Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Effect van stof op achterste lenselement?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Effect van stof op achterste lenselement?

    Bij het reinigen van mijn sensor stelde ik vandaag vast dat na het reinigen er nog steeds een GROTE vlek te zien was op de foto wanneer ik deze dmv. "autolevels" had aangepast (foto genomen met scherpstelling op oneindig en met F22).
    De vlek ziet er mij echter veel te groot uit om een stofje op de sensor te zijn. De vlek is veel minder zichtbaar dan een stofvlek (kleiner contrast tov. de achtergrond), maar wel tientallen keren groter.
    Ik heb echter nog niet de mogelijkheid gehad om een testfoto te nemen met een andere lens. Bij het controleren van mijn lens stelde ik wel een stofje vast (ongeveer 1 mm²) aan de binnenkant van de lens op het achterste lenselement.
    Ik denk niet dat deze vlek echt zichtbaar zou zijn op een foto in een reële situatie, maar ik vroeg me toch af of de vlek die ik gezien heb, te wijten zou kunnen zijn aan dit stofje op het achterste lenselement.
    Iemand enig idee, of nog beter, een voorbeeld van een foto op hoge F-waarde gemaakt met een lens waar er op het achterste lenselement stof zit?
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

  • #2
    Re: Effect van stof op achterste lenselement?

    Zou het niet gewoon om een ghosting of flare 'vlek' gaan?
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

    Comment


    • #3
      Re: Effect van stof op achterste lenselement?

      Volgens mij is dit geen flare.
      De vlek is te zien op al de testfoto's die ik gemaakt heb op F22.
      Ik heb de foto getrokken door deze te richten op een wit blad papier.
      Ik ben reeds gaan zoeken op het net, maar helaas... zoals dikwijls vind je veel tegenstrijdige informatie. De ene zegt dat stof op een achterste lenselement veel erger is dan op het voorste element, de andere zegt dat dit geen verschil maakt. Ik weet inderdaad dat stof op het voorste element weinig uitmaakt (reeds veel voorbeelden gezien op het net van foto's gemaakt met een lens waarop op het voorste element een muntstuk geplaatst is...is op de foto gewoon niets van te merken ), maar over het effect op het achterste lement is weinig te vinden.
      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

      Comment


      • #4
        Re: Effect van stof op achterste lenselement?

        Als de zichbaarheid van de vlek afneemt bij lagere F waarden, dan is het stofje met grote waarschijnlijkheid de oorzaak.

        Comment


        • #5
          Re: Effect van stof op achterste lenselement?

          hoe dichter het vuil naar de sensor toe, hoe duidelijker je het zal zien.... meer is dat niet.

          Pak je lens vast en kijk erin... Zie je stof, probeer het eruit te halen door te lens te pompen. (valt te zien welke lens het is)

          veel succes...
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: Effect van stof op achterste lenselement?

            Aangezien mijn jongste dochter vandaag omwille van hoge koorts thuis moest blijven, heb ik een dagje verlof moeten nemen...hetgeen mij heeft toegelaten om mijn toestel eventjes grondiger te testen...

            Het vlekje is dus wel degelijk te wijten aan een stofje in de lens (stofje zit echter niet op het achterste element, maar eerder ergens middenin de lens (vermoedelijk ergens vrij dicht bij het diafragma, en redelijk in het midden van de lens)). Ik heb namelijk een foto genomen met een andere lens, en daar komt die vlek niet voor. Het is echter een puur "theoretisch" probleem, daar de vlek op een gewone foto zelfs bij hoge F-waarden niet zichbaar is.

            Ziehier enkele voorbeeldfoto's ter illustratie (niet van heel hoge kwaliteit gezien de hoge compressie) :
            (P.S. : niet letten op de paar echte stofvlekjes )

            foto's met 17-85 lens (met de vlek in kwestie rechts in het midden) :
            F11 :

            na "autolevels" :

            F22 :

            na "autolevels" :

            F32 :

            na "autolevels" :



            foto met 50 mm lens :
            F22 :

            na "autolevels" :


            Conclusie...niets om mij zorgen over te maken ...case closed.

            EDIT MOD Franciskine : 3 foto's is ok, de rest achter een linkje geplaatst . . .
            Last edited by flitske; 3 maart 2007, 19:01.
            meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

            Comment


            • #7
              Re: Effect van stof op achterste lenselement?

              Oepsie...
              Sorry hoor... 't was niet mijn bedoeling om hier teveel foto's te posten
              Nu ja, bedankt om de andere foto's dmv. links nog steeds ter beschikking te laten.
              meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

              Comment


              • #8
                Re: Effect van stof op achterste lenselement?

                Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
                Oepsie...
                Sorry hoor... 't was niet mijn bedoeling om hier teveel foto's te posten
                Nu ja, bedankt om de andere foto's dmv. links nog steeds ter beschikking te laten.
                We doen ons best de forumregels te laten volgen zonder teveel ongemak . . .
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Effect van stof op achterste lenselement?

                  Ik versta het probleem eigelijk niet goed.......moesten mijn sensor en lenzen zo proper zijn als de resultaten die je laat zien ik zou gelukkig zijn. Volgens mijn bescheiden mening zit er altijd wel ergens een stofje.....maar zelden is het van nadelige invloed op de foto's.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Effect van stof op achterste lenselement?

                    Als je die lichtsterkere middenzone bedoelt die pas na autoleveling te zien is, dan heeft dit niets met een stofje te maken, maar gewoon een illustratie van de "brightness fall-off" die bepaald wordt door het cos^4 effect dat bij alle lenzen bestaat. Naargelang de lensdesign is dit minder of meer aanwezig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Effect van stof op achterste lenselement?

                      Neen, hoor, ik heb het over volgende vlek :



                      Je moet wel goed kijken hé
                      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Effect van stof op achterste lenselement?

                        Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
                        Neen, hoor, ik heb het over volgende vlek :



                        Je moet wel goed kijken hé
                        Op de eerste foto die je publiceerde (F11 autoleveling) is zelfs na extra processing geen vlek waar te nemen. Uw links heb ik niet bekeken. Bij de foto die je nu publiceert is (na processing) een scherp afgelijnde ronde vlek te zien. Dit kan bijna zeker geen "stof" zijn maar hoogst waarschijnlijk een interne coating of verlijmingsfout in een lensgroep, redelijk dicht bij de sensor.
                        Wegens de dubbele breking (bi-refringence) die dergelijke fouten soms veroorzaken, zou een foto met een lineair polarfilter, of een foto van dezelfde target via een glasplaat (in reflectie) dit verder moeten bevestigen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Effect van stof op achterste lenselement?

                          Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
                          Dit kan bijna zeker geen "stof" zijn maar hoogst waarschijnlijk een interne coating of verlijmingsfout in een lensgroep, redelijk dicht bij de sensor.
                          mmmhhh... heb zo ook al stof gehad op/in lens en zag er hetzelfde uit hoor... niet verder zoeken... en dat stof zie je ook effectief in/op de lens hoor.
                          -=- Light is the key...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Effect van stof op achterste lenselement?

                            .....
                            Last edited by NeQo; 9 april 2010, 21:13.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Effect van stof op achterste lenselement?

                              Leg eens uit, hoe doe je dat, een lens ...pompen...??
                              Zo misschien?

                              meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                              Comment

                              Working...
                              X