Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instelling camera

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• instelling camera

stel ik mijn canon 550 d best in op sRGB of adobe RGB

Re: instelling camera

sRBG!

Tenzij je een scherm hebt, aan je pc, dat aRBG goed kan weergeven.
    Merendeel van de printcentrales vragen sRBG, foto's op't net zet je best ook in sRBG.
    Bus waarom je het jezelf moielijk maken.

Natuurlijk is aRBG de grootste kleuruimte van de 2.
    Maar als je die toch nooit kan weergeven maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Mvg
    David
    nikon stuff

Comment

Da's redelijk kort door de bocht, maar.. inderdaad, sRGB is de beste keuze voor weergave op je scherm.
      Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
        Da's redelijk kort door de bocht, maar.. inderdaad, sRGB is de beste keuze voor weergave op je scherm.
        Dus als ik het goed heb dan heb ik dat al jaren verkeerd staan?
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
          Sorry ze maar expert ben ik nie, der zijn er hier die het beter kunnen uitleggen.
          Maaruw post schept ook nie echt veel uitleg.
          nikon stuff

Comment

Zie handleiding van de camera:

Voor normaal gebruik moet deze op sRGB ingesteld staan. Adobe RGB moet alleen gebruikt worden indien de images worden gebruikt voor commerciële doeleinden en industrie.

Voor de gewone fotograaf moet altijd sRGB worden gebruikt en dat geldt voor iedere camarea.
            Jacques Bakker
            www.fotohandig.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
              Zie handleiding van de camera:

Voor normaal gebruik moet deze op sRGB ingesteld staan. Adobe RGB moet alleen gebruikt worden indien de images worden gebruikt voor commerciële doeleinden en industrie.

Voor de gewone fotograaf moet altijd sRGB worden gebruikt en dat geldt voor iedere camarea.
              Ja maar leg dan eens uit wat je verstaat onder comeercieel en industrie wat daar verschil in zit met mijn landschaps fotografie bvb....
              Is dat nu zo moeilijk uit te leggen.?

Veranderen de kleuren dan..heb ik een toestel dat dan beter werkt of Cs dat beter werkt of ......
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

sRGB of adobeRGB is enkel van toepassing op jpg, niet op raw bestanden. De kleurruimte is dus pas van belang als je gaat omzetten naar jpg, ofwel in camera ofwel later in je rawconverter.

Als je een jpg opslaat als aRGB, heb je in principe meer mogelijke kleurtinten en dus een betere weergave. Vaak heb je echter browsers, software en besturingssystemen die aRGB niet kunnen weergeven, waardoor het aRGB bestand geïnterpreteerd wordt als sRGB en je erg fletse kleuren krijgt. Zolang je niet professioneel gaat afdrukken zou ik gewoon srgb gebruiken, dat wordt door alles en iedereen correct gezien, in tegenstelling tot argb, dat niet in alle gevallen correct zal worden weergegeven.

Comment

[Mod-LesC]Verplaatst van Testforum () naar Camera's.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    [Mod-LesC]Verplaatst van Testforum () naar Camera's.[/Mod]

D'er is eenzelfde topic in terzake of camera's ofzoiets? Dit is dubbeltopic blijkbaar?

Comment

[Mod-LesC]Klopt. De thread starter (TS) heeft een dubbelpost gemaakt.
                      Daar zijn wij als Mods niet blij mee, want zo raken de antwoorden verspreid.
                      Deze stond in Testforum, en dus helemaal niet op z'n plaats. Ik verplaats naar Camera's waar het wel thuishoort, om dan tot de ontdekking te komen dat de TS een nieuwe post beginnen aanmaken is in Camera's, en dat die draad ook alweer een aantal reacties gekregen heeft. Dus ik verplaats terug naar Testforum, maar vergeet mijn vorige Mod commentaar aan te passen.
                      Maar nu sluit ik dit draadje af.[/Mod]
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                      X