Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filmen op roadtrip

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Filmen op roadtrip

Goede tips allemaal! Foto's in video's vind ik zelf ook wat ouderwets, en ik ben inderdaad aan het kijken om een gopro te kopen . Welke software zouden jullie gebruiken om alle filmpjes te bewerken en samen te zetten enzo. Ik dacht zelf aan Final Cut Pro/Sony Vegas, en eventueel after effects met twixtor voor slo mo beelden met de gopro. Of denken jullie dat Final Cut Pro te moeilijk is om even te leren?

Groeten Joep
    Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IlonaVO Bekijk bericht
      Foto's in een roadtripfilmpje steken vind ik persoonlijk vrij ouderwets en kitscherig................
      Oorspronkelijk geplaatst door joeperrr Bekijk bericht
      .................... Foto's in video's vind ik zelf ook wat ouderwets, en ik ben inderdaad aan het kijken om een gopro te kopen . ................
      Vraagje:
      Vinden jullie het ook ouderwets als die foto's bewegend gemaakt worden met motion (zoomen en pannen) en/of snel na elkaar op muziek gemonteerd wordt?
      Het is omdat ik bij familietrips nogal eens film en foto door elkaar monteer.
      ('k Ben ook de jongste niet meer hé.. )
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Vraagje:
        Vinden jullie het ook ouderwets als die foto's bewegend gemaakt worden met motion (zoomen en pannen) en/of snel na elkaar op muziek gemonteerd wordt?
        Het is omdat ik bij familietrips nogal eens film en foto door elkaar monteer.
        ('k Ben ook de jongste niet meer hé.. )
        Ja eigenlijk vind ik dat wel, het is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar ik vind er niet veel aan. In een familiefilmpje maakt het niet veel uit vind ik, en soms kan het wel goed uitpakken als het inderdaad op de muziek gemonteerd wordt. Maar ik ga echt een moderne, stijlvolle video van de reis proberen te maken, en daar vind ik persoonlijk foto's niet echt in thuishoren.
        Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

Comment

Dank voor je eerlijk antwoord.
          Veel succes met je trip.
          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Het enige moment waar ik het wel nog mogelijk zie is als je iets uit het verleden wil tonen waar je enkel foto's van hebt. Dat zie je dus vaak in documentaires en zo. Om iets in te leiden doen ze dan vaak een heel zacht zoom in en om iets af te ronden een heel zachte zoom out.
            Maar bij een roadtrip movie of vakantiefilmpje zou ik het persoonlijk nooit doen
            www.ilona.tv

Comment

Het enige moment waar ik het wel nog mogelijk zie is als je iets uit het verleden wil tonen waar je enkel foto's van hebt. Dat zie je dus vaak in documentaires en zo. Om iets in te leiden doen ze dan vaak een heel zacht zoom in en om iets af te ronden een heel zachte zoom out.
              Maar bij een roadtrip movie of vakantiefilmpje zou ik het persoonlijk nooit doen
              Ik ben ook van deze mening.

Maar ik zou ook niet beelden omzetten naar ProRes als je even goed met bepaalde montageprogramma's met de native beelden vlot kunt monteren & afspelen zonder ook maar iets te moeten renderen, en daardoor dus vele gigabytes uitspaart (zeker als je uren beeldmateriaal hebt wat wel 'ns kan op een roadtrip).
              Premiere Pro CS6 en Final Cut X kunnen hier perfect mee overweg.

Dat Final Cut X er minder professioneel uit ziet (lees: uit ziet, niet: is), zou juist een voordeel moeten zijn voor een beginnende monteur/filmmaker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht

Maar ik zou ook niet beelden omzetten naar ProRes als je even goed met bepaalde montageprogramma's met de native beelden vlot kunt monteren & afspelen zonder ook maar iets te moeten renderen, en daardoor dus vele gigabytes uitspaart (zeker als je uren beeldmateriaal hebt wat wel 'ns kan op een roadtrip).

Dat Final Cut X er minder professioneel uit ziet (lees: uit ziet, niet: is), zou juist een voordeel moeten zijn voor een beginnende monteur/filmmaker.
                Oke thanks, Final Cut Pro X zou dus gewoon moeten werken op mijn macbook met de normale beelden uit de camera, dus zonder superlang te wachten voor ik iets kan afspelen om überhaupt eens te bekijken wat ik juist heb geëdit? Want dit was het geval toen ik met after effects werkte, het was echt tergend langzaam om iets te renderen en zonder haperen af te laten spelen...

Comment

Ram zeker updaten naar 16gb, maakt veel verschil bij beeldbewerking.
                  Voor echt het serieuze beeldbewerken en renderen zou ik wel een desktop gebruiken met Nvidea kaarten, snelle processor en veel ram.
                  Met Adobe CC kan je een snelle edit maken op je laptop en dan als je thuiskomt gewoon eraan verderwerken op je desktop (al het renderen, kleurcorrectie, gradatie,...)
                  Mijn programma van keuze is steeds Premiere Pro (nu cs6, binnenkort creative cloud).
                  Zeker en vast Magic lantern instaleren voor je 7D, maar je moet dan wel iets kennen van grading om er voordeel uit te halen. Dus als je gewoon run en gun wil gaan en een snelle edit doen, is de contrastvolle file uit de 7D misschien geschikter.
                  Hou je iso ook onder de 800 als je bruikbare beelden wil krijgen op de 7D. Erboven zal je al een goed ruisreductieprogramma moeten kopen om het bruikbaar te houden.
                  Hierboven een beetje verkeerd vertelt, je moet je sluitertijd op 1/50 houden als je 24fps of 25fps filmt. Dus een ND-filter is aan te raden als je overdag niet op f/16 wil filmen.
                  Gebruik ook een Zacuto of een LCDVF om je scherm te vergroten, afscherming voor de zon en extra stabiliteit te bekomen. (Ik heb nog een LCDVF voor 3.5' schermen zoals de 7D, deze past niet meer op mijn D800, je mag deze anders komen halen voor de helft van de nieuwprijs)
                  Monopod is ook handig!

Comment

kijk dit vind ik nu super, maar die vent is ook gewoon een superpro of zo denk ik :s
                    http://vimeo.com/64778017 (als het toegestaan is te linken naar iemands video)
                    hij heeft op zijn vimeo ook een huwelijksfilmpje staan dat goed is. Het valt me op dat de 'stilstaande' beelden ook altijd bewegend gemaakt zijn, zijwaarts of ingezoomd, en het kijkt erg lekker omdat een echt stilstaand beeld van enkele seconden eigelijk al heel snel begint te vervelen. Snel opgelost dus door even zijwaarts te gaan (en een glidecam van 400 euro eraan te hangen wrs )
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                      Het valt me op dat de 'stilstaande' beelden ook altijd bewegend gemaakt zijn, zijwaarts of ingezoomd, en het kijkt erg lekker omdat een echt stilstaand beeld van enkele seconden eigelijk al heel snel begint te vervelen. Snel opgelost dus door even zijwaarts te gaan (en een glidecam van 400 euro eraan te hangen wrs )
                      Snel opgelost? Heb je ooit al eens een glidecam proberen stabiliseren? Ik denk dat ze bij de trouwvideo eerder een slider hebben gebruikt. Jammer dat deze spullen altijd zo veel geld kosten bovenop je cameramateriaal
                      www.ilona.tv

Comment

Snel opgelost? Heb je ooit al eens een glidecam proberen stabiliseren? Ik denk dat ze bij de trouwvideo eerder een slider hebben gebruikt. Jammer dat deze spullen altijd zo veel geld kosten bovenop je cameramateriaal
                        Alle beweging bij video is een meerwaarde. Maar let op het is ook tijdrovend en soms complex.
                        Een slider correct plaatsen en met gelijknamige snelheid filmen is niet zo eenvoudig als het lijkt.
                        Een glidecam stabiliseren kostte me onlangs 30 minuten afregelen op voorhand en bij de opnames was ik uitklappen schermpje vergeten dus terug stabiliseren. Als de afstelling niet goed gedaan is zie je dat onmiddellijk... Zelfs met een "harnas" om te dragen begint dit snel zwaar te wegen!
                        http://www.stich.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht

Final Cut werkt intern met ProRes, en zal bij het importeren je beelden omzetten naar ProRes. Adobe gebruikt een eigen AVI codec en zal dus ook alles omzetten. Voor zover ik weet is Edius het enige programma dat de native beelden gebruikt. Je kan in Edius perfect een mpeg, DivX en wmv in dezelfde tijdlijn gebruiken zonder renderen.
                          Bij FCPX wordt je project echt snel gigantisch. Voorbeeld uit een projectje waar ik gisteren aan gewerkt heb:

1,5 uur opname (Full HD Sony XDCam EX)
                          ppt met 42 slides
                          geanimeerde achtergond, aftelklok + muziek +enkele titels

FCPX maakt 2 folders aan: Event & project
                          In je event folder wordt alle originele media geplaatst
                          De project folder bevat al je montagegegevens + render files
                          Event folder: ongv 40GB
                          Project Folder: Ongv 63GB

Ik ben zelf een grote fan van Final Cut X. De mensen die beweren dat alle professionele tools uit FCPX verdwenen zijn, hebben nog niet de moeite genomen om het programma grondig te gebruiken. Op het eerste zicht is alles redelijk basic, met veel automatische settings (die vaak zeer goed werken) maar je kan al die automatische setttings ook perfect manueel aanpassen, deze geavanceerde regelingen zijn echter niet dadelijk zichtbaar. Hierdoor is in mijn ogen FCPX een programma dat zowel geschikt is voor een beginner als een pro.
                          En de magnetische tijdlijn is gewoon geweldig, dit is een feature waar ik al lang op wachtte.

Als ik echter heel snel iets moet "knippen en plakken", dus geen titels, animaties ed. dan gebruik ik nog steeds Edius. Gewoon je materiaal in de tijdlijn gooien, knippen en klaar. geen rendering (tenzij je heel zware bewerkingen toepast)

mvg,

Philippe
                          BD2583BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d8b Bekijk bericht
                            ...Adobe gebruikt een eigen AVI codec en zal dus ook alles omzetten. Voor zover ik weet is Edius het enige programma dat de native beelden gebruikt. Je kan in Edius perfect een mpeg, DivX en wmv in dezelfde tijdlijn gebruiken zonder renderen. mvg, Philippe
                            Ik werk al jaren met Edius (vroeger Première) en mix alle formaten probleemloos door elkaar zonder omzettingen.
                            XDCAM of mpeg4 of SD of beelden uit mijn Canon kan ik direct monteren. Zelfs multicam kan ik dit doen weliswaar met max 3 cams gelijk: anders best mpeg4 omzetten.
                            Mss lukt dat met nieuwste versie van Première ook maar dat weet ik niet.
                            Elk systeem heeft wat voor en tegen.
                            http://www.stich.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d8b Bekijk bericht
                              Ik ben zelf een grote fan van Final Cut X. De mensen die beweren dat alle professionele tools uit FCPX verdwenen zijn, hebben nog niet de moeite genomen om het programma grondig te gebruiken. Op het eerste zicht is alles redelijk basic, met veel automatische settings (die vaak zeer goed werken) maar je kan al die automatische setttings ook perfect manueel aanpassen, deze geavanceerde regelingen zijn echter niet dadelijk zichtbaar. Hierdoor is in mijn ogen FCPX een programma dat zowel geschikt is voor een beginner als een pro.
                              En de magnetische tijdlijn is gewoon geweldig, dit is een feature waar ik al lang op wachtte.
                              Magnetische tijdlijn is iets wat al JAREN in Premiere pro zit.
                              Voor FCPX moet je constant naar een onderverdelingsmenu gaan, terwijl ik alle dingen dat ik nodig heb bij Premiere pro gewoon kan aanzetten en alles wat ik niet nodig heb kan uitzetten.
                              Sommige zaken vragen gewoon om in AE te worden bewerkt, met PP doe ik rechtermuisknop, AE comp en ik kan alles in AE bewerken en zie het in real time verschijnen in PP.
                              Met FCPX moet je al eerst je filmpje zoeken dat je wil bewerken, dit importeren in AE, bewerken, exporteren, importeren in FCPX om dan te merken dat het niet past bij de rest, dan moet je opnieuw bewerken enz enz...
                              Voor een amateur dat slechts moet knippen en plakken is FCPX perfect: zeer basic.
                              Maar van het moment dat je begint aan kleurbewerking, stabilisatie, AE en meer, is FCPX gewoon niet goed genoeg en het vertraagd je hele workflow ENORM.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                                Magnetische tijdlijn is iets wat al JAREN in Premiere pro zit.
                                Net even Premiere Pro CS6 geopend (laatste versie waar ik mee gewerkt heb was premiere Pro 6,5).
                                Ik weet niet wat jij precies verstaat onder de magnetische tijdlijn, maar de tijdlijn van PP werkt helemaal niet zoals FCPX

Voor FCPX moet je constant naar een onderverdelingsmenu gaan, terwijl ik alle dingen dat ik nodig heb bij Premiere pro gewoon kan aanzetten en alles wat ik niet nodig heb kan uitzetten.
                                Daar heb je keyboardshortcuts voor

Sommige zaken vragen gewoon om in AE te worden bewerkt, met PP doe ik rechtermuisknop, AE comp en ik kan alles in AE bewerken en zie het in real time verschijnen in PP.
                                Met FCPX moet je al eerst je filmpje zoeken dat je wil bewerken, dit importeren in AE, bewerken, exporteren, importeren in FCPX om dan te merken dat het niet past bij de rest, dan moet je opnieuw bewerken enz enz...
                                Apple heeft Motion... Motion kan 95% van wat AE kan en kost maar € 45.

Maar van het moment dat je begint aan kleurbewerking, stabilisatie, AE en meer, is FCPX gewoon niet goed genoeg en het vertraagd je hele workflow ENORM.
                                Het vertraagt "jouw" workflow enorm omdat je bent vastgeroest in je gewoontes.

Mijn bovenstaande commentaren zijn zeker geen kritiek op Adobe PP en AE. Het zijn beide ongelooflijk sterke stuksjes software, maar het is een beetje kortzichtig om een ander softwarepakket af te breken omdat het niet in jou workflow past.

Normaal laat ik de cijfertjes aan mijn baas over, maar als ik zie dat FCPX € 270 kost en motion € 45 Dan weet ik wel welk pakket ik koop voor mijn zaak...

We stonden zelf ook sceptisch tegenover Final Cut maar hebben besloten het een eerlijke kans te geven. We waren een Avid Media Composer aan het overwegen (€ 3700) Geen moment spijt van de keuze voor FCPX gehad.

mvg,

Philippe
                                BD2583BE

Comment

Working...
                                X