Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

olieverf & flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • olieverf & flitsen

    Heb voor een kleine opdracht een aantal foto's moeten maken van schilderijen. Nu hingen deze in een niet echt goed verlichte kamer, er stonden 2 spots (halogeen) op de schilderijen. Ik heb nu als proef al aantal foto's gemaakt en krijg toch steeds teveel licht weerkaatsing door te flitsen. Was toen niet echt in de mogelijkheid om het zonder flits te doen.

    Wat ik graag zou weten hoe je dan het best flitst.. heb flitst schuin naar boven gericht ook een keer helemaal naar boven gericht... maar echt goed was het nooit.


    zie bv volgende foto in het midden van die olijven zie je dus een weerkaatsing van het licht...

    Komende vrijdag is er tentoonstelling in het bouwcentrum van deze schilderijen. Ga dan weer langs om eventueel opnieuw foto's te maken..

    Alvast bedankt voor eventueel advies.

    mvg
    Frans

  • #2
    Re: olieverf & flitsen

    daglicht en lang belichten (statiefke)
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: olieverf & flitsen

      Ik heb een paar maanden geleden ook zo'n opdracht gekregen.

      Om de foto's te fotograferen heb ik die laten ophangen in een veranda, en het was bewolkt. Elke keer werd er een ander schilderij op dezelfde plaats gehangen zodat de belichting hetzelfde bleef, daardoor kon ik ongeveer op dezelfde plaats blijven werken (ik moest alleen verder achteruit voor de grotere schilderijen), en bleef de belichting ook hetzelfde gedurende de fotoshoot.

      De camera stond op iso 100 (minste ruis), de Tamron 28-75 op f8 (dan is die zeker scherp), en ik had zelf de witbalans aangepast (ingesteld op een wit blad papier, een grijskaart is eigenlijk wel beter).
      De tamron was uitgezoomd tot 75mm (heel weinig vervorming), en de 20D stond op statief, Mirror Lock-Up ingeschakeld, en ik heb de zelfontspanner (timer, ik heb geen afstandsbediening) gebruikt om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk trillingen waren tijdens het maken van de foto. De camera was voor elke foto zo gepositioneerd dat die steeds mooi in het midden voor het schilderij stond, om geen vervorming te krijgen.
      Om zeker van elk schilderij een goede foto te hebben, zijn er twee opnames gemaakt van elk schilderij, met dezelfde instellingen en standpunt (maar er was nergens verschil tussen die twee foto's ).

      Van die foto's heb ik afdrukken laten maken op 20x30cm, ik had wel eerst de (bakstenen) muur rond elke foto weggewerkt.

      Een voorbeeldje:


      Voorlopig hebben ze die foto's nog in A-4 mapjes zitten, maar het is de bedoeling dat ze in een album komen, en ik heb beloofd dat ik er dan de zwarte randjes wel zal komen afsnijden .
      Het resultaat zag er op die afdrukken heel goed uit, en mijn klant was dan ook tevreden .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: olieverf & flitsen

        mm, het gaat idd het statief worden denk ik. Bij mij hingen de schilderijen ook elke keer op dezelfde plek, maar had toen niet de mogelijkheid om statief te zetten... hopelijk morgen wel in het bouwcentrum. maar dat vermoed ik nu van wel.

        bedankt in ieder geval.

        Comment


        • #5
          Re: olieverf & flitsen

          Indirect licht is echt wel een must. Ik hoop dat men er in 't bouwcentrum dan geen spots op gezet heeft (wat meestal wel 't geval is).

          Destijds heeft er een professionele fotograaf foto's genomen van de werken van mijn moeder. Die waren goed, maar het resultaat van Black B@ndit is nog beter, moet ik zeggen. Dit ziet er werkelijk bijzonder goed uit!
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: olieverf & flitsen

            De oplossing van Black bandit is eigenlijk de enige goeie oplossing !

            indien deze oplossing niet mogelijk is zou ik een statief meedoen en zeker niet flitsen, eventueel een zacht reflectiescherm ( isomo ) meedoen om iets op te helderen. Zeker een handmatige witbalans instellen !!
            En een lens van min. 50 mm om zo weinig mogelijk vertekening te hebben
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment

            Working...
            X