Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke systeemcamera...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke systeemcamera...

    na lange tijd alle draadjes te lezen over vanalle soorten systeemcamera's, heb ik toch nog flink wat vragen....
    mijn relaas:
    voor naast mijn d800e (die mijn nr 1 camera blijft sowieso) zou ik graag in de nabije toekomst een systeemcamera aanschaffen,
    die zou moeten dienen voor de keren dat de d800e te groot is (deze past nét niet in een jas-zak )
    als ik ga fotograferen op uitstap en zo (doe ik vaak) blijft de d800e meegaan, zoek iets voor de momenten dat ik er geen meeheb (heb nog een d3200 werkloos liggen, tenzij een huwelijk ofzo, maar dat is zeldzaam)
    dus eentje liefst voor in de grote jaszak (of die dat benaderd)
    deze zal ook voor straatfotografie en in het gezin gebruikt gaan worden....

    het MFT systeem lijkt logisch want klein en een totaal andere scherptediepte
    maar.... sommige apsc-sensor toestellen zijn even klein...
    interesses: Panasonic gx7
    gewicht speelt geen rol

    of een apsc systeem voor toch iets lichtsterkere sensor (ruis) maar waarschijnlijk dan grotere lenzen
    interesses: Fuji xt10, sony a6000, iets van samsung????
    ik werk bijna enkel raw dus j-peg voordelen doen er niet toe

    wat moet erop zitten van features: tilt screen(must!), viewfinder, raw beelden, zo snel mogelijke af (daar heb ik geen idee van hoe vlug ze al zijn die toestellen)
    zou gebruikt worden met een hopelijk GOEIE kitlens, en een brede primelens à la 20mm op apsc (of twee primes zou ook mogen)

    ben benieuwd naar jullie bevindingen
    Last edited by bulke41; 14 februari 2016, 17:45.
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: welke systeemcamera...

    Binnenkort de nieuwe A6100/A7000 van Sony....ziet er lang niet slecht uit volgens mij!!!


    grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: welke systeemcamera...

      ziet er zeer leuk uit maar...
      het zal sowieso een 2dehands aankoop worden (doe ik meestal)
      zodoende het budget ietwat aanvaardbaar te houden
      by the way: dynamisch bereik is ook zeer belangrijk aangezien ik altijd veel trek en duw aan de bestanden
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: welke systeemcamera...

        Kan een kostelijk geheel worden ...
        1) Je Nikon-lenzen passen er niet op zonder adapter.
        2) Je NikonD800 vereist een goede systeemcamera, anders verdwijnt die systeemcamera stilaan in de vergeetput.
        3) Maar je voelt steeds een tekort bij die systeemcamera omdat je niet genoeg lenzen hebt die je standaard Nikon D800 volgen. Ofwel via adaptor, maar dan boet je veel in van de objectiefkwaliteit (manueel werken, ...) en uiteindelijk heb je ook een draagzak nodig en past je uitzet niet meer in een zakjas.
        4) Als je naar die Sony kijkt dan is dat ook een ding die niet in je zakjas past. Sorry, maar voor het gewicht en grootte hoef je dit echt niet te doen. Een systeemcamera met een 50mm lenske of een 24mm lenske (prime) dat lukt nog wel, maar dan boet je veel, heel veel n en kan je ook met je Nikon800 zonder grip rond lopen.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: welke systeemcamera...

          Dubbele post, sorry
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: welke systeemcamera...

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Kan een kostelijk geheel worden ...
            1) Je Nikon-lenzen passen er niet op zonder adapter.
            2) Je NikonD800 vereist een goede systeemcamera, anders verdwijnt die systeemcamera stilaan in de vergeetput.
            3) Maar je voelt steeds een tekort bij die systeemcamera omdat je niet genoeg lenzen hebt die je standaard Nikon D800 volgen. Ofwel via adaptor, maar dan boet je veel in van de objectiefkwaliteit (manueel werken, ...) en uiteindelijk heb je ook een draagzak nodig en past je uitzet niet meer in een zakjas.
            4) Als je naar die Sony kijkt dan is dat ook een ding die niet in je zakjas past. Sorry, maar voor het gewicht en grootte hoef je dit echt niet te doen. Een systeemcamera met een 50mm lenske of een 24mm lenske (prime) dat lukt nog wel, maar dan boet je veel, heel veel n en kan je ook met je Nikon800 zonder grip rond lopen.
            systeemcamera in de jaszak, niet broekzak, uiteraard enkel met platte prime of compacte kitzoomlens in functie van compact mee te nemen,
            heb net eens zitten kijken naar een samsung nx500 met kitlens, bsi-sensor en super-tilt screen, is toch erg compact en goedkoop! maar geen viewfinder,
            en dat is een struikelblok
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: welke systeemcamera...

              Als APS-C cameras the Sony A6000, Fuji XT10. Van Samsung is er de NX30, maar schijnt iets minder goed te zijn dan de voornoemde cameras.
              Als MFT de Panasonic G7 en de Olympus OM-D E-M10 II.
              Anders misschien de Sony RX100 III compact.
              Rudi
              Last edited by rudimaes; 15 november 2015, 09:44.

              Comment


              • #8
                Re: welke systeemcamera...

                Nikon Dtweedertighonderd, bijna even klein als een Gvier, de laatste die ik naast elkaar gezien heb, en je hoeft niets te investeren in lenzen, flitsen en de comleet andere filosofie achter de camera's.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: welke systeemcamera...

                  nadeel vind ik met mft dat alles even groot ongeveer is dan apsc.... zeer raar vind ik dat... (geen idee of de lichtsterkere primes dan kleiner zijn)
                  + het kleinere dynamisch bereik dat toch een duidelijk verschil is
                  Fuji xt10 vind ik ook interessant eventueel met 23mm 1.4 (wel wat aan de grote kant), en als compact alternatief de 18mm f2
                  mocht dit systeem niet in een jaszak kunnen ben ik bereid een soort riem-zakje te kopen als
                  handige carry arround... maar dan ook op een manier dat ik dit altijd bij mij kan houden op kleine uitstapjes
                  die niet specifiek foto gerelateerd zijn/voorheen waren....

                  een sterke plus voor Fuji is het grote 2de hands aanbod aangezien ik daar fan van ben (wat moet er anders onder de kerstboom lol)
                  Last edited by bulke41; 15 november 2015, 10:20. Reden: lensalternatief
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke systeemcamera...

                    Als je van SLR komt en een viewfinder zo belangrijk vindt, denk ik dat de X-T10 je beste keuze is. Hoe goed de X-E ook is, de zoeker kan er niet aan tippen. Idem voor de Sony APS-C modellen, vind ik.
                    Maar vergis je niet in de omvang van het toestel. Als het in je jaszak moet passen, kan je best bij een 18 of 27mm blijven. Een 23 of 56 is al behoorlijk lomp voor een jaszak.
                    De beste Fuji kitlenzen zijn de 18-55 en 18-135, maar de XC lenzen zijn optisch ook zeer goed (zij het minder qua bouw).

                    Ik hou niet zo van rangefinder modellen met een zoeker links boven. Maar ik heb gaandeweg ook gemerkt dat ik het scherm veel vaker gebruik dan de zoeker - dat had ik niet verwacht, want de zoeker van de X-T1 is echt geweldig. Daarom zou ik vandaag misschien sneller geneigd zijn om een A5100/6000 met kitlens (of -lenzen) mee te overwegen. Anderzijds is Fuji nu mijn hoofdsysteem, en ik heb mijn beste lenzen daarop. En zoals je weet, zijn lichtsterke lenzen zelden compact, dus is het een voordeel dat die body bijna het formaat van de kleinste SLRs heeft.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke systeemcamera...

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      na lange tijd alle draadjes te lezen over vanalle soorten systeemcamera's, heb ik toch nog flink wat vragen....
                      mijn relaas:
                      voor naast mijn d800e (die mijn nr 1 camera blijft sowieso) zou ik graag in de nabije toekomst een systeemcamera aanschaffen,
                      die zou moeten dienen voor de keren dat de d800e te groot is (deze past nét niet in een jas-zak )
                      als ik ga fotograferen op uitstap en zo (doe ik vaak) blijft de d800e meegaan, heb vervanger nodig (heb nog een d3200 werkloos liggen, tenzij een huwelijk ofzo, maar dat is zeldzaam)
                      dus eentje liefst voor in de grote jaszak (of die dat benaderd)
                      deze zal ook voor straatfotografie en in het gezin gebruikt gaan worden....

                      het MFT systeem lijkt logisch want klein en een totaal andere scherptediepte
                      maar.... sommige apsc-sensor toestellen zijn even klein...
                      interesses: Panasonic gx7
                      gewicht speelt geen rol

                      of een apsc systeem voor toch iets lichtsterkere sensor (ruis) maar waarschijnlijk dan grotere lenzen
                      interesses: Fuji xt10, sony a6000, iets van samsung????
                      ik werk bijna enkel raw dus j-peg voordelen doen er niet toe

                      wat moet erop zitten van features: tilt screen(must!), viewfinder, raw beelden, zo snel mogelijke af (daar heb ik geen idee van hoe vlug ze al zijn die toestellen)
                      zou gebruikt worden met een hopelijk GOEIE kitlens, en een brede primelens à la 20mm op apsc (of twee primes zou ook mogen)

                      ben benieuwd naar jullie bevindingen
                      Je weet hoe ik er over denk hé bulke41,

                      Ten eerste, ik blijf erbij dat je voor de meeste zaken geen D800 nodig hebt als je op stap gaat (zoals je aangeeft dat je dat veel doet)
                      Ik loop al jaren met een SLR rond en heb er nu wel al een tijdje mijn buik van vol.
                      De laatste DSLR was een Canon 5D2 (die ik nog heb) en 24-70 en 100-400. (is vergelijkbaar met jou D800 kwa omvang en gewicht).
                      Uiteraard zijn de file's beter als je tot het uiterste gaat... en dat geld zeker voor jouw D800 die nog een stapje hoger is.
                      Soms heb ik ook nog wel eens de neiging om mijn 5D2 te vervangen door een D750 of dergelijke...en mijn enige (voor mij) belangrijkste reden is de DOF controle die beter is... maar de omvang ...pfff...
                      Als omvang en gewicht geen probleem is dan is zo een D750/800 met 24-70 2.8 of 24-120 4.0 een fantastische tool om op stap te gaan natuurlijk.
                      File's om te bewerken hebben ook veel meer ruimte.
                      Ik plaats een DSLR in zekere zin .. daar waar je echt nodig is en dat is voor mij maar ruw geschat 10 % van mijn fotografie.
                      Als (sport)fotografie mijn beroep moest zijn dan zou ik zeker gaan voor een DSLR a la Canon 1D vanwege de robuustheid (echte werkpaarden dus)
                      Puur voor landschap zit je met zo een D800 ook best natuurlijk ... daar waar de DR nodig hebt (niet altijd)
                      En dan heb je de DOF controle... wat anderhalve keer dieper is met APS en 2x met M43 in verhouding tot FF.

                      Hoe je het draait of keert... het zijn allemaal toegevingen die je gaat moeten doen met een kleinere sensor..
                      Toegevingen die je moet doen om met een kleiner en lichter toestel te lopen.

                      Het is niet zozeer wat het beste is.. Full Frame , APS, M43 of zelfs 1" systeemcamera's... (er bestaat niet zoiets als "de beste camera")
                      Maar eerder de vraag welk toestel het beste naar jou wensen voldoet als tweede toestel..

                      Zoals je zelf zegt, sommige APS camera's zijn niet groter dan M43... maar dat bekijk je verkeerd...
                      Een Sony A6000 is de kleinste APS camera met verwisselbare lenzen... maar er is geen enkele APS camera die zo klein is dan de Panasonic GM5 ( en GM1 zonder zoeker dan)
                      Een Panasonic GH4 (M43) is vele malen groter dan een A6000...
                      Twee extremen dus.. een GH4 en een GM5.. twee verschillende camera's .. verschillende doelgroepen.

                      Bron: http://camerasize.com/compact/#525,570,ha,t


                      Ik noem de GH4 omdat dit een camera is die het kortste bij je D800 op vlak van bediening en handligging terwijl deze toch al een stuk kleiner.
                      Noem dit maar gerust een PRO-camera.
                      Helaas .. in een jas-zak zal deze niet passen.
                      Dus hier zal je in het M43 systeemwereldje al een toegeving moeten doen op vlak van stevigheid, ruime knoppenbediening en handelbaarheid.

                      De nieuwe GX8 is ook zo een uit de kluiten gewassen camera (niet goedkoop)
                      Je eigen interesse de "GX7" is een meer comfortabele maat die voldoet aan je eisen, die een goede middelmaat is om nog handelbaar te zijn.
                      Idem voor de Olympus OMD's.

                      APS systeemcamera's mogen wel klein zijn zoals de A6000... de lenzen zijn dat echter niet altijd.
                      Hieronder een voorbeeld van een GX7 en een A6000.
                      De GX7 heb ik voor de 12-35 2.8 gekozen en de Sony de 16-70 4.0 vanwege ong. hetzelfde resultaat van DOF en (het Stop verschil kan de Sony sensor opvangen in een hogere iso settting)

                      Bron : http://camerasize.com/compact/#472.336,535.393,ha,t



                      De A6000 is misschien wel de meeste geschikt voor Sport vanwege zijn goed volgend AF systeem.
                      Echter shot to shot is Panasonic en Olympus de snellere.
                      AF is echt wel gevoelig sneller...
                      Het nieuwe DFD van Panasonic is razendsnel...instant ... ook in low-light. (toegepast in GH4, G7, FZ1000 en GX8)

                      Ik heb hier ook nog de Fuji X-T10
                      Mijn favoriete camera.
                      Doch... AF is rumoerig (met 23 1.4) en veel minder snel dan M43.
                      Beeldkwaliteit Jpeg is super ..ik geef je ongelijk als je hier persé RAW moest schieten want aan die Jpegs moet je zelden veel veranderen..
                      Je kan met de Fuji in Raw schieten uiteraard (zelf doe ik de moeite niet omdat de Jpegs mij goed bevallen)
                      Out of the camera is gewoon subliem (in de mate van mogelijk)

                      Ondanks dat de OMD ook zeer goede Jpegs' heeft (en staat daar ook voor omschreven) moet ik veel meer corrigeren dan de Fuji.. dus hier is RAW misschien wel een betere optie.

                      Van al de genoemde Camera's hier (buiten de GM5/GM1) zit er een Tilt Screen op, een zoeker (GX8, XT-10 en OMD EM10II de beste ... gevolgd door de A6000, GX7 en GM5)
                      Ik zelf gebruik de OMD EM10 met de EZ 14-42 kitlens en tal van andere primes zoals de OLY 12 2.0, 45 1.8, Samyang 7.5, Pana 30mm 2.8, Pana 45-175 en Oly 75 1.8
                      De EZ kitlens is een goede lens (maar elektrisch)
                      De 14-42 bestaat ook in normale versie die gelijkaardige prestaties levert... allemaal goed genoeg voor dagelijks gebruik.

                      Een fameuze goede kitlens is die van de Fuji ... de 18-55 2.8-4.0
                      In kit met een X-T10 interessant wat prijs betreft.
                      Scherp.. relatief goede DOF controle
                      Compact voor een lens met deze lichtsterkte.
                      Maar... deze combi met XT geeft je een minder snelle AF dan bv een GX7 of OMD en 12-35 2.8

                      Om u een idee te geven van de S-AF speed.
                      De OMD's hebben een gelijkaardige AF speed dan je D800..
                      Idem voor de Panasonic Camera's.

                      C-AF is een andere zaak.

                      Als je alles bij elkaar neemt en een camera wil die niet te groot is en je native lenzen vind naar jouw zin dan is de Sony A6000 misschien wel de meest geschikte camera voor jou.
                      24MP
                      Zeer goede beeldkwaliteit
                      Goede handligging
                      Goede zoeker
                      Licht en compact met de juiste lens
                      High iso prestaties uitstekend.
                      Zeer goede video.
                      Aangenaam prijskaartje
                      Snel reagerende camera
                      Meeste allround camera die je eisen tegemoet komt IMHO

                      De X-T10
                      Zeer goede lenzen (kwalitatief)
                      De 18 2.0 is heel compact
                      Zeer goede zoeker
                      Beeld kwaliteit super
                      Zeer gemakkelijke camera wat bediening betreft

                      Om-EM10 mkII
                      Zeer goede bediening camera
                      Naar mijn mening beter voor landschap dan de Fuji (relatief)
                      Zeer goede High iso voor een kleinere sensor
                      Meeste lenzen aanbod ... kwalitatief zeer goede
                      Zoeker dezelfde kwaliteit dan in de XT maar dan 4/3 formaat (relatief groot)
                      Zeer snelle S-AF... snelste van alle Systeemcamera's
                      Het IBIS systeem is geweldig
                      Bouwkwaliteit is on par met de XT-10
                      Last edited by Funcky; 15 november 2015, 17:09.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke systeemcamera...

                        Indien u een systeemcamera wenst die mee kan met de D800,dan is er slechts 1 mogelijkheid,een toestel uit de A7 reeks.
                        De A7 heeft een vergelijkbare sensor als in de D610,de A7II heeft stabilisatie en een iets snellere AF
                        De A7R heeft een sensor als in de D800
                        De A7RII,deze sensor zit nog niet in een nikon toestel,misschien binnen enkele maanden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke systeemcamera...

                          Iets van samsung. Met viewfinder, heb je alleen de nx30 en nx1. Nx1 is al even groot of groter dan de instapreflex.
                          Hoe totaal anders denk je dat de scherptediepte is met mft?
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke systeemcamera...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

                            APS systeemcamera's mogen wel klein zijn zoals de A6000... de lenzen zijn dat echter niet altijd.
                            Hieronder een voorbeeld van een GX7 en een A6000.
                            De GX7 heb ik voor de 12-35 2.8 gekozen en de Sony de 24-70 4.0 vanwege ong. hetzelfde resultaat van DOF en (het Stop verschil kan de Sony sensor opvangen in een hogere iso settting)

                            Bron : http://camerasize.com/compact/#472.336,535.393,ha,t
                            Wel effe vermelden dat je de a6000 toont met een FF (FE) lens.
                            Is echter vrij compact met pancake lens (16-50mm)

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke systeemcamera...

                              De sony a6000 en de samsung NX500 zijn volgens mij de toestellen welke het meest voldoen aan TS zijn verwachtingen. Spijtig, de NX500 heeft geen electronische zoeker.

                              Beide toestellen hebben snel AF-systeem, een zeer goed dynamisch bereik, uitstekende beeldkwaliteit (zekers de samsung), en opnames bieden voldoende ruimte voor bijsturing in postprocessing.

                              Voor E-systeem (sony a6000) zijn er heel wat adapters op de markt welke het mogelijk maken om praktische alle bestaande lenzen op dit toestel te gebruiken. Vintage lenzen (goedkoop)zijn zeer intrek en daar zijn zeer mooie lensjes bij, en je kunt ook je nikon lenzen gebruiken op de a6000.

                              Comment

                              Working...
                              X