Pagina 1 van 5 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 109

Standaard Lenzen voor natuurfotografie

wat zijn de ideale eigenschappen van een lens die je wilt gebruiken voor natuurfotografie ?

welke lens/lenzen raad je aan en waarom ?

Standaard Re: Lenzen voor natuurfotografie

welk budget, cozze?
    welke vorm van natuurfotografie?
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Dé eigenschap van een goeie lens voor natuurfotografie is dat ze duur is
    Je hebt veel mm's nodig, ze moet scherp tekenen en zo lichtsterk mogelijk zijn, da's de ideale lens, dat kost dus geld dat het niet schoon meer is.
    Dus zoek je naar alternatieven en val je terug op de vraag van mm : welk budget en wat wil jer er mee doen ?
    Laatst gewijzigd door elsan; 10 januari 2007 om 21:12

het geen wat mij persoonlijk het meest aanspreekt is groot wild, sinds ik in Yellowstone ben geweest en met een van de rangers s'ochtends vroeg in een hutje stond te wachten om een moeder eland met jong te observeren helemaal verkocht.

ik kan genieten van planten en zwammen echter boeien ze me minder als dieren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cozze Bekijk bericht
    het geen wat mij persoonlijk het meest aanspreekt is groot wild, sinds ik in Yellowstone ben geweest en met een van de rangers s'ochtends vroeg in een hutje stond te wachten om een moeder eland met jong te observeren helemaal verkocht.

Dan zou ik eens uitzien naar een 300mm F4.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
    Dan zou ik eens uitzien naar een 300mm F4.
    vast brandpunt of zoom ?

kzit momenteel nog steeds alleen met mn kitlens van D70s (18-70 f3.5-4.5) mij lijkt het dan handiger ook in het dag dagelijks gebruik om een zoom 70-300 ofzo aan te schaffen, en als ik de lens ook nog is kan gebruiken om de mushing mee vast te leggen (sledehondensport) mooi meegenomen. want een studenten budget is klein heeel klein op dit moment statiefje in aantoch want een tele gebruiken zonder statief das vragen om bewegingsonscherpte zeker in mn handen

vast brandpunt of zoom ?
    Wat denk je? Een 300 mm F4 is nooit een zoom.

Je wil een lens met een groot bereik, die snel genoeg is om sportevenementen vast te leggen en voldoende mm's heeft om wildlife te fotograferen maar je hebt geen uitgebreid budget?

Ouwe trouwe 50-500 Heeft me nog nooit in de steek gelaten, zolang er maar licht is.

Je wil een lens met een groot bereik, die snel genoeg is om sportevenementen vast te leggen en voldoende mm's heeft om wildlife te fotograferen maar je hebt geen uitgebreid budget?

Ouwe trouwe 50-500 Heeft me nog nooit in de steek gelaten, zolang er maar licht is.

ne mens kan sparen he tis maar dat ik weet hoelang ik moet sparen en tweedehands markt bestaat ook nog

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Wat denk je? Een 300 mm F4 is nooit een zoom.
    dat die 300mm F4 vastbrandpunt had wist ik nu ook al wel, mn vraag was echter bedoeld of een zoom evengoed zou kunnen zijn en zit je nog steeds met je 300 mm

dus dan aan u de vraag of je me kan uitleggen of er een kwaliteitsverschil zit tussen een 300 vastbrandpunt of een bv 70-300mm ? zoja hoe komt dit ?

bij leren is altijd leuk he

ne mens kan sparen he tis maar dat ik weet hoelang ik moet sparen en tweedehands markt bestaat ook nog
    Voor een studentenbudget is de Sigma 400 5.6 APO een leuke lens. Tweedehands te vinden tussen de 200 en 300 euro.

Yep de bekende Bigma is idd een beest van een lens, lekker scherp en flexibel in mm gebruik, die ook in minder heldere omstandigheden z'n plan trekt, zolang je maar de ISO waarde even op 1600 of hoger zet. De ruis goed mee hoor met de moderne camera's van tegenwoordig.
    En mocht je je er aan storen kan je die nog vrij goed wegwerken in CS of Noiseware en dergelijke.

And most important, you can't beat the price!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
    Voor een studentenbudget is de Sigma 400 5.6 APO een leuke lens. Tweedehands te vinden tussen de 200 en 300 euro.
    Ja, maar werkt ze probleemloos op recente cameras ?
    Momenteel staat er bvb een Sigma 300mm f4 APO AF te koop op Ebay, maar de verkoper zegt er zelf bij dat ze op een EOS 300D enkel op F4 werkt.
    David Leemans
    Canon 550D-5D2-1Ds3 | Gallery

of er een kwaliteitsverschil zit tussen een 300 vastbrandpunt of een bv 70-300mm ? zoja hoe komt dit ?

Ik zou van die 70-300 budgetzooms afblijven. De kwaliteit is niet echt om naar huis over te schrijven en je krijgt er na een paar maand waarschijnlijk toch spijt van. Beter een beetje verder doorsparen. Mijn mening hé.

of er een kwaliteitsverschil zit tussen een 300 vastbrandpunt of een bv 70-300mm ? zoja hoe komt dit ?

Ik zou van die 70-300 budgetzooms afblijven. De kwaliteit is niet echt om naar huis over te schrijven en je krijgt er na een paar maand waarschijnlijk toch spijt van. Beter een beetje verder doorsparen. Mijn mening hé.
    mn nonkel heet die nikkor 70-300 euhm wat is da van diafragma ? die G lens van rond e 300 euries ofzo

die leen ik wel eens als ik weg ben en die is idd niet echt super te noemen en een lens die enkel in perfecte omstandigheden degelijk resultaat heeft is dus niet goed wanneer heb je perfecte omstandigheden

bedankt voor je raad alvast !!

nog aanraders ?

vraagje op wat gewicht moet ik tellen tis dat ik binnen een week of twee mn nieuw statief ga kopen en ik dus moet rekening houden met gewicht ivm het hoofd datik ga kopen ?

D70s met 400 mm wat weegt dat zo ruw weg ? een kilo of twee drie ?meer ?

Mijn 70-200 weegt 1.4 kg en mijn 50-500 weegt 1.8 kg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    Ja, maar werkt ze probleemloos op recente cameras ?
    Momenteel staat er bvb een Sigma 300mm f4 APO AF te koop op Ebay, maar de verkoper zegt er zelf bij dat ze op een EOS 300D enkel op F4 werkt.
    Ik gebruik ze op een D70 en dat geheel probleemloos zolang ze maar op de AF stand staat. Manueel instellen van het diafragma op de lens zelf werkt niet. maar diafragma controleer ik toch via de body, nietwaar.
    Kwaliteit van de foto's?

Kijk eens naar de foto's van vogels en dieren op mijn website. Allemaal met deze lens gemaakt.

D70 + Sigma 400 is ongeveer 1kg 400 gr. In Afrika heb ik er uren mee rondgelopen in de bush. Best haalbaar hoor.

vast brandpunt of zoom ?

kzit momenteel nog steeds alleen met mn kitlens van D70s (18-70 f3.5-4.5) mij lijkt het dan handiger ook in het dag dagelijks gebruik om een zoom 70-300 ofzo aan te schaffen, en als ik de lens ook nog is kan gebruiken om de mushing mee vast te leggen (sledehondensport) mooi meegenomen. want een studenten budget is klein heeel klein op dit moment statiefje in aantoch want een tele gebruiken zonder statief das vragen om bewegingsonscherpte zeker in mn handen
    Een zoomlens is handig omdat hij polyvalent is. Vooral bij snel bewegende objecten: als sledesport is het handig, omdat je de kadrering toch vrij snel moet kunnen veranderen. Nu, vogels en wildlife, daar kan ik alleen over zeggen dat als je een zoom koopt, dat het geen goedkope zal zijn als je wil deftige foto's maken: opties die het meest betaalbaar zijn, zijn de Sigma 50-500mm (Bigma) en de Tokina (...-400mm) ken de specs niet meer vanbuiten. Bij een zoomlens moet je ook rekening houden dat je op maximale zoom zelden superprestaties hebt (de vogel, bv., wordt wat vlak).
    Eerlijk gezegd, de sigma zoom (70-300) die ik nu heb vind ik om twee redenen niet goed voor telefoto's: niet genoeg tele, en niet scherp genoeg waardoor croppen lastig wordt. Ik heb nu een prime 400mm gekocht van Sigma (zie andere topic) en hoop hiermee betere vogelfoto's te maken.

concreet: neem zoom als je wat polyvalentie wilt (als je maw veel dingen wil doen en een beperkt budget hebt (ik ben ook student:d)), maar neem dan wel een goede, bv. een Bigma.

Een prime is in de meeste gevallen beter, maar heeft het nadeel dat je beperkt bent qua toepassing ervan. Een 300mm prime hier al eerder voorgesteld is natuurlijk een prachtige lens, maar je hebt dan ALTIJD 300mm en als je nog maar enkel een kitlens hebt, kun je op reis mss wel een zoom gebruiken...

Veel succes met je keuze

Mvg

Robin
    Nikon D70s met 18-70mm, Sigma APO 70-300mm Super Macro en Sigma APO 400mm

www.natuur-foto.be.tt

Ik werk met een 300mm f2.8 + TC-17E, maar ik denk dat met goede objectief techniek je de prestaties hiervan flink kan benaderen met de Bigma, dwz een goed statief + accessoires gebruiken, evt MLU en draadontspanner, en dan kan je met gemak aan ISO 100-200 schieten tussen f8-f11 en toch nog aan 1/60s zeer scherpe foto's trekken.

MVG,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
    Ik gebruik ze op een D70 en dat geheel probleemloos zolang ze maar op de AF stand staat. Manueel instellen van het diafragma op de lens zelf werkt niet. maar diafragma controleer ik toch via de body, nietwaar.
    Kwaliteit van de foto's?

Kijk eens naar de foto's van vogels en dieren op mijn website. Allemaal met deze lens gemaakt.

D70 + Sigma 400 is ongeveer 1kg 400 gr. In Afrika heb ik er uren mee rondgelopen in de bush. Best haalbaar hoor.
    Ik twijfel niet aan de kwaliteit van de foto's, het zou enkel jammer zijn zo een lens te kopen en dan het diafragma niet te kunnen wijzigen als er geen rechipping meer mogelijk is.
    David Leemans
    Canon 550D-5D2-1Ds3 | Gallery

Cozze,

Je bent hier in Belgie en niet in Yellowstone. Als je hier groot wild wil fotograferen, dan moet je ook groot geld uitgeven. 500mm...600mm prime lenzen.

Zelf gebruik ik voor "klein wild" de Canon 400mm f.5.6 en dat is het uiterste minimum. Ik ben nog nooit achteruit moeten gaan omdat 'hij' er niet opkon.

Vergeet al die zoomtoestanden. Wildfotografie vereist uiterst scherpe lenzen.

groetjes

Marc

Exclamation Re: Lenzen voor wildlife-fotografie (vraag naar expertise)

ik ga hier even meedenken met cozze i.v.m. wildlife-lenzen.
    (nog maar eens een niet wildlife-topic starten lijkt me zinloos,
    temeer omdat het op zich dezelfde vraag is en de TS hier ook bij gebaat is)

een minimum van 400mm denk ik is wel aan te raden.
    hoe je dit bereikt laten we in het midden

ik denk dat een zoom hier weinig voordeel biedt.
    hoe dikwijls wordt wildlife met een 100-400 op behoorlijk minder als 400 getrokken? (wie van de wildlife-shooters hier heeft een zoom? en ervaart voordeel van deze mogelijkheid?)
    mogelijke oplossingen:
    70/80-200f2.8 + 2.0x > 150-400 f5.6
    100-300f4.5-5.6 + 1.4x > 140-420 f6.5-8
    100-400f5.6
    50-500f5.6
    ... (vul gerust bij)

komen we op de primes: rekening houdend met minimaal 400mm
    hebben we:
    300f2.8 - 300f4 + 1.4x > 420f4 - 420f5.6
    400f4 - 400f5.6
    ... (vul ook maar bij)

persoonlijk worstel is (bedankt azhrarn ) met de twijfel tussen:
    [300f4L(IS) +1.4x] en de [400f5.6L]

beide combinaties blijken hier heel goed te scoren,
    maar ik hoorde graag enkele redenen (uit ervaring) waarom
    jullie specifiek de ene of de andere combinatie verkiezen,
    en welke de compromissen (!) zijn die je daarvoor hebt gemaakt.

bedankt hé.

mm
    Laatst gewijzigd door mm; 11 januari 2007 om 10:22
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"

Ik had ook een 300mm F4 gesuggereerd, maar het bijkomend probleem voor TS is dat hij er ook sledehondensport wil mee vastleggen en zijn budget niet groot genoeg is om meerdere lenzen aan te schaffen en dan val je vanzelf weer terug op zoomlenzen.
    De oplossing van een 70-200 2.8 met converters is ook niet echt goedkoop.
    300mm is goed voor echt wildlife, maar hier bij ons voor vogeltjes en kleine dieren idd tekort.
    Als ge dus kwaliteit, prijs en gebruiksmogelijkheden afweegt blijf ik hier bij de 50-500 (ik ga die lens natuurlijk niet afschieten, wat dacht ge )

elsan, 'k heb de bigma er ook bijgezet ...

jij had de 300f4 gesuggereerd.
    was dat omdat het grootwild betrof?
    zoals de voorgestelde eland?
    of spelen er ook andere zaken mee?

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"

Dag

Persoonlijk heb ik de ef 300/ 4L IS + 1.4tc( van sigma) combinatie. Of je deze 300mm lens met of zonder tc gebruikt maakt op gebied van scherpte weinig verschil. Het enige verlies is een klein beetje contrast. Volgens mijn mening is de 400/5.6 eveneens een zeer scherp objectief, maar minder veelzijdig. Je hebt niet de beschikking over IS ,en dat maakt fotograferen uit de hand al heel wat moeilijker.De weersomstandigheden in Belgie laten 1/400 sluitertijd niet snel toe( tenzij op hoge isowaarden).Deze 400 gebruiken op een statief is een mogelijkheid maar vast en zeker ook een beperking.
    Wanneer je de 300/4L IS +tc gebruikt heb je ook twee brandpuntsafstanden in één objectief( 300mm of 420mm).
    Moest ik toen de centen gehad hebben zou ik voor de 300/2.8 L IS gegaan zijn in combinatie met een 1.4x en 2.0x tc ( 300mm, 420mm, 600mm met autofocus).

Om nu Cozze wat advies te geven .....ik zou gaan voor een 300mm met VR( nikon stabilisatiesysteem) wat uit te breiden is met een 1.4 xtc .Heb je centjes genoeg ga dan voor een snelle 300mm prime(2.8) met stabilisator . Op zulke objectieven kan je zowel een 1.4x als 2.0xtc plaatsen met behoud van autofocus
    Laatst gewijzigd door RUPSELKOPKE; 11 januari 2007 om 11:17

Pagina 1 van 5 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste

Regels voor berichten