Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

    Onlangs heb ik een polatisiatiefilter gekocht (B&W Kasemann 77mm EW MRC) voor op mijn Canon 24-70L 2.8; maar het vervelende is dat wanneer deze opgeschroefd is; de zonnekap er niet meer op kan en ook niet de lensdop.

    Dus steeds afschroeven!

    Weet er iemand een oplossing hiervoor? Grotere zonnekap / lensdop ?


    dank
    Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

  • #2
    Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

    Ik heb momenteel een Nikkor 18-200 VR met een Nikon circulaire polarisatiefilter, diameter 72 mm. Ik heb onlangs een Nikkor 17-55 mm f2.8 aangeschaft en moet nu een nieuwe polafilter kopen omdat deze lens een diameter van 77 mm heeft. Mijn ouwe pola is redelijk grof zodat bij gebruik ervan noch de lensdop, noch de zonnekap nog
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

      Toen ik enkele maanden geleden bij Konijnenberg een B&W 77mm slim c-pol MRC kocht zat er ter bescherming een extra lensdop van Schneider bij, eentje die normaal bij lenzen hoort die op technische camera's gebruikt worden. Dit omdat je de normale (Nikon) lensdop inderdaad niet kunt gebruiken met de filter opgeschroefd. Heb jij dit niet in je pakket zitten?
      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

      Comment


      • #4
        Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

        Je filter 77mm kan toch nooit groter zijn dan de maat van je zonnekap of heb je een steppenring gebruikt naar een grotere filtermaat

        Bij een B+W Slim filter zit steeds een apparte lensdop bij.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

          ik ga deze avond eens een foto proberen te posten; dat zal het probleem wel verduidelijken.

          En bij mijn B+W polarisatie filter zat geen bijhorende lensdop zoals dat bij sommigen wel het geval zou zijn. (alhoewel het wel zou mogen voor 178euro)
          Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

          Comment


          • #6
            Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

            met wat vertraging de foto's; ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is.







            Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

            Comment


            • #7
              Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

              Hallo Mr. Mojo,

              Ook ik heb een B&W Kaesemann 77 mm C-pol MRC filter, echter géén slim versie.
              Maar deze is gewoon 77 mm rond en mijn zonnekap (in dit geval voor mijn Sigma 70-200) past er gewoon overheen.
              Oké, het filter verdraaien is door de wat diepere zonnekap een beetje lastig, maar het gaat wél.
              Op uw foto's lijkt het dat het een grotere diameter met een verloopring betreft., maar ík weet dat niet... het lijkt zo.
              Misschien of wellicht dat medeforummers dat weten.
              Is het voor uw lens wel nodig, zo'n slim filter?

              Het kan toch niet zó zijn, dat je zeer belangrijke originele onderdelen niet meer kunt plaatsen door toepassing van een filter?
              Behalve de lenscap met een slim filter...

              Succes en groet
              Adrie

              Comment


              • #8
                Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

                Vreemd om zo'n grote en kostbare filter voorop de lens te zetten, er is ook nog eens ene enorme verloopring nodig om her passend te maken. Vaak zorgt zo'n verloopring ook nog eens voor een zekere mate van vignetterig, maar misschien valt het mee.
                Ik vind het al me al een kostbare en onhandige constructie. Heb je dit zelf bedacht of heeft de winkelier dit kunststukje verzonnen?
                Lijkt me al met al geen geweldige oplossing zonder zonnekap en zonder lensdop.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

                  Adrie, het is de Extra Wide EW versie "oversized"; deze heeft een schroefdraad van 77mm; maar de filter zelf heeft een veel grote oppervlakte.
                  Maar dat staat natuurlijk nergens in de documentatie; er zat trouwens niets bij van lensdopje of andere info.

                  Over de kwaliteiten van de filter kan ik niets dan goed zeggen!

                  Ik heb deze gekozen omdat ik ook de Canon EF 16-35 L besteld had; en op deze lens is wel de slim versie aan te raden.
                  Last edited by Mr Mojo; 21 augustus 2008, 08:54.
                  Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem met zonnekap / lensdop / polarisatiefilter

                    Zo te zien moet er wel een passende inklemdop op dit type passen.
                    Nikon heeft vroeger ook iets dergelijks gemaakt maar daar waren dan weer losse zonnekappen bij te koop (kostten overigens nog eens 3x zo veel nieuw).
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment

                    Working...
                    X