Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extender 2xII canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extender 2xII canon

    Hallo,


    Ik ben op zoek naar iemand die me meer informatie kan gegeven mbt het gebruik van extenders.

    Volgende zomer ga ik een maand naar zuid Afrika, een road trip maken met een 4x4 door Namibië,Zambia en Botswanna.
    Natuurlijk is fotograferen tijdens deze reis een van de "hoofd"doelen 😉 zowel cultuur als wildlife...
    Ik bezit een 7D met met een EFS 18-200 lens ( ideale reislens) 😀 en een 5DIII met een 70-200 f/2.8 L IS USM
    Tevens bezit ik ook nog een 100-400 L f.4.5-5.6 IS USM versie I die ik op mijn 7D gebruikte om de sportactiviteiten van mijn zoon vast te leggen ( ski en wildwaterkayak)

    Vermits mijn zoon intussen ook gebeten is door fotografie, en hij natuurlijk mee gaat, gebruikt hij de 7D met 18-200 en de 100-400 zo heeft hij extra zoom (160-600mm) op de 7D.
    Ik ben nu aan het overwegen om een extender bij te kopen 2x versie II (III?) om te gebruiken op mijn canon 5D III en 70-200 f/2.8 L IS USM II zo hebben we beide voldoende zoom bereik en zijn onderstaande combo's mogelijk, maar... wat heeft dit als invloed op de lichtsterkte, scherpte(diepte) ed vd foto's In volgende combinaties: met 5DIII en 7D( cropfactor X 1.6)

    5DIII met extender 2x II met 70-200 f2.8 L IS USM (=140-400mm op 5DIII en 224-320mm op 7D)
    5DIII met extender 2x II met 100-400 f.4.5-5.6 L IS USM ( =200-800mm op 5DIII en 320-1280 op 7D)

    Klopt de redenering dat de combinatie 5DIII/ extender 2x / 70-200 f2.8 LIS USM een beter resultaat geeft dan de de 5DIII+ 100-400 f.4.5-5.6 L IS USM?

    Alvast bedankt op enige reactie,

    Lcool

  • #2
    Re: Extender 2xII canon

    Oorspronkelijk geplaatst door Lcool Bekijk bericht
    Klopt de redenering dat de combinatie 5DIII/ extender 2x / 70-200 f2.8 LIS USM een beter resultaat geeft dan de de 5DIII+ 100-400 f.4.5-5.6 L IS USM?
    Dat zou ik in elk geval al tegenspreken. Hoe goed de 70-200 ook is, je gaat in kwaliteit niet het niveau meer halen van de 100-400.
    Waarom geen 150-600 erbij kopen als je nood hebt aan een lange telezoom?
    De 2x teleconverter is oorspronkelijk gemaakt voor de 300/2.8 en 400/2.8 en presteert daar zeer goed op. In combinatie met zooms zou ik het houden bij een 1.4x TC.

    Qua invloed van de extender op de eigenschappen van de lens...
    - de scherptediepte is zoals bij het omgerekende brandpunt bij gelijke vergrotingsmaatstaf... 200/2.8 wordt 400/5.6
    - lichtsterkte verandert dus mee: met een 2x TC verlies je 2 stops; met een 1.4x TC verlies je 1 stop
    - je 100-400 met 1.4xTC houdt autofocus op f/8 maar zal wat trager en minder precies worden... met een 2xTC krijg je 800mm f/11 en dat is manueel focussen

    Belangrijkste punt is dat je met elke extender een stuk uit de beeldcirkel van de lens uitvergroot. Dat kan dus alleen maar kwaliteitsverlies veroorzaken. Hoeveel verlies, is afhankelijk van de lens en de extender. Wat aanvaardbaar verlies is, bepaal je zelf, maar ik heb nog maar weinig echt knappe resultaten gezien van een verdubbelaar op een zoomlens.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Extender 2xII canon

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Dat zou ik in elk geval al tegenspreken. Hoe goed de 70-200 ook is, je gaat in kwaliteit niet het niveau meer halen van de 100-400.
      In het geval je een 2X ext versie III zou aanschaffen zou ik durven zeggen dat deze combinatie minstens even goed zal zijn in vergelijking met een 100-400, ik heb een tijd geleden zelf eens zo'n 2X V3 getest op m'n 70-200II in combinatie met mijn 1D-X en ik was in elk geval geschrokken van het goede resultaat , in het geval van een 2X ext versie II ( die ikzelf ook heb ) zal het al direct een stuk minder zijn... De vraag is uiteindelijk wat het beste is , qua omvang en gewicht is zo'n combinatie best wel intressant maar puur optisch zou ik misschien ook eens kijken naar één van de huidige telezoom's...
      Jaren terug hebben we ook eens een grote rondreis in Canada/Alaska gemaakt en toen heb ik heel veel plezier gehad aan een 300F2.8 L IS combo met extenders, alleen zit je dan ineens wel met een heel dure aanschaf... Ander alternatief is er tweedehands eentje zoeken en na de reis terug voor dezelfde prijs verkopen...
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Extender 2xII canon

        De 70-200 f2,8 L IS II + de Canon 2x TC (versie III) heeft een vergelijkbare beeldkwaliteit als de oude 100-400 L IS.
        De nieuwe 100-400 L IS II heeft wel een veel betere beeldkwaliteit dan de 70-200 + 2x tc.

        Ik heb het ook allemaal zelf uitgeprobeerd.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Extender 2xII canon

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De 70-200 f2,8 L IS II + de Canon 2x TC (versie III) heeft een vergelijkbare beeldkwaliteit als de oude 100-400 L IS.
          De nieuwe 100-400 L IS II heeft wel een veel betere beeldkwaliteit dan de 70-200 + 2x tc.

          Ik heb het ook allemaal zelf uitgeprobeerd.
          Op de nieuwe 100-400 L IS II blijkt de 1.4 (III) nog behoorlijke kwaliteit te geven.
          Op de 5DIII en de 7DII werken de middelste punten (ook spot en extended) goed op f:8.

          Ik heb het geprobeerd op de 400 f:5.6 (bij genoeg licht zelfs voor BIF), deze lens blijkt vergelijkbaar of nog iets scherper te zijn dan de nieuwe 100-400 (maar geen beeldstabilisatie).
          Op mijn eerste 7D werkte dat niet goed omdat ik de extender moest afplakken om te faken dat het een f:5.6 was, waardoor de camera de extender niet zag.
          Een lens met extender heeft een andere microfocus afregeling nodig.

          2x extenders geven op deze lenzen geen scherp beeld meer, noch AF.
          Daarvoor heb je superteles nodig.
          Met de 300 f:2.8 II en de 400 f:4 DO II win je één stop (voor een flinke meerprijs).
          Met de 400 f:4 DO II zou 800mm bij f:8 mogelijk zijn (maar ik heb er nog weinig of geen fotos mee gezien).

          Ik denk eraan gewoon mijn oude 100-400 te vervangen door de nieuwe, en dan zien of ik de 400 prime nog nodig heb.

          Comment


          • #6
            Re: Extender 2xII canon

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Ik denk eraan gewoon mijn oude 100-400 te vervangen door de nieuwe, en dan zien of ik de 400 prime nog nodig heb.
            Het zal zeker een hele verbetering zijn. En zoals je zegt, blijkt die ook goed samen te gaan met de laatste versie van de 1.4x TC. Helaas was ik al van Canon afgestapt toen de nieuwe 100-400 uitkwam, maar de samples die ik ervan gezien heb, zijn zeker uitstekend te noemen. De oude schuifzoom was al goed - ik had blijkbaar een zeer goed gecalibreerd exemplaar - maar het nieuwe design schijnt op het niveau van de hele recenste generatie van Canon tele's te staan.

            Maar ook aan jou de vraag: ben je niet beter af met een 150-600 waar je geen converters op gebruikt? Als je de 100-400 en de vaste 400 wegdoet, heb je een nieuwe Tamron of Sigma.
            Natuurlijk, voor de kleine vogeltjes zal je nog altijd graag een 400/4.0 met verdubbelaar hebben
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Extender 2xII canon

              We wijken een beetje af van de vraag van TS.

              In zijn geval zal - zoals reeds tevoren gezegd - een 2x extender op de 70-200 f:2.8 II de meest logische oplossing zijn.

              Op de 7D is de "oude" 100-400 op 400mm heel scherp in het centrum, zeker als je tot 7.1 of 6.3 toeknijpt (volgens lensrentals.com is ze zelfs nauwelijks minder dan de nieuwe).
              Maar ik heb op deze combinatie nooit een beter resultaat gehaald met een extender.

              Comment

              Working...
              X