“(in)site Sagalassos: Reframed” is de eerste fototentoonstelling over de archeologische opgraving in Sagalassos, zuidwest Turkije. Van 22 november 2008 tot en met 10 januari 2009 zijn de foto’s tentoongesteld in de exporuimte van bibliotheek Tweebronnen, Rijschoolstraat 4, 3000 Leuven.
Meer info en beelden: www.insitephotography.be
Praktische informatie
De tentoonstelling loop van 22 november 2008 tot en met 10 januari 2008 in exporuimte
Tweebronnen, Rijschoolstraat 4, 3000 Leuven.
Van woensdag tot vrijdag: 10.00 tot 17.00 uur
Op zaterdag: 14.00 tot 17.00 uur
Al 18 jaar onderzoekt een interdisciplinair-archeologisch team van de K.U. Leuven onder leiding van Prof. Marc Waelkens de antieke stad in zuidwest Turkije. In deze tentoonstelling wordt naast een selectie van beelden uit het recent verschenen fotoboek “(in)site Sagalassos” eveneens nieuw werk gepresenteerd. Door de combinatie van landschap, architectuur en portretten bieden Bruno Vandermeulen en Danny Veys een nieuw perspectief op site-gebonden fotografie. Dit perspectief overstijgt de zuivere registratie van het archeologische proces en biedt de archeologen een nieuwe kijk.
Fotografie en archeologie zijn reeds van bij de publicatie van het fotografische procédé nauw
verbonden. Toch worden beelden binnen de archeologie op een basisniveau gebruikt, namelijk
als techniek waarbij een foto steeds als objectief wordt ervaren. Deze foto’s dienen voor de
registratie van het archeologisch proces en als bewijsmateriaal in publicaties en verslagen.
In hun nieuw werk hertalen Vandermeulen en Veys de archeologische visie op site-gebonden
fotografie naar een nieuwe beeldtaal. Zij plaatsen deze fotografie in de hedendaagse
kunstpraktijk waarbij zij in relatie treden met het onderwerp. Toch zijn ook deze foto’s relevant
binnen de archeologie.
Door een suggestieve en actieve vorm van fotograferen verliest het beeld zijn objectiviteit, maar
winnen de foto’s aan duidelijkheid en leesbaarheid. Fotografie wordt hier dus als praktijk
toegepast waarbij een beeld wordt gemaakt in plaats van genomen. Een beeld maken is een
bewuste vorm van fotograferen waarbij de fotograaf duidelijke keuzes maakt naar standpunt en
kader. Deze keuzes reflecteren zich in de foto waarbij er niet alleen van de maker een "mode of
engagement" verwacht wordt, maar ook van de kijker.
Vandermeulen en Veys benaderen de site-gebonden fotografie hiervoor op verschillende
manieren. Onder het thema “Fixed Frame” worden vaste standpunten gekozen die tijdens de
duur van het project worden geherfotografeerd. Deze vaste standpunten laten zien hoe een
archeologische site of structuur door de tijd heen transformeert en tonen een grote rijkdom aan
detaillering. Daarnaast staan “Scales”, die landschap, structuren en mensen in relatie met
mekaar plaatsen. Door gebruik te maken van een technische camera kunnen scherpte en
onscherpte gestuurd worden waardoor binnen één beeld nieuwe verbanden gelegd kunnen
worden. “Sequences” zijn een combinatie van verschillende beelden die samen één werk
vormen. Binnen dit thema wordt vooral rond plaats en ruimte gewerkt, zowel in het beeld zelf als
tussen de beelden onderling.
Bruno Vandermeulen
Meer info en beelden: www.insitephotography.be
Praktische informatie
De tentoonstelling loop van 22 november 2008 tot en met 10 januari 2008 in exporuimte
Tweebronnen, Rijschoolstraat 4, 3000 Leuven.
Van woensdag tot vrijdag: 10.00 tot 17.00 uur
Op zaterdag: 14.00 tot 17.00 uur
Al 18 jaar onderzoekt een interdisciplinair-archeologisch team van de K.U. Leuven onder leiding van Prof. Marc Waelkens de antieke stad in zuidwest Turkije. In deze tentoonstelling wordt naast een selectie van beelden uit het recent verschenen fotoboek “(in)site Sagalassos” eveneens nieuw werk gepresenteerd. Door de combinatie van landschap, architectuur en portretten bieden Bruno Vandermeulen en Danny Veys een nieuw perspectief op site-gebonden fotografie. Dit perspectief overstijgt de zuivere registratie van het archeologische proces en biedt de archeologen een nieuwe kijk.
Fotografie en archeologie zijn reeds van bij de publicatie van het fotografische procédé nauw
verbonden. Toch worden beelden binnen de archeologie op een basisniveau gebruikt, namelijk
als techniek waarbij een foto steeds als objectief wordt ervaren. Deze foto’s dienen voor de
registratie van het archeologisch proces en als bewijsmateriaal in publicaties en verslagen.
In hun nieuw werk hertalen Vandermeulen en Veys de archeologische visie op site-gebonden
fotografie naar een nieuwe beeldtaal. Zij plaatsen deze fotografie in de hedendaagse
kunstpraktijk waarbij zij in relatie treden met het onderwerp. Toch zijn ook deze foto’s relevant
binnen de archeologie.
Door een suggestieve en actieve vorm van fotograferen verliest het beeld zijn objectiviteit, maar
winnen de foto’s aan duidelijkheid en leesbaarheid. Fotografie wordt hier dus als praktijk
toegepast waarbij een beeld wordt gemaakt in plaats van genomen. Een beeld maken is een
bewuste vorm van fotograferen waarbij de fotograaf duidelijke keuzes maakt naar standpunt en
kader. Deze keuzes reflecteren zich in de foto waarbij er niet alleen van de maker een "mode of
engagement" verwacht wordt, maar ook van de kijker.
Vandermeulen en Veys benaderen de site-gebonden fotografie hiervoor op verschillende
manieren. Onder het thema “Fixed Frame” worden vaste standpunten gekozen die tijdens de
duur van het project worden geherfotografeerd. Deze vaste standpunten laten zien hoe een
archeologische site of structuur door de tijd heen transformeert en tonen een grote rijkdom aan
detaillering. Daarnaast staan “Scales”, die landschap, structuren en mensen in relatie met
mekaar plaatsen. Door gebruik te maken van een technische camera kunnen scherpte en
onscherpte gestuurd worden waardoor binnen één beeld nieuwe verbanden gelegd kunnen
worden. “Sequences” zijn een combinatie van verschillende beelden die samen één werk
vormen. Binnen dit thema wordt vooral rond plaats en ruimte gewerkt, zowel in het beeld zelf als
tussen de beelden onderling.
Bruno Vandermeulen