Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nadelen Full Frame?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nadelen Full Frame?

    Sta op het punt om een nieuwe lens te kopen voor mijn Nikon D40.
    Altijd gedacht dat ik na de D40 zou overgaan naar een Nikon D700. Daarom zou ik nu ook niet voor een DX lens kiezen.
    Nu zei een klasgenoot me dat een FullFrame ook wel wat nadelen heeft. Welke, dat kon hij me niet vertellen
    Besef wel dat het toestel een stuk zwaarder (en duurder) is, maar zijn er verder nog nadelen aan verbonden?
    Wil eerst mijn body-keuze kennen voor ik mijn nieuwe lens bestel.
    Alvast bedankt!
    Nikon

  • #2
    Re: Nadelen Full Frame?

    alles heeft zijn voor en nadelen

    maar hou rekening bij FF dat:
    - je lenzen ook best FF zijn ( en dus stukken duurder dan DX)
    - geen crop hebt maw je 200mm is geen 300 mm meer, maar wel meer breedhoek (natuur)
    - iets zwaarder toestel dan D300s of D7000
    - iets minder dof door andere sensor ( macro)

    stel je de vraag hoe vaak je boven iso 3200 fotografeert

    als je overstapt van D40 zou ik D7000 aanraden
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Nadelen Full Frame?

      D7000 is ook DX zie ik. Ziet er wel een knap toestel uit.

      Op feestjes ed fotografeer ik regelmatig op 3200 (hoger gaat mijn body niet).
      Vind het wel tof om zonder flits te kunnen fotograferen.
      Nikon

      Comment


      • #4
        Re: Nadelen Full Frame?

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        alles heeft zijn voor en nadelen

        maar hou rekening bij FF dat:
        - je lenzen ook best FF zijn ( en dus stukken duurder dan DX)
        - geen crop hebt maw je 200mm is geen 300 mm meer, maar wel meer breedhoek (natuur)
        - iets zwaarder toestel dan D300s of D7000
        - iets minder dof door andere sensor ( macro)
        Inderdaad, en ik zou het eerder verschillen noemen, want in sommige situaties een voordeel, in andere een nadeel.
        De mindere DOF is bv. een voordeel om je ook zonder bv. een f/1.4-prime aan eenzelfde DOF kan geraken.

        Wat bereik betreft: FF heeft altijd een voordeel op dat vlak, niet altijd een nadeel.
        Meer breedhoek heb je altijd, minder tele heb je enkel wanneer je FF-sensor niet toelaat om tot aps-c-formaat te croppen met behoud van de kwaliteit van een aps-c-body.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Nadelen Full Frame?

          Ik denk dat er twee nadelen zijn: Prijs en gewicht.

          De rest is voor mij alleen maar voordeel.

          Cropfactor????? mooi voor tele, nadelig voor groothoek
          DOF, zie ik eerder een voordeel. .....

          Comment


          • #6
            Re: Nadelen Full Frame?

            Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            - iets minder dof door andere sensor ( macro)
            De DOF is overigens niet het enige 'nadeel' bij macro. Macrolensen bieden je een 1 op 1 vergroting. Dat betekent dat een insect van 2cm groot ook 2cm van de sensor vult. Bij een cropsensor is dat echter bijna 90% van de breedte van de sensor (en dus ook van de foto), terwijl dat bij een full-frame maar ongeveer 60% is. Bij een macrofoto genomen met een cropsensor lijkt het dus alsof je er veel dichter op zit.
            http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

            http://rouwkema.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: Nadelen Full Frame?

              Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken aan een FF(D700) dat het totaal geen moeite kost om in welke omstandigheid je foto te laten lukken....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nadelen Full Frame?

                Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                De DOF is overigens niet het enige 'nadeel' bij macro. Macrolensen bieden je een 1 op 1 vergroting. Dat betekent dat een insect van 2cm groot ook 2cm van de sensor vult. Bij een cropsensor is dat echter bijna 90% van de breedte van de sensor (en dus ook van de foto), terwijl dat bij een full-frame maar ongeveer 60% is. Bij een macrofoto genomen met een cropsensor lijkt het dus alsof je er veel dichter op zit.
                het lijkt maar zo. Het voordeel is wel dat je 1:1 kan fotograferen van objecten die 1.5x groter zijn. Dat lijkt me een enorm voordeel.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Nadelen Full Frame?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken aan een FF(D700) dat het totaal geen moeite kost om in welke omstandigheid je foto te laten lukken....
                  hihi, akkoord. Verder kan ik geen nadelen bedenken van FF. De lenzen zijn op te lossen door thirdparty lenzen, die vaak goedkoper zijn en niet veel slechter.

                  ISO 3200 op feestjes is ook belachelijk hoog he. 800 zou al goed moeten zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nadelen Full Frame?

                    Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                    Ik denk dat er twee nadelen zijn: Prijs en gewicht.
                    Inderdaad; en sommigen vinden iets meer gewicht/omvang zelfs een voordeel .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nadelen Full Frame?

                      Een goede DX kost ook al vrij veel. Op die paar honderd euro komt het dan ook niet meer.
                      Is toch iets dat je voor jaren aankoopt. Allé dat hoop ik dan toch.
                      Ik zie hier en daar dat de D700 vervangen gaat worden. Da's dan waarschijnlijk het moment om een D700 aan te kopen. Hoop toch dat hij dan nog iets zakt in prijs.

                      Bedankt voor alle info!

                      Ik ga mijn objectiefje (niet DX) bestellen!
                      Nikon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nadelen Full Frame?

                        Oorspronkelijk geplaatst door olcha Bekijk bericht

                        Ik ga mijn objectiefje (niet DX) bestellen!
                        over welke lens gaat het eigenlijk?
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nadelen Full Frame?

                          is er ook niet meer vignettering op ff ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nadelen Full Frame?

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            over welke lens gaat het eigenlijk?
                            Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR

                            Lang getwijfeld tussen 200 en 300 mm.
                            Nikon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nadelen Full Frame?

                              De meeste goeie lenzen hebben goede scherpte en beeldkwaliteit in het midden, maar hebben het vaak moeilijker in de hoeken. Bij een crop toestel gebruik je enkel het midden van de lens en heb je vaak minder last van problemen (scherpte, CA, vignettering, distortion, ..).

                              Een FullFrame vraagt dan ook topkwaliteit lenzen om de beste prestaties neer te zetten.

                              DOF & FOC is naar stijl, type fotografie en eigen smaak.. dus kan je niet echt klasseren als na- of voordeel.

                              Gewicht... de meeste hebben graag wat gewicht in de body om de lens uit te balanceren.
                              Prijs... ja dat is dan wel een nadeel, maar het verschil is vandaag ook kleiner geworden.

                              Ik heb me de overstap naar FF nog niet beklaagd!
                              Canon R | Leica Q
                              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                              [/COLOR]

                              Comment

                              Working...
                              X