niet, en zo dom of naïef ben ik nu ook weer niet...

    Wanneer, zo vraagt een mens zich af, krijgen we nu eens eindelijk wat ze in het buitenland (lees: bvb Nederland) al jaren gewoon zijn.
    Als je toevallig eens tegen een noorderbuur begint over ons internet, ons GSM-tarief of ons Smartphone-internet enzovoort, dan word je steevast uitgelachen.
    Laatst logeerde ik nog in Parijs.
    Toen ik aan het onthaal het paswoord vroeg voor internet, keek die man me aan alsof ik uit de middeleeuwen kwam...

    Nu ook weer met veel toeters en bellen: "King en Kong".
    Maar waarom is het niet gewoon mogelijk om te kiezen voor: Je hebt deze maand zoveel verbruikt, dus zoveel is er te betalen.
    Waarom moet dat toch altijd met die vaste hoeveelheden zijn die je de ene maand gewoon niet nodig hebt en de andere maand overschrijdt met het gevolg dat je veel te veel betaalt voor die enkele GB extra.

    En waarom kan je ook niet je overschot van vorige maanden opsparen.
    En als het al kan, waarom wordt dat dan steevast beperkt in de tijd?

  • #2
    Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Of is het weer zo'n kunstgreepje, in de hoop een aantal mensen op een dwaalspoor te brengen met een ingewikkelde uitleg.
    Om ze zo meer te doen betalen als ze onbedoeld/onwetend/onbewust over een toch bestaande, maar goed verstopte datalimiet gaan.
    Hoe je ook zoekt, een echt sluitend antwoord op je vraag vind je niet.
    Ik althans toch niet, en zo dom of naïef ben ik nu ook weer niet...

    Wanneer, zo vraagt een mens zich af, krijgen we nu eens eindelijk
    De wetten op de oneerlijke handelspraktijken en misleidende reclame worden overal stillaan gefnuikt, don't kid yourself. Nederland komt ook nog aan de beurt.
    Last edited by LesC; 3 augustus 2012, 09:32. Reden: typo verbeterd

    Comment


    • #3
      Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

      Vrij gebruik wil zoveel zeggen als, je kan op dit moment aan je volle snelheid genieten van het Internet.

      Als je echter lager kijkt, dan zul je daar zoiets zien staan als: Afhankelijk van je surfgedrag (tijdens drukke of minder drukke periodes) zul je tussen een verbruik van xxx,xx GB en xxx,xx GB als grootverbruiker opgemerkt worden.

      En dit wil zeggen, als ze je als een grootgebruiker opmerken, dan zullen ze beginnen met je snelheid langzaam te verminderen zodat je je buren niet hindert bij het surfen. Vooral in de rode periode zullen ze dit doen.

      Het beste is eens te klikken op: Bekijk de rustige en drukke periodes in de kalender.

      Dan kom je te weten wanneer de drukke en kalme periodes zijn en wanneer je download minder meetelt en wanneer hij voor 100% meetelt. Je zal merken als je veel download tijdens de rode periode, je veel sneller als een grootverbruiker zult aanzien worden en je veel sneller je snelheid zult verliezen.

      Zelf ben ik nog nooit als een grootverbruiker aanzien, dus wat de juiste gevolgen zullen zijn kan ik niet zeggen. Ik moet ook eerlijk bekennen, ik ben nog nooit boven de 80GB gegaan op een maand. En meestal zit ik ergens rond de 30GB.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

        dus om kort te zijn:
        de datalimiet blijft bestaan, maar als ik bereid ben om mijn nachtrust op te offeren dan bereik ik die minder snel.

        Comment


        • #5
          Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

          Fair Use Policy (FUP) noemen ze dit en op zich vind ik dit geen slechte zaak. Als iedereen de ganse dag de hele lijn voltrekt is het niet meer leuk, voor niemand. Vandaar dat je eigenlijk zo een beetje kan doen wat je wil als je 'normaal' doet. 'Abnormaal' gedrag kan ook buiten de piekuren, tenzij iedereen ineens 's nachts begint te leven.

          Wat King Kong betreft is het op zich geen slechte formule. Je wil eigenlijk niet dat ze enkel je verbruik gaan aanrekenen wat data betreft omdat dit nog steeds zotte prijzen zijn. Ik blijf voorlopig nog dataloos zolang er geen formule is waar je data beperkt is tot X MB/GB en je telefoon onbeperkt is. Met data kan je voor verrassingen komen te staan als je telefoon op hol slaat of je begint zelf gek te doen.

          Comment


          • #6
            Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            dus om kort te zijn:
            de datalimiet blijft bestaan, maar als ik bereid ben om mijn nachtrust op te offeren dan bereik ik die minder snel.
            Zoiets. De limiet is 150GB in de piekuren, maar je kan tot 750GB/1.25TB gaan mits je creatief bent met je nachtrust volgens dit artikel.
            http://www.zdnet.be/news/141029/tele...otverbruikers/

            Comment


            • #7
              Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Of is het weer zo'n kunstgreepje, in de hoop een aantal mensen op een dwaalspoor te brengen met een ingewikkelde uitleg.
              Om ze zo meer te doen betalen als ze onbedoeld/onwetend/onbewust over een toch bestaande, maar goed verstopte datalimiet gaan.
              Hoe je ook zoekt, een echt sluitend antwoord op je vraag vind je niet.
              Ik althans toch niet, en zo dom of naïef ben ik nu ook weer niet...
              Als je je telemeter bekijkt, dan zie je meteen wat je verbruikt hebt en hoeveel er nog rest voordat je snelheid wordt verminderd.
              Ik zit sinds 2000 bij Telenet en heb nog nooit een verrassing gehad wat facturatie betreft.
              Het is me ook nog maar een paar keer gelukt over de data-limiet te gaan, en dan krijg je meteen bericht dat je je limiet bereikt hebt. Zelfs vooraf kan je een waarschuwend berichtje laten sturen als je wil dacht ik.


              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Wanneer, zo vraagt een mens zich af, krijgen we nu eens eindelijk wat ze in het buitenland (lees: bvb Nederland) al jaren gewoon zijn.
              Als je toevallig eens tegen een noorderbuur begint over ons internet, ons GSM-tarief of ons Smartphone-internet enzovoort, dan word je steevast uitgelachen.
              Laatst logeerde ik nog in Parijs.
              Dat ligt niet aan Telenet maar aan de Belgische telecom-markt in zijn geheel.
              En het aanbod aan combi-pakketten van Telenet is vrij competitief geprijsd als je ziet wat je ervoor krijgt.
              Ik heb een aantal collega's die veel liever bij Telenet klant zouden kunnen zijn dan bv. bij Zeelandnet...


              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Toen ik aan het onthaal het paswoord vroeg voor internet, keek die man me aan alsof ik uit de middeleeuwen kwam...
              Ik denk dat die man zelf misschien uit de middeleeuwen kwam.
              Ik ken eigenlijk geen enkel hotel waar je geen paswoord nodig hebt, en ik reis toch wel redelijk wat.


              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Maar waarom is het niet gewoon mogelijk om te kiezen voor: Je hebt deze maand zoveel verbruikt, dus zoveel is er te betalen.
              Waarom moet dat toch altijd met die vaste hoeveelheden zijn die je de ene maand gewoon niet nodig hebt en de andere maand overschrijdt met het gevolg dat je veel te veel betaalt voor die enkele GB extra.
              Dat kan zeker: gewoon klant worden bij bv. Colruyt of Aldi. Voor mij alvast niet interessant, maar voor jou misschien wel.
              Het King/Kong-aanbod is in elk geval voor heel wat mensen interessanter dan wat vandaag elders te vinden is.
              Zelf heb ik e.e.a. eens goed bekeken n.a.v. King/Kong. En het was op een na het beste (voor mij dus). Maar in elk geval beter dan de andere groten (Mobi/Prox).


              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              En waarom kan je ook niet je overschot van vorige maanden opsparen.
              En als het al kan, waarom wordt dat dan steevast beperkt in de tijd?
              Omdat die bedrijven de nodige capaciteit op een redelijke manier moeten kunnen plannen.
              En als dat niet kan en zij extra capaciteit moeten voorzien voor grotere piekperiodes, dan wordt dat voor iedereen duurder, niet alleen voor wie over zijn limiet gaat.
              Trouwens, of je over je limieten gaat gaan of niet, kan je zelf opvolgen als je bij een provider zit die je voldoende informatie biedt.
              Last edited by K-2; 2 augustus 2012, 10:17.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                Fair Use Policy (FUP) noemen ze dit en op zich vind ik dit geen slechte zaak. Als iedereen de ganse dag de hele lijn voltrekt is het niet meer leuk, voor niemand. Vandaar dat je eigenlijk zo een beetje kan doen wat je wil als je 'normaal' doet. 'Abnormaal' gedrag kan ook buiten de piekuren, tenzij iedereen ineens 's nachts begint te leven.
                Inderdaad.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

                  Alvast mijn gemeende dank voor de verduidelijkende/verantwoordende uitleg tot hiertoe.
                  Ik begrijp nu één en ander al een stuk beter!

                  Comment


                  • #10
                    Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

                    is dit enkel voor download of is dit samen met upload ?
                    reden: twijfel om abo te nemen bij justcloud.com maar dit zal zorgen voor enkele GB aan upload ...
                    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                    Comment


                    • #11
                      Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

                      LOL, de "kleurenboek" van TN.

                      Niemand kan antwoord geven op de vraag hoeveel data je mag verzetten. Het hangt af van het tijdstip, drukte op je node.... noem maar op. "Vrij" is de misleidende term die ze gebruiken om de indruk te wekken dat het over "onbeperkt" gaat. Als je de prijs van hun abo ziet zou het toch "wat meer" mogen zijn.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        LOL, de "kleurenboek" van TN.

                        Niemand kan antwoord geven op de vraag hoeveel data je mag verzetten. Het hangt af van het tijdstip, drukte op je node.... noem maar op. "Vrij" is de misleidende term die ze gebruiken om de indruk te wekken dat het over "onbeperkt" gaat. Als je de prijs van hun abo ziet zou het toch "wat meer" mogen zijn.
                        Laat dit nu net de reden zijn waarom ik gefrustreerd ben

                        Comment


                        • #13
                          Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

                          Komt er op neer dat je de rode zone's moet vermijden om veel te downloaden. En als je als grootverbruiker aanzien wordt dan draaien ze tijdens de rode zone's de kraan tijdelijk dicht. Tijdens de andere periode's kan je nog steeds volop downloaden aan je max snelheid.



                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

                            Blijft nog steeds de prangende vraag:
                            Wat is de datalimiet voor mijn fibernet shake met "vrij downloaden".
                            Vroeger was dat duidelijk: ik had 100GB. ging je erover, betaalde ik extra.
                            Plots is dat ongevraagd veranderd in "vrij downloaden".
                            Maar wanneer moet ik nu in principe extra betalen. Is dat bij 101GB, 150GB, 200GB...?
                            Niet dat ik daar ooit aankom, maar ik wil het gewoon eens wéten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: "vrij gebruik" bij Telenet, kan iemand mij exact vertellen wat dit betekent?

                              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                              Blijft nog steeds de prangende vraag:
                              Wat is de datalimiet voor mijn fibernet shake met "vrij downloaden".
                              Vroeger was dat duidelijk: ik had 100GB. ging je erover, betaalde ik extra.
                              Plots is dat ongevraagd veranderd in "vrij downloaden".
                              Maar wanneer moet ik nu in principe extra betalen. Is dat bij 101GB, 150GB, 200GB...?
                              Niet dat ik daar ooit aankom, maar ik wil het gewoon eens wéten!
                              Lees wat er staat.
                              Je komt NOOIT over je limiet en zal nooit betalen, je zal wel vanaf een bepaalde grens op een lagere snelheid gezet worden tijdens de piekuren.
                              In principe heb je dus meer dan vroeger zonder er nu nog voor te moeten betalen.
                              Het is wel niet simpel om te weten waar je staat en op welke snelheid je zal komen op welk exact moment.
                              Ik zal er alvast nooit last van hebben, ben een normaal internetgebruiker dat naar niets kijkt maar gemiddeld al toekomt met 10% van het aangeboden pakket.
                              Last edited by VerSeg; 2 augustus 2012, 17:05.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X