Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sleet op camera's of 'vervaldatum'?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sleet op camera's of 'vervaldatum'?

    goeiedag,

    ik heb een vraagje over spiegel reflexcamera's in het algemeen om in het achterhoofd te houden bij een toekomstige aankoop.
    kan je een DSLR (in theorie) zo lang gebruiken als je wil, zonder dat het aan prestatievermogen verliest?
    ik zal de vraag misschien verduidelijken.
    fotografen wisselen om de x-aantal jaar van body. dit is waarschijnlijk omdat er allemaal nieuwe dingetjes op de markt zijn en men mee wil zijn of handige features wil hebben. maar als je dit niet belangrijk vindt, kan je dan gewoon je body, zeer lang gebruiken? (6-10 jaar o.i.d.)
    een pc bijvoorbeeld gaat na 4 jaar nog maar de helft zo snel of nog trager als bij de dag van de aankoop.
    of een auto bijvoorbeeld, hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer slijtage, hoe minder goed je auto rijdt. en afhankelijk van het merk/model kan je na zoveel jaar best een nieuwe kopen.
    hoe zit dit bij DSLR's en in welke maten?

  • #2
    Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

    De enige sleet die je op een camera kan hebben is de sluitermechaniek die kan kapotgaan.
    Zo weet ik dat m'n 30D een geschatte levensduur heeft van 50.000 foto's en m'n 7D van 150.000. Maar dit wil niet zeggen dat hij op dat getal er plots de geest aan geeft. Er zijn veel camera's die veel meer foto's maken voor ze kapot gaan en er zijn er ook veel die er veel minder maken. Ik vind dit getal alleszins geen reden om een nieuwe camera te kopen. Met m'n 350D zat ik wel aan een 50.000 foto's maar toen wou ik gewoon een 7D niet dat de prestatie's van die 350D daarom slecht waren. Integendeel, soms verlang ik terug naar m'n goede ouwe 350D wegens de compactheid in vergelijking met de 7D.


    Grt
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

    Comment


    • #3
      Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

      maar de processor of andere informatica toestanden gaan niet echt trager worden of minder accuraat?

      Comment


      • #4
        Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

        Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
        kan je een DSLR (in theorie) zo lang gebruiken als je wil, zonder dat het aan prestatievermogen verliest?
        Ja dat kan, ik heb er één uit 2003 en die ratelt nog steeds met 8 á 9 fps en de foto's mogen ook nog gezien worden.


        Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
        kan je dan gewoon je body, zeer lang gebruiken? (6-10 jaar o.i.d.)
        D2h uit 2003 werkt nog gewoon als in 2003.

        Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
        een pc bijvoorbeeld gaat na 4 jaar nog maar de helft zo snel of nog trager als bij de dag van de aankoop.
        de mijne niet, misschien is jouw OS in de war geraakt?

        Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
        of een auto bijvoorbeeld, hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer slijtage, hoe minder goed je auto rijdt.
        De mijne rijdt met 130.000 nog zeer goed en de vorige met 250.000 ook nog goed....tot die fatale stoeprand////
        Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
        hoe zit dit bij DSLR's en in welke maten?
        precies hetzelfde, als je het geloofd dan is het zo.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ja dat kan, ik heb er één uit 2003 en die ratelt nog steeds met 8 á 9 fps en de foto's mogen ook nog gezien worden.


          D2h uit 2003 werkt nog gewoon als in 2003.

          de mijne niet, misschien is jouw OS in de war geraakt?

          De mijne rijdt met 130.000 nog zeer goed en de vorige met 250.000 ook nog goed....tot die fatale stoeprand////
          precies hetzelfde, als je het geloofd dan is het zo.
          jij neemt wel 1 van de beste modellen uit 2003 als voorbeeld. is het met lower-end toestellen anders of niet?

          maar over het algemeen krijg ik hier het goede nieuws dat je net zo lang met je camera kan doen als je zelf wil. en al die mensen die constant zitten te upgraden zijn gear-whores . haha! (no-offence)

          Comment


          • #6
            Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

            Ik heb ook een veel nieuwere D700 geupdate via d70-200-300.....
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

              Het hangt sterk af van de bouwkwaliteit en het gebruik. Dat een PC na een aantal jaren langzamer wordt komt vooral door zwaardere software en het "vollopen' van het systeem. Met name Windows is hiervoor berucht.
              Electronica is vooral afhankelijk van halfgeleiders, condensatoren e.d. en die heeft in andere apparaten bewezen vaak wel 10-20 jaar mee te gaan.
              Bij digitaal materiaal is het zo dat ieder jaar de afgelopen 12 jaar de kwaliteit sterk is verbeterd. Het zit nu op een niveau dat je bij gemiddeld gebruik bepaald niet te klagen hebt.
              Ik heb hier een Kodak/Nikon DSLR uit 1999. 11 jaar oud dus en nog net zo goed als nieuw. Wel weinig gebruikt omdat de 2mp output niet helemaal van deze tijd is.
              De 12mp output die je van de huidige toestellen krijgt is ruimschoots voldoende.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

                ok, bedankt!
                nu weet ik dat ik niet te hard moet terugschrikken om toch die extra euro's te investeren in een betere body

                Comment


                • #9
                  Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

                  Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
                  een pc bijvoorbeeld gaat na 4 jaar nog maar de helft zo snel of nog trager als bij de dag van de aankoop.
                  De electronica van een PC gaat na 4 jaar nog juist even snel als op de eerste dag, alleen op de mechanische onderdelen zit sleet en dat geldt evenzeer voor een fototoestel... Als jouw PC trager gaat moet je dringend eens "grote kuis" houden bij je OS en op je harde schijf...
                  mvg
                  Bert

                  Comment


                  • #10
                    Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

                    Ik zou daar toch niet zo zeker van zijn dat er niets achteruit gaat met het ouder worden. Al zul je het na 10 jaar nog niet merken. Bij oudere camera's (ik denk aan 30 jaar) begin je nu stilletjesaan toch wat ouderdomsverschijnselen te hebben, de olie en vet droogt op, de dichtingen versterven. Ik weet dat bvb de spiegel van Nikon camera's bij het omhoog slaan tegengehouden wordt door rubber een soort. Rubber versterft. Ook lijm versterft op termijn, in oude Leica M3's, de camera's die je kinderen en kleinkinderen zouden overleven, beginnen nu vaak problemen te ontstaan omdat de lijm die de glazen rangefinder elementen samen brengt begint te vergelen.
                    De batterijen zullen ook achteruit gaan en van heel oude camera's kun je ze misschien niet meer krijgen. Ook zit er in de meeste camera's een batterijtje voor de klok en instellingen dat je niet kunt vervangen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                      ............ Ook zit er in de meeste camera's een batterijtje voor de klok en instellingen dat je niet kunt vervangen...
                      meen je dat nou?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                        Ook zit er in de meeste camera's een batterijtje voor de klok en instellingen dat je niet kunt vervangen...
                        Misschien is dat zo voor de compactjes. In DSLR's is deze cell batterij perfect vervangbaar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

                          De vervaldatum van een camera, is dat niet de dag waarop er een nieuw model uitkomt?


                          Een camera zal over het algemeen wel een aantal jaren heel blijven, maar dat is afhankelijk van de manier waarop die wordt gebruikt.
                          Bij sommige camera's kan het wel een probleem worden om nog een accu te vinden als dat type niet meer wordt gebruikt in de nieuwere camera's. Een lithium-ion accu heeft ook maar een beperkte levensduur.

                          Ik denk dat er nog steeds een aantal mensen zijn die een Canon EOS 300D gebruiken, dat was de eerste betaalbare DSLR.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

                            Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
                            ok, bedankt!
                            nu weet ik dat ik niet te hard moet terugschrikken om toch die extra euro's te investeren in een betere body
                            Je mag gerust iets beters dan het basismodel nemen
                            Maar in tegenstelling tot auto's en PC's evolueren digitale fototoestellen op dit ogenblik nog redelijk snel en krijg je vooral telkens meer waar voor je geld
                            Als je nu bv de nieuwe Nikon D7000 ziet zou ik toch niet teveel "op de groei" kopen

                            Comment


                            • #15
                              Re: sleet op camera's of 'vervaldatum'?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Dat een PC na een aantal jaren langzamer wordt komt vooral door zwaardere software en het "vollopen' van het systeem. Met name Windows is hiervoor berucht.
                              Daar bestaat een simpel commando voor: FORMAT C: /S
                              mvg
                              Bert

                              Comment

                              Working...
                              X