Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's nemem tijdens onweer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's nemem tijdens onweer

    Hallo,

    Ik ben nog steeds in Guatemala, en bijna iedere avond een onweer.
    Maar ik weet niet hoe ik mijn Canon 350D moet instellen om goede foto's te nemen van de bliksems. Gisteren wilde hij zelfs niet werken toen ik afduwde.
    Wat doe ik verkeerd.
    Groeten Wim

  • #2
    Re: Foto's nemem tijdens onweer

    Ik ken zelf niet alle details maar ik heb er ooit wel eens iets over gelezen in een magazine.

    De tip luidde zet je camera op statief, Diafragma tussen de f14- en f16 en sluiter instellen op bulb (sluiter blijft open zolang je de knop indrukt) en dan met een afstandsbediening of een heel stile had je camera bedienen.
    http://frederikherregods.be

    Comment


    • #3
      Re: Foto's nemem tijdens onweer

      Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
      Hallo,
      Gisteren wilde hij zelfs niet werken toen ik afduwde.
      Wat doe ik verkeerd.
      Groeten Wim
      Autofocus afzetten, wanneer je toestel niet genoeg licht/contrast heeft om op scherp te stellen, kan je geen foto nemen.

      op dit forum staan reeds verschillende artikelen die over dit onderwerp handelen. Recent zelfs eentje tegengekomen met een gedegen uitleg ov hoe bliksems te trekken.

      Groetjes,

      Alex_W
      [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

      Comment


      • #4
        Re: Foto's nemem tijdens onweer

        Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
        Gisteren wilde hij zelfs niet werken toen ik afduwde.
        Wat doe ik verkeerd.
        Dat komt omdat je geen contrastovergang hebt om op scherp te stellen, best is dan manueel scherp te stellen op oneindig of op het hyperfocaal punt.

        Houd de isowaarde laag en gebruik een diafragma dat een wat langere sluitertijd toelaat. Je kan gerust op de av stand werken, je sluiter zal wel toe gaan als de sensor genoeg licht gezien heeft. En dan ontspanknop indrukken en wachten op een bliksem, vang je niets en de sluiter gaat toe door het weinige omgevingslicht dan terug ontspannen tot je beet hebt.
        Last edited by photogRAF; 8 augustus 2008, 22:11.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Foto's nemem tijdens onweer

          Zo doe ik het:

          Breedhoeklens, camera op statief, ingesteld op afstandsbediening ( of timer)

          Autofocus af, manueel focussen op oneindig

          Iso 100

          Diafragma f8 - 10

          of lange sluitertijd instellen ( vb 30")

          of bulbfunctie activeren, sluiter openen en wachten tot er een bliksem verschijnt.

          Controleer wel of de belichtingstijd niet te lang wordt als je in een bewoond gebied zit, want dan krijgt je gele of witte schijn door de straatverlichting. De sluitertijd aanpassen tot dat effect weg is en dan maar schieten en hopen dat er eentje perfect binnen het kader valt.
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

          Comment


          • #6
            Re: Foto's nemem tijdens onweer

            Geen statief, geen timer, wél autofocus en wat geduld en geluk. Niet haalbaar 's nachts, maar bij een onweer overdag lukte het me.

            --> http://forum.belgiumdigital.com/f40/...ml#post1792142

            Comment


            • #7
              Re: Foto's nemem tijdens onweer

              Altijd een statief!

              's Nachts:
              -ISO100
              -Handmatig scherpstellen op oneindig
              -Diafragma laten afhangen van de helderhied van de bliksems: variërend van f/3.2 voor onweer op grote afstand tot f/12 of nog kleiner voor nabije inslagen.
              -Aanvullen met gepaste sluitertijd zodat de lucht zo'n 2 stops onderbelicht is als er geen bliksem op de foto staat. Bij te lange sluitertijden krijg je namelijk een oranje lucht door de lichtvervuiling, dit geldt vooral voor de Benelux...

              Hiervoor heb ik nog niet veel kansen gehad maar toch een voorbeeldje:




              Overdag:
              -ISO100
              -Handmatig scherpstellen op oneindig
              -Diafragma zo klein mogelijk, wel opletten voor stofjes op de lens, die worden namelijk goed zichtbaar bij bv f/22
              -Door de lage ISO en het kleine diafragma kan je dan meestal wel sluitertijden van 1-2 seconden gebruiken zonder dat de foto overbelicht is. Een onweer gaat namelijk altijd gepaard met donkere luchten.

              Een voorbeeldje als bewijs dat het wel degelijk lukt:



              Een andere manier is filmen en dan een screenshot maken, dit heeft echter nog maar weinig met fotografie te maken maar het levert leuke resultaten op en je kan de bliksems veel gemakkelijker vangen.
              Canon EOS 1000D

              Comment

              Working...
              X