Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

    Hey,

    Ik denk dat de vraag wel al goed verwerkt zit in de titel.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    De 2 grootste nadelen die ik vind lijken:
    -> Meer lawaai, maar hoeveel meer ivm de gewone systemen?
    -> om het half jaar de koolstoffilter vervangen?

    iemand andere ervaringen?

    Mvg,
    Koen
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

  • #2
    Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Hey,

    Ik denk dat de vraag wel al goed verwerkt zit in de titel.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    De 2 grootste nadelen die ik vind lijken:
    -> Meer lawaai, maar hoeveel meer ivm de gewone systemen?
    -> om het half jaar de koolstoffilter vervangen?

    iemand andere ervaringen?

    Mvg,
    Koen
    Eentje geplaatst bij mijn ouders en na 14 dagen rap een buis geplaatst met een afvoer door de muur.
    Lawaai en het regelmatig vervangen van het filter was niet het probleem, maar de efficiëntie ........
    Ik weet het merk en type niet meer precies, maar het was een dikke flop.
    Je kon net zo goed zonder dampkap koken, het resultaat van deze was NUL.
    Het is wel reeds een vijftal jaar geleden, misschien bestaan er intussen betere ?
    Nog een bedenking, mochten deze met koolstoffilter zo goed zijn, of even goed zijn, waarom zou men dan nog andere plaatsen ?
    Er is veel meer werk aan de plaatsing, buis naar buiten, schouwtje op dak, of muurrooster.....enz.
    Als je echt de mogelijkheid niet hebt om een buitenafvoer te voorzien kan je er eentje plaatsen, gewoon om je eigen wat te sussen, maar voor het resultaat zou ik het alvast niet doen........
    Groetjes
    Last edited by Guest17; 16 september 2013, 10:58.

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Eentje geplaatst bij mijn ouders en na 14 dagen rap een buis geplaatst met een afvoer door de muur.
      Lawaai en het regelmatig vervangen van het filter was niet het probleem, maar de efficiëntie ........
      Ik weet het merk en type niet meer precies, maar het was een dikke flop.
      Je kon net zo goed zonder dampkap koken, het resultaat van deze was NUL.
      Het is wel reeds een vijftal jaar geleden, misschien bestaan er intussen betere ?
      Nog een bedenking, mochten deze met koolstoffilter zo goed zijn, of even goed zijn, waarom zou men dan nog andere plaatsen ?
      Er is veel meer werk aan de plaatsing, buis naar buiten, schouwtje op dak, of muurrooster.....enz.
      Als je echt de mogelijkheid niet hebt om een buitenafvoer te voorzien kan je er eentje plaatsen, gewoon om je eigen wat te sussen, maar voor het resultaat zou ik het alvast niet doen........
      Groetjes
      Ze zullen dan toch vlug met een oplossing moeten komen. Zeker met in het vooruitzicht dat nieuwbouw en bij grote verbouwing passieve woonsten gaat verplicht worden.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Eentje geplaatst bij mijn ouders en na 14 dagen rap een buis geplaatst met een afvoer door de muur.
        Lawaai en het regelmatig vervangen van het filter was niet het probleem, maar de efficiëntie ........
        Ik weet het merk en type niet meer precies, maar het was een dikke flop.
        Je kon net zo goed zonder dampkap koken, het resultaat van deze was NUL.
        Het is wel reeds een vijftal jaar geleden, misschien bestaan er intussen betere ?
        Nog een bedenking, mochten deze met koolstoffilter zo goed zijn, of even goed zijn, waarom zou men dan nog andere plaatsen ?
        Er is veel meer werk aan de plaatsing, buis naar buiten, schouwtje op dak, of muurrooster.....enz.
        Als je echt de mogelijkheid niet hebt om een buitenafvoer te voorzien kan je er eentje plaatsen, gewoon om je eigen wat te sussen, maar voor het resultaat zou ik het alvast niet doen........
        Groetjes
        Op 14 dagen filters al moeten vervangen?
        Zou volgens de winkel 6maand meegaan?

        Wij kunnen wel een buis plaatsen (nieuwbouw, dus alles kan),
        maar we overwegen een kookeiland, maar dan wordt afvoer al wat lastiger...
        Daarom dat ik hoop wat ervaringen te horen

        Waarom de 2 soorten naast elkaar zouden moeten kunnen:
        we hebben toch ook diesel en benzine wagens? (al begrijp ik je punt wel hoor).
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

          Zou zeker niet met zo'n koolstoffilter werken. Rekening houdende met dat je op een kookeiland wil koken zou ik zelfs voor de meer krachtiger type dampkap gaan met afvoer. Ik spreek uit ervaring, zoals eerder gezegd, koolstoffilter werkt niet efficient. Je kan toch een vals plafond plaatsen in de keuken met halogeen spotjes ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

            Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
            Zou zeker niet met zo'n koolstoffilter werken. Rekening houdende met dat je op een kookeiland wil koken zou ik zelfs voor de meer krachtiger type dampkap gaan met afvoer. Ik spreek uit ervaring, zoals eerder gezegd, koolstoffilter werkt niet efficient. Je kan toch een vals plafond plaatsen in de keuken met halogeen spotjes ;-)
            Vals plafond is juist geen optie...

            De leefruimte/eetplaats/keuken is een open ruimte van 4x15meter...
            om dan enkel aan de keuken een verlaagd plafond te maken vinden we niet "mooi".
            Dit omdat de 'bijna open' bureau ruimte 30cm boven de leefruimte/eetplaats/keuken zit...
            Lijkt dan naar een kakafonie van verhoog/verlaag/verspring gebeuren te worden...

            Dan wordt het eerder geen kookeiland en toch de gewone afvoer dampkap
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

              Dat gaat inderdaad niet mooi zijn. Toch spijtig, een kookeiland is wel leuk, je hebt dan nog wat interactie met je leefruimte. Bij ons betreft het een appartement onder het dak, dus afvoer rechtstreeks door het plafond naar buiten met een 'paddestoeltje'.

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

                Heb er jaren zo een gehad en dat werkte goed.
                Na verbouwingen aan huis hem omgevormd naar uitgang naar buiten.

                Verschil is dat je met filter hem meestal een stand hoger zet.
                Koolstoffilter werkte goed om normale kookgeuren te neutraliseren.
                Frieten ofzo moet je er natuurlijk niet onder bakken want dat is teveel geur.
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Op 14 dagen filters al moeten vervangen?
                  Zou volgens de winkel 6maand meegaan?
                  Neenee, dat niet, het ging hem niet om het filter, maar na 14 dagen waren ze het beu dat die dampkap helemaal geen resultaat gaf.
                  Bij het koken was het precies of ze hadden helemaal geen dampkap.
                  Groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Ze zullen dan toch vlug met een oplossing moeten komen. Zeker met in het vooruitzicht dat nieuwbouw en bij grote verbouwing passieve woonsten gaat verplicht worden.
                    Die oplossing is er zo goed als. Met de betere verluchtingssystemen heb je ook reeds warmterecuperatie, zal wel idem dito zijn/worden met de nieuwe types dampkappen. Met de afgevoerde warme lucht, wordt de binnengetrokken koude lucht verwarmd.
                    Groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

                      Een dampkap moet niet alleen geurtjes en vettige dampen wegwerken, volgens mij moet die er ook voor zorgen dat het vocht afgevoerd wordt zodat de luchtvochtigheid in huis niet te hoog wordt (en dat je daardoor condens en schimmel krijgt).
                      Hoe dat geregeld wordt in een moderne woning waarbij alles zo goed mogelijk dicht wordt gemaakt, dat weet ik niet.
                      Maar met alleen maar een filter krijg je het vocht niet uit de lucht.
                      Dan zullen ze er nog een ontvochtiger bij moeten inbouwen als de lucht niet naar buiten afgevoerd wordt, maar ik denk dat het dan een erg dure dampkap wordt...

                      De geur en het vet kan je wel zo opvangen met een filter, het vocht dus niet.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand ervaring met dampkappen zonder afvoer (actieve koolstoffilter? )

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        Vals plafond is juist geen optie...

                        De leefruimte/eetplaats/keuken is een open ruimte van 4x15meter...
                        om dan enkel aan de keuken een verlaagd plafond te maken vinden we niet "mooi".
                        Dit omdat de 'bijna open' bureau ruimte 30cm boven de leefruimte/eetplaats/keuken zit...
                        Lijkt dan naar een kakafonie van verhoog/verlaag/verspring gebeuren te worden...

                        Dan wordt het eerder geen kookeiland en toch de gewone afvoer dampkap
                        Een kookeiland is in sommige gevallen niet altijd het beste idee, als dat net in een tochtzone zit, kan het soms problemen
                        geven, tenzij je natuurlijk een peperduur systeem koopt met blaasgleuven rond het fornuis, zo maken ze een soort luchtgordijn,
                        naar het schijnt zeer effectief, maar ook terug luidruchtig, er bestaan ook afzuigsystemen waar de buizen ondergronds worden ingebouwd.
                        Ons dochter heeft een systeem D verluchtingssysteem, dus met warmterecuperatie, daar zit speciaal een drukmeter in de keuken, die
                        het ganse ballanssysteem via kleppen gaat bijregelen als de afzuigkap in dienst is, dan wordt er dus méér lucht naar de keuken voorzien,
                        maar of dat allemaal zo goed werkt, dat is een ander verhaal, ik zie dat zij over het algemeen toch kiest om het venster op een kier te zetten
                        tijdens het koken, daar gaat de uitlaat van de afzuigkap wel gewoon door de muur naar buiten, maar er zijn wel speciale filters voorzien, de ene
                        zijn afwasbaar in de vaatwas, en de binnenste moet je geregeld vervangen, ik vermoed een soort koolstoffiltermatten.

                        Comment

                        Working...
                        X