Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Proficiat Black B@ndit, ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Proficiat Black B@ndit, ...

    Proficiat Black B@ndit, dirkfotografie en MP61 met de behaalde podiumplaatsen , 3x raak maar er kan er maar ééntje winnen dus een dubbel duimpje voor Black B@ndit .
    Drie schitterende uitvoeringen en alle drie dik verdiend op het podium. Heel veel mooie inzendingen overigens, proficiat dan ook aan alle deelnemers.

    Succes iedereen voor de volgende challenge want de opdracht is niet zo eenvoudig, zit zelf ook nog steeds te worstelen met mijn mogelijke inzending .

    Grtjs,
    Edje C
    Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

  • #2
    Re: Proficiat Black B@ndit, ...

    Ook van mij een dikke proficiat aan alle inzenders.
    Op naar de volgende!
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Proficiat Black B@ndit, ...

      Proficiat hoor. Voor allemaal.
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: Proficiat Black B@ndit, ...

        Aan Black B@ndit ne dikke proficiat met je eerste plaats!!! Benieuwd hoe je dit hebt kunnen vastleggen!!
        Ook aan dirkfotografie en MP61 proficiat met jullie 2 de en 3 de plaats....verdiend!!!
        De eerste maand met zo veel deelnemers....nog nooit meegemaakt...hopelijk doen jullie het hele jaar mee....je zult zien...het wordt een verslaving...het is echt leuk om te doen....maar....niet altijd gemakkelijk....elke keer ne uitdaging!!
        Ook aan alle deelnemers ne dikke proficiat!!

        @MP61...nog eens sorry voor mijn muggezifterij...ik had graag bij iedereen een commentaar willen geven...positief of negatief maar het was wel iedere keer de bedoeling geweest om opbouwende kritiek te geven....maar weet nu wel beter...best is niets meer te schrijven

        Ik zou zeggen...op naar de volgende niet gemakkelijke challenge....filmtitel!! SUCCES allemaal!

        Gr Pascale
        Eerlijkheid duurt het langst!!
        Mijn website: http://www.degrafon.be/

        Comment


        • #5
          Re: Proficiat Black B@ndit, ...

          Ook een dikke proficiat aan de winnaar en al de deelnemers. Eindelijke nog eens een hoog aantal inzendingen. Ben zeer tevreden met mijn tweede plaats. Het was een sterke maand. Nu op naar de opdracht filmtitel. Heb iets in gedachte als Emanuelle 1-2-3-4-5-6-7- maar vind de juiste dames nog niet... en pose....
          Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

          Comment


          • #6
            Re: Proficiat Black B@ndit, ...

            Bedankt allemaal, ik vind ook dat er nog heel sterke foto's zaten bij de inzendingen, dus ook een proficiat voor de andere deelnemers.

            En dan zoals beloofd de uitleg over het maken van die foto.

            Het gebruikte fotomateriaal: 1D MKIII, 24-105 f4 L IS met UV filter ter bescherming, 430EX II met een diepvrieszakje erover ter bescherming, afstandsbediening met draad, en een kabeltje om de flitser aan te sluiten op de camera.
            De camera stond op een Sirui statief (als dat belangrijk zou zijn voor somigen, maar met een ander statief krijg je waarschijnlijk net hetzelfde effect).

            Het "projectiel" is een spijker met afgeknipte kop, zodat die in een buisje van 1/4" paste dat ik hier nog had liggen (overschot van een LPG-leiding die ik zo'n 20 jaar geleden heb geplaatst).
            Dat buisje paste net in het adaptertje om fietsbanden op te pompen, en dat adaptertje pas in het persluchtpistool om autobanden op te pompen.
            Door er dan perslucht door te blazen vloog de spijker weg, meer is het niet (heel krachtig was dat niet, want soms bleef het glas zelfs heel).

            Dan de opstelling, het glas staat op een houten lat, zodat ik het kon vastklemmen met een lijmtang, anders bleef het niet op zijn plaats staan terwijl de spijker er doorheen ging.
            Achter het glas hangt aan wit blad papier (A3, stond onlangs bij de Lidl in de aanbieding), de flitser is op de achtergrond gericht, het enige licht komt dus van de achtergrond zodat er geen storende lichtvlekken op het glas te zien zijn.
            In de ruimte waar de opstelling gemaakt is (badkamer) is het licht gewoon aangebleven, maar dat had geen invloed op de belichting van de foto omdat de flitser door de korte afstand in verhouding veel sterker was dan het licht in de badkamer.

            De camera stond in de manuele stand, de flitser ook, met een flitssterkte van 1/32 om de flitsduur zo kort mogelijk te houden, dat is de enige manier om zo'n snelle "actie" te bevriezen.
            Het is dus niet de sluitertijd van 1/300 sec (de kortst mogelijke flitssynchronisatietijd van de 1D MKIII, en die heb ik gekozen om de camera zoveel mogelijk foto's per seconde te kunnen laten maken), maar de flitser die het beeld "bevriest".
            Om voldoende scherptediepte te krijgen was het diafragma op f16 ingesteld, dat is een waarde waarbij diffractie de boel al wel iets onscherper maakt, maar de scherpte is nog steeds aanvaardbaar bij de gebruikte combinatie lens/camera.
            De iso is dan aangepast tot de belichting naar mijn zin was, zo kwam ik aan iso 160.
            Er is manueel scherpgesteld op het glas, om scherp te stellen heb ik wel een balpen in het glas gestoken zodat ik kon scherpstellen op de tekst van de balpen (dat is nauwkeuriger).

            Het maken van de foto dan, ik had in de ene hand de afstandsbediening van de camera, met de andere hand kon ik het persluchtpistool bedienen.
            Ik drukte eerst de afstandsbediening in (camera ingesteld op het maximum aantal foto's per seconde), en zodra ik die hoorde klikken drukte ik dan tegelijk het persluchtpistool open zodat de spijker wegvloog richting glas.
            Zodra ik dan de knal hoorde kon ik alles weer loslaten en het resultaat bekijken op het schermpje van de camera, bij het zesde glas ben ik dan gestopt (de ingezonden foto) omdat die er voor mij goed genoeg uitzag.

            Wat op de foto wel eigenaardig is, dat is de richting van de spijker, die is van links naar rechts afgeschoten, maar die is teruggekaatst in het glas, waardoor die omgekeerd terug uit het glas komt aan de linkerkant in plaats van door het glas te vliegen.
            De punt van de spijker zit zelfs in de omgekeerde richting. En als ik de andere foto's bekijk, dan zie ik dat de spijker bijna altijd terug geketst is in het glas, maar dat die niet altijd omgekeerd (met de punt andersom dus) weer uit het glas kwam.
            Dat heeft wat te maken met de snelheid van het projectiel, met meer kracht was die er los doorheen gevlogen, maar dan was het effect compleet anders, de foto zou er dus helemaal anders uitzien.
            Nu lijkt het een beetje of het glas van binnenuit uit elkaar gespat is, omdat de scherven in alle richtingen wegvliegen.
            Dat is dus de factor "geluk" die erbij komt kijken, want dit zal niemand ooit op helemaal dezelfde manier achterna kunnen doen.
            Het glas springt trouwens ook elke keer op een iets andere manier uit elkaar, helemaal 100% dezelfde foto maken is zeker onmogelijk.

            Zelfs met de 10 foto's per seconde was niet op elk "reeksje" een glas te zien terwijl het uit elkaar vloog.
            Er zijn dus reeksjes bij waarbij op de ene foto het glas nog heel is, en bij de opvolgende foto is dan het glas stuk, maar zijn ook alle scherven uit beeld verdwenen.
            Ik heb zelfs een foto waarbij je ziet dat de spijker over het glas heen gaat vliegen (te hoog gemikt dus, maar de spijker staat er wel scherp op).
            Alles gebeurt dus in een fractie van een seconde, waarbij je geluk moet hebben dat de camera een foto maakt op het juiste ogenblik.
            Als je dan een camera hebt die maar 3 of 4 foto's per seconde kan maken in plaats van 10, dan is de kans op een "treffer" vele malen kleiner, en zal je dus veel meer glazen moeten stukschieten voor je een bruikbare foto hebt (met wat geluk kan dat ook bij het eerste glas al lukken, maar de kans daarop is wel kleiner).
            Of het mogelijk is om een geluidstrigger te gebruiken, dat weet ik niet, maar het wegblazen van de spijker maakt ook lawaai, daarom zal de trigger waarschijnlijk daar al op reageren (als het compressortje aanslaat zal de trigger ook wel reageren).
            Om de "trefkans" te verhogen heb ik dus de 1D MKIII gebruikt in plaats van de 5D MKIII.
            De keuze van de 430 EXII was ook simpel, de 580 EX gaf het na 3 foto's altijd op (vooraf getest), de 430 EXII herlaadt blijkbaar veel sneller zodat die het tempo van de camera netjes kon bijhouden.
            Het zal dus ook niet met elke flitser lukken, de herlaadtijd is heel belangrijk. Door de korte flitsduur wordt maar een deel van de energie van de flitscondensator opgebruikt, dat is de reden waarom die zo kort achtereen kan blijven flitsen, maar niet elk type flitser kan dat aanhouden, zelfs niet op 1/32 (de flitsertest heb ik eerst gedaan op 1/16, tijdens een andere "fotosessie" waarbij ik de foto's zo had gemaakt dat de achtergrond zwart bleef, die foto's had ik in december gemaakt omdat we in onze fotoclub binnen een paar maanden ook foto's moeten inleveren voor hetzelfde thema, maar die foto's mocht ik niet insturen omdat ze niet in januari waren gemaakt. Ik had dus al wat ervaring met het stukschieten van glas.
            Maar de foto's met een zwarte achtergrond (flitser op de zijkant van het glas gericht) zien er voor mij ook wat minder goed uit dan de ingezonden foto.)

            Als je het zelf zou willen proberen, hou het dan veilig. De scherven vliegen in alle richtingen, een (veiligheids)bril is dus zeker geen overbodige luxe, werk ook niet op blote voeten of sokken, want dan zou er wel eens een glasscherf in je voet kunnen komen als je een paar stappen verzet. Ruim achteraf ook alles heel goed op zodat er geen scherven achterblijven waar je achteraf toch nog in zou kunnen trappen (voor de hoekjes en kantjes gebruik je best een stofzuiger).
            Hou ook alle "toeschouwers" (zeker kinderen of zelfs nieuwsgierige huisdieren) ver uit de buurt, want het is en blijft gevaarlijk.
            Als je geen beschadigingen aan de muren wil, zet er dan iets tegen waar het projectiel zeker niet doorheen kan, in dit geval was een houten plank meer dan voldoende om de muur te beschermen, want de spijker ging zelfs niet door een kartonnen doos.
            (De spijker bleef in de eerste laag karton steken.)
            Last edited by Black B@ndit; 1 februari 2013, 10:01.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Proficiat Black B@ndit, ...

              En ik had nog zo gezegd: maak niet teveel stukken!
              Knappe inzendingen, een recordaantal ook, en daarom ook mijn gelukwensen aan alle deelnemers. Nogal wat mensen die het woord glas interpreteerden als een glas om uit te drinken. Daarom was ik ook maar wat blij met de inzending van vpnils, en had ik eigenlijk wel meer dat soort foto's gezien.

              Wat een uitleg, Bart. Ik dacht dat je een nagelpistool of zoiets gebruikt had, maar zelf je wapen was "home-made"!
              Ben ook benieuwd naar de uitleg van Dirk. Ik neem aan dat die lamp ook niet op 1-2-3 stuk was. En kost een lamp niet stukken meer dan een glas? (of waren het allemaal stukke lampen van je oude "donkere kamer" )
              Last edited by LesC; 3 februari 2013, 11:39. Reden: typo
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Proficiat Black B@ndit, ...

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                En ik had nog zo gezegd: maak niet teveel stukken!
                Knappe inzendingen, een recordaantal ook, en daarom ook mijn gelukwensen aan alle deelnemers. Nogal was mensen die het woord glas interpreteerden als een glas om uit te drinken. Daarom was ik ook maar wat blij met de inzending van vpnils, en had ik eigenlijk wel meer dat soort foto's gezien.

                Wat een uitleg, Bart. Ik dacht dat je een nagelpistool of zoiets gebruikt had, maar zelf je wapen was "home-made"!
                Ben ook benieuwd naar de uitleg van Dirk. Ik neem aan dat die lamp ook niet op 1-2-3 stuk was. En kost een lamp niet stukken meer dan een glas? (of waren het allemaal stukke lampen van je oude "donkere kamer" )
                Ik ben niet zo oud dat ik de tijd heb meegemaakt van de donkere kamer. Deze vind je nog terug in Bokrijk.

                De opstelling is heel eenvoudig, de lamp stuk maken zoder de wolfraam te beschadigen is een stuk moeilijker.

                De opstelling is als volgt:

                - Stevige zwarte electriciteitskabel (2stuks) die je rond elkaar draait en bevestigt aan een lampfitting.
                - Door de stevigheid kan je de kabel de gewenste kromming geven.
                - De kabel zelf heb ik nog eens tussen twee zware blokken bevestigd.
                - Aan de andere uiteinde heb ik gewoon een stekker gemaakt. Deze heb ik in een verdeelstekker gestoken met schakelaar.
                - De verdeelstekker is gewoon op het net aangesloten.

                De lamp heb ik met tape ingedraaid zodat bij het stukmaken van de lamp (met hamertje te tikken boven op de lamp) het glas niet in de lamp valt
                en het wolfraam stukmaakt. Daarna de tape voorzichtig verwijderd.
                Daarna de lamp in de fitting, manueel scherpstellen en op het moment dat je de schakelaar aan zet krijg je een vonkje met de bijbehorende
                rook. Je moet niet reageren in een fractie van een seconde want dit gaat niet zo snel. Je moet gewoon zorgen dat je de knop op de schakelaar hebt,
                en op je fototoestel.

                Belichting is gedaan met één flits komende van rechtsachter de lamp

                Ik hoop dat het duidelijk is
                Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

                Comment


                • #9
                  Re: Proficiat Black B@ndit, ...

                  Proficiat aan een oververdiende winnaar + nog eens heerl tof dat Black B@ndit hier de nodige uitleg en tips geeft ...
                  Topdrie sluit heel goed aan bij mijn favorietenlijstje. Jullie foto's zijn stuk voor stuk "pareltjes"!
                  The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                  Comment


                  • #10
                    Re: Proficiat Black B@ndit, ...

                    Schitterende winnaar! En bij uitbreiding, schitterend podium. Niet toevallig ook de drie inzendigen die het meest punten kregen (> 50 x). Dikke proficiat!
                    Dank ook voor de duidelijke uitleg van beide toppers... of hoe je bij fotografie soms (berekende) risico's neemt...
                    Algemeen sterke inzendigen, jammer want zo blijf ik wel steken in de staart van het peleton
                    Maar we geven niet op!

                    grtz

                    Luc
                    verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Proficiat Black B@ndit, ...

                      Proficiat, deze vrij sterk bezette challenge heb je verdiend gewonnen

                      En proficiat ook aan alle deelnemers, er zaten hier deze maand heel wat knappe beelden tussen.
                      Benieuwd wat jullie allemaal uit de mouw gaan schudden de volgende maand want voor die opdracht zal er nogal wat fantasie nodig zijn denk ik
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Proficiat Black B@ndit, ...

                        in ieder geval super proficiat......terechte winnaars....
                        groetjes aline

                        Comment


                        • #13
                          Re: Proficiat Black B@ndit, ...

                          amai wat een uitleg en uithouding om dit allemaal te verwezenlijken,prachtig en terecht dikke proficiat aan de winnaar black B@ndit. Ook aan de andere die hier op volgde,zo sterk was deze challenge waar we toch iedere keer wat van opsteken. bedankt aan iedereen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Proficiat Black B@ndit, ...

                            proficiat Black B@ndit met je wel verdiende overwinning alsook nr 2 en 3
                            was weer een challenge met veel deelnemers
                            hoop dat er voor deze maand ook weer zo veel deelnemers zijn

                            Oorspronkelijk geplaatst door tantine Bekijk bericht
                            Aan Black B@ndit ne dikke proficiat met je eerste plaats!!! Benieuwd hoe je dit hebt kunnen vastleggen!!
                            Ook aan dirkfotografie en MP61 proficiat met jullie 2 de en 3 de plaats....verdiend!!!
                            De eerste maand met zo veel deelnemers....nog nooit meegemaakt...hopelijk doen jullie het hele jaar mee....je zult zien...het wordt een verslaving...het is echt leuk om te doen....maar....niet altijd gemakkelijk....elke keer ne uitdaging!!
                            Ook aan alle deelnemers ne dikke proficiat!!

                            @MP61...nog eens sorry voor mijn muggezifterij...ik had graag bij iedereen een commentaar willen geven...positief of negatief maar het was wel iedere keer de bedoeling geweest om opbouwende kritiek te geven....maar weet nu wel beter...best is niets meer te schrijven

                            Ik zou zeggen...op naar de volgende niet gemakkelijke challenge....filmtitel!! SUCCES allemaal!

                            Gr Pascale
                            niet ophouden met je comments meer te pennen Pascal
                            de challenge is een leerschool en dan moet je er tegen kunnen of het comment nu goed of slecht aan komt
                            dat is wat je er als plaatser van je foto zelf van maakt
                            hier moet je wel enige kritiek kunnen verdragen omdat het een leerschool is, dus ook als je voor sommige zoals de afgelopen maand de eerste keer hebben deel genomen.
                            laat jullie niet ontmoedigen als je gekregen comment niet is zoals je had verwacht.
                            maar leer er uit en verbeter door de aangegeven tips je techniek


                            en dan nog een vraagje aan de deelnemers van de challenge
                            het valt met opdat er steeds foto's zijn die geen comment krijgen
                            bekijk de foto die je moet beoordelen en probeer er toch een mooi geschreven comment op te geveneventueel met tips of hoe jullie het zouden doen, maar niet om de foto af te breken want daar leer je niets van.
                            deze maand waren me er enkele voor op de laatste dag hiervoor mijn dank
                            want ik was heel laat nog alles aan het bekijken en punten aan het geven
                            meestal vul ik dan toch een klein comment in op nog niet beoordeelde foto's voor de fotograaf omdat het altijd leuk is om een reactie te zien op je ingezonden foto
                            nu op naar de volgende challenge heb ideeën genoeg in mijn hoofd zeker een stuk of vijf maar ze nu nog goed uit te voeren is een ander paar mouwen
                            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Proficiat Black B@ndit, ...

                              Proficiat Black B@ndit met je verdiende overwinning ! Ook aan alle andere deelnemers proficiat gewenst

                              Comment

                              Working...
                              X