Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede eerste foto?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• goede eerste foto?

Hierbij 2 van mijn eerste landschapsfoto's getrokken met mijn canon eos 1100D, welke ik nu ongeveer 2-3 weken heb. Graag jullie commentaar.

Foto's te groot gepost en daarom achter een link heplaatst.
    Gelieve uw foto's conform de huisregels aan te passen en deze terug zichtbaar te plaatsen.

RF
    Mod
    Last edited by Red Falcon; 14 juli 2011, 15:16.

Re: goede eerste foto?

fotos zijn te groot, best forumregels eerst lezen

enkel eerste foto komt bij mij te voorschijn - niet slecht, maar niet echt een landschapsfoto (dan zou ik meer breedhoek verwachten), geeft mooi de lucht weer.. eventueel veel lager of hoger standpunt innemen om het wat interessanter te maken ?
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
      eventueel veel lager of hoger standpunt innemen om het wat interessanter te maken ?
      ik volg, nu komt het dak van het 'kot' gelijk met de horizon waardoor het minder goed uitkomt. Plat op buik lijkt mij hier 't beste
      Groeten!

500px / Facebook

Comment

De belichting in de eerste kon beter.
        Voor de 2 foto's had je qua compositie toch wel wat meer ruimte kunnen geven aan je onderwerpen (schuurtje en bootje).

Comment

Bedankt voor de commentaren, daar ben ik zeker iets mee! Qua compositie had het inderdaad mooier geweest dat het dak van het 'ding' over de horizon kwam, had ik helemaal niet aan gedacht. Verder is het ook inderdaad misschien geen echte landschapfoto maar wist niet goed hoe het anders te benoemen...

@ tcf: Belichting vind ik altijd het moeilijkste aan een foto, wat zou je daar dan eventueel aan veranderen? Van alle foto's vond ik deze het beste qua belichting dus graag daar iets meer uitleg. Qua compositie zal het waarschijnlijk persoonlijke smaak zijn want vind het wel leuk als het 'hoofdonderwerp' wat strak langs de randen staat .

Comment

enkele opmerkingen uit de losse pols:
            (exifs bekijk ik niet dus ik ga maar op mijn gevoel en ervaring af)
            bij foto één had je de belichtingscompensatie op bijvoorbeeld -1 kunnen zetten, dat geeft meestal een natuurlijker kleur voor de lucht.
            in beide foto's lijkt het me dat je hebt ingezoomd.
            landschapsfoto's worden wijder en boeiender om te bekijken als je groothoekopnamen maakt en als je genoeg afstand neemt van je onderwerpen.
            foto één vind ik interessant qua onderwerp en landschap, foto twee niet.
            in beide foto's had een hoger camerastandpunt mooier geweest denk ik, hoewel dat niet altijd mogelijk is natuurlijk.
            nu heb je weinig voorgrond en veel achtergrond. dit maakt dat het landschap er nogal plat uit ziet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              enkele opmerkingen uit de losse pols:
              (exifs bekijk ik niet dus ik ga maar op mijn gevoel en ervaring af)
              bij foto één had je de belichtingscompensatie op bijvoorbeeld -1 kunnen zetten, dat geeft meestal een natuurlijker kleur voor de lucht.
              in beide foto's lijkt het me dat je hebt ingezoomd.
              landschapsfoto's worden wijder en boeiender om te bekijken als je groothoekopnamen maakt en als je genoeg afstand neemt van je onderwerpen.
              foto één vind ik interessant qua onderwerp en landschap, foto twee niet.
              in beide foto's had een hoger camerastandpunt mooier geweest denk ik, hoewel dat niet altijd mogelijk is natuurlijk.
              nu heb je weinig voorgrond en veel achtergrond. dit maakt dat het landschap er nogal plat uit ziet.
              Met belichtingscompensatie hield ik geen rekening toen ik deze foto's nam, heb deze term zelfs amper gehoord dus ga er vanaf nu eens wat meer research naar doen. Vind het namelijk altijd moeilijk om natuurgetrouwe kleuren op beeld te krijgen, dit terzijde. Verder heb ik enkel in de 2e foto wat ingezoomd vermits er anders te veel storende elementen bijkwamen en mijn doel voor de foto zo verloren zou gaan, rechtsbovenaan staat bijvoorbeeld nog een stukje boom welke dan ook meer het beeld gedomineerd zou hebben. Verder heb ik ook totaal geen groothoeklens vermits ik dacht dat landschapfotografie mij helemaal niet zou boeien maar nu ik het allemaal wat probeer vind ik het enorm leuk om te doen dus ik verwacht wel dat ik in de nabije toekomst ga uitbreiden naar een groothoek. Verder was een hoger standpunt redelijk moeilijk tenzij ik in een boom klom daar ergens. Ik moest er even over nadenken maar denk dat ik je snap wanneer je zegt dat het er plat uitziet, nu snap ik ook de voorgaande commentaren beter met betrekking tot de voorgrond en het strak in het kader zetten. Bedankt voor de commentaar, enkel zo gaat een mens namelijk meer nadenken over zijn foto's en ze ook eens vanuit een ander punt bekijken en dat komt alleen maar ten goede van de foto's denk ik zo, hoop ik zo .
              Last edited by dennisdanger; 14 juli 2011, 14:57. Reden: iets vergeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dennisdanger Bekijk bericht
                @ tcf: Belichting vind ik altijd het moeilijkste aan een foto, wat zou je daar dan eventueel aan veranderen?
                Jouw exif van de eerste: ISO 100 - f/13 - 1/100sec - tijdstip: 14:16 - exposure: manual

Om te beginnen is 14:16 uur niet de beste tijd om zo'n foto te nemen. Het licht is dan hard en dat komt niet ten goede aan de kleuren en het contrast.
                Bovendien sta je lichtjes in tegenlicht waardoor de lucht snel uitgebrand gaat worden; zoals duidelijk op je foto te zien is.

Exposure stond op manual; ISO 100 en f/13 is OK imo maar de sluitertijd van 1/100 sec is te lang waardoor je foto dan ook overbelicht is. Zoals gezegd zou een correctie van -1 stop de lucht veel beter tot zijn recht laten komen.

Al bij al is dit soort omstandigheden niet eenvoudig want de lucht onder controle houden met voldoende belichting voor de voorgrond is quasi onmogelijk.
                Dit kan je oplossen door een grijsverloopfilter te gebruiken (hier zelfs een 2 stops).
                Of, als je Photoshop of een andere software hebt kan je de RAW gaan bewerken (foto correct belichten voor de lucht en nadien de voorgrond gaan oplichten in PS).

Met jouw model kan je ook bracketing gaan toepassen maar dan moet je wel vanop een statief gaan werken: http://support-sg.canon-asia.com/con...201015400.html

Om te oefenen zou je eens moeten teruggaan naar die plaats en een foto nemen tegen de avond, zo rond 20:00 uur. Je zal zien dat het licht dan veel aangenamer is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                  Jouw exif van de eerste: ISO 100 - f/13 - 1/100sec - tijdstip: 14:16 - exposure: manual

Om te beginnen is 14:16 uur niet de beste tijd om zo'n foto te nemen. Het licht is dan hard en dat komt niet ten goede aan de kleuren en het contrast.
                  Bovendien sta je lichtjes in tegenlicht waardoor de lucht snel uitgebrand gaat worden; zoals duidelijk op je foto te zien is.

Exposure stond op manual; ISO 100 en f/13 is OK imo maar de sluitertijd van 1/100 sec is te lang waardoor je foto dan ook overbelicht is. Zoals gezegd zou een correctie van -1 stop de lucht veel beter tot zijn recht laten komen.

Al bij al is dit soort omstandigheden niet eenvoudig want de lucht onder controle houden met voldoende belichting voor de voorgrond is quasi onmogelijk.
                  Dit kan je oplossen door een grijsverloopfilter te gebruiken (hier zelfs een 2 stops).
                  Of, als je Photoshop of een andere software hebt kan je de RAW gaan bewerken (foto correct belichten voor de lucht en nadien de voorgrond gaan oplichten in PS).

Met jouw model kan je ook bracketing gaan toepassen maar dan moet je wel vanop een statief gaan werken: http://support-sg.canon-asia.com/con...201015400.html

Om te oefenen zou je eens moeten teruggaan naar die plaats en een foto nemen tegen de avond, zo rond 20:00 uur. Je zal zien dat het licht dan veel aangenamer is.
                  Bedankt voor de extra uitleg !! Ga hier een paar dagen op teren om het te snappen en dan inderdaad waarschijnlijk terug om nogmaals een betere foto te proberen maken.

Comment

Aangezien TS onze aanbevelingen niet volgt verhuist dit topic naar het testforum!

RF
                    Mod

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                    X