Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

    Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
    ... Hoop dat dit nog een opklaring geeft.
    Oké!
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #17
      Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

      Hallo allen,

      Ik kocht een paar jaar geleden voor 30€ een wat bijzondere statiefkop op een fotografie beurs.


      Deze kon ook zo gebruikt worden ;



      Dit maakte het mogelijk om de camera zo op de kop te plaatsen dat de lens over de middenas draait. De gleuf maakte het mogelijk de camera wat te verschuiven. Ik kleefde een "oog" waterpasje op de centrale as (deze draait dus niet, de kop draait er rond) zodat ik het statief in alle richtingen waterpas kon plaatsen (wat inderdaad absoluut noodzakelijk is). Bovendien was er ook nog een 360° gradatie op de kop voorzien wat het nemen van panoramafoto's nog wat gemakkelijker maakte. Om te camera verticaal te plaatsen (neem alle pano's op deze manier) zaagde ik een hoek uit een aluminium frame dat ik had liggen. Monteerde dan dat frame op de kop en de camera verticaal op het frame. hiervoor moest ik boutjes hebben die in de schroefdraad onderaan de camera pasten. Heb ik bij bouten handelaar moeten bestellen.



      Op het frame plaatste ik nog een klein waterpasje om ook de camera juist te kunnen zetten. Zo had ik dus een praktische panoramakop die ook niet te moeilijk mee te nemen is.

      Nodal point : Daar bestaan inderdaad ingewikkelde berekeningen over doch die heb ik maar gelaten voor wat ze zijn. Om het middelpunt van lens precies over de centrale as laten draaien heb ik het volgende gedaan ; bij toeval heb ik in de tuin een rond terras met 4 meter doormeter. Als ik het statief hier op zet en neem een aantal overlappende foto's waar de rand van het terras op staat en ga die dan stitchen moet die rand mooi rond zijn zonder "haken" in de overgangen (is goed zichtbaar). Frame met camera op kop verschuiven en opnieuw testen tot het goed is. Dan met permanente inkt aanduiding op kop gemaakt waar camera moet staan. Eventueel herhalen voor een andere lens (van fisheye tot lichte tele, voor telelenzen zie ik de noodzaak niet, van sommige zoomlenzen verschuift het "nodal point" met de brandpuntsafstand). Met de lens op deze wijze uitgelijnd heb ik nooit problemen met artefacten. In PTgui steeds "goed tot zeer goed". Deze manier van uitlijnen kan men natuurlijk met elke panoramakop doen en ronde punten zijn er wel te vinden.

      Hoop dat dit nuttig kan zijn.

      Comment


      • #18
        Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

        Dat ziet er al iets handiger uit.

        Bedankt Jivo.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #19
          Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

          Het blijkt dat de meeste objectieven twee nodal-points hebben, een voorste en een achterste.
          Voor panoramafotografie moet het draaipunt van de combinatie body+objectief zich in het "intrede pupil" (*) bevinden.

          Gelezen op Misconceptions in photographic optics

          Jullie theorie zal dus enigszins herzien moeten worden, zij geldt alleen voor erg "dunne" objectieven waarvan het "nodal point" samenvalt met het "entrance pupil".

          Gegevens van enkele objectieven vond ik HIER!


          *: Het intrede pupil is de plaats van het virtueel diafragma in een objectief. Licht dat door de "entrance pupil" komt, valt in alle gevallen op de sensor.
          Last edited by Jos Vanhengel; 25 november 2011, 05:00.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #20
            Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

            Erg interessant allemaal. Doch mijn lenzen staan er niet op. Met mijn "rond punt" methode die ik beschreven heb ondervond ik geen parallax problemen meer. Althans met de landschap panorama foto's (ook 360°) die ik gemaakt heb. Doch ik heb eens een 360° foto gezien die iemand gemaakt had van het binnenste van zijn ijskast. Dan ligt dat misschien anders...

            Comment


            • #21
              Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              ... objectieven vond ik HIER!
              Interessante info, maar als ik de link "hier" aanklik geeft "Norton" een virusmelding!
              https://waltertalboom.be-
              Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

              Comment


              • #22
                Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

                Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                Interessante info, maar als ik de link "hier" aanklik geeft "Norton" een virusmelding!
                Vreemd, mijn BitDefender geeft geen krimp.
                't Is een lijst met specificaties van objectieven. Waarschijnlijk al wat oudere types want de laatste update van die site was in 2003.
                Misschien kom je er via de startpagina: klik!

                Achter de link die Rupselkopke in reactie 13 gegeven heeft, staan de gegevens van de nieuwere objectieven; deze dus.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #23
                  Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

                  Sorry voor het off topic gaan, in dit interessant onderwerp

                  Jos, ter info: ook deze link geeft bij mij een probleem.
                  Ik krijg een waarschuwing voor een trojan: "downloader", op http://www.swissarmyfork.com/m-plate/index.html (ik gebruik op deze laptop: Norton 360 Premier Edition)
                  https://waltertalboom.be-
                  Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

                    Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                    Jos, ter info: ook deze link geeft bij mij een probleem.
                    Ik krijg een waarschuwing voor een trojan: "downloader", op http://www.swissarmyfork.com/m-plate/index.html (ik gebruik op deze laptop: Norton 360 Premier Edition)
                    Die wordt door mijn scanner ook geblokkeerd. Je moet de bovenste koppeling Joe's Photography resources aanklikken en op de volgende pagina weer de bovenste koppeling: Lens table.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

                      Bedankt voor de info Jos. Bij mij heb ik totaal geen misvorming. Dus ik gok erop dat ik het juiste nodal heb.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                        ... Bij mij heb ik totaal geen misvorming. Dus ik gok erop dat ik het juiste nodal heb.
                        Neen, je hebt het intrede pupil van het objectief gevonden.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Neen, je hebt het intrede pupil van het objectief gevonden.
                          Ach 1 pot nat.

                          Comment

                          Working...
                          X