S.M.A.K. stelt in zijn focusserie over collectiekunstenaars een tentoonstelling samen met werk van Thomas Ruff.
De tentoonstelling presenteert vijf fotoreeksen van de Duitse fotograaf Thomas Ruff, van uit het begin van zijn artistieke carrière in de late jaren 1970 tot zijn recente werk uit 2014. Als protagonist van de befaamde Düsseldorfse Fotografieschool werd Thomas Ruff vooral bekend om zijn portretten, waarvan er zich ook enkele in de collectie van S.M.A.K. bevinden. De selectie die in het museum wordt getoond onder de titel ‘Lichten’ neemt als filosofische en wetenschappelijke rode draad het spectrum tussen natuurlijk en virtueel licht – een essentiële verschuiving binnen het medium fotografie tijdens de afgelopen dertig jaar.
S.M.A.K. brengt naast Thomas Ruffs series ‘Interieurs’ (1979-1983) , ‘Sterren’ (1989-1992) en ‘Nachten’ (1992-1996) ook zijn recente ‘Negatieven’ (2014-). Binnen zijn ‘Fotogrammen’ (2012-) – een simulatie van dat historische genre – werd een reeks gemaakt in samenwerking met het Forschungszentrum Jülich in Noordrijn-Westfalen. Doordat Ruff het vermogen van de supercomputers van dit wetenschappelijke onderzoeksinstituut tot het uiterste drijft, kunnen zijn werken ook geïnterpreteerd worden als indirecte portretten van machines.
In elk van zijn reeksen onderwerpt Ruff het medium fotografie aan een systematische analyse: sociale, politieke en esthetische aspecten van beeldproductie worden blootgelegd – en daardoor ook de geschiedenis van de moderniteit, die net werd geïnitieerd door de opkomst van de fotografie in de 19e eeuw. Als conceptueel fotograaf is Ruff dan ook niet zozeer geïnteresseerd in het fotograferen van de realiteit; zijn focus ligt meer op het portretteren van de realiteiten van de fotografie.
De tentoonstelling presenteert vijf fotoreeksen van de Duitse fotograaf Thomas Ruff, van uit het begin van zijn artistieke carrière in de late jaren 1970 tot zijn recente werk uit 2014. Als protagonist van de befaamde Düsseldorfse Fotografieschool werd Thomas Ruff vooral bekend om zijn portretten, waarvan er zich ook enkele in de collectie van S.M.A.K. bevinden. De selectie die in het museum wordt getoond onder de titel ‘Lichten’ neemt als filosofische en wetenschappelijke rode draad het spectrum tussen natuurlijk en virtueel licht – een essentiële verschuiving binnen het medium fotografie tijdens de afgelopen dertig jaar.
S.M.A.K. brengt naast Thomas Ruffs series ‘Interieurs’ (1979-1983) , ‘Sterren’ (1989-1992) en ‘Nachten’ (1992-1996) ook zijn recente ‘Negatieven’ (2014-). Binnen zijn ‘Fotogrammen’ (2012-) – een simulatie van dat historische genre – werd een reeks gemaakt in samenwerking met het Forschungszentrum Jülich in Noordrijn-Westfalen. Doordat Ruff het vermogen van de supercomputers van dit wetenschappelijke onderzoeksinstituut tot het uiterste drijft, kunnen zijn werken ook geïnterpreteerd worden als indirecte portretten van machines.
In elk van zijn reeksen onderwerpt Ruff het medium fotografie aan een systematische analyse: sociale, politieke en esthetische aspecten van beeldproductie worden blootgelegd – en daardoor ook de geschiedenis van de moderniteit, die net werd geïnitieerd door de opkomst van de fotografie in de 19e eeuw. Als conceptueel fotograaf is Ruff dan ook niet zozeer geïnteresseerd in het fotograferen van de realiteit; zijn focus ligt meer op het portretteren van de realiteiten van de fotografie.