Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)


    Heb wat getwijfeld om deze te plaatsen, want inderdaad geen al te evident idyllisch landschapje.

    De opname is gemaakt een jaar geleden tijdens een wandeling in den dardeche. Het was mistig en aan het motregenen. Mijn knie voelde ook zo aan, mijn vrouw had het geduld om op me te wachten, want ik was aan het sukkelen à volonté.
    De 135mm zat op mijn D7100 (crop toestel), het was veel te donker voor een normale opname. De ISO vloog dus naar 4000.

    Overbewerkt ? Niet echt, enkel de witte en zwarte schuifjes in LR helemaal open gedraaid, en dan bij de zwartwitomzetting toch wat gespeeld met de kleurtjes die in de foto verstopt zaten.
    Dit is dus inderdaad een digitale opname, maar ik zit in mijn kop om in de toekomst een reeks te maken met dergelijke zware korrel opnamen, maar dan analoog. Wegens omstandigheden zal ik de volgende drie à vier jaar veel in de bergen moeten vertoeven, dus dat zou dan wel eens kunnen lukken.

    Als iemand zou zeggen, tiens die kopieert G.R., dan kan ik enkel antwoorden dat we in de les de raad gekregen hebben om de grootmeesters te bestuderen en daar dan ons eigen ding mee te doen. Bij deze.




    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

    De foto 'an sich' spreekt mij niet zo aan, ik vind hem iets te druk, maar dit staat geheel los van de z/w omzetting en het korrelige karakter, daar kun je volgens mij best sfeervolle plaatjes mee maken. Ik zie het al helemaal voor me met deze 'bewerking' in de bergen een mooie sfeervolle 'wuthering heights'-achtige foto.......

    Rob,

    Comment


    • #3
      Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

      Heel bijzonder en ik vind het erg mooi. De beschrijving helpt de foto beter te beoordelen. want op het eerste gezicht dacht ik met een Photoshop filter te maken te hebben en op zich heb ik daar vaak niet zo veel mee. Maar het is de regen die een canvasachtige structuur aan de foto geeft. Ik ben nu al zeer benieuw naar de reeks uit de bergen en moet ik je dan maar veel slecht weer wensen ?
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

        Je creativiteit heeft een schitterend resultaat opgeleverd. Kunstwerk, hoor !
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

          merciekes, palls.
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

            heeft wel iets aparts, zeker positief bedoeld

            Comment


            • #7
              Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

              Ik kan dit zeker smaken hoor...Zeer bijzonder vooral creatief beeld...Ben normaal niet zo van de ruis, maar hier voegt het toch wel wat toe..Een foto uit de oude tijd, zo lijkt het..
              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
              MIJN WEBSITE

              Comment


              • #8
                Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

                Hmmm, heb dadelijk even een pilsje moeten doorslikken en het heeft gesmaakt ! Wat je foto betreft kan ik deze absoluut met volle overgave toejuichen, subliem om te aanschouwen ook al bestaat deze bewerking al heel lang maar de sfeer blijft uniek en is prima uitgevoerd.
                Man, ik hou hiervan
                Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                Comment


                • #9
                  Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

                  Ik heb enkel pob met de lichte hoek maar verder schitterend in zijn somberheid!
                  vriendelijke groeten, Sien

                  Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

                    Mooi gedaan hoor Pieter
                    De ruis/korrel past wel bij het oude karakter van de huisjes

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

                      zou ik van mijzelf niet zo verwachten bij dergelijke bewerkingen ,Raymond is mijn getuige ,maar deze vind ik super gedaan zelfs zonder je uitleg te lezen vond ik hem al heel apart en mooi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

                        ik ga binnenkort een topicske moeten starten : hoe hou ik mijn lenzen spatvrij in de regen ?

                        bommassien : zonder die "lichte hoek" ga je de boom ook niet zien opdoemen tgo dat licht.
                        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

                          Getekend met potlood en ik zou het nog geloven ook. Zo zie je maar wat digitaal ons te bieden geeft en daar moeten we meer gebruik van maken. Prachtig!!

                          Gr, Daniel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

                            Eentje die het niet moet hebben van de eerste indruk maar die gewoon beter wordt door langer te kijken. Knap Pieter !!!
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Once upon a Dardeche (Er was eens, in een heel ver verleden, in den dardeche...)

                              Al een paar keer komen kijken.
                              Mijn eerste indruk was goed. Na enkele malen de foto herbekeken te hebben vind ik hem nog steeds beter worden.

                              Ik dacht eerst dat er toch een texture aan te pas is gekomen maar blijkbaar is het een combinatie van korrel en motregen.
                              In combinatie met het subject lijkt het wel een foto uit 1890. Heel speciaal.

                              In dit geval heb je een prachtig resultaat bereikt, maar dit effect / deze bewerking zal volgens mij niet bij elk onderwerp/subject een geslaagde foto opleveren.

                              Mvg.,
                              Smets84.

                              Comment

                              Working...
                              X