Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oudere Thinkpad installeren - XP

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oudere Thinkpad installeren - XP

    Ben hier ( niet voor mij ) weer es een oudere Thinkpad T42 aan het installeren. Staat nu XP op en hij loopt als een zonnetje - Lenovo is een droom om drivers te vinden - LAN / WLAN / VIDEO / AUDIO - al de perfect passende drivers staan er op.

    Er is echter één klein ding dat ik niet in orde krijg, dat is het zeg maar OSD van de laptop.

    Als je met FN + HOME/END de brightness instelt, of als je met de pijltjes audio UP/DOWN het geluid regelt / en nog zo van die dingen, zie je meestal groene indicatoren op het scherm.
    En dat krij ik er niet op.

    De shortcuts WERKEN WEL, (geluid is perfect te regelen, brightness ook ), maar ik zie ze niet op het scherm.

    Iemand een idee wat ik daarvoor moet downloaden ? THX !
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Oudere Thinkpad installeren - XP

    Dat lijkt me geen driver, maar eerder een stukje software. Dat zal je waarschijnlijk bij utilities vinden in de download sectie. Domme vraag, maar waarom zet je er een linux op? Binnen een goeie 3 maanden is het gedaan met XP.

    Comment


    • #3
      Re: Oudere Thinkpad installeren - XP

      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
      Dat lijkt me geen driver, maar eerder een stukje software. Dat zal je waarschijnlijk bij utilities vinden in de download sectie. Domme vraag, maar waarom zet je er een linux op? Binnen een goeie 3 maanden is het gedaan met XP.
      Tja, ook al aan gedacht, maar dan gaat die OSD zéker niet werken

      Het is voor kinderen bedoeld, dus de vereisten zijn echt niet groot: tekstverwerker, beeldbank.nl kunnen bekijken, cbr lezen, wat edu-progjes gebruiken.

      En Linux heeft dan weer een andere interface waar ze niet mee vertrouwd zijn.

      Het zal zeker niet slecht zijn - heb er ook al mee gespeeld, maar vroeg of laat stuit je toch op kleine ongemakkelijkheden die je als niet-ICT-er moeilijk in 1-2-3 kan oplossen....

      Vandaar dat ik er XP heb opgezet.

      Maar wat moet ik verstaan onder "gedaan" ? Gaat dat zo'n vaart lopen ?
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Oudere Thinkpad installeren - XP

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Tja, ook al aan gedacht, maar dan gaat die OSD zéker niet werken

        Het is voor kinderen bedoeld, dus de vereisten zijn echt niet groot: tekstverwerker, beeldbank.nl kunnen bekijken, cbr lezen, wat edu-progjes gebruiken.

        En Linux heeft dan weer een andere interface waar ze niet mee vertrouwd zijn.

        Het zal zeker niet slecht zijn - heb er ook al mee gespeeld, maar vroeg of laat stuit je toch op kleine ongemakkelijkheden die je als niet-ICT-er moeilijk in 1-2-3 kan oplossen....

        Vandaar dat ik er XP heb opgezet.

        Maar wat moet ik verstaan onder "gedaan" ? Gaat dat zo'n vaart lopen ?
        Geen ondersteuning meer of updates denk ik.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Oudere Thinkpad installeren - XP

          Maar de computer zal toch nog wel een tijdje zijn ding doen ?

          Btw - Youtube wou hij niet draaien wegens een probleem met IE, heb dit dan maar snel opgelost door Chrome erop te zetten.

          Het probleem van de OSD is gekend op de Thinkpad-fora, en is blijkbaar niet zo eenvoudig op te lossen.
          Maar soit - alles werkt. Dat is het belangrijkste.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Oudere Thinkpad installeren - XP

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Maar de computer zal toch nog wel een tijdje zijn ding doen ?
            Als die Thinkpad blijft werken tot in 2100 zal XP daar ook op werken tot in 2100.
            Maar als hackers een gaatje vinden XP na april 2014 gaat Microsoft daar niks meer aan doen.
            Als hij van internet gehaald wordt dan is er geen enkel risico, maar da's dus geen optie als Youtube één van de voornaamste toepassingen gaat zijn...
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Oudere Thinkpad installeren - XP

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Als die Thinkpad blijft werken tot in 2100 zal XP daar ook op werken tot in 2100.
              Maar als hackers een gaatje vinden XP na april 2014 gaat Microsoft daar niks meer aan doen.
              Als hij van internet gehaald wordt dan is er geen enkel risico, maar da's dus geen optie als Youtube één van de voornaamste toepassingen gaat zijn...
              Het probleem is groter dan dat. Als Microsoft een patch uitbrengt voor Windows 7 of 8, is er een kans dat de bug ook in XP voorkomt en kunnen hackers dit heel gemakkelijk misbruiken. Microsoft helpt dan eigenlijk met het zoeken naar ongepatchte bugs in XP.

              Comment


              • #8
                Re: Oudere Thinkpad installeren - XP

                Een aantal "protection" bedrijven (oa Malwarebytes) voorspellen dat XP na april ek een waar hackersparadise zou kunnen worden ...

                Comment

                Working...
                X