Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vespa: 125cc VS 250cc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vespa: 125cc VS 250cc

    Met dat mooie weer begint het weer te kriebelen om op een tweewieler te kruipen. Een racer als mijn vorige Ducati, dat zit er niet meer, maar de Vespa's spreken mij wel aan. Heb vorig jaar ook eens een week met een motorscooter gereden, en dat was verbazend aangenaam

    Nu zit ik met het volgende dilemma (voor als ik er één zou kopen)
    125cc of 250cc?

    Het prijsverschil is miniem, dus puur voor mijzelf lijkt het een gebakken koekje dat het de 250cc wordt. Nu is er natuurlijk het probleem van de vriendin, die al jaren verliefd is op Vespa's, en zij wil er ook mee rijden, maar heeft natuurlijk geen A-rijbewijs.
    • zij ziet het niet zitten om haar rijbewijs te halen voor de moto (tenzij dat mogelijk is met Vespa zelf, maar rijbewijs halen met een zware motor met koppeling en ambriage, neen dat ziet ze onder géén enkele voorwaarde zitten)
    • is er effectief zulk groot verschil tussen de 125cc en 250cc versies? topsnelheid, rijcomfort, optrekcapaciteiten. Mijn gevoel zou zeggen van wel
    • Met de 125cc op de autostrade is uitgesloten, maar is dat mogelijk met de 250cc? Zeker niet voor lange tijd, maar het is handig om te weten dat ik indien nodig even langs de autostrade kan rijden...
    Last edited by Matthias; 2 mei 2011, 20:08.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: Vespa: 125cc VS 250cc

    Ik zou voor de 250 gaan, of waarom geen 300
    Je hebt sowieso meer reserve, meer koppel. Zal aangenamer rijden, natuurlijk is het nooit de bedoeling om er mee naar 't zuiden te rijden.
    En om een rijbewijs mee te halen? Ik ken niet echt de wetgeving maar ik denk dat het geen probleem is: theorie examen en dan een tijd met een L, enkele uren rijles en examen met je eigen Vespa.
    Succes
    PS: heb vorig jaar een weekendje Vespa gedaan met mijn vrouw (kadootje) in Haspengouw, plezant zulle
    7D en 17-55/2.8 en 70-200 4 L IS en ext 1.4II en 430EXII

    Comment


    • #3
      Re: Vespa: 125cc VS 250cc

      waarom is met een 125cc autostrade uitgesloten?
      zo'n vespa gaat toch harder dan 70km/h? dat is de minimum snelheid op de autostrade

      Comment


      • #4
        Re: Vespa: 125cc VS 250cc

        Met een 250cc zal je op de snelweg waarschijnlijk wel 120km/h kunnen rijden, een 125cc zal waarschijnlijk te traag zijn om het verkeer te kunnen volgen, en dat kan gevaarlijk zijn. Heel wat automobilisten hebben de neiging om met hun bumper op een heel korte afstand van het achterwiel van een motor te rijden als die niet snel genoeg gaat naar hun zin. Ze denken daarbij totaal niet aan de gevolgen als er iets mis gaat...

        Als je dan nog wat overschot hebt, dan kan je daarmee soms uit gevaarlijke situaties geraken door even wat gas te geven. Maar ik verwacht niet dat een 250cc scooter tegen 120km/h nog veel overschot heeft.
        Je kan er dus mee op de snelweg, maar ik zou er zelf toch wat schrik voor hebben. Ik had vroeger heel wat meer "overschot" tegen 120km/h, als ik dan een wagen heel snel dichterbij zag komen in de spiegels, dan was het meestal geen probleem om daarvoor eventjes uit de weg te gaan.
        Voor de korte afstanden, of eventueel woon-werk verkeer in de spits (dan staan de auto's tegenwoordig toch maar aan te schuiven in de file) kan je een 250cc wel gebruiken op de snelweg.

        Je hebt dus al met een Ducati gereden, dan weet je wel hoe het er aan toe gaat op een snelweg. Als je daar met een motor te traag rijdt, dan wordt het heel gevaarlijk.

        Als je vriendin een motor-rijbewijs haalt, dan is het volgens mij veel veiliger om ze met een 250cc op pad te sturen dan met een 125cc zonder enige opleiding.


        Gert 007, 70km/h is de minimumsnelheid, maar ik denk niet dat je lang in leven blijft als je dat dagelijks doet op de snelweg.
        Dan ben je zelfs een obstakel dat in de weg rijdt voor de vrachtwagens, zeker op plaatsen waar die niet voorbij mogen lijkt mij dat bijzonder gevaarlijk.

        Ik heb zelf zo'n 300.000km motor-ervaring, ik weet dus wel waarover ik het heb.
        Last edited by Black B@ndit; 2 mei 2011, 20:48.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Vespa: 125cc VS 250cc

          Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
          waarom is met een 125cc autostrade uitgesloten?
          zo'n vespa gaat toch harder dan 70km/h? dat is de minimum snelheid op de autostrade

          http://www.weeswegwijs.be/wegcode/fi...sti=nederlands
          mogelijk, ja, maar iedereen weet maar al te goed, dat met een "brommer" tussen de vrachtwagens rijden, alles behalve aangenaam is... Dus met voertuig dat max. 90km/h rijd, zou ik me zeer onveilig voelen. Je kan niet eens iets voorbij steken...

          en verder ben ik 100% akkoord met alles wat Black Bandit zei
          Last edited by Matthias; 2 mei 2011, 20:51.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Vespa: 125cc VS 250cc

            Oorspronkelijk geplaatst door peterf1 Bekijk bericht
            En om een rijbewijs mee te halen? Ik ken niet echt de wetgeving maar ik denk dat het geen probleem is: theorie examen en dan een tijd met een L, enkele uren rijles en examen met je eigen Vespa.
            )
            Kan iemand dat bevestigen? Want toen ik mijn rijlessen deed, kon dat niet anders als met de moto van de rijschool (600cc, 6 versnellingen) en dat ziet mijn vriendin helemaal niet zitten, en in dat geval is de enigste optie (met pijn in het hart) de 125cc.

            Maar langs de andere kant snap ik haar wel, want een echte moto is toch serieus andere koek dan een 250cc toestel met automatic
            Last edited by Matthias; 2 mei 2011, 20:57.
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Vespa: 125cc VS 250cc

              Koop voor u en uw vrienden een 50 CC en snor lekker rond. Tijd zat om wat rond te kijken,
              links en rechts te stoppen voor een foto, voor een picknick, en met ietwat geduld kom je
              ook overal. Je hoeft je niet eens af te vragen hoe je het op de autostrade zou doen, want
              daar mag je toch niet op. Maar wel op vele prachtige fietsroutes en al die mooie straatjes
              waar je alleen met een fiets of brommertje in mag.
              Indien je toch per se zwaarder wilt, dan liever een 250 of 300 CC, kwestie van wat reserve
              te hebben. Zo'n 125 cc is eigenlijk geen brommertje meer maar nog lang geen moto. Zelf
              vind ik het te veel mossel noch vis.

              Comment


              • #8
                Re: Vespa: 125cc VS 250cc

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Met een 250cc zal je op de snelweg waarschijnlijk wel 120km/h kunnen rijden, een 125cc zal waarschijnlijk te traag zijn om het verkeer te kunnen volgen, en dat kan gevaarlijk zijn. Heel wat automobilisten hebben de neiging om met hun bumper op een heel korte afstand van het achterwiel van een motor te rijden als die niet snel genoeg gaat naar hun zin. Ze denken daarbij totaal niet aan de gevolgen als er iets mis gaat...

                Als je dan nog wat overschot hebt, dan kan je daarmee soms uit gevaarlijke situaties geraken door even wat gas te geven. Maar ik verwacht niet dat een 250cc scooter tegen 120km/h nog veel overschot heeft.
                Je kan er dus mee op de snelweg, maar ik zou er zelf toch wat schrik voor hebben. Ik had vroeger heel wat meer "overschot" tegen 120km/h, als ik dan een wagen heel snel dichterbij zag komen in de spiegels, dan was het meestal geen probleem om daarvoor eventjes uit de weg te gaan.
                Voor de korte afstanden, of eventueel woon-werk verkeer in de spits (dan staan de auto's tegenwoordig toch maar aan te schuiven in de file) kan je een 250cc wel gebruiken op de snelweg.

                Je hebt dus al met een Ducati gereden, dan weet je wel hoe het er aan toe gaat op een snelweg. Als je daar met een motor te traag rijdt, dan wordt het heel gevaarlijk.

                Als je vriendin een motor-rijbewijs haalt, dan is het volgens mij veel veiliger om ze met een 250cc op pad te sturen dan met een 125cc zonder enige opleiding.


                Gert 007, 70km/h is de minimumsnelheid, maar ik denk niet dat je lang in leven blijft als je dat dagelijks doet op de snelweg.
                Dan ben je zelfs een obstakel dat in de weg rijdt voor de vrachtwagens, zeker op plaatsen waar die niet voorbij mogen lijkt mij dat bijzonder gevaarlijk.

                Ik heb zelf zo'n 300.000km motor-ervaring, ik weet dus wel waarover ik het heb.

                100% mee eens.

                Een kameraad van mij heeft enkele maanden geleden ook een 125cc gekocht vooral woon-werk.
                Ik had hem nog aangeraden om toch maar voor een rijbewijs en zwaarder model te gaan, maar het was niet nodig volgens hem.

                Nu is hij de 125cc al kotsbeu.

                Als hij op de snelweg een vrachtwagen wil voorbijsteken, gaat dit niet snel genoeg voor de auto's die links rijden/vliegen.

                Met als gevolg heel wat middenvingers, bumperkleven en zelfs pogingen om hem van de baan te rijden

                Met een rijbewijs kun je ook naar het buitenland om te toeren, wat met rijbewijs B-125cc uitgesloten is.

                Ik zou doorbijten en voor het papiertje gaan
                Grote kans dat dat er later toch van komt

                Comment


                • #9
                  Re: Vespa: 125cc VS 250cc

                  De vespa ! De nieuwste hype. De grote steden geraken er allicht binnenkort vol van. Italiaanse toestanden. Hopelijk blijft het dan ook nog een beetje veilig in de steden. Maar goed, nu men meer en meer koning auto uit de steden weert (autoloze steden tegen 2020) hoop ik dat de situatie hiermee niet even gevaalijk wordt. Meer plaats zal er allicht wel zijn, maar daarom niet minder lawaai en gekke toestanden. Het is niettemin een sympathieke verschijning die wij toch al kenden in de jaren 50 als voorloper van de auto. Onlangs vertelde mij iemand dat men er in Antwerpen (voorlopig) fier op is. En de handelaren hebben het liefst dat ze voor hun deur worden geparkeerd. Dat trekt tot op heden wat extra aandacht voor hun zaak.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vespa: 125cc VS 250cc

                    En denken jullie niet dat wij nog naar levensgevaarlijker toestanden afstevenen als al die Vespa's binnenkort op de autowegen verschijnen.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vespa: 125cc VS 250cc

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                      En denken jullie niet dat wij nog naar levensgevaarlijker toestanden afstevenen als al die Vespa's binnenkort op de autowegen verschijnen.
                      Als iedereen die nu met een auto of vrachtwagen rond rijdt dit met een Vespa gaat doen,
                      dan denk ik van niet, neen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vespa: 125cc VS 250cc

                        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Als iedereen die nu met een auto of vrachtwagen rond rijdt dit met een Vespa gaat doen,
                        dan denk ik van niet, neen.
                        Mooie droom maar zeer onrealistisch! De economie op zijn gat!
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vespa: 125cc VS 250cc

                          Dat ze dan maar een Vespa strook aan leggen naast de autostrade.
                          Choppers rijden gewoonlijk ook niet zo hard al zullen die wel meer reserve hebben bij het voorbij steken.
                          Voor op de gewone wegen word je tegenwoordig al bijna met je fiets geflitst.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vespa: 125cc VS 250cc

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            Mooie droom maar zeer onrealistisch! De economie op zijn gat!
                            Och meneer Pol, stel je nu eventjes voor dat we ook nog realistisch gingen dromen. Dan
                            was het verlangen naar veel dingen waar we van dromen, waar we voor werken, waar we
                            ons best voor doen, ook weg.
                            En zou de economie even zo zeer op haar gulzig gat zitten.

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb zelf de Vespa 125 super sport, deze loopt zeer vlot 110, op de autostrade kom ik er niet mee wegens de hierboven aangehaalde redenen, ik zou dat ook met de 250 of 300 niet doen, maar verder kan deze 125 vlot mee op alle wegen (waar tegenwoordig 30-50-70 de regel zijn en 90 de uitzondering), trekt sneller op dan heel wat auto's, ik ben bijna overal sneller dan met de auto, en het is een plezier om mee te rijden.

                              Comment

                              Working...
                              X