Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vespa: 125cc VS 250cc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vespa: 125cc VS 250cc

Volgende link is misschien duidelijker:

Heb het niet grondig gelezen maar als ik het goed begrijp kun je examen met je eigen scooter. Als het vermogen minder is dan 25kW (wat zo is voor een Vespa 250) bekom je een 'beperkt' rijbewijs waarbij je dus niet kan rijden met moto's zwaarder dan 25kW. Echter na 2 jaar kun je dit inruilen voor een 'onbeperkt' rijbewijs.
    Waarschijnlijk proberen de rijscholen je hun moto aan te smeren voor het examen met de uitleg dat je direkt een 'onbeperkt' rijbewijs hebt?
    7D en 17-55/2.8 en 70-200 4 L IS en ext 1.4II en 430EXII

Comment

ik heb ook een 125cc, maar ik denk er nog niet aan om daar mee op de snelweg te rijden.
      levensgevaarlijk.
      voor de rest is t perfect, woon werkverkeer en goedkoper ipv 2de auto( vooral onderhoud dan)
      11-300mm
      jeff heylen

Comment

Voor je eigen veiligheid, die van je partner en van derden: koop geen 125cc als je van plan bent op de autosnelweg te rijden.

Je hebt niet genoeg reserve en flex om te anticiperen met een 125cc.

Comment

nice mag'k dan is meerijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
            waarom is met een 125cc autostrade uitgesloten?
            zo'n vespa gaat toch harder dan 70km/h? dat is de minimum snelheid op de autostrade
            Als je ooit zelf eens met een moto gereden hebt en eerlijk durft te zijn tegen uzelf, dan weet je heel goed dat een 125 eigenlijk verboden zou moeten worden op de snelweg!
            Dat is geen moto, dat is geen scooter, dat is speelgoed ermee vergeleken.
            Aanzie het eerder als een veredelde brommer met wat meer vermogen!
            Goed op secundaire wegen maar een gevaar voor uzelf en anderen op de snelweg.
            Persoonlijk vind ik een 250 zelfs te licht om dit te doen.

@TS
            Nu wat de vriendin betreft ...
            Als ze het niet ziet zitten om het rijbewijs te behalen, is ze dan bang dat ze het niet goed zal doen of onbekwaam is? Als ge met een 125 kunt rijden, dan kan je dat ook met een 250 of 500 maar als ge met een 250 niet kunt rijden, dan kunt ge dat ook niet deftig met een 125.
            Met de bedoeling van "ik wil wel rijden maar niet de kans lopen dat ze mij afkeuren", dan ben je verkeerd bezig! Met een 125 verkeerd rijden is even gevaarlijk dan met een 250!
            En rijden is niet gas geven en remmen maar vooral kijktechniek, oefenen, en er uw verstand bij houden! Mankeer je een van deze, volg een rijopleiding bij een rijschool.

Wil je met twee op één scooter, dan is een 125 ook al wat licht.
            Ik zou toch gaan voor de zwaardere en daarbij kiezen voor een rijopleiding, heb je twee vliegen in één klap ... correct leren rijden en daarna het plezier van een beetje comfort en wat meer reserve.
            Niet panikeren om die rijlessen te volgen, wat gaat ze anders doen als er zich eens iets voordoet op de baan? Panikeren en alles loslaten? Eén ding is zeker, als je wil rijden, dan kan je rijden! Positief ingesteld zijn en gaan voor dat rijbewijs!

En een Ducati hoeft geen racer te zijn hé, een moto is een moto en hoe snel of rustig je ermee rijdt hangt af van uw rechterpols. Een supersport kan voor iemand zelfs een toermachine betekenen (behalve voor de rug en polsen dan).

Het verbaasd me wel dat als je reeds Ducati-rijder geweest bent, je voor jezelf niet kan uitmaken wat het verschil tussen een 125 en 250 is.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterf1 Bekijk bericht
              Waarschijnlijk proberen de rijscholen je hun moto aan te smeren voor het examen met de uitleg dat je direkt een 'onbeperkt' rijbewijs hebt?
              Hij moet de scooter nog kopen ... ze kunnen op dit moment moeilijk anders dan de moto van de rijschool gebruiken hé.

En eigenlijk is het gek om voor het licht rijbewijs te gaan als je recht hebt op het zwaar ... voor het ene doe je het examen (meeste rijscholen) met een 500cc en voor het andere met een 600cc, zoveel verschil zit daar niet tussen en ge bent direct gerust.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik heb zelf ook een paar moto's versleten en ik ga geen verdere uitleg geven . . . lees de uitleg van Verseg maar een paar keer door, hij weet heel goed waarover hij praat en ik sluit me 100% bij zijn uitleg aan.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Een supersport kan voor iemand zelfs een toermachine betekenen (behalve voor de rug en polsen dan).
                  daarom vooral mijn oog op de vespa, omdat ik de zeer in mijn polsen enorm beu was, zeker op de trage wegen. Op de autostrade is een racer echt wel leuk, maar in het stad (woon in Gent) zou ik véél meer plezier hebben aan een Vespa.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Het verbaasd me wel dat als je reeds Ducati-rijder geweest bent, je voor jezelf niet kan uitmaken wat het verschil tussen een 125 en 250 is.
                  Ik weet maar al te goed het verschil tussen een 125 en een 250; véél
                  daarom juist zou ik maar al te graag een manier vinden om mijn vriendin toch te overtuigen voor een 250, want ik zou zoveel liever een 250 hebben. (en zij zal zeker niet bijleggen als zij er niet mee kan rijden)

Maar wat ik eigenlijk vooral wil weten, is of je nu rijlessen kan doen met een Vespa 250 en zo je beperkt A rijbewijs halen want examen kan je wel afleggen met een Vespa, want dat zou alles oplossen, en iedereen bij maken
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    daarom vooral mijn oog op de vespa, omdat ik de zeer in mijn polsen enorm beu was, zeker op de trage wegen. Op de autostrade is een racer echt wel leuk, maar in het stad (woon in Gent) zou ik véél meer plezier hebben aan een Vespa.
                    Ik weet heel goed wat je bedoelt, ik ben zelf al geopereerd aan Carpal Tunnel Syndroom aan mijn rechterhand omdat het altijd sliep ... op de moto.
                    Dus moet ik steeds opletten hoe mijn houding is om de belasting te verminderen, de operatie heeft het verbeterd maar het is niet volledig weg.
                    Zelf rij ik met een redelijk sportieve motorfiets, wel eerder sporttoering maar toch.
                    Ik heb mijn stuur 3,2cm verhoogd door een simpele aanpassing aan mijn stuur met ondedelen van Helibars (http://www.helibars.com).
                    Voor ik mijn moto kocht (wou absoluut deze hebben) heb ik natuurlijk eerst gezocht of ik die onderdelen kon bekomen ... kon toen enkel besteld worden in Amerika maar drie dagen erna lagen ze hier op tafel (zonder douanekosten voor de geïnteresseerden).

Ik weet maar al te goed het verschil tussen een 125 en een 250; véél
                    daarom juist zou ik maar al te graag een manier vinden om mijn vriendin toch te overtuigen voor een 250, want ik zou zoveel liever een 250 hebben. (en zij zal zeker niet bijleggen als zij er niet mee kan rijden)
                    Dat geld moet ge als bijzaak zien, wie op een moto kruipt moet goed zitten en er ook van kunnen genieten! Het heeft geen zin een paar honderd Euro te besparen en er nadien spijt van te hebben want dan kost het nog veel meer om te veranderen of hij blijft in een hoekske staan (spreek uit ervaring).
                    Hou er rekening mee dat je tenminste ook direct (niet na een jaar) deftige beschermkledij moet kopen, dat is nog veel interessanter dan een mooie of goede moto want iedereen kan eens vallen en zelfs bij stilstand omkantelen kunt ge zelf al goed toegetakeld zijn op het asfalt!
                    Overtuigen moet van uzelf komen, je kan niemand anders opleggen iets te doen omdat jij dat wil, zeker niet motorrijden!
                    Ik ken er veel die hun partner verplicht hebben omdat ze het beu waren dat die achterop zat ... als ze dat tegen de zin moeten doen lukt dat niet of houden ze het niet vol nadien! Ze moeten dat zelf doen uit volle overtuiging!
                    Ik rij nu al 28 jaar met de motor en slechts enkele jaartjes geleden besliste mijn vrouw dat ze zelf wou rijden (haar beslissing), dus ingeschreven voor een opleiding en rijbewijs behaald ... nu rijden we elk met onze eigen moto, ik met eentje naar mijn keuze en zij eentje naar haar keuze en zo is iedereen tevreden!
                    Ja, zelfs het type moto kunt ge moeilijk aan iemand opleggen, je kan hoogstens wat raad geven om een iets zwaardere of lichtere motor te kiezen om geen stommiteiten te kiezen.
                    Belangrijk is zelf gaan proberen, laat haar eens op een moto zitten, proberen, haar gedachte zeggen en beslis dan samen wat de beste keuze is ... maar nogmaals, zowel voor een 125 als een 500 of 1000CC moet je de basiskennis hebben om veilig op de baan te gaan.
                    Vergeet ook niet dat als je al een paar uur gereden hebt (rijschool bijvoorbeeld), dat je dan al een heel andere kijk hebt op de situatie en een andere mening zult hebben!
                    Eerst begint de vraag "kan ik dit wel aan" maar snel gaat zoiets over in "zou ik die ook niet aankunnen" of soms "dit is helemaal niets voor mij" ... eerst leren en dan kopen is eigenlijk het beste, veiligste en goedkoopste.

Maar wat ik eigenlijk vooral wil weten, is of je nu rijlessen kan doen met een Vespa 250 en zo je beperkt A rijbewijs halen want examen kan je wel afleggen met een Vespa, want dat zou alles oplossen, en iedereen bij maken
                    In een rijschool ben je normaal niet verplicht de lessen te volgen met hun moto, je hebt het recht dit met uw eigen moto te doen als die voldoet. Maar vergeet niet dat je bij de rijopleiding ook wat kunsten moet leren.
                    Achteruit draaien in een U, zigzaggen tussen paaltjes, een 8 maken, kort remmen, stoppen op een bepaald punt (neen, geen wheelie) ... zaken die bij de beste al eens durven verkeerd lopen (kan iedereen eens gebeuren) ... met de moto van de rijschool kost u dat niets en als je dat met eigen motor doet zijn de eventuele kosten voor u. En ja, gewoon stilstaand kantelen kan al een paar honderd Euro kosten.

Of uw moto voldoet ... bel eens naar een rijschool om de laatst geldende regels te kennen, dat verandert soms zo snel en dit zoek je niet elke dag op als je daar niet mee bezig bent.

Je haalt aan dat ze met een 125 mag rijden, dus ga ik er van uit dat ze al een paar jaar een autorijbewijs heeft ... dan heeft ze toch al enige ervaring in het verkeer en moet ze enkel de rijtechniek nog bijleren, wat al simpelder is dan voor iemand dat nog nooit gereden heeft en op alles nog moet beginnen letten.

En eerlijk gezegd ... als ge uw vriendin wil overtuigen opdat ze zou bijleggen, dan ben je verkeerd bezig! Spaar dan nog even door en koop iets naar uw zin, al de rest krijg je ooit spijt van!
                    Zie dit als een tip, niet als een opmerking.

En voor de rest ... ieder zijn zin natuurlijk.
                    Last edited by VerSeg; 6 mei 2011, 01:12.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Working...
                    X