Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Een accu moet een stuk langer meegaan dan 1,5 jaar, tenzij de auto maar heel af en toe wordt gebruikt, en dat ze dan telkens bijna leeg is omdat er ergens nog wat stroomverbruik is (de elektronica wordt bij huidige auto's nooit helemaal uitgeschakeld, daardoor is er altijd wel een beetje stroomverbruik).
    Als de auto alleen maar op korte afstanden wordt gebruikt, en als er dan telkens zware stroomverbruikers ingeschakeld zijn (ontdooiing achterruit, koplampen, zetelverwarming,...), dan wordt de accu nooit volledig geladen, en dan gaat ze ook niet lang mee.
    Als een loodaccu nooit te diep ontladen wordt, dan gaat die gemakkelijk meer dan 8 jaar mee (met wat geluk zelfs nog heel wat langer).
    Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze je een accu hebben aangesmeerd die al heel lang in voorraad heeft gestaan vooraleer die in je auto is gezet.

    Als de startmotor slecht rond gaat met een vrij recente accu, dan zou ik ook eens controleren of alle kabels nog goed contact geven.
    Een van mijn vroegere buren had de alternator van zijn auto laten reviseren omdat de accu nooit goed geladen werd, maar uiteindelijk heb ik gezien dat de massakabel aan het motorblok geen degelijke verbinding gaf.
    Nadat de alternator gereviseerd was bleef het probleem, en dan heb ik naar de fout gezocht, toen de massakabel op het motorblok terug goed aangesloten was waren de problemen opgelost...

    Druppelladers heb je eigenlijk alleen nodig als de auto (motorfiets...) lang niet gebruikt wordt.
    Bij een auto die wekelijks gebruikt wordt heb je die zeker niet nodig, als die een maand of langer stil staat, dan kan je de accu af en toe laden.
    Ik heb ooit ook een druppellader gehad voor de motor, maar die werd nooit continu aangesloten.
    Je kan die beter af en toe aansluiten en dan afkoppelen als die aangeeft dat de accu 100% geladen is.
    Daardoor wordt de spanning niet onnodig te hoog gehouden, want sommige van die druppelladers blijven de accu continu op 14V houden, en dat is ook weer niet goed voor een loodaccu.
    Ik ken er die daardoor na de winterstop toch nog een nieuwe accu in hun motorfiets moesten steken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      De spanning kan toch nooit hoger zijn dan wat de batterij of alternator als maximum kan leveren?

      Waar sommige elektronica ook wel eens op durft flippen is een te lage spanning ... dan durft het dashboard zelfs al eens uitvallen en zal die pas terug werken na een reset van de (boord)computer door de garage.
      Ah bon .... Nooit gehoord van zelfinductie ?

      Comment


      • #18
        Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Ah bon .... Nooit gehoord van zelfinductie ?
        En wanneer treedt dat volgens u dan op bij een wagen met het probleem dat TS aankaart?
        Bij het starten, bij het aan- of afkoppelen van de startkabels, ...
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Druppelladers heb je eigenlijk alleen nodig als de auto (motorfiets...) lang niet gebruikt wordt.
          Bij een auto die wekelijks gebruikt wordt heb je die zeker niet nodig, als die een maand of langer stil staat, dan kan je de accu af en toe laden.
          Ik heb ooit ook een druppellader gehad voor de motor, maar die werd nooit continu aangesloten.
          Je kan die beter af en toe aansluiten en dan afkoppelen als die aangeeft dat de accu 100% geladen is.
          Daardoor wordt de spanning niet onnodig te hoog gehouden, want sommige van die druppelladers blijven de accu continu op 14V houden, en dat is ook weer niet goed voor een loodaccu.
          Ik ken er die daardoor na de winterstop toch nog een nieuwe accu in hun motorfiets moesten steken.
          Men kan ook een deftige druppellader kopen die met afwisselende stroomsterkte laadt en na elke laadcyclus ook een gedeeltelijke ontlading voorziet zodat de batterij niet lui wordt (afhankelijk van het type).

          Een auto met alarm, actief trackingsysteem en bijvoorbeeld elektrische marterbescherming zal vaak niet langer dan een dikke week of twee verder kunnen zonder dat de batterij moet geladen worden.
          Zonder te veel gadgets is dat een pak langer, hier zelfs eens na drie en vier maand nog kunnen starten (diesel in de zomer).

          Een motor kan afhankelijk van type alarm vaak ook maar een week of twee verder, nadien wordt het al wat moeilijker om vlot te starten.
          Zonder alarm of actieve elektronica bij zoals oudere motoren kan dat wat langer zijn.

          De laatste 25 jaar heb ik een druppellader voor de motor en die gaat er direct aan na elke rit, nooit vergeten en nooit een platte batterij wanneer je wil vertrekken ... wij reden nooit dagelijks uitgezonderd tijdens zonnige vakantieperiodes.

          Met een lader van 15 of 20€ moet men ook niet te veel verwachten aan specifieke laadprogramma's.
          De betere kosten echt geen stukken van mensen en men wint het snel terug.

          Wij gebruiken steeds deze van Optimate en deze bestaan zowel voor motoren, wagens, bestelwagens als vrachtwagens.
          Verschil ligt in de laadprogramma's.

          Verder hangt ook veel af van de batterij ... een lichte of zware heeft ook een invloed natuurlijk.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Druppelladers (met voldoende intelligentie om de stroom te verminderen wanneer vol) daarentegen zijn zeer goed om een batterij in goede conditie te houden.
            Inderdaad.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              En wanneer treedt dat volgens u dan op bij een wagen met het probleem dat TS aankaart?
              Bij het starten, bij het aan- of afkoppelen van de startkabels, ...
              Zoveel vragen. Als het gaat over zelfinductiespanningen en om alvast te antwoorden op je tweede vraag. Bij het afkoppelen natuurlijk. Er zat vroeger niet voor niks een condensator over de onderbrekerspunten in iedere delco.

              Comment


              • #22
                Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Zoveel vragen. Als het gaat over zelfinductiespanningen en om alvast te antwoorden op je tweede vraag. Bij het afkoppelen natuurlijk. Er zat vroeger niet voor niks een condensator over de onderbrekerspunten in iedere delco.
                Vroeger met spoelen, onderbreker, ...
                Nu moderne wagen, betere spanningsregelaars, ...
                Verder blijft ook de batterij van de wagen met panne op het circuit zitten bij loskoppelen van de startkabels alsook allerlei elektronica dat er vroeger niet was.

                Zelfinductie treedt vooral op in spoelen die plots zonder spanning worden gezet.
                Na starten met startkabels blijft er niet echt veel zonder spanning en veel delco's zullen we in moderne wagens ook niet meer tegenkomen denk ik.

                Langs de andere kant, alles wat aan staat kan ook stuk gaan mocht er toch eens iets fout lopen ... bijna alle verbruikers zijn heden elektronisch gestuurd.

                En de TS heeft vanaf de eerste post al aangegeven dat hij al succesvol gestart heeft met de kabels, dus eigenlijk allemaal wat vijgen na pasen want zo dikwijls moet men dat nu ook weer niet doen (hopelijk).[emoji1]
                Last edited by VerSeg; 16 november 2017, 00:52.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                  Ja juist.
                  In 99,99% van de gevallen lukt dat wel allemaal.
                  Hetzelfde met de volgorde van het opsteken en afnemen van de klemmen.

                  Ik had een collega wiens man de pech had dat de batterij is ontploft door de juiste volgorde niet te respecteren. Als ik eens (heel zelden) een batterijlader moet gebruiken dan steek ik altijd pas als laatste de stekker in en bij afkoppelen trek ik die als eerste uit. Onterechte vrees? Ik weet het niet.

                  Comment


                  • #24
                    Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Ik had een collega wiens man de pech had dat de batterij is ontploft door de juiste volgorde niet te respecteren.
                    Dat heeft dan meer te maken met iets verkeerd te raken en de batterij in kortsluiting te zetten.
                    Als men eerst de plus aankoppelt, dan is er weinig kans tot dergelijke problemen tenzij die plots terug los schiet en/of men slecht geīsoleerde klemmen gebruikt.
                    De min nadien aansluiten maakt minder kans tot problemen omdat men geen kortsluiting kan veroorzaken door ergens eens het chassis of zo te raken.
                    Als men twee batterijen correct paralel aan elkaar zet, dan zal de volgorde weinig uitmaken.
                    Veiliger is iets anders ...
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                      Die pieken kunnen zeker optreden, zelfs met de electronica die er in zi, en met spanningsregelaars.

                      Er zijn ook auto's waar in de handleiding staat dat je gewoon niet met startkabels mag werken. Als alles mooi op 14-16V blijft, waarom zou dat een risico zijn....

                      Feit is, als het eens fout gaat, dan kan het véééél geld kosten.
                      Dat vermijden door een lamp op te zetten en een kabel wat langer laten hangen lijkt me een kleine moeite....

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Ja juist.
                        In 99,99% van de gevallen lukt dat wel allemaal.
                        Hetzelfde met de volgorde van het opsteken en afnemen van de klemmen.

                        Ik had een collega wiens man de pech had dat de batterij is ontploft door de juiste volgorde niet te respecteren. Als ik eens (heel zelden) een batterijlader moet gebruiken dan steek ik altijd pas als laatste de stekker in en bij afkoppelen trek ik die als eerste uit. Onterechte vrees? Ik weet het niet.
                        Tijdens het laden wordt er waterstof en zuurstof gevormd, daarom is het inderdaad een heel stuk veiliger om eerst de netstekker uit het stopcontact te trekken, en dan pas de klemmen op de accupolen af te koppelen.
                        Bij het afkoppelen van startkabels kan een accu ook exploderen, zelfs als die correct aangesloten was (je hebt er geen kortsluiting voor nodig, een klein vonkje door een verschil in spanning is al voldoende).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #27
                          Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Die pieken kunnen zeker optreden, zelfs met de electronica die er in zi, en met spanningsregelaars.

                          Er zijn ook auto's waar in de handleiding staat dat je gewoon niet met startkabels mag werken. Als alles mooi op 14-16V blijft, waarom zou dat een risico zijn....
                          Zolang de batterij van het defecte voertuig gewoon plat is, dan zal er niet zo snel een probleem opduiken.
                          Een eventueel probleem bij het afkoppelen kan gebeuren bij het defecte voertuig als de batterij ook helemaal defect is.
                          De batterij zal de spanning mee afvlakken in normale omstandigheden, maar bij een onderbroken batterij (defect) dan kan de hogere laadspanning van de alternator inderdaad in uitzonderlijke gevallen.
                          Maar eerlijk gezegd, zelfs bij wagens waar startkabels afgeraden worden zal een garagist u 9/10 komen depaneren met startkabels of een booster zoals ze dat ook noemen.
                          Maar het klopt ... in uitzonderlijke gevallen en samenloop kan er eens iets fout gaan, maar dat is met alles.
                          Dat vermijden door een lamp op te zetten en een kabel wat langer laten hangen lijkt me een kleine moeite....
                          Met moderne wagens riskeer je dan net meer ... lampen worden elektronisch gestuurd, zeker in geval van LED.
                          De tijd dat het enkel een gloeilamp was achter een relais is al lang voorbij (niet alle wagens).
                          Idem met de meeste andere zaken die in veel gevallen computergestuurd zijn.
                          Last edited by VerSeg; 17 november 2017, 00:55.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Bij het afkoppelen van startkabels kan een accu ook exploderen, zelfs als die correct aangesloten was (je hebt er geen kortsluiting voor nodig, een klein vonkje door een verschil in spanning is al voldoende).
                            Bij startkabels is de batterij niet echt lang aangesloten, de kans dat er op die tijd al gassen zouden vrijkomen (sommige types batterijen) is zeer klein of niet bestaande.
                            De hoofdreden tot explosie bij gebruik van startkabels is voor aankoppelen en afkoppelen hetzelfde ... zelf een kortsluiting veroorzaken.
                            https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3...ccu-te-starten.

                            Bij gebruik van een lader gedurende langere tijd is de situatie iets anders ... inderdaad altijd eerst stekker eruit alvorens af te koppelen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X