Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter advies

    Beste,

    Al een aantal jaar bekijk ik me suf op fotos met ND filters. Dan ga ik eens zien bij fotokonijn en dan ben ik telkens blij dat ik op een stoel zit want wat kost dat geld. Nu toen ik in 2010 naar ijsland op reis ben geweest heb ik toch een aantal keer opgemerkt dat ik een ND filter kon of wou gebruiken. ( watervalletjes, ... ) Binnenkort gaan ik naar Noorwegen ( Noord en zuid ) en daar wil ik best toch wel gebruik gaan maken van een ND filtertje..

    Maar dan kijk ik wat verder en dan kom ik GND filters tegen. En dit is inderdaad ook vaak een probleem, je trekt een landschap en de lucht is te fel tov de voorgrond of net andersom. Nu dit los ik vaak op door HDR te gebruiken maar dit heeft dan weer andere nadelen vind ik waardoor de foto vaak "fake" overkomt. Een GND zou dit oplossen vermoed ik.. maar als je dan weer met bergen zit dan gaan je toppen donkerder zijn en dat wil je toch ook niet altijd?

    Hoe ik het ook draai of keer ik zien altijd bepaalde voordelen maar ook nadelen aan deze filters waardoor ik me eigenlijk afvraag of ik er wel geld aan zou moeten uitgeven en als ik dan zou beslissen om geld uit te geven welke filters zou ik dan het beste kopen voor mijn lenzen.

    Een ND filter voor mijn 10-22 ( 77mm ) en een GND filter voor mijn 15-85?
    Of koop ik beter een goede pola filter voor men 15-85 ( 72mm )en laat ik de GND voor wat het is?

    Ik begrijp dat veel van mijn vragen nogal persoonlijk zijn en dat het afhangt van de situatie. Maar je kan toch moeilijk 500 EUR uitgeven aan 4 tal filters in de hoop dat je een situatie tegen komt waar je ze nodig gaat hebben.

    Stel dat jullie mijn lenzen hebben en laten we zeggen dat je een budget hebt van 150-200 EUR.
    Welke filters zouden jullie dan kopen in mijn plek?
    Of vinden jullie dat filters ook eigenlijk te duur zijn voor de keren dat je ze gebruikt?
    Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

  • #2
    Re: Filter advies

    Oorspronkelijk geplaatst door Anteros Bekijk bericht
    ........
    Of vinden jullie dat filters ook eigenlijk te duur zijn voor de keren dat je ze gebruikt?
    yep en zou gewoon gaan voor spotmeting.
    gewoon het echte fotograferen zonder trucjes en schiet in RAW.
    heb zelf altijd mooie luchten en gebruik nooit filters.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Filter advies

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      yep en zou gewoon gaan voor spotmeting.
      gewoon het echte fotograferen zonder trucjes en schiet in RAW.
      heb zelf altijd mooie luchten en gebruik nooit filters.
      grt,bouk.
      Natuurlijk het effect dat je met een ND krijgt kan je niet nabootsen.
      Dus een ND filter is dan misschien nog wel de moeite.

      maar een 0.6-0.9-1.2
      ééntje voor de 10-22 of de 15-85
      zoveel keuze..
      Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

      Comment


      • #4
        Re: Filter advies

        Ik heb geen ervaring met ND-filters, maar vind wel dat een circ.pola-filter en mijn EF-s 10-22 geen ideale combo is; nogal snel opvallende donkere vlekken in het beeld. Dit fenomeen ervaar ik niet met mijn EF-s 17-55 f/2.8. Nu, al mijn objectieven (buiten mijn twee primes) hebben een filtermaat van 77mm. Persoonlijk zou ik voor jou dan een ND-filter voor de 15-85 aanraden, maar hoop van iemand te horen die ND-filters op een UWA gebruikt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Filter advies

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Ik heb geen ervaring met ND-filters, maar vind wel dat een circ.pola-filter en mijn EF-s 10-22 geen ideale combo is; nogal snel opvallende donkere vlekken in het beeld. Dit fenomeen ervaar ik niet met mijn EF-s 17-55 f/2.8. Nu, al mijn objectieven (buiten mijn twee primes) hebben een filtermaat van 77mm. Persoonlijk zou ik voor jou dan een ND-filter voor de 15-85 aanraden, maar hoop van iemand te horen die ND-filters op een UWA gebruikt.
          Dat is typisch voor een UWA lens. Je hoek van invallend licht wordt zo groot met een UWA lens dat je die helderheidsverschillen krijgt, de polarisatie werkt dan niet gelijk. Met je EF-S 10-22 zal je meer problemen hebben op 10mm dan op 22mm.
          Probeer maar eens

          Met een (G)ND filter heb je dat probleem niet. Neem zeker 77mm filters, en koop voor een paar euro een convertor ring van 72mm -> 77mm.
          Je kan dan dezelfde filters op beide lenzen gebruiken.
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Filter advies

            Ik gebruikte eigenlijk zelf ook nooit filters. Tot voor een tijd geleden dat ik me toch verdiept heb in ND en ND grad filters. En ik heb me zelf een enige tijd geleden een uitgebreide set Lee filters cadeau gedaan en vind fotograferen met filters toch wel heel erg leuk.
            Zelf gebruik ik de Lee 0.3 0.6 0.9 hard en soft ND grads en een 0.9 ND + Big stopper en een Lee polarisatie filter 105mm. Je kiest je ND grad filter op de situatie. Het is dan ook erg lastig om aan te geven welke je het beste kunt kopen. Maak je veel foto's met obstakels in de weg. Gebouwen bomen etc dan zijn soft mijn eerste keuze. Meest gebruikt de 0.6 en 0.9.

            ND filters/ big stopper gebruik ik met regelmaat om bijvoorbeeld er voor te zorgen dat ik overdag langere sluitertijden behaal .
            Soms wil je een langere periode in een foto laten zien dan de fractie van een seconde gebruikelijk in fotografie, bijvoorbeeld om beweging te suggereren. Een Neutral Density filter kun je gebruiken om licht tegen te houden en hierdoor de sluitertijd te vertragen om beweging te suggereren in je foto's.


            Heb je ND grad filters nodig. Ja en Nee. Wil je het in camera in één keer goed of zo dicht mogelijk tot het beste resultaat dan kunnen ND grad filters een optie zijn. Lightroom 4 bied bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om later ND grad filters toe te passen. Hier zul je persoonlijke keuze moeten maken wat jij prettig vind. Persoonlijk vind ik het werken met filters erg leuk om te doen.
            Grijsverloopfilters worden veel gebruikt voor landschapsfotografie waar het belangrijk is dat het zowel in lichte delen als donkere delen genoeg detail zichtbaar is. Door een grijsverloopfilter te plaatsen is het niet meer nodig een compromis te vinden tussen uitgebeten luchten en zwarte schaduwen.

            Hoe sterk moet het filter zijn waarmee je fotografeert, hoe deze het beste te plaatsen, hoe om te gaan met verticale elementen, etc. In dit artikel probeer ik op deze vragen antwoord te geven.


            Het werken met filters op een UWA kunnen wel zorgen voor vingettering. Wat betreft het genoemde lichtinval. Hier heb ik geen last van.
            Tijdje terug een testje gedaan met een UWA op een Full Frame Camera (5D3 + 16-35 II en 24-70 II)


            Zelf vond ik het ook erg moeilijk om de keuze te maken wel of geen filters en zo ja welk neem je dan. Ik ben een middag opstap gegaan met iemand die Cokin als Lee filters had en op deze manier de verschillen zelf mogen ervaren. Wellicht ken je iemand in je omgeving waar je een keer mee op pad mag en je met de filters wil laten werken ?
            Last edited by Apple; 2 april 2013, 18:11.

            Comment


            • #7
              Re: Filter advies

              Kwestie van de bergtoppen te donker, dan moet je voor een ND grad met zachte overgang gaan.
              Koop ineens een systeem dat op uw beide lenzen past (twee verschillende adapterringen) en groot genoeg dat je met de 10-22 geen vignetering hebt.
              En ja, aan die Lee filters hangt inderdaad een mooi prijskaartje, de Cokin's waren goedkoper maar die zijn bijna niet meer te vinden.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Filter advies

                Ik kan ook de redenering van Red Falcon en Apple volgen. Voor heuvels moet je inderdaad voor een ND grad soft gaan. Mocht ik maar 1 grad kiezen dan zou ik dus ook voor de 0.9 soft gaan. Het systeem van Lee is bruikbaar op alle lenzen behalve op heel bolle lenzen zoals de Nikon 14-24mm f 2.8 AF-S ED. Voor deze laatste lens heb je Lee SW150 systeem nodig. Bij bepaalde leveranciers kan je het systeem + 1 ND filter + adapter + boek inspiring Professionals kopen als starterskit. Duur is het systeem ook + dat je moet rekening houden met de benodigde tijd voor het fotograferen van je onderwerp. Je loop niet zomaar rond met dit systeem.

                Comment


                • #9
                  Re: Filter advies

                  Bedankt allemaal voor jullie advies.

                  Het Lee systeem lijkt me inderdaad perfect. Helaas veel te duur voor mij...
                  Zelf ken ik niemand die deze filter systemen heeft dus ik kan moeilijk testen en zien of het zijn geld waard is.

                  Zelf was ik van plan om max 200 EUR uit te geven en vooral met het idee om me eens te wagen aan die wazige waterschapjes dat ik zo knap vind. Cokin filters komen dan bij mijn prijs klasse beter uit lijkt me. Ik heb wel gelezen dat je bij Cokin een kleur verschil krijgt maar uiteindelijk ben ik kleurenblind dus als ik mijn fotos bewerk is het vaak naar eigen interpretatie en naar wat ik mooi vind

                  Dus ofwel een setje Cokin filters...
                  - cokin-z-filterhouder-pro
                  - cokin-z-121m-z-filter-grad-n-grey-nd4
                  - cokin-z-121s-z-filter-grad-n-grey-nd8
                  - cokin-z-153-z-filter-neutral-grey-nd4
                  - cokin-z-154-z-filter-neutral-grey-nd8
                  - cokin-adapterring-72mm-p-472
                  - cokin-adapterring-77mm-p-477
                  = +- 210 EUR

                  Ofwel een aparte tiffen ND filter..

                  Zou bovenstaande set van cokin samen met mijn 10-22 en 15-85 en goede en betaalbare oplossing zijn om wat beginnend te experimenteren?
                  Last edited by Anteros; 3 april 2013, 08:04.
                  Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filter advies

                    Oorspronkelijk geplaatst door Anteros Bekijk bericht

                    Zou bovenstaande set van cokin samen met mijn 10-22 en 15-85 en goede en betaalbare oplossing zijn om wat beginnend te experimenteren?
                    Met deze set moet je natuurlijk mee toekomen.
                    Zelf heb ik een 121s + 154 + een sunsoft filter van Cokin voor mijn lenzen van meer dan 52mm filterdraad.
                    Die 121m en die 153 kunt u gerust laten. Wat ik wel zou aanraden dat is om een zonnekap te kopen. Ik heb er voor al mijn systemen.
                    Ik gebruik al Cokin A filters sinds die bestaan, dat was nog in het analoge tijdperk. Ik moet daar rond de dertig verschillende soorten van hebben.
                    Ik ben er in ieder geval tevreden over.
                    Puristen (lees proff.)zullen natuurlijk Lee filters gebruiken.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filter advies

                      Ik ben zelf niet zo heel erg thuis in de benamingen van Cokin, maar Cokin is zeker niet slecht voor die prijs. Enige wat ik wel een nadeel vond is als je filters gaat combineren dan kreeg ik een color cast. Dit is één van de redenen dat ik gekozen heb voor Lee.

                      Beetje Lee filter basis set kost al snel 500 euro +. Zelf een uitgebreide set en zit boven de 1000 euro. En erg begrijpelijk dat de meeste kiezen voor een goedkoper merk. De hobby moet wel leuk blijven toch ?

                      Je zult vast en zeker veel plezier beleven aan de Cokin filters.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filter advies

                        Hey,

                        Alvast bedankt voor jullie adviezen..

                        Nu heb ik nog een laatste vraag..Zou dit setje werken/passen?
                        En kan ik de Hard GND filters gebruiken als volledige ND filter?

                        LEE Filters - Neutral Density filter kit Hard Grad = 200-240 EUR
                        Cokin Z Filterhouder Pro = 50EUR
                        Cokin Z adapterring 72 mm = 25EUR
                        Cokin Z adapterring 77 mm = 25EUR

                        Dan zit ik 100EUR duurder, maar wel wat betere kwaliteit?
                        Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filter advies

                          Heb toch maar besloten om voor kwaliteit te gaan. En ik had ook gelezen dat je de Hard GND filters kon gebruiken als full ND filter?!

                          LEE Filters - Foundation kit
                          LEE Filters - 72 mm adapterring " Wide Angle "
                          LEE Filters - 77 mm adapterring " Wide Angle "
                          LEE Filters - Neutral Density kit Hard Grad.

                          Nu maar afwachten tot ze geleverd worden.
                          Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

                          Comment

                          Working...
                          X