Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitstechniek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitstechniek

    Dag iedereen,

    Ik ben momenteel aan het oefenen op invulflitsen met mijn Metz 58.

    Maar om één of andere reden bekom ik steeds overbelichte shots.

    Ik stel mijn toestel in op Av stand, ISO 100 en kies een diafragma naargelang mijn bedoeling. Ik weet dat de sluitersnelheid dan max. 1/200 wordt, maar ook bij toegeknepen diafragma blijf ik met overbelichting zitten. Enkel EV van de flitser naar beneden halen helpt voor een stuk, maar ik dacht dat de flitser zelf bepaalde wanneer er voldoende licht gegeven is, via de lichtmeting van de camera...

    Flitser staat ingesteld op E-TLL.

    Weet iemand wat ik over het hoofd zie, of kent er iemand een goede link naar een deftige uitleg over flitsfotografie? Ik ben er zeker van dat ik het één en het ander nog niet helemaal door heb en daar moet verandering in komen.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

  • #2
    Re: Flitstechniek

    e-ttl is door de lens je zult zelf flitser compentsatie moeten toepassen net zover totdat je foto's goed belicht zijn. in de ene situatie meer dan de andere.
    je kunt ook gewoon handmatig flitser instellen en die hoger of lager zetten.

    Moet zeggen dat ik het ook nog aan het oefenen ben maar ik doe het zo en vind zelf wel redelijk gaan maar ik moet ook veel oefen dus ik hou de topic nog even in de gaten.
    Patrickstroobach.nl
    Nikon D80 + MB-D80 Grip, Sigma 10-20, Nikkor 18-70, Sigma 70-200 2.8 , Tamron 90mm F2.8 Macro, Metz 48

    Comment


    • #3
      Re: Flitstechniek

      Om in te flitsen gebruik ik op m'n flits de HS-stand "High synchronisation".
      Hierbij vul je de schaduwen in en ga je niet vol gaan platflitsen.
      SITE: http://www.xraypictures.be
      FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Flitstechniek

        Staat het overbelichte onderwerp centraal of decentraal.

        Indien decentraal, dan moet je een "lock" doen van je flitslicht.
        Bij Nikon moet je hiervoor het onderwerp centraal zetten, een testflits afvuren (kan met de optie knop die onder de DOF klnop staat. Toestel moet wel juist geprogrammeerd zijn). Dan maak je de compositie en drukt af.

        Als het onderwerp sterk reflecterend is, bv metaal, dan zal de I-TTL wel onderuit gaan. In dat geval bijsturen met en -EV.
        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

        Comment


        • #5
          Re: Flitstechniek

          Als je de ISO vast wil zetten is het niet voldoende om de ISO op 100 te plaatsen, dit is slechts een voorkeurstand, als het apparaat vind dat er meer licht nodig is zal het toch de ISO optrekken eventueel naar de hoogste waarde. Om de ISO echt vast te zetten moet in het menu "ISO aut: off" gezet worden, althans bij Nikon is dit het geval.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: Flitstechniek

            Iso op 400 of 640 zetten, dan pak je veel meer omgevings licht mee, en krijg je een mooiere foto. Als het licht constant is: camera op M licht meten, iets onderbelichten, flits op -1 á 2 EV, proefopname en wat spelen met de instellingen. Na enige tijd heb je heel vlug de juiste instelling.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X