Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Middeleeuws kampement 5 & 6 juni 2010 Deurne (B) De Quaye Werelt
Re: Middeleeuws kampement 5 & 6 juni 2010 Deurne (B) De Quaye Werelt
Eerst en vooral wil ik Timothy bedanken omdat hij dit voor ons mogelijk maakt, wat volgt is dus zeker geen kritiek naar hem toe...
Vandaag, tussen aankomst en veldslag (waar ik denkelijk foto's gemaakt heb die niet veel verschillen van diegene die de anderen ook gemaakt hebben), heb ik in het kampement geprobeerd om oa wat portretjes te schieten (dat is nu eenmaal mijn ding). Na de veldslag ben ik dan maar vertrokken en wel met het gevoel dat de deelnemers de (vele) fotografen eerder als een last beschouwen. Van zodra ik mijn tele (70-200) naar iemand richtte kreeg ik bijna steeds de volgende reactie: een uitdrukking op het gezicht van "pfff, ni weer zo ne paparazzi he, laat ons nu toch eens gerust", als ze konden draaiden ze zich om en anders bogen ze hun hoofd voorover en/of sloten de ogen. Ook eerst beleefd teken doen, vragen om een foto te mogen nemen, hielp niet, het antwoord was meestal afwijzing.
Het enige echt vriendelijke contact, naast Timothy uiteraard, heb ik met een Engelse ambachtsman gehad en die heb ik dan ook mijn kaartje gegeven zodat hij mij kan mailen voor zijn foto's.
Van vorig jaar herinner ik mij nog meerdere deelnemers die spontaan poseerden voor mijn lens en nu zag ik dat enkel gebeuren wanneer andere deelnemers hen wilden fotografeerden (vorig jaar was er een thread "betrapt" waar je enkele deelnemers volledig opgekleed maar met een fototoestel zag en zo had ik dit jaar tientallen foto's kunnen nemen, was echt wel opvallend, maar dat heb ik uiteindelijk toch ook niet gedaan).
Hebben de andere aanwezigen vandaag dezelfde ervaringen gehad of ligt het aan mij?
Eerst en vooral wil ik Timothy bedanken omdat hij dit voor ons mogelijk maakt, wat volgt is dus zeker geen kritiek naar hem toe...
Vandaag, tussen aankomst en veldslag (waar ik denkelijk foto's gemaakt heb die niet veel verschillen van diegene die de anderen ook gemaakt hebben), heb ik in het kampement geprobeerd om oa wat portretjes te schieten (dat is nu eenmaal mijn ding). Na de veldslag ben ik dan maar vertrokken en wel met het gevoel dat de deelnemers de (vele) fotografen eerder als een last beschouwen. Van zodra ik mijn tele (70-200) naar iemand richtte kreeg ik bijna steeds de volgende reactie: een uitdrukking op het gezicht van "pfff, ni weer zo ne paparazzi he, laat ons nu toch eens gerust", als ze konden draaiden ze zich om en anders bogen ze hun hoofd voorover en/of sloten de ogen. Ook eerst beleefd teken doen, vragen om een foto te mogen nemen, hielp niet, het antwoord was meestal afwijzing.
Het enige echt vriendelijke contact, naast Timothy uiteraard, heb ik met een Engelse ambachtsman gehad en die heb ik dan ook mijn kaartje gegeven zodat hij mij kan mailen voor zijn foto's.
Van vorig jaar herinner ik mij nog meerdere deelnemers die spontaan poseerden voor mijn lens en nu zag ik dat enkel gebeuren wanneer andere deelnemers hen wilden fotografeerden (vorig jaar was er een thread "betrapt" waar je enkele deelnemers volledig opgekleed maar met een fototoestel zag en zo had ik dit jaar tientallen foto's kunnen nemen, was echt wel opvallend, maar dat heb ik uiteindelijk toch ook niet gedaan).
Hebben de andere aanwezigen vandaag dezelfde ervaringen gehad of ligt het aan mij?
Ik sluit mij hier voledig bij aan, en zeker geen kritiek op Timothy.
Als je een hobby uitoefend op een plaats waar publiek is toegelaten (zo als dit kampement) zal je die (vervelende) fotografen er bij moeten nemen, stel je voor dat een sporter tijdens een wedstrijd zich omdraaid of zelfs wegloopt om dat hij fotografen ziet staan
Ook de zogenaamde "veiligheidszone" waar je enkel met je badge toegang zou krijgen er liepen daar meer fotografen zonder badge rond dan met om nog maar van de kinderen te zwijgen
Het was voor mij de eerste keer dat ik op dit middeleeuws kampement kwam en als ik volgend jaar zou terug gaan is het zeker zonder fototoestel.
Er is vandaag een plekje vrij...
Niet omwille van de comments hier hoor, maar mijn meisjes zijn ziek (mama + dochter) en als ik met mijn zoontje alleen kom (= rust voor de meisjes ), dan blijf ik toch liever bij hem en buiten die veiligheidsperimeter.
Over die comments dan: als dat waar is van die wegkijkende 'acteurs', dan is dat jammer. En die veiligheidsperimeter is ofwel overroepen en anders moet hij gerespecteerd - doen - worden. Misschien zie ik het straks wel. Mannen en jongens zijn wel te vinden voor wat ridders, paarden en zwaardengekletter natuurlijk.
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Ook de zogenaamde "veiligheidszone" waar je enkel met je badge toegang zou krijgen er liepen daar meer fotografen zonder badge rond dan met om nog maar van de kinderen te zwijgen
Dit kan ik dus ook bevestigen, vorig jaar hadden we geen opvallende badge maar een simpel stoffen polsbandje en toen werd er echt zeer streng gecontroleerd, als je bandje niet zichtbaar was, werd er naar gevraagd en als bleek dat je er geen had, werd je weggestuurd. Met slechts 20 fotografen in de veiligheidszone kon je toen tijdens de veldslag al eens van plaats veranderen. Dit jaar zat de veiligheidszone echt propvol (over de volledige lengte en op sommige plaatsen zelfs 2 of 3 rijen dik): heel veel fotografen zonder badge (inderdaad veel meer dan met badge), deelnemers van het kampement (ok, kan ik ergens nog begrijpen, maar toch) en inderdaad een hoop kinderen (ook ergens te begrijpen: vorig jaar moesten alle fotografen gaan zitten en nu zag ik dat ze dat op de eerste rij bijna allemaal wel deden, maar daarachter bleven velen gewoon staan en niemand (toch niet van de organisatie) die hen hier op aansprak; hierdoor konden de kinderen zelfs als ze op de eerste rij achter de veiligheidszone stonden natuurlijk niet veel meer zien).
vorig jaar moesten alle fotografen gaan zitten en nu zag ik dat ze dat op de eerste rij bijna allemaal wel deden, maar daarachter bleven velen gewoon staan en niemand (toch niet van de organisatie) die hen hier op aansprak; hierdoor konden de kinderen zelfs als ze op de eerste rij achter de veiligheidszone stonden natuurlijk niet veel meer zien).
Oeps, ik heb ook rechtgestaan om foto's te maken, gelukkig het merendeel wel gaan zitten.
Er was inderdaad geen controle op badges en velen zonder. Maar het kon voor mij de pret niet drukken.
Ik heb niet heel veel 'portretten' getrokken maar de meesten waren wel gewillig om te glimlachen.
Voor mij was het meer dan geslaagd! Schitterend weer (wel niet goed voor de belichting en harde schaduwen) en twee toffe BD-ers leren kennen en er de dag mee doorgebracht.
Timothy, bedankt voor de geboden gelegenheid om te fotograferen!
Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot
't zal er nu wel goed zijn voor de belichting... om 12u50 is 't hier beginnen druppelen en nu giet het hier. En 't Rivierenhof is hier in vogelvlucht mss. 5 km af. Mijne jongste is ineens niet meer zo ridderminded.
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Ik ben zo naar het evenement geweest , dus geen speciaal batchke (ik was blijkbaar niet te enige). 99% vriendelijke reacties. Het helpt als je interesse toont voor wat de mensen aan het doen zijn, vragen stellen, een babbeltje slaan, .... En niet gewoon voor de foto gaan. Die mensen beoefenen ook gewoon maar hun hobby (behalve de commercanten) en zijn niet ingehuurd als model. Dat sommige het na een tijdje beu worden , kan ik goed begrijpen.
Voor mij was ondanks het slecht en fel licht heel plezant. En ze hadden daar goed abdijbier ( saint-jacques ..... )
In tegenstelling tot de meeste bezoekers hier heb ik enkele mooie foto's van de deelnemers kunnen maken. Ik had absoluut niet de ervaring om als last gezien te worden, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik met een minder opzichtige camera en lens rond liep dan de meeste andere fotografen.
Het was inderdaad jammer dat er zo veel mensen toegelaten werden in het fotografen gedeelte bij de veldslag en naar mijn mening was het allemaal wat minder verzorgd dan twee jaar geleden. De felrode hekken waren lastig omheen te fotograferen, wil immers wel de middeleeuwse "feel" behouden in mijn foto's.
Ook wij zijn na de veldslag vertrokken. Vooral omdat we door het warme weer al snel uitgeteld waren. Ik heb wel enkele mooie foto's kunnen maken.
ik vond het een toffe dag
ik ben zondag geweest
ik had goed weer tot half denk ik, dan een uur goede belgische regen, eventjes naar huis gebeld om te zien op te kmi satteliet en het zou nog eventjes regen, misschien grasplein afgekeurd, ikke dus maar naar huis gereden, ik weet niet of de slag vandaag is doorgegaan
ik weet dat als je fotos neemt van mensen, de fotos beter zullen zijn na een gesprekje met de mensen
maar ik beheers eigenlijk geen enkele taal, dus laat ik dat maar liever zo
ik ben maar tevreden van 2 fotos erg he
ene goed gelukt, vader en zoontje op de arm
en die andere was een goede compositie, maar overbelicht (twas die meneer die aan kaligrafie deed, hij was mooi aan het schrijven, mooi in beeld, niemand op de achtergrond met een nikon bandje rond de nek of een real madrid t-shirt, maar zijn hemd is wit en is mee in het wit van de tent erachter in verdwenen, spijtijg) nog wat oefenen zeker
Ik ben zaterdag geweest en had het weer mee, alhoewel de hitte en een zware rugzak + camera ook wel doorwegen na een tijdje. Heb wel een 270tal foto's aan overgehouden en vond vooral de veldslag goed foto materiaal Ik heb nergens negatieve ervaringen gekregen van mensen te fotograferen maar ik was er vroeg bij en ze waren toen mss de fotografen nog niet bue
Leuke dag in ieder geval, zeker voor herhaling vatbaar.
Allen,
Alvast bedankt aan iedereen die is gekomen!
Vind het jammer dat het niet voor iedereen een fijne dag is geweest. Hier kan ik jammer genoeg zelf niet veel aan veranderen doordat ik eigenlijk niet in de organisatie zit.
Ik ga wel alle kritieken (positief & negatief) proberen over te brengen naar de organisatie om hopelijk volgend jaar een beter resultaat te bekomen.
Het feit is dat er een heel deel "fouten" gebeurd zijn dit jaar die andere jaren nooit gebeurd zijn. Niet alleen op BD-vlak. Dat is jammerlijk en hopelijk leren ze eruit.
Vond ook dat het 2 jaar geleden beter was georganiseerd, dan praat ik nu vooral over de veiligheidszone betreffende jullie. Vond het al heel bizar dat ik 2 rijen nadars zag staan waar vroeger een koord was tussen de zone en het terrein
Reenacters hebben ook altijd toegang tot de veiligheidszone. Dat is onvermijdelijk. Maar dat er geen controle is gebeurd is onvergefelijk. Jullie zijn doordat jullie zijn aangemeld nog eens extra verzekerd maar de mensen die daar zonder badge stonden niet.
Dat er reenacters niet reageren op fotografen kan ik ergens begrijpen, op elk kamp dat wij komen en zeker op sterckshof omdat het daar heeeeel groot is voelen wij ons wel eens als de dieren in de zoo. Als dan bv het publiek nog uit je eigen bord komt eten om te kijken of het wel echt is heb je ook af en toe van dit gaat erover Neemt natuurlijk niet weg dat het niet fijn is dat ze niet willen meewerken. Hier heb ik al hopelijk een oplossing voor.
Blijf zeker commentaar geven van wat er mis ging of goed ging, zodat ik alles kan bundelen.
Problemen en eventuele oplossingen :
- veiligheidszone :
er moet terug strenger gecontroleerd worden
- onwelwillende reenacters :
het zou handig zijn als er bij de uitnodigingen tov de groepen er een melding word gemaakt dat er fotografen zijn "aangenomen" door de organisatie voor foto's te trekken en dat ze dan eventueel later een cd'tje kunnen bestellen met de leukste foto's op. Dan krijg je al een compleet ander beeld.
En die thread betrapt zou ook moeten gebeuren voor alle reenacters. Dan zou je geen middeleeuwers meer zien met camera's ( of toch veel minder ). Wat dat vind ik zelf al jammer voor onze hobby, een middeleeuwer met een kodak of gsm verdient de brandstapel
Comment