Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron SP 500mm 1:8 op Nikon D3300?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron SP 500mm 1:8 op Nikon D3300?

Hoi,
    Ik ben nieuw hier en val maar meteen met de deur in huis...
    Ik wil een Nikon D3300 aanschaffen maar ik heb nog een Tamron lens liggen. Is een Tele Macro BBAR MC diam82.diam30.5 5° 55BB.

Welke tussenring nodig hiervoor. Ik zie dat er twee types adaptors bestaan...

Iemand ervaring hiermee?

Waar vind ik deze adaptor ?

Ben benieuwd...

J

Re: Tamron SP 500mm 1:8 op Nikon D3300?

vertel misschien even welke vatting er op je lens zit want deze kan een Canon, Nikon of zelfs een andere zijn. Als dit gegeven er is kan iemand je misschien voort helpen
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

deze was vroeger voorzien van een adaptor voor een mamyia (schrijf ik dit goed) ZE, maar ik wil deze lens op een Nikon dus...
      hoe kom ik te weten wat de "vatting" is ???

Comment

en nu dus op een Nikon 3300...

Comment

Dat is een Adaptall 2 vatting, staat er op (zou er moeten opstaan) (allé, op de mijne staat dat toch). Dus heb je een adaptall 2 naar Nikon nodig. Geen idee welke Nikon vatting, daar ken ik niets van.

Comment

En zo merk je wel hoe weinig ik er van ken ... Deze lens werd gemonteerd op een mamyia ZE. Ik heb hiervoor een adaptor moeten plaatsen. Blijkbaar heb ik dus een adaptall 2 nodig naar Nikon, of zijn alle adaptall 2 zowiezo geschikt.
            Blijkbaar is de Nikon D3300 voorzien van een objectiefbajonet type Nikon F. Hier ben ik enigszins verbaasd, want men had mij verteld dat alle lenzen van Nikon compatibel zijn met alle toestellen (spiegelreflexen dus...)

Comment

Adaptall 2 is de kant van de lens. Bedoeling was dat 1 lens met behulp van de juiste adapter op "alle" toestellen kon gebruikt worden.

Dus als je Nikon een F vatting heeft heb je een adaptor Adaptall 2 - F nodig. Zoiets dus: https://www.fotodioxpro.com/tamron-a...100-d7000.html Mag ook van een ander merk zijn, keuze genoeg.

Comment

even dubbel gechecked ...
                adaptall 2 is inderdaad geschikt voor Nikon D3...
                en op de checklist van Tamron staat de juiste lens dus ook bij deze adaptall
                't Zal wel passen zeker ?
                Als iemand dergelijke adaptor mocht liggen hebben, en deze van de hand wil doen, dan hoor het graag. Anders bestel ik die morgen online...
                Alvast bedankt voor de reakties Lazy Charles en Spanik...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaanus000001 Bekijk bericht
                  Blijkbaar is de Nikon D3300 voorzien van een objectiefbajonet type Nikon F. Hier ben ik enigszins verbaasd, want men had mij verteld dat alle lenzen van Nikon compatibel zijn met alle toestellen (spiegelreflexen dus...)
                  Gewoon ter info: de F-mount bestaat blijkbaar al sinds 1959, dus er zijn ongetwijfeld een hele hoop oude en nieuwe Nikon lenzen te vinden die gewoon op je toestel passen. In tegenstelling tot Canon, heeft Nikon ervoor gekozen om de bajonetvatting zelf niet aan te passen doorheen de jaren. Nochtans zijn er een pak dingen bij gekomen zoals elektronische communicatie, autofocus, ingebouwde scherpstelmotoren, diafragmasturing op de body, etc. Met andere woorden: met de juiste bajonet kan je oud materiaal verder gebruiken met manuele focus en vaak ook lichtmeting, maar je moet de typebenamingen een beetje leren kennen om zeker te weten dat een bepaalde lens alles doet dat je ervan verwacht op een hedendaagse body.

Let wel op, want lenzen van voor 1979 zonder aperture indexing (AI) kunnen een heel aantal toestellen blijkbaar beschadigen. (Heb ik gelezen - ik kan niet meteen vertellen wat er beschadigd wordt en hoe.)
                  Voor AF is het belangrijk in het geval van je D3300 dat de lens een scherpstelmotor bevat (AF-S type D of G), want die body heeft geen eigen AF-aandrijving.

Ter vergelijking: Canon schakelde in 1987 over van de FD mount naar de EF mount, en alle EF lenzen zijn gewoon compatibel met de bodies van de EOS familie. Dat was een moeilijke overgang destijds, maar het compatibiliteitsverhaal vandaag is daardoor wel eenvoudiger dan bij Nikon.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                  X