Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO en ruisinstelling concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ISO en ruisinstelling concertfotografie

    Hoi!
    Volgende week fotografeer op vraag van een kennis een concert. De laatste jaren is dit soort fotografie wat op de achtergrond verdwenen waardoor ik mij afvraag tot hoever ik mijn ISO-waarde kan instellen + doe ik er best aan de ruisonderdrukking op de camera al dan niet (en hoe hoog) in te stellen. Alle tips zijn welkom! Dank!!!
    Sven

  • #2
    Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

    Als je een recente DSLR in uw bezit hebt mag je u zeker niet laten afschrikken om ISO1600 en meer te gebruiken. Sommige camera's presteren hier beter in dan andere ( als je hetzelfde formaat sensor vergelijkt) en dat moet jezelf ondervinden natuurlijk. Ik haat de ruisonderdrukking in de camera: Als je de mogelijkheid hebt om ze uit te schakelen, doe dat dan zeker want dan kan jijzelf achteraf bepalen wat je er softwarematig mee aanvangt. Ik heb liever een beetje ruis dan een zachte, gladgestreken foto waar alle detail is verdwenen Als je achteraf toch vaststelt dat je het niet in orde krijgt dan kan je overschakelen op plan B nl. omzetten naar zwart-wit. Concreet: (lens 85mm, f/2.8) Stel je diafragma in op max. opening bv. f/2.8, stel een vaste sluitertijd in die snel genoeg is om geen bewegingsonscherpte te krijgen bv 1/125 en laat dan je camera maar beslissen welke ISO hij moet nemen om de juiste belichting te verkrijgen. Je zal wel steeds naar de ISO1600 of meer geleid worden . Bij redelijk statische onderwerpen kan je natuurlijk langere sluitertijden proberen zoals 1/30 op voorwaarde dat je met beeldstabilisatie zit en een brandpuntsafstand van pakweg minder dan 150mm hebt. Je brandpuntsafstand moet je natuurlijk kiezen afhankelijk van afstand podium en uw beeldinvulling.

    https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

    http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

    Comment


    • #3
      Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

      Ik zou het anders instellen. Ik zou diafragma zolaag mogelijk zetten. Dus bv f2.8 en je ISO waarde gewoon vastzetten op 1600. En ik zou de sluitertijd laten bepalen door de camera. Want naar wat ik weet is dat auto ISO niet hoger gaat dan 800. En bij ISO 1600 en f-waarde van 2.8 is de sluitertijd snel genoeg voor het voorkomen van bewegingsonscherpte. Of je moet achteraan in de zaal staan, maar daar ga ik niet vanuit. Als er voldoende licht aanwezig is en je vooraan het podium staat kun je zelfs ISO 800 proberen of je f-waarde iets verhogen.
      "The only easy day was yesterday"

      Comment


      • #4
        Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
        Ik zou het anders instellen. Ik zou diafragma zolaag mogelijk zetten. Dus bv f2.8 en je ISO waarde gewoon vastzetten op 1600. En ik zou de sluitertijd laten bepalen door de camera. Want naar wat ik weet is dat auto ISO niet hoger gaat dan 800. En bij ISO 1600 en f-waarde van 2.8 is de sluitertijd snel genoeg voor het voorkomen van bewegingsonscherpte. Of je moet achteraan in de zaal staan, maar daar ga ik niet vanuit. Als er voldoende licht aanwezig is en je vooraan het podium staat kun je zelfs ISO 800 proberen of je f-waarde iets verhogen.
        Dat is ook een manier. Mijn auto-ISO op de Pentax k20d gaat toch tot ISO6400 hoor

        https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

        http://wim-meeus.blogspot.com/
        https://1x.com/wimmeeus/

        Comment


        • #5
          Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

          Tips ? Welk toestel/lenzen ?
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

            Ik zet de camera op A, spotmeting, auto iso, RAW, laagste waarde 200 en hoogste 6400 met een sluitertijd 1/100ste(met een 70-200 VR), diafragma op 3.5(net iets scherper). Dan stel ik scherp met de spot(1 van de 51) op het gezicht van het ondewerp, daar wordt dan ook het licht gemeten. Camera ruisreductie uit

            In het begin goed de sluitertijde, isoos en histogrammen in de gaten houden en dan naar beneden toe bijstellen als dat mogelijk is.

            NEF files worden dan verwerkt met DxO 5 voor de beste ruisonderdrukking.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              In het begin goed de sluitertijde, isoos en histogrammen in de gaten houden en dan naar beneden toe bijstellen als dat mogelijk is.
              Waarom houden veel mensen histogrammen in de gaten? Alsof een histogram beter kan bepalen of een foto goed is dan mijn 2 ogen? Denk toch niet dat een histogram een heel bepalend onderdeel is voor de goede foto.
              "The only easy day was yesterday"

              Comment


              • #8
                Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                Alsof een histogram beter kan bepalen of een foto goed is dan mijn 2 ogen?
                Nee, jouw twee ogen zouden aan de hand van het histogram moeten bepalen of de foto goed is.

                Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                Denk toch niet dat een histogram een heel bepalend onderdeel is voor de goede foto.
                Dat denk je dan heel verkeerd.

                Comment


                • #9
                  Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                  een histogram moet je leren interpreteren, mental.

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                    Met een goed histogram heb je daarom nog geen goede compo
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                      Met een goed histogram heb je daarom nog geen goede compo
                      En met een goede compo heb je nog geen goede foto.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                        Dus zijn beide belangrijk (en nog wat andere zaken ook)

                        On topic : ruis onderdrukking afzetten in camera, achteraf bewerken
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Dus zijn beide belangrijk (en nog wat andere zaken ook)
                          Yep, dat lijkt me juist.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Dat denk je dan heel verkeerd.
                            Nou heb deze info van een beroepsfotograaf. En die zei dit ook wat ik zei. Dat je beter je ogen kan gebruiken om tebepalen of een foto goed is. En die histogram gebruikt hij ook nooit.
                            "The only easy day was yesterday"

                            Comment


                            • #15
                              Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                              Nou heb deze info van een beroepsfotograaf. En die zei dit ook wat ik zei. Dat je beter je ogen kan gebruiken om tebepalen of een foto goed is. En die histogram gebruikt hij ook nooit.
                              Ik bekijk de foto's ook gewoon op het schermpje om te bepalen of de belichting goed is.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X