Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stabilisator ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • stabilisator ?

    Ik ben van plan de Canon1100D met de 18-55 kitlens te kopen. Ik vraag me af of het de moeite loont om de lens met stabilisator te nemen of die zonder (toch een verschil van minstens 100 €). Bereik je met stabilisator een merkbaar verschil in scherpte ?

    Met dank

    Vaes

  • #2
    Re: stabilisator ?

    De stabilisator werkt enkel op je bewegings onscherpte die je zelf maakt
    m.a.w.
    werk je enkel op statief? dan heb je dit niet nodig
    Werk je enkel overdag met voldoende licht? dan heb je dit niet nodig
    Kom je soms in moeilijke lichtomstandigheden waarbij je sluitertijd afhankelijk van je brandpunt zakt onder 1/60 sec.
    Dan ga je dit wel kunnen gebruiken, op 55 mm en 1/20 sec. kan je je camera uit de hand niet stil genoeg houden om een "scherpe" foto te maken.
    Dan komt de beeldstabilisatie van pas. beweegt je onderwerp , mensen je huisdier ? dan heb je alsnog een bewogen onscherpe foto.
    Hoe groter je brandpunt hoe problematischer dit uiteraard wordt
    op 200mm zonder beeldstabilisatie mag je dus niet onder 1/200 sec
    Een dure super goede Canon of Nikon 70-200 objectief geeft effectief 4 stops verschil
    je kan bijgevolg met een beetje oefening gewoon op 1/20 een scherpe foto nemen.
    is het dat waard??? voor mijn 70-200 wel
    mijn 24-70 heeft geen beeldstabilisatie. ik moet zeggen dat ik dat bij deze lens dan ook niet echt mis.
    't is een afweging die je moet maken, dat was mijn uitleg.
    Succes
    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

    Comment


    • #3
      Re: stabilisator ?

      Ik kocht een Tamron 17-50, 2.8, zonder stabilisatie, omdat in diverse fora/reviews aangegeven werd dat die scherper was dan de versie met stabilisatie.
      Ben absoluut tevreden van die lens (op Canon 500D), scherp, en denk dat het beter is te investeren in een iets lichtsterkere lens dan de kitlens: geeft wat meer mogelijkheden.

      Comment


      • #4
        Re: stabilisator ?

        Hetzelfde als in #1, grt
        Last edited by guido.g; 7 november 2012, 11:41. Reden: dubbele uitleg
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: stabilisator ?

          Wat Bejo zegt
          Heb ook die Tamron en mis stabilisatie niet echt. Het helpt altijd wel een beetje maar hangt van de omstandigheden af.
          Op mijn 70-300 daarentegen zou ik VR niet kunnen missen
          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

          Comment


          • #6
            Re: stabilisator ?

            Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
            Wat Bejo zegt
            Heb ook die Tamron en mis stabilisatie niet echt. Het helpt altijd wel een beetje maar hangt van de omstandigheden af.
            Op mijn 70-300 daarentegen zou ik VR niet kunnen missen
            De Tamron 17-50 is idd een goede lens, maar om te starten kan je mijns inziens toch beter beginnen met de goedkope kitlens, zodat je kan uitzoeken wat je mist. De één zal beter af zijn met bvb een 17-50 f/2.8 en de andere beter met een 15-85 oid.

            @TS: Als de ongestabiliseerde versie de III versie is, dan zou ik gaan voor de versie zonder beeldstabilisatie, als het 100 euro scheelt (dat lijkt mij vrij veel verschil?), indien het om de versie II gaat, zou ik de gestabiliseerde nemen, omdat versie II optisch een stuk minder is. Versie III zou even goed moeten zijn als de gestabiliseerde.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: stabilisator ?

              Uit jullie welwillende reacties meen ik te begrijpen dat het effect van stabilisatie wel degelijk behoorlijk merkbaar is (tot 4 stops verschil). Toch een belangrijke vaststelling! Akkoord dat dit bij tele nuttiger is dan bij een 18-55/70mm . Maar zelfs bij laatstgenoemde kan wat stabilisatie toch nuttig zijn bij bewegende onderwerpen (kinderen en zo), denk ik. Dus: toch het overwegen waard!

              Vaes

              Comment


              • #8
                Re: stabilisator ?

                Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ben het tot nu toe nog niet anders tegen gekomen :
                versie I : niet gestabiliseerd (optisch niet al te best).
                Versie II : gestabileerd (IS) en is optisch een pak beter.
                Versie III : DC versie niet gestabiliseerd (deze heeft mijn dochter en mijn IS II lijkt toch net nog dat tikkeltje beter te zijn).
                Van andere versies heb ik nog niet gehoord.

                Nu om terug te komen op de oorspronkelijke vraag : als het de niet gestabiliseerde versie I betreft, zou ik de gestabiliseerde nemen. Als het over de DC versie (III dus) gaat, is het aan jou om uit te maken of dat kleine tikkeltje beter en het low light voordeel je die 100 euro waard is.
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

                Comment


                • #9
                  Re: stabilisator ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door vaes Bekijk bericht
                  Uit jullie welwillende reacties meen ik te begrijpen dat het effect van stabilisatie wel degelijk behoorlijk merkbaar is (tot 4 stops verschil). Toch een belangrijke vaststelling! Akkoord dat dit bij tele nuttiger is dan bij een 18-55/70mm . Maar zelfs bij laatstgenoemde kan wat stabilisatie toch nuttig zijn bij bewegende onderwerpen (kinderen en zo), denk ik. Dus: toch het overwegen waard!

                  Vaes
                  Stabilisatie houdt bewegende onderwerpen niet stiller : geen voordeel dus bij bewegende onderwerpen.
                  Fotografie is leren kijken.
                  http://johanluyckx.weebly.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: stabilisator ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                    Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ben het tot nu toe nog niet anders tegen gekomen :
                    versie I : niet gestabiliseerd (optisch niet al te best).
                    Versie II : gestabileerd (IS) en is optisch een pak beter.
                    Versie III : DC versie niet gestabiliseerd (deze heeft mijn dochter en mijn IS II lijkt toch net nog dat tikkeltje beter te zijn).
                    Van andere versies heb ik nog niet gehoord.

                    Nu om terug te komen op de oorspronkelijke vraag : als het de niet gestabiliseerde versie I betreft, zou ik de gestabiliseerde nemen. Als het over de DC versie (III dus) gaat, is het aan jou om uit te maken of dat kleine tikkeltje beter en het low light voordeel je die 100 euro waard is.
                    Niet helemaal juist, De IS en niet niet-IS lijnen staan los van elkaar. Je hebt:

                    Niet-IS:
                    Versie I optisch minder als de IS versies
                    Versie II optisch minder als de IS versies
                    Versie III optisch gelijk aan de IS versies

                    IS:
                    Versie I optisch hetzelfde
                    Versie II optisch hetzelfde, enkel cosmetische update.
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: stabilisator ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                      Niet helemaal juist, De IS en niet niet-IS lijnen staan los van elkaar. Je hebt:

                      Niet-IS:
                      Versie I optisch minder als de IS versies
                      Versie II optisch minder als de IS versies
                      Versie III optisch gelijk aan de IS versies

                      IS:
                      Versie I optisch hetzelfde
                      Versie II optisch hetzelfde, enkel cosmetische update.
                      Zoals ik zei : ik kan mis zijn.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: stabilisator ?

                        Conclusie: in principe heb je geen IS nodig voor zulke korte brandpuntsafstanden (ik probeer toch uit de hand 1/60 te halen), maar als de gestabiliseerde lens tevens optisch beter is, dan zou ik daarvoor kiezen.
                        Dat gezegd zijnde, mijn favoriete lens blijft de EF-s 17-55 f/2.8 IS: lichtsterk én gestabiliseerd. Wat wil je nog meer?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: stabilisator ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          EF-s 17-55 f/2.8 IS: lichtsterk én gestabiliseerd. Wat wil je nog meer?
                          Eentje met dezelfde karakteristieken dat ook op mijn FF past graag.
                          I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                          Comment


                          • #14
                            Re: stabilisator ?

                            Ik volg LesC.
                            Stabilisatie is bij kortere brandpunten (pakweg minder dan 70mm) doorgaans niet nodig. Je hebt meer aan een lichtsterkere lens, waarmee je de bewegingsonscherpte van je onderwerp beter in de hand hebt. Ook zal meestal de optische kwaliteit van een lichtsterke lens beter zijn. De prijs is ook wat hoger, natuurlijk.
                            Ik heb de Sigma 17-70 /2.8-4.5 zonder stab, de nieuwere wint 1/3de stop op 70mm (f:4) en is gestabiliseerd. Prijsverschil toen beide (even) tegelijk leverbaar waren was +/- 100 euro (300 voor de oude en 400 voor de nieuwe versie). Maar ik heb beide samen kunnen proberen, en ik vind de oude net iets beter. Voor mij hoeft het op deze lengtes niet.
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #15
                              Re: stabilisator ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                              Eentje met dezelfde karakteristieken dat ook op mijn FF past graag.
                              Voor een fullframe is dat de EF 24-70mm F2.8 L USM II, niet? Maar wat is dat een duur objectief, zeg!
                              Last edited by LesC; 9 november 2012, 09:33. Reden: Aangepast: geen IS lens!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X