Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Voor welke onderwerpen wil je ze precies gaan gebruiken en hoeveel vergroting wil je bekomen 1:1 , 2:1 , 3:1 ?? Ikzelf gebruik de MP-E 65, maar voor vergrotingen meer dan 3:1 heb ik ze nog nooit gebruikt.Op een fullframe betekent een vergroting van 5:1 dat je de foto vult met een onderwerp 7.2mmX4.8mm.Op de camera die ik gebruik( 30D met 1.6 crop) wil 5:1 zeggen dat je er met voorwerpen 4.5mm x 3mm groot de foto volledig kunt vullen.
Heb je echt die vergroting nodig??? Op zulke vergroting is het knap lastig om nog voldoende belichting op je onderwerp te krijgen en om gans het geheel stil te houden .....zelfs met een zwaar statief en draadontspanner.
Er bestaan Canon naar Nikon koppelringen zodat je een MP-E op je Nikon kan gebruiken. Alleen weet ik niet of ze ook de bediening van het diafragma(niet manueel instelbaar)toe laten.Met andere woorden geven ze ook de gegevens van lens naar body door???
Een koppelring maakt ook dat je nog wat aan werkafstand gaat verliezen. Deze is op 1:1 al reeds beperkt tot 100mm. Wanneer je de afstand tussen objectief en body nog gaat vergroten door middel van deze koppelring( hoe dun hij ook is) ga je weer minder werkafstand overhouden.
Veel vergroting snel bekomen gaat volgens mij het best met een standaardobjectief tussen 40 en 60 mm. Als je op deze objectieven een complete set tussenringen(extension tubes) gaat gebruiken zit je op een 1.5crop Nikon toch al gauw rond de 2:1 vergroting. Ik doe dit regelmatig met een Canon 50mm 1.4 + 48 mm tussenringen met een erg korte werkafstand van 50-60mm
Last edited by RUPSELKOPKE; 17 januari 2007, 14:44.
maar als je meer dichterbij wilt, lees m'n macro publicatie op m'n site.
Ik denk bv aan een BR-2A en een groothoek objectiefje. werk je zo tussen 2:1 tot 6:1.
Ik wil eens testen met een omgekeerde 24mm 2.8 op een D200
Bij het instellen van de D200, ga ik dan aan de camera aangeven dat er een 24mm lens op zit? Uiteraard geef ik het diafragma door, gelijk aan de door mij gekozen stand.
Als ik het goed begrijp zou dit een ring zijn die toelaat Canon objectieven (ook deze met FD-bajonet ???) op Nikon bodies (manueel natuurlijk) te laten werken?...
Waar is dergelijke ring te koop (en zeg nu niet "op het I-net" ... )?
Over vergrotingsfactoren gesproken, hier een indicatie.
Alles ongeveer
1:1,5
2:1
3:1
4:1
5:1
De groote verschilt nogal bij macro.
Let er wel op dat 5:1 25 keer zo groot is als 1:1
De MP-E 65 is eigenlijk gewoon een remake van een balg met lens die Canon eerder had.
Nikon heeft ook wel zoiets.
Ik moet zeggen dat ik zelden 5:1 gebruik.
Het zou mooier zijn als de mp-e een bereik had van 1:2 naar 3:1, zeker bij een 1,6 cropcamera.
Voor gewone zwarte mieren is 3:1 zat.
Daarvoorbij heb je met zoveel optische problemen te maken dat het moeilijk wordt om loeischerpe platen te maken.
Er zijn verschillende manieren om meer dan 1:1 te halen.
Een balg met een omgekeerde lens zou het meest flexibel kunnen zijn.
Maar daar is het nadeel bij dat je met gesloten diafragma moet fotograferen omdat je camera de lens niet aan stuurt.
Dat word nogal snel erg donker.
Een focuslicht zou kunnen helpen maar het hangt ook erg af van je eigen ogen.
Ik heb er geen probleem mee om met 5:1 te fotograferen terwijl dat ook al aardig donker is.
Gestapelde lenzen geven ook al een aardige kwaliteit.
De 3:1 foto is met een 100mm plus omgekeerde 50mm gemaakt.
De mp-e is echt een stukje beter maar geneens zo heel veel.
Je kan zelf gaan knutselen met een soort buis en een omgekeerde lens.
Dan kan je een mp-e namaken met zeer acceptabele kwaliteiten.
Daar ben ik van overtuigt.
Vergroter_objectieven schijnen daar wel goed voor te zijn.
Het enige nadeel is dus dat je met gesloten diafragma moet werken.
Maar macro is zowiezo erg veel oefenen.
Met een ratio van 1 goede plaat op de 100 mag je jezelf een expert noemen (ik denk dat ik zelf nog minder haal).
Comment