Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

landelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] landelijk


    is deze beter
    Last edited by Guest8; 12 juni 2017, 17:15.

  • #2
    Re: landelijk

    Wat als je dat huuske niet centraal had geplaats, danig dat je ook van de afleidende rechter onder hoek af zal zijn geweest?

    Gebruik één statief!! Het ontbreekt namelijk aan algehele scherpte.
    Let op je instellingen!! Een f/32, iso 2000, 1/250sec op 200mm heeft je niet geholpen

    Comment


    • #3
      Re: landelijk

      begrijp ook die f 32 niet zo ,dan haal je alleen maar je sluitertijd naar omlaag

      Comment


      • #4
        Re: landelijk

        f32 brandpunt 2OO mm geeft hyperfocale afstand 41,87m dus +- 21m voor en oneindig achter had geen statief of andere lens bij en 1/250 kan je uit de hand nemen daarom

        Comment


        • #5
          Re: landelijk

          De afstanden die je uit je hoed tovert kloppen inderdaad (efkes nagekeken op dofmaster).
          En het beeld is wel "ongeveer" scherp van voor tot achter.
          Maar hyperfocaal fotograferen met een tele (?) - dat is toch wel heel ongebruikelijk hé.
          En doordat je dat uit de losse hand probeert te doen maakt het helemaal extreem.
          Zo extreem dat dit de kwaliteit van je beelden fors naar beneden haalt.
          Het is niet voor niks hé dat landschapsfotografen meestal met breedhoek werken - en dan nog dikwijls op statief
          Conclusie : De beeldkwaliteit is niet goed en dat ligt aan de instellingen.
          Peter
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Re: landelijk

            en 1/250 kan je uit de hand nemen
            Ik denk dat je daar nog eens goed over moet nadenken - blijkbaar heb je niet de vaste hand welke je denkt te hebben -!

            Bekijk je eigen beeld nog eens kritisch zoals je deze hier presenteert en concludeer zelf, want feitelijk:
            1. had je in ieder geval de dakpannen moeten kunnen tellen
            2. had je de stenen moeten kunnen tellen van de schoorstenen
            3. had je de illusie moeten hebben om door de ramen naar binnen te kijken


            en rekenen kan je blijkbaar ook niet, want ik kom uit op scherpstelafstand van: 43.6m maar ach wat maken die paar meters uit...

            Je update: van boven te krap, en feitelijk zelfde commentaar als reeds gegeven op je eerste beeld
            Last edited by in2lapland; 12 juni 2017, 17:57.

            Comment


            • #7
              Re: landelijk

              De berekening is juist - is eigenlijk geen berekening want je moet het gewoon opzoeken.
              Hyperfocale afstand van een 200mm lens bij F32 op canon FF is 42m. (zie dofmaster)
              Je stelt scherp op 42m en dan zal het beeld in theorie scherp zijn van 21m tot oneindig.
              Aan de foto te zien is dat redelijk gelukt - al wordt het boerderijtje misschien al wat terug onscherp.
              Dus misschien die 42m iets te kort ingeschat.
              En ook gaat bij F32 ook het gegeven "diffractie" een rol spelen - waardoor alles weer aan scherpte verliest
              Als je een kwalitatieve foto wil is dit geen goede manier van werken
              Groeten,
              Peter
              Last edited by blauwzwart; 12 juni 2017, 18:10.
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: landelijk

                ik tover niets uit mijn hoed en jij bevestigd dat ik wel kan rekenen, maar terzake ik ben aan leren en dat doe ik soms met extremen om mijn grenzen te leren kennen, ik weet ook dat het gebruikelijk is met groothoek en statief maar die had ik niet bij en ik denk in die omstandigheden met mijn sluitertijd wat hoger had het moeten lukken. dacht met de stabilisator op de lens zou het lukken nu weet je mijn motivatie waarom als je me dat zegt op een niet beledigde manier neem ik dat aan anders wordt ik bitsig
                je gaf me raad om met statief in de kerk te fotograferen ik heb het gedaan (in die van ST. Goedele ) en ik weet dat die scherp zijn maar dan krijg ik geen reactie.
                in ieder geval bedankt voor uw raadgeving.

                Comment


                • #9
                  Re: landelijk

                  ok - ik bedoel helemaal niks beledigend hoor - ik probeer het uit te leggen.
                  Om bij te leren moet je openstaan voor kritiek - en kunnen toegeven dat een beeld niet helemaal top is
                  En het is inderdaad zo dat een "gemiddeld" beeld minder comments krijgt - hele goeie of slechte scoren beter wat dat betreft.
                  Wees kritisch voor jezelf - en denk goed na voor je een beeld post.
                  Soms moet je een beeld een nacht laten rusten - de volgende morgen bekijk je het weer met een andere inkijk.
                  Een dosis bescheidenheid kan ook geen kwaad - je bent aan het leren - dat is best ok - dus jezelf vergelijken met topfotografen is niet nodig.
                  Succes en groeten,
                  Peter
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: landelijk

                    Gooi die tabellekes met hyperfocale afstanden in de vuilbak, waar het thuis hoort.
                    Loop eens met een collega fotograaf mee... dat zou veel nuttiger zijn.
                    Hier heb je ook geen statief voor nodig.

                    Gewoon f11, en scherpstellen ergens in het midden van dat veld en boem. Alles scherp.....
                    Dan was het f11, iso 500 en 1/500s geweest. Had je zelfs geen stabilisatie voor nodig.

                    Stop met tabellekes en op M te werken. Zet je camera in diafragma voorkeur (A/Av), en gebruik de tijdwinst voor het bepalen van je compositie en na te denken over wat je op het beeld wilt.........
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: landelijk

                      ga nog een keer antwoorden hier ik heb me nooit vergeleken met top fotograven als je bedoeld met in forum mens wou ik alleen maar zeggen dat ik weet dat er regels zijn
                      die je in acht moet nemen maar in de les die ik volg heeft die aangetoond dat regels veranderen en dat de meeste top fotograven regels wijzigen van wat voor hun tijd niet kon, bekijk de schilders van vroeger en die van nu nu. terug naar mijn foto hier hier zoek ik hoe ver ik kan gaan, verder kijk ik naar anderen en haal er uit wat ik kan gebruiken, met collega fotograaf meelopen hangt er van af welk soort fotografie deze doet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: landelijk

                        Kan niet volgen hoor..Heb nooit met DOFMASTERS of hyperfocale toestanden gewerkt hoor. Wat ik zelf ondervind uit ervaring is dat als je F32 gebruikt het al redelijk overdone is.....
                        F11 of F13 zou al goed zijn geweest. De scherptediepte knop aan je toestel kan ook helpen. Het gevoel en ervaring ook.
                        De lens speelt ook een grote rol qua scherpte.
                        Heb je stabilisatie gebruikt? Op een statief kan je dat best afzetten.
                        Ik denk eerder dat het hier een combinatie is van F32, scherpte lens en bewegingsonscherpte....
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

                        Comment


                        • #13
                          Re: landelijk

                          elke lensfabrikant geeft dit aan om het maximum dieptescherpte uit uw lens te halen, wat waar is de ene lens is beter dan de andere kan je ook aan de prijs zien, de eerste ervaring die ik wil op doen is kijken wat ik uit de lens die ik heb kan halen, en als ik dat weet noem ik dat ervaring gevoel ben je dikwijls naast.meten is weten ik kreeg de raad om goed fotograaf te worden is veel fotograferen in allerlei situatie (ervaring), dat doe ik ongeveer 200 foto's per dag van allerlei onderwerpen en situaties
                          enkele toon ik maar vooral leer ik bij als ik thuis kom zet ik de foto's op computer kijk en zie wat ik verkeerd gedaan heb het is toch een hobby he

                          Comment


                          • #14
                            Re: landelijk

                            Er is niets mis met 200 foto's nemen per dag, maar dan wel als je meerdere 'dezelfde' beelden maakt om te oefenen zoekt naar de juiste instellingen/compositie/DoF... van een bepaald onderwerp (vb. gebouw).
                            Maar 200 foto's van 200 unieke onderwerpen lijkt me heel veel, in dat geval zou ik iets selectiever zijn zoeken naar het onderwerp om te oefenen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: landelijk

                              dat is nu net wat ik zei en doe bv met deze foto heb ik verschillende f waarde gebruikt compositie ongeveer zelfde gehouden alleen op f32 was het een beetje moeilijk om de juiste stand te vinden daardoor heb ik er meerdere met zelfde compositie maar focus op verschillende afstand

                              Comment

                              Working...
                              X