Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilter info

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijsfilter info

    Hallo,

    Enkele vraagjes ivm een grijsfilter :

    1> Hoe werkt dit precies ? Ik dacht dat je daarmee de zee of watervallen softer kan maken met lange sluitertijd en meer voor op statief ?
    2> Is dit hetzelfde als een ND-filter ? (velen zeggen soms dat deze filter onderschat wordt)
    3> Er zijn verschillende types qua "donkerheid", welke zou precies aan te raden zijn?
    4> Naast de waterstromen te verzachten, waarvoor wordt dit nog gebruikt ?

    Bedankt!
    2010

  • #2
    Re: Grijsfilter info

    1 houdt licht tegen.
    2 ja
    3 hangt van het licht af
    4 inflitsen in de zon, kleine scherptediepte bij veel licht.
    Last edited by hjanssen; 20 maart 2010, 11:58.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Grijsfilter info

      Ik gebruik ze om Watervallen en stromend water te fotograferen .Heb de ND102,ND103 en de ND106.Hangt van de lichtomstandigheden af welke ik gebruik .Zij kunnen ook op mekaar geschroefd worden om met nog langere sluitertijden te fotograferen indien nodig.

      Groetjes
      Albert

      Comment


      • #4
        Re: Grijsfilter info

        Een ND filter heeft dus vooral de bedoeling om je camera(opname) te vertragen.
        Een filter met een waarde van 1stop verdubbeld de opnametijd indien de rest van de instellingen op je camera ongewijzigd zijn(iso en diafragma).......of laat je toe om je diafragma een volle stop verder open te zetten en toch met een ongewijzigde sluitertijd en isowaarde te blijven werken.

        Er is niet één enkel ND filter welke geschikt is voor elke situatie. Bij de aankoop van slecht 1 nd filter moet je dus op voorhand de keuze maken waarvoor je het filter vooral wil gaan gebruiken. Is het de bedoeling om seconden lange opnames te maken in daglicht dan moet je voor een sterk filter kiezen ( 6,8,10stops). Wil je in minder goeie lichtomstandigheden ( bv in een bos of s'avonds) de sluitertijd nog wat trager dan is een 2 of 3 stops filter reeds voldoende.

        Wil je haast elke situatie aankunnen dan zal je moeten opteren voor meerdere ND filters met verschillende waardes welke je apart of in combinatie gebruikt......of je kan ook nog kiezen voor een variabele ND filter. Deze laatste laat je toe door verdraaing van een ring een waarde tussen 2-8 stops te kiezen.

        Laat ons misschien weten waarvoor je deze filters wenst te gebruiken...dan kunnen we je helpen met de keuze van de waarde.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Grijsfilter info

          en in welk opzicht bied deze dan een meerwaarde dan zonder grijsfilter, kun je gewoon met een lange sluitertijd op statief dan ook geen zo'n soft effect van de zee of stromend water krijgen? Hoelang wordt dit dan wel belicht met zo'n ND filter, 30 sec bvb?

          Comment


          • #6
            Re: Grijsfilter info

            Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
            en in welk opzicht bied deze dan een meerwaarde dan zonder grijsfilter, kun je gewoon met een lange sluitertijd op statief dan ook geen zo'n soft effect van de zee of stromend water krijgen? Hoelang wordt dit dan wel belicht met zo'n ND filter, 30 sec bvb?
            Een grijsfilter geeft je de mogelijkheid om met een lange sluitertijd te fotograferen bij klaarlichte dag zonder dat je foto overbelicht word, ,ik praat hier over sluitertijden van 1a30 seconden of langer naargelang je grijsfilter(s). Daarom dat ik er een drietal heb,deze kan ik combineren door ze op elkaar te schroeven ,Hoe hoger je filtergetal hoe langer je de sluitersnelheid kan aanpassen.Wanneer je grijsfilters gebruikt is het aangeraden om met statief te werken.Ik gebruik de grijsfilters met een lange sluitertijd en een klein diafragma (bv. 16 of 22)
            Last edited by LesC; 24 maart 2010, 11:49. Reden: quote code gecorrigeerd

            Comment


            • #7
              Re: Grijsfilter info

              Ik lees hier dat een polariser dit effect ook kan (zie tip onderaan)


              Ik koop dan liever een circular polariser voor wanneer veel zonlicht op het strand.
              Op Ebay wordt precies veel de ND8 verkocht, 8 stops, misschien wat te donker?

              Comment


              • #8
                Re: Grijsfilter info

                Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                Ik lees hier dat een polariser dit effect ook kan (zie tip onderaan)


                Ik koop dan liever een circular polariser voor wanneer veel zonlicht op het strand.
                Op Ebay wordt precies veel de ND8 verkocht, 8 stops, misschien wat te donker?

                Een polafilter houd ongeveer 1,5- 2,5 stops licht tegen ( afhankelijk van het merk...en de manier waarop het filter geroteerd staat).
                Een ND8 is slechts een 3 stops nd filter. Een ND4 is een 2stops nd filter en een ND2 is een 1stops nd filter. Sommige merken hanteren nog andere manieren om de waardes aan te duiden.....bij deze spreekt men van 0.3 (1stop), 0.6 (2stop) en 0.9 ( 3stop). Het klinkt allemaal erg verwarrend.....men zou gewoon de waarde in volledige stops kunnen weergeven.....dan wordt het snel duidelijk voor iederéén.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Grijsfilter info

                  Lees dit eens
                  In dit artikel gaan we dieper op de toepassing van filters in. Waarom zou je ze gebruiken, wat zijn de zorgpunten, hoe kun je ze optimaal gebruiken. A...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grijsfilter info

                    Deze kan je instellen tijdens het fotograferen: singh-ray
                    http://www.myricreaties.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grijsfilter info

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                      Deze kan je instellen tijdens het fotograferen: singh-ray
                      bedankt.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grijsfilter info

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                        Deze kan je instellen tijdens het fotograferen: singh-ray
                        Deze ook en slechts een 1/4 van de prijs. Ik heb er één in bestelling staan, dus weet niet wat de kwaliteit is.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grijsfilter info

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Deze ook en slechts een 1/4 van de prijs. Ik heb er één in bestelling staan, dus weet niet wat de kwaliteit is.
                          Die kende ik inderdaad nog niet, bedankt. Hou je ons op de hoogte van de kwaliteit?
                          Jammer genoeg wel te laat voor mij!
                          http://www.myricreaties.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grijsfilter info

                            Lees eens: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf

                            pagina 10 ev

                            en ga bij Hoya eens op zoek naar filters met 8 of 10 stops. Anders schiet het niet op.
                            Filters stapelen mag altijd maar meer filters geven meer problemen.
                            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grijsfilter info

                              Interessante uiteenzetting. Heel duidelijk.

                              Bedankt,
                              Chris
                              Geniet van foto's maken

                              Comment

                              Working...
                              X