Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke studio-flitsset?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke studio-flitsset?

    Over een paar weken hoop ik (eindelijk) mijn zolder zover klaar te hebben dat ik deze definitief kan gaan inrichten en gebruiken als studio Maar... nu wil ik nog een studio-flitsset aanschaffen... maar welke

    Eerst even enige info over mijn toekomstige studio; Mijn ruimte is 4,10 meter breed, 5 meter lang (of zelfs 6 meter als ik in de trapopgang sta) en 2.50 meter hoog over een breedte (in het midden) van ongeveer 1,70 meter. Door de schuine wanden links en rechts kan ik een papierrol van 2,70 meter ophangen op een hoogte van ongeveer 2,10 meter.

    Eerste vraag; Hoeveel vermogen heb ik nodig? Is bijvoorbeeld 300Ws genoeg of heb ik toch meer vermogen nodig. En zo ja, hoeveel dan?

    Tweede vraag; Welk merk/type kan ik het best aanschaffen tegen een "budgetprijs" (denk aan een 500 euro o.i.d.)?
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: Welke studio-flitsset?

    Rond de 500euro zou ik gaan voor de Elichrome DLite4 set (400W) , heb die zelf en heel tevreden van. Niet echt PRO maar denk dat ik/jij er jaren plezier van zal hebben voor je meer zal willen of nodig hebben. Maar heb je ook gedacht aan een lichtmeter? Of heb je hier een appart budget voor? Rol papier kost ook 70euro en dan nog iets knutselen om de rol omhoog te houden. Veel meer plaats naar achter toe zal je niet nodig hebben aangezien je niet over genoeg hoogte beschikt om zover achteruit te gaan en het plafond te fotograferen als er een volwassen model staat.
    Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
    Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

    Comment


    • #3
      Re: Welke studio-flitsset?

      Ik heb o.a. een Elinchrom D-lite 4 setje en ben hier uiterst tevreden over. Klein beetje (zo'n 150 euro schat ik) boven je budget maar doet prima dienst! Ik denk dat de verkoopwaarde, mocht het niets voor je zijn, van Elinchrom ook een stuk beter is dan Jinbei of andere B-merken.

      Greetz
      Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

      Comment


      • #4
        Re: Welke studio-flitsset?

        Je kan naar Linkstar, Illustar, Jinbei, Falcon Eyes ... en al de andere Chinese gevallen kijken en voor 400 euro een set van 300 Watt hebben met statieven en softboxjes ... ik heb een Illustar 300 gehad en uiteindelijk verkocht omdat ik op dat moment geen plaats had om deze continu te plaatsen, hou er wel rekening mee dat op mijn Illustar set beide flitsbuizen vervangen moesten worden na slechts enkele keren gebruik ... gelukkig in garantie, maar het brengt toch een hoop stress mee, want die willen ze bij StudioFlash normaal gezien niet onder garantie vervangen ... gewoon doorbijten, ze buigen uiteindelijk wel.

        Nu ben ik net zoals TS zo goed als klaar om een studio in te richten (4x8m op 3m hoogte) en zal toch ook naar Elinchrom gaan, waarschijnlijk een D-Lite 4 IT ToGo maar met een beetje geluk een BXRi set want bij deze laatste kan je de 'power' instellen met de SkyPort transmitter, en dat lijkt me echt wel handig.

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Welke studio-flitsset?

          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          Illustar 300 gehad en uiteindelijk verkocht omdat ik op dat moment geen plaats had om deze continu te plaatsen, hou er wel rekening mee dat op mijn Illustar set beide flitsbuizen vervangen moesten worden na slechts enkele keren gebruik ... gelukkig in garantie, maar het brengt toch een hoop stress mee, want die willen ze bij StudioFlash normaal gezien niet onder garantie vervangen ... gewoon doorbijten, ze buigen uiteindelijk wel.
          Oei, dan heb je pech gehad denk ik. Mijn setje (ook Illustar 300) werkt nog steeds perfect.
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Welke studio-flitsset?

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Over een paar weken hoop ik (eindelijk) mijn zolder zover klaar te hebben dat ik deze definitief kan gaan inrichten en gebruiken als studio Maar... nu wil ik nog een studio-flitsset aanschaffen... maar welke

            Eerst even enige info over mijn toekomstige studio; Mijn ruimte is 4,10 meter breed, 5 meter lang (of zelfs 6 meter als ik in de trapopgang sta) en 2.50 meter hoog over een breedte (in het midden) van ongeveer 1,70 meter. Door de schuine wanden links en rechts kan ik een papierrol van 2,70 meter ophangen op een hoogte van ongeveer 2,10 meter.

            Eerste vraag; Hoeveel vermogen heb ik nodig? Is bijvoorbeeld 300Ws genoeg of heb ik toch meer vermogen nodig. En zo ja, hoeveel dan?

            Tweede vraag; Welk merk/type kan ik het best aanschaffen tegen een "budgetprijs" (denk aan een 500 euro o.i.d.)?

            Ga je in deze studio productfotografie plegen of ook modellen? Met modellen ga je ze dan wel moeten laten zitten hé, een vrije hoogte van 2,10 is echt te weinig voor een model dat recht staat hoor. Ik zelf heb ook een "kleine" studio, maar gelukkig wel een vrije hoogte van 2,80, en zelfs die hoogte is in sommige gevallen te weinig voor modellen van bijvoorbeeld 1,80 met hakken van 12 cm.

            Je gaat dus zeker voldoende hebben aan de Dlite set van Elinchrom.

            MVG, Jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Welke studio-flitsset?

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Nu ben ik net zoals TS zo goed als klaar om een studio in te richten (4x8m op 3m hoogte) en zal toch ook naar Elinchrom gaan, waarschijnlijk een D-Lite 4 IT ToGo maar met een beetje geluk een BXRi set want bij deze laatste kan je de 'power' instellen met de SkyPort transmitter, en dat lijkt me echt wel handig.

              Mark
              Je maakt me jaloers

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Ga je in deze studio productfotografie plegen of ook modellen? Met modellen ga je ze dan wel moeten laten zitten hé, een vrije hoogte van 2,10 is echt te weinig voor een model dat recht staat hoor. Ik zelf heb ook een "kleine" studio, maar gelukkig wel een vrije hoogte van 2,80, en zelfs die hoogte is in sommige gevallen te weinig voor modellen van bijvoorbeeld 1,80 met hakken van 12 cm.

              Je gaat dus zeker voldoende hebben aan de Dlite set van Elinchrom.

              MVG, Jeff c.
              't Is inderdaad mijn bedoeling om zowel modellen als productfotografie te doen... Dat 2,10 eigenlijk niet hoog genoeg is is mij bekend maar ja... 't is niet hoger hè dus ik zal het ermee moeten doen. Nu wil ik mij met name richten op kinderen dus dan is die hoogte al een minder groot probleem. En past het niet qua hoogte toch een keer niet dan kan ik nog een smallere papierrol (1,40 meter) gebruiken op statieven zodat ik 2,5 meter de hoogte in kan. En is dat nog niet genoeg, ja dan houdt het gewoon op

              Anyway, de meeste stemmen gaan hier dus op voor een Elinchrom Dlite set. Wat denken jullie van deze set van Elinchrom? Dit betreft één 200Ws + een 400Ws lamp, zou dat genoeg zijn? Verder heeft deze alleen plu's ipv softboxen... Ik zou wel liever softboxen hebben maar een Dlite met 2x 400Ws en met softboxen wordt me momenteel toch wat te prijzig.... Trouwens, over softboxen gesproken, moét je bij Elinchrom flitsers ook persé Elinchrom softboxen gebruiken of passen andere merken hier ook gewoon op?

              Iemand ook enig idee waar je deze sets in Nederland het beste (lees: het meest voordelig) kunt krijgen?

              Een lichtmeter heb ik trouwens ook (nog) niet maar ik was op zich ook nog niet direct van plan om zo'n ding aan te schaffen ondanks dat mij bekend is dat dit wel een groot voordeel biedt in een studio-omgeving. Gewoon een budgetaire kwestie Ik heb me tot nog toe eigenlijk altijd nog gered met histogramgebruik ordinaire trial and error (tot op heden heb ik nog meerdere off-camera reportageflitsers gebruikt). Papierrollen, muurbeugels etc. heb ik wel allemaal al wel evenals een aantal (strobist) flitsstatieven, Westcott plu & Softbox, kleine reflectieschermen (sunmover & 5in1 setje) en Elinchrom Skyport triggers...
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Welke studio-flitsset?

                Een flitsmeter zie ik toch als eerder "onmisbaar", softboxen kan je ook betrekken via foto Walser, en daar kiezen voor de Walimex boxen met de juiste adapterring, ik heb er zelf zo'n octa van 170 cm gekocht, en dat werkt perfect, voor een fractie van de prijs van de originele Elinchrom.

                MVG, Jeff c.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Welke studio-flitsset?

                  2 flitsers is leuk om te starten, spoedig ga je echter zien dat drie vier of vijf flitsers soms nodig zijn, Je moet het zien als "per effect heb ik een flitser nodig"

                  Ik zal even voor je tellen :

                  Witte achtergrond van 2,70 belichten vraagt 2 flitsers
                  Het hoofdlicht voor het model 1 flitser
                  Opheldering aan de ander zijde 1 flitser (dit kan je oplossen door een reflectiescherm)
                  Effectlicht in het haar 1 flitser

                  MVG, Jeff c.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke studio-flitsset?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    2 flitsers is leuk om te starten, spoedig ga je echter zien dat drie vier of vijf flitsers soms nodig zijn, Je moet het zien als "per effect heb ik een flitser nodig"

                    Ik zal even voor je tellen :

                    Witte achtergrond van 2,70 belichten vraagt 2 flitsers
                    Het hoofdlicht voor het model 1 flitser
                    Opheldering aan de ander zijde 1 flitser (dit kan je oplossen door een reflectiescherm)
                    Effectlicht in het haar 1 flitser

                    MVG, Jeff c.
                    Helemaal correct Jeff, met twee units begin je, maar al snel merk je dat je er niet komt, ik gebruikte mijn twee 580EX met Skyport om de achtergrond te belichten en dan de twee studioflitsen (eentje met skyport, de tweede met sensor) voor het model met dikwijls nog een grote reflector ... dus eigenlijk had ik al één unit te kort

                    Maar om nu direct vier of vijf units te kopen ... beetje duur hé

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke studio-flitsset?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      Helemaal correct Jeff, met twee units begin je, maar al snel merk je dat je er niet komt, ik gebruikte mijn twee 580EX met Skyport om de achtergrond te belichten en dan de twee studioflitsen (eentje met skyport, de tweede met sensor) voor het model met dikwijls nog een grote reflector ... dus eigenlijk had ik al één unit te kort

                      Maar om nu direct vier of vijf units te kopen ... beetje duur hé

                      Mark

                      Ja zoiets doe in de uitbreiding van je spullen hé, ik starte met een set van drie, dan heb ik er ene opgeblazen, en ik kocht een nieuwere set van 3 bij, en dan op laatst de Quadra nog voor mobiele setup's, maar alles is onderling combineerbaar en te triggeren met de skyports.

                      MVG, Jeff c.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke studio-flitsset?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        2 flitsers is leuk om te starten, spoedig ga je echter zien dat drie vier of vijf flitsers soms nodig zijn, Je moet het zien als "per effect heb ik een flitser nodig"
                        Ik combineer mijn studiokit met mijn externe flitsen off-camera, dus studio en strobist samen. Werkt ook heel goed en is iets goedkoper dan 2 extra lampen aan te schaffen.
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke studio-flitsset?

                          Misschien even in de kantlijn; Een lichtmeter ga je toch nodig hebben vrees ik maar het hoeft niet meteen een gat in het budget te slaan. Ik gebruik een minolta IV lichtmeter waar ik best tevreden over ben en hij gaat al heel lang mee (in niet altijd ideale omstandigheden). Je kan deze meters meestal wel ergens op de kop tikken op de klassieke fora (kapazaa, 2dehands, marktplaats enz). Geen toeters of bellen aanwezig maar de noodzakelijke functies doet ie perfect

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke studio-flitsset?

                            Inderdaad je gaat al snel uitbreiden.
                            In den beginnen had ik alleen maar een SB800 daar kan ik niet veel mee uithangen dacht ik.
                            Dan kwam er de tweede een SB28 kan je prima belichting mee opzetten...maar toch mankeerde er iets, dat tikkeltje meer dus een derde een SB28 extra, met triggers wow..... nu kan ik experimenteren.
                            Tot bgin van de week met in het achterhoofd dat ik portretfotografie ga studeren.
                            Een setje Bowens Gemini esperit 500 en twee sofboxen pus een manfrotto achtergrond set met een rol wit papier op de kop kunnen tikken.
                            Dat is nu voor het grote werk.
                            Misschien nu nog een lichtmeter?

                            Groetjes
                            Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
                            www.dewolfmarc.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke studio-flitsset?

                              Tja het zou goed kunnen dat ik een lichtmeter erg ga missen, jullie hebben hier meer ervaring mee dan ik. Nou ja, dan heb ik er weer een spaardoel bij

                              Ik weet dat ik het met 2 lampen niet zal gaan redden. Ik ben dan ook voornemens om (voorlopig) de -aan te schaffen flitsset- te combineren met met een aantal reportageflitsers. Ik heb hiervoor 2 Nikon SB-25's, een Canon 580EX II en een 430EX tot mijn beschikking dus ik zou toch een heel eind moeten komen. Moet er alleen nog even een paar van die slave-triggers voor aanschaffen maar die zullen me de kop niet kosten.

                              Maar eh... iemand nog ideeën over die set van Elinchrom met 1x 200Ws + 2x 400Ws?
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X